Tietokoneen päivitys / tiedostojen tallennus

Anonyymi-ap

Koneeni on iMac, Retina 5K, 27-inch, Late 2015.
Käytössä on macOs Catalina, versio 10.15.7 - ja haluaisin päivittää tai asentaa koneeseen macOs Montereyn. Ymmärtääkseni tämä on mahdollista.

Haluan myös varmuuskopioida koneella olevat tiedostoni ja kuvat.
Minulla on Kingston Extrenal SSD XS1000 / 1Tb.

- Kumpi pitää tehdä ensin koneen päivitys vai varmuuskopiointi?

Vai mitä olisi viisainta tehdä?

Kiitos vastauksista.
Yt. Reetta

6

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

No sitten vaan teet varmuuskopion.

• Anonyymi
      UUSI

1) Varmuuskopioi tiedostot ulkoiselle kovalevylle.
      2) Päivitä tietokoneen käyttöjärjestelmä.
      3) Kopioi varmuuskopioidut tiedostot takaisin koneelle tarvittaessa.

• Anonyymi
      UUSI

Kone on 10 vuotta vanha. Käyttöikä on lopussa, ei saa päivityksiä.

• Anonyymi
        UUSI

Maciin voi myös asentaa Linuxin!

• Anonyymi
      UUSI

Late 2015 kone ei ole missään määrin liian vanha kone. Kone jaksaa pyörittää helposti macOS 13 ja 14 -sarjaista. Yleensä tiedostot ovat tallennettu oman käyttäjäprofiilin alle, niin sieltä copy-paste -menetelmällä tavarat ulkoiselle levylle.
      Koneeseen ei saa enää virallisesti asennettua Catalinaa uudempaa, mutta apuohjelmalla, nimeltä OCLP, eli OpenCoreLegacyPatcher se onnistuu. Sovelluksella ladataan virallinen macOS asennusimage, ja softa lisää erinäisen määrän modauksia asennukseen, että asennus onnistuu. Asennusmediaksi tarvitset 32 Gt:n USB-tikun. Sovelluksesta on todella paljon ohjeistusta Youtubessa, suosittelen katsomaan sieltä. Yksityiskohtaisten ohjeiden anto tätä kautta olisi hieman hankalaa.

• Anonyymi
        UUSI

Kiitos vastauksista.
        Tiedän, että koneeni on vanha ja minä monta kertaa vanhempi, mutta ymmärtääkseni tähän iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) voi asentaa macOS Big Sur ja macOS Monterey käyttöjärjestelmät.
        - Vai ymmärränkö väärin ja puhummeko eri asiasta?

En ole koskaan kuullut mistään apuohjelmista, asennusimagesta, asennusmediasta... USB-tikuista sentään. Mutta sitä en enää ymmärrä, että onko tuo 32 GT USB-tikku ainoa oikea ja riittääkö se minulle, koska tekstiä ja kuvia on minulla tässä vaiheessa vajaan 1 Tt verran?
        - Pitääkö minun siis ostaa monta 32 Gt:n USB-tikkua vai käykö varmuuskopioimiseen tämä minulla oleva Kingston Extrenal SSD XS1000 / 1Tb? Verkkokauppa.comissa minulle suositeltiin tätä.

Kirjoitan todella paljon tekstiä ja minulla on talletettuna melkoisesti myös kuvia, yhteensä siis vajaa 1 Tt. Muistia on käytettävissä vielä puolet enemmän kuin on käytössä.
        Suurin osa koneella oloajasta menee siis kirjoittamiseen ja käännöstöihin. Nettiä käytän melko maltillisesti eli esim. pankkiasioihin, maailmanmenon seuraamiseen uutisista ja joistakin lehdistä, kuvankäsittelyyn, joskus katson Netflixiä... ihan tavallista käyttöä siis.
        En aikoinaan päivittänyt konetta Catalinaa edemmäksi, koska minua viisaammat sanoivat, ettei kannata, koska oli kuulemma isoja harmeja tullut päivityksen jälkeen. Uskoin - ja jatkoin vain kirjoittamista...

Nyt kun tiedän, että koneen vaihto varmaankin on jossain vaiheessa edessä, haluan kaikki tiedostoni ja kuvani turvaan. Niiden pitäisi kyllä olla iCloudissa, mutta en tiedä, kun en näistä koneista juuri mitään ymmärrä, että meneekö sinne pilveen myös kaikki tiedostot - tekstitkin - vai pelkästään esim. kuvat..?
        - Ja riittääkö iCloud turvaamaan nämä tiedostoni ja kuvat?
        Minulla on myös iPhone 16 Pro ja ainakin kuvat näyttävät siellä olevan.

Kun olen tänään yrittänyt varmuuskopiointia tällä Kingstonilla/Macin Time Machinella, se ei onnistu... en tiedä miksi. Mutta varmuuskopioinnin ohjeissa oli teksti:
        "Huomaa: Jos luot varmuuskopion Macissa tai osiossa, jossa on macOS Catalina, voit käyttää kyseistä varmuuskopiota vain Mac-tietokoneissa ja osioissa, joissa on macOS Catalina."
        - Eivätkö ne kykene "lukemaan" toisiaan? Eli tarkoittaako tuo lause sitä, että en voisikaan asentaa tähän koneeseen esim. tuota Montereyta?
        - Ja jos ostan uuden koneen, sekään ei pystyisi avaamaan tiedostojani? Näinkö?

Anteeksi pitkä sepustus.
        Yt. Reetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1132
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      149
      1128
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1075
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      81
      934
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      45
      854
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      808
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      770
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      755
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      711
    10. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      692
    Aihe