Tietokoneen päivitys / tiedostojen tallennus

Anonyymi-ap

Koneeni on iMac, Retina 5K, 27-inch, Late 2015.
Käytössä on macOs Catalina, versio 10.15.7 - ja haluaisin päivittää tai asentaa koneeseen macOs Montereyn. Ymmärtääkseni tämä on mahdollista.

Haluan myös varmuuskopioida koneella olevat tiedostoni ja kuvat.
Minulla on Kingston Extrenal SSD XS1000 / 1Tb.

- Kumpi pitää tehdä ensin koneen päivitys vai varmuuskopiointi?

Vai mitä olisi viisainta tehdä?

Kiitos vastauksista.
Yt. Reetta

16

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No sitten vaan teet varmuuskopion.

• Anonyymi

1) Varmuuskopioi tiedostot ulkoiselle kovalevylle.
      2) Päivitä tietokoneen käyttöjärjestelmä.
      3) Kopioi varmuuskopioidut tiedostot takaisin koneelle tarvittaessa.

• Anonyymi

Kone on 10 vuotta vanha. Käyttöikä on lopussa, ei saa päivityksiä.

• Anonyymi

Maciin voi myös asentaa Linuxin!

• Anonyymi

Late 2015 kone ei ole missään määrin liian vanha kone. Kone jaksaa pyörittää helposti macOS 13 ja 14 -sarjaista. Yleensä tiedostot ovat tallennettu oman käyttäjäprofiilin alle, niin sieltä copy-paste -menetelmällä tavarat ulkoiselle levylle.
      Koneeseen ei saa enää virallisesti asennettua Catalinaa uudempaa, mutta apuohjelmalla, nimeltä OCLP, eli OpenCoreLegacyPatcher se onnistuu. Sovelluksella ladataan virallinen macOS asennusimage, ja softa lisää erinäisen määrän modauksia asennukseen, että asennus onnistuu. Asennusmediaksi tarvitset 32 Gt:n USB-tikun. Sovelluksesta on todella paljon ohjeistusta Youtubessa, suosittelen katsomaan sieltä. Yksityiskohtaisten ohjeiden anto tätä kautta olisi hieman hankalaa.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista.
        Tiedän, että koneeni on vanha ja minä monta kertaa vanhempi, mutta ymmärtääkseni tähän iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) voi asentaa macOS Big Sur ja macOS Monterey käyttöjärjestelmät.
        - Vai ymmärränkö väärin ja puhummeko eri asiasta?

En ole koskaan kuullut mistään apuohjelmista, asennusimagesta, asennusmediasta... USB-tikuista sentään. Mutta sitä en enää ymmärrä, että onko tuo 32 GT USB-tikku ainoa oikea ja riittääkö se minulle, koska tekstiä ja kuvia on minulla tässä vaiheessa vajaan 1 Tt verran?
        - Pitääkö minun siis ostaa monta 32 Gt:n USB-tikkua vai käykö varmuuskopioimiseen tämä minulla oleva Kingston Extrenal SSD XS1000 / 1Tb? Verkkokauppa.comissa minulle suositeltiin tätä.

Kirjoitan todella paljon tekstiä ja minulla on talletettuna melkoisesti myös kuvia, yhteensä siis vajaa 1 Tt. Muistia on käytettävissä vielä puolet enemmän kuin on käytössä.
        Suurin osa koneella oloajasta menee siis kirjoittamiseen ja käännöstöihin. Nettiä käytän melko maltillisesti eli esim. pankkiasioihin, maailmanmenon seuraamiseen uutisista ja joistakin lehdistä, kuvankäsittelyyn, joskus katson Netflixiä... ihan tavallista käyttöä siis.
        En aikoinaan päivittänyt konetta Catalinaa edemmäksi, koska minua viisaammat sanoivat, ettei kannata, koska oli kuulemma isoja harmeja tullut päivityksen jälkeen. Uskoin - ja jatkoin vain kirjoittamista...

Nyt kun tiedän, että koneen vaihto varmaankin on jossain vaiheessa edessä, haluan kaikki tiedostoni ja kuvani turvaan. Niiden pitäisi kyllä olla iCloudissa, mutta en tiedä, kun en näistä koneista juuri mitään ymmärrä, että meneekö sinne pilveen myös kaikki tiedostot - tekstitkin - vai pelkästään esim. kuvat..?
        - Ja riittääkö iCloud turvaamaan nämä tiedostoni ja kuvat?
        Minulla on myös iPhone 16 Pro ja ainakin kuvat näyttävät siellä olevan.

Kun olen tänään yrittänyt varmuuskopiointia tällä Kingstonilla/Macin Time Machinella, se ei onnistu... en tiedä miksi. Mutta varmuuskopioinnin ohjeissa oli teksti:
        "Huomaa: Jos luot varmuuskopion Macissa tai osiossa, jossa on macOS Catalina, voit käyttää kyseistä varmuuskopiota vain Mac-tietokoneissa ja osioissa, joissa on macOS Catalina."
        - Eivätkö ne kykene "lukemaan" toisiaan? Eli tarkoittaako tuo lause sitä, että en voisikaan asentaa tähän koneeseen esim. tuota Montereyta?
        - Ja jos ostan uuden koneen, sekään ei pystyisi avaamaan tiedostojani? Näinkö?

Anteeksi pitkä sepustus.
        Yt. Reetta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksista.
        Tiedän, että koneeni on vanha ja minä monta kertaa vanhempi, mutta ymmärtääkseni tähän iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) voi asentaa macOS Big Sur ja macOS Monterey käyttöjärjestelmät.

En ole koskaan kuullut mistään apuohjelmista, asennusimagesta, asennusmediasta... USB-tikuista sentään. Mutta sitä en enää ymmärrä, että onko tuo 32 GT USB-tikku ainoa oikea ja riittääkö se minulle, koska tekstiä ja kuvia on minulla tässä vaiheessa vajaan 1 Tt verran?
        - Pitääkö minun siis ostaa monta 32 Gt:n USB-tikkua vai käykö varmuuskopioimiseen tämä minulla oleva Kingston Extrenal SSD XS1000 / 1Tb? Verkkokauppa.comissa minulle suositeltiin tätä.

Kirjoitan todella paljon tekstiä ja minulla on talletettuna melkoisesti myös kuvia, yhteensä siis vajaa 1 Tt. Muistia on käytettävissä vielä puolet enemmän kuin on käytössä.
        Suurin osa koneella oloajasta menee siis kirjoittamiseen ja käännöstöihin. Nettiä käytän melko maltillisesti eli esim. pankkiasioihin, maailmanmenon seuraamiseen uutisista ja joistakin lehdistä, kuvankäsittelyyn, joskus katson Netflixiä... ihan tavallista käyttöä siis.
        En aikoinaan päivittänyt konetta Catalinaa edemmäksi, koska minua viisaammat sanoivat, ettei kannata, koska oli kuulemma isoja harmeja tullut päivityksen jälkeen. Uskoin - ja jatkoin vain kirjoittamista...

Nyt kun tiedän, että koneen vaihto varmaankin on jossain vaiheessa edessä, haluan kaikki tiedostoni ja kuvani turvaan. Niiden pitäisi kyllä olla iCloudissa, mutta en tiedä, kun en näistä koneista juuri mitään ymmärrä, että meneekö sinne pilveen myös kaikki tiedostot - tekstitkin - vai pelkästään esim. kuvat..?

Kun olen tänään yrittänyt varmuuskopiointia tällä Kingstonilla/Macin Time Machinella, se ei onnistu... en tiedä miksi. Mutta varmuuskopioinnin ohjeissa oli teksti:
        "Huomaa: Jos luot varmuuskopion Macissa tai osiossa, jossa on macOS Catalina, voit käyttää kyseistä varmuuskopiota vain Mac-tietokoneissa ja osioissa, joissa on macOS Catalina."
        - Eivätkö ne kykene "lukemaan" toisiaan? Eli tarkoittaako tuo lause sitä, että en voisikaan asentaa tähän koneeseen esim. tuota Montereyta?

Anteeksi pitkä sepustus.
        Yt. Reetta

Suosittelen uuden koneen ostoa tai viemään koneen huoltoon jossa tekevät tarvittavat toimenpiteet. Kysy ensin hinta.

Jos aiot itse viedä projektin läpi niin joudut opettelemaan paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen uuden koneen ostoa tai viemään koneen huoltoon jossa tekevät tarvittavat toimenpiteet. Kysy ensin hinta.

Jos aiot itse viedä projektin läpi niin joudut opettelemaan paljon.

Niin ja tärkeistä tiedostoista pitää AINA olla varmuuskopiot. Mieluimmin kahdessa paikassa. Uuden tai vanhan koneen tallennusväline voi hajota milloin tahansa ja kadottaa tiedostot tai haittaohjelma iskeä.

• Anonyymi

Kaikella kunnioituksella on se vanha, mutta käyttökelpoinen edelleen mutta ei Applen mukaan.
        Näihin hyväkuntoisiin iMaceihin on asennettu Ubuntua.

Ongelma koneessa on sen vanha prosessori, joka antaa teholuvun PM 5603

Kaikilta muiltaisoin toi olisi ihan käyttökelpoista kamaa!. Nyt kuitenkin ihan keskihintaiset läppärit ylittää tuon vanhan prosessorin teholuvun reilusti. On varmaan syy miksi Apple lopettaa päivitykset. Ettei tule mainetta "Nuhapumppu"

Prosessorin teholuku siis ei ihan onneton, mutta kun laitteessa valtava resoluutio, se syö osallaam prosessoritehoja. Pyörivä kiintolevy hidastaa lisää. Ja Radeon R9 M390 huutaa hoosiannaa heti kun vaaditaan 3D kuvaa 5120x2880 resoluutiolla.

iMacien peri-vika on että kondensaattorit kypsyy. sen näkisi avaamalla koneen onko ne turvonneita, kannattaako edes harkitä moisen koneen päivitystä ssd levyllä ym mahdollisella saatavalla raudalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella on se vanha, mutta käyttökelpoinen edelleen mutta ei Applen mukaan.

Kaikilta muiltaisoin toi olisi ihan käyttökelpoista kamaa!. Nyt kuitenkin ihan keskihintaiset läppärit ylittää tuon vanhan prosessorin teholuvun reilusti. On varmaan syy miksi Apple lopettaa päivitykset. Ettei tule mainetta "Nuhapumppu"

Prosessorin teholuku siis ei ihan onneton, mutta kun laitteessa valtava resoluutio, se syö osallaam prosessoritehoja. Pyörivä kiintolevy hidastaa lisää. Ja Radeon R9 M390 huutaa hoosiannaa heti kun vaaditaan 3D kuvaa 5120x2880 resoluutiolla.

iMacien peri-vika on että kondensaattorit kypsyy. sen näkisi avaamalla koneen onko ne turvonneita, kannattaako edes harkitä moisen koneen päivitystä ssd levyllä ym mahdollisella saatavalla raudalla.

Pikainen testi on mitata USB jännite, Jos siinä on paljon heitto 5,00V pitää huolestua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OCLP:llä päivitys tai Ubuntu. kyllä siinä on järkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Anteeksi pitkä sepustus.
        Yt. Reetta

Tiedostot talteen 2 terabitin ulkoiselle kovalevylle. Muistitikku ei ole hyvä varmuuskopiointiväline.
        Asennukseen käytetään muistitikkuja.
        Netistä löytyy ohjeet, miten aiemmassa viestissä mainittua apuohjelmaa käyttäen käyttöjärjestelmän saa päivitettyä.

• Anonyymi

Ukrainan asevoimat myönsivät Venäjän asevoimien tunkeutumisen Dnipropetrovskin alueelle skandaalin jälkeen.
      Länsimainen media siteeraa "Ukrainan asevoimien edustajan alueella" Viktor Tregubovin lausuntoa.

"Kyllä, he tulivat sisään. Taistelu jatkuu."

Tunnustus tapahtui sosiaalisessa mediassa levinneen skandaalin jälkeen. Ukrainalainen OSINT-resurssi DeepState myönsi Zaporižžjan ja Novogeorginkan menetyksen, mutta Ukrainan asevoimien yleisesikunta kiisti sen kahdesti. Radan edustaja Maryana Bezugla kutsui yleisesikunnan edustajia "valehtelijoiksi", ja Ukrainan asevoimien 46. prikaatin Telegram-kanava jopa teki kyselyn - kumpaan luotat, yleisesikuntaan vai DeepStateen. Jälkimmäinen resurssi voitti 88 prosentin ääniosuudella yleisesikuntaan luottavien 12 prosentin ääniosuudella.

• Anonyymi

OCLP:tä käytettäessä onkin varmuuskopio tärkeä.

Toisaalta kopioida vaan omat juttunsa talteen. voisi olla järkevämpää jos mm siirtyy uuteen koneeseen.

• Anonyymi

Mielestä kannattaa tehdä molemmat! Varmuuskopio ja sitten kopi omista jutuistaan.

• Anonyymi

1. Mikäli koneessa on mekaaninen kiintolevy, eli HDD, kannattaa se vaihdattaa SSD:ksi.
      2. Ennen levyn vaihtoa, tai uuden käyttöjärjestelmän asennusta, kaikki oman käyttäjäprofiilin alla olevat tiedostot kopioitava muualle. Voi käyttää ulkoista levyä, pilvipalvelua, tai mitä itsellä on käytettävissä.
      3. Mikäli aiot luoda OCLP:llä asennustikun, niin tähän tarvitset vähintään 32 Gt:n edestä tilaa.
      4. Uusi macOS asennus kannattaa tehdä ns. puhtaalta pöydältä. Eli levy tyhjennetään Levytyökalulla, ja annetaan työkalun luoda tarvittavat osiot uusiksi.
      5. OCLP asennus on aika suoraviivainen. Ei eroa tavallisesta macOS asennuksesta käytännössä mitenkään. Ero tulee siinä, kun asennus on valmis, joudut ajamaan tarvittavat root patchit OCLP sovelluksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      88
      5013
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      177
      4378
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      166
      4274
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      89
      3485
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      16
      3214
    6. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      14
      2932
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      36
      2919
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      2
      2786
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      54
      2658
    10. Nuoret pois politiikasta!

Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      29
      1854
    Aihe