Fariseus ja publikaani temppelissä rukoilemassa

Anonyymi-ap

Tämän sunnuntain aiheena on tuo Luuk 18 kohta:

Fariseus ja publikaani

9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14+ | Matt. 23:23+]
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."][Matt. 21:31 | Matt. 23:12+]

Luther selittää:

Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerrota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.

Jumalan edessä ihminen on joko syntinen tai vanhuskas Jeesuksen sovitustyön uskomisen kautta.

Mitään vanhurskaampana olemista ei siis ole kuten joihinkin käännöksiin on vängetty.

19

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mutta se veronkerääjä seisoi kaukana, eikä tahtonut edes kohottaa silmiään taivaisiin, vaan iski
      rintaansa ja sanoi, ”Jumala, armahda minua syntistä!”
      Minä sanon teille, että tämä laskeutui enemmän puhtaana alas kotiinsa, kuin se fariseus, sillä jokainen,
      joka korottaa oman sielunsa, alennetaan, ja joka alentaa oman sielunsa, tulee korotetuksi.

• Anonyymi

Mitäs tuumit Lutherin selityksestä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on joo vähän kiero

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

publikaani oli vähemmän syntinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerrota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.

Juu Jumalan vanhurskaaksi julistama on vähemmän syntinen, Jumalan silmissä synnitön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelastukseen ei vaikuta synnin suuruus, vaan Usko Jeesukseen luvattuna Messiaana, jolloin se poistaa synnin seuraajat Uskovissa Jeesuksen todistajissa.

• Pysyn silti katolilaisena.

• Anonyymi

Jumalan valtakunta on vanhoillislestadiolaisuudessa

Matt. 6:33
      Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.

• Anonyymi

Lihan puolesta syntinen ja toisaalta, ilman parannuksen mieltä synnissä elävä, ovat kaksi eri asiaa. Luther kyllä selittää tämänkin.

En usko Lihan synnittömyyteen, tähän Lihan on mahdotonta taipua ja tämän Raamattu ja Lutherkin sanoo. Lihani puolesta pysyn siis aina syntisenä, synnnin tekoihin taipuvaisena, Lihan kuolemaani asti.

Mutta UUDESTISYNTYNYT HENKENI ei syntiäni hyväksy. Tästä Lihan ja Hengen välisestä taistelusta Raamattu (ja Lutherkin) saarnaa.

Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Joh. 3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Jeesus ei tuossa kertomuksessaan sano, että publikaani muuttui synnittömäksi. Vaan Jeesus Itse sanoillaan todistaa hänet SEKÄ syntiseksi ETTÄ vanhurskaaksi.

Hurskas ja vanhurskas muuten ovat käsitteinä myös kaksi eri asiaa.

Vanhurskas = uskon kautta Jeesukseen (syntiin nähden) "syyttömäksi julistettu". (Termi tulee sanamuunnoksena muinaissaksalaisen tuomioistuimen termistöstä):
      - Esim. köyhä tuomittu todetaan syylliseksi esitettyyn rikokseen. Hän ei voi lunastaa itseään vapaaksi ja mahd. hirtetään. Mutta toisen (esim. rikkaamman) henkilön, hänen puolestaan maksaman lunastusmaksun vuoksi, hänet "JULISTETAAN SYYTTÖMÄKSI".

Tämä vanhurskautus ei siis poista hänen syyllisyyttään (syntisyys), itsessään hän ei koskaan ole syytön, mutta LUNASTUSMAKSUN VUOKSI, on hän tuomarin edessä "syytön". Tätä on myös Kristuksen meille lahjana antama nk. lahjavanhurskautus.

Kristuksen kohdalla myös nk. "autuas vaihtokauppa": Hän otti päälleen meidän syntimme ja uskon ja Pyhän Hengen kautta lahjoittaa meille oman vanhurskautensa, puhtautensa.

Hurskas = uskossaan vahvasti elävä.

Uskon olevani nk. uudestisyntynyt Jumalan lapsi, silti näen itsessäni sekä syntiä, mutta myös Kristuksen vanhurskautta.

Synnit tunnustan suoraan Jumalalle ja uskon ne anteeksi Jeesuksen pyhässä Nimessä ja veressä. Voin myös tunnustaa ne ihmisille ja tässähän minä tunnustankin. Mutta jokunen aika sitten kun erehdyin täällä tunnustamaan niitä väärälle henkilölle, kuinka kävi? Sain suoraan turpiini. Lopulta väitti minua peräti ilmassa leijuvaksi vampyyriksi. Hän kylläkään, toisin kuin aluksi antoi ymmärtää, ei ollutkaan vellupappi vaan ihan muuta.

Mutta mitä tästä opimme: suora yhteys Jumalaan, ilman ihmisvälikäsiä, on aina turvallisin.

• Anonyymi

Lopulta väitti minua peräti ilmassa leijuvaksi vampyyriksi

Ethän pystynyt tunnustamaan uskoasi Jeesukseen. Miksi, jos et ole vampyyri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopulta väitti minua peräti ilmassa leijuvaksi vampyyriksi

Ethän pystynyt tunnustamaan uskoasi Jeesukseen. Miksi, jos et ole vampyyri?

Valehtelijalta vaikuttaa muutenkin.

• Anonyymi

Ilman välikäsiä ei tarvitse herjata muita.

Se ikävä juttu.

Menee koko uskosta mehu.

• Anonyymi

Hengellinen ylpeys on SRK-valtakunnan helmasyntejä, joista ei parannusta tehdä.

Aina esintynyt muita halveksien...vaikka omassa pesässä pedofiiiliasta ja insestistä lähtien kaikenlaista ....

• Anonyymi

Lestadiolaiset muistuttavat tuota Fariseusta, kun ovat ylpeinä nostaneet itsensä muiden yläpuolelle, hokemalla että heillä on oikea usko ja pelastus.

• Anonyymi

Kun on kasteen armo, niin on kaikki.
        Oikeassa ovat.

• Anonyymi

Vahurskaus on sana, joka lyhennetään sanalla Hurskas ja molemmat nähdään Jumalalle kelpaavina ihmisinä.

• Anonyymi

Ei ole sama asia, kyseessä ei ole lyhenne.

• Anonyymi

Harvoin näkee niin ylpiöitä ihmisiä, kuin nämä ainoassa oikeassa uskossa olevat vl-ihmiset.

• Anonyymi

Se mitä nöyrempi sanoi, on hepreaksi käännettynä "Lunasta minut".
      Benjamin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laita lyhyt tunniste kaivatullesi

Laita lyhyesti joku avainsana, jolla kaivattusi voi sut tunnistaa🤗
      Ikävä
      164
      2796
    2. Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia

Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue
      70 plus
      303
      2113
    3. Kuinka vanha nainen on vielä "todella mielenkiintoinen henkilö"?

Kuinka mielenkiintoisuus silloin ilmenee?
      Ikävä
      119
      2048
    4. Tiedätkö mitä

Haluisin sanoa?
      Ikävä
      103
      1567
    5. Aitiopaikalle

Kyllä se sinäkin vielä pääset seuraamaan oikein aitiopaikalta ;-)
      Ikävä
      251
      1544
    6. Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta

"Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s
      Maailman menoa
      202
      1312
    7. Näytit hyvältä

Kävelyäsi oli mukava katsoo. Naiselle
      Ikävä
      84
      1266
    8. Joko alat

Pääsemään irti?
      Ikävä
      71
      1132
    9. Hinta ei enää ole este - koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa

Sähköautot ovat nyt hintansa puolesta tavallisten ihmisten ulottuvilla. Koeajoimme videosarjassa kaikkiaan viisi sähköau
      Hybridi- ja sähköautot
      253
      1132
    10. Valtuustosta tuli Korkalon farssi

Kemijärven valtuuston puheenjohtaja ei hallitse kokoustaan, eikä hallintosääntöä. Sosialistien valtuutettu, entinen amma
      Kemijärvi
      93
      1127
    Aihe