Sydänläppä vuotaa hieman voiko?

aiheuttaa verenpaineen

terve. minulla on todettu että sydänläppä vuotaa ihan hieman eli onko oikea nimi hiippaläppä tms kun lääkäri kertoi. minulla on aina ennen ollut ns. normaali verenpaine luokkaa 125 / 70 tms. ja nyt kun onkin todettu tuo että vuotaa hieman niin verenpaine on kohonnyt hieman yleensä mitatessa noin 139/74 eli tuohan nyt ei sinäänsä ole korkea verenpaine mutta kun muistaakseni luin että jos vuotaa tuo läppä hieman niin voi aiheuttaa pientä verenpaineen kohoamista? onko kenelläkään tietoa tai varmistusta tuohon?
kiitos vastauksista jo etukäteen.

14

6706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelko/stressi nostavat yläpainettasi?
      Paha hiippaläppävuoto vaikuttaisi alapaineeseenkin.

"Hiippari" aukeaa hitaasti 10 - 15 v:n aikana.

Sinulla on koko elämä edessäsi!

Kyllä kardiologisi kertoo, jos leikkaushoitoa tarvitaan.

• nökötic

Niin mun hiippari ainakin vaihdettiin ruastumattomaan,ku koko pumppu tulehtu.

• marskutin

moi, mulla hiippaläppä vuotanu tiedettävästi 35vuotta eikä ole ollut ongelmaa verenpaineen kanssa.Tosin nyt odotan leikkausaikaa.Verenpaineeseen voi vaikuttaa niin moni muukin juttu, ei varmaan huolta läppävuodon suhteen.Varmaan kannattaa seurailla tilannetta ja jättää liika murehtiminen...

• Kenellä tietoa?

vuosi sitten sydämen vuotaminen. Ei kuulemma tarvinnut tehdä mitään. Vuoto on vasemmalla puolella sydäntä (olisiko hiippaläppä?). Noin vuoden aikana oireet pahentuneet pikkuhiljaa. Sydän lyö välillä ihan miten sattuu, väsymystä enemmän, verenpaine on hyvin alhainen, yläp. alle 100, alap. noin 55. Vasen kammio on isompi.
        Olisiko leikkaus ajankohtainen

• ,..,
        Kenellä tietoa? kirjoitti:

vuosi sitten sydämen vuotaminen. Ei kuulemma tarvinnut tehdä mitään. Vuoto on vasemmalla puolella sydäntä (olisiko hiippaläppä?). Noin vuoden aikana oireet pahentuneet pikkuhiljaa. Sydän lyö välillä ihan miten sattuu, väsymystä enemmän, verenpaine on hyvin alhainen, yläp. alle 100, alap. noin 55. Vasen kammio on isompi.
        Olisiko leikkaus ajankohtainen

puoli vuotta sitten hiippaläppä. Vika todettiin 3 vuotta sitten jolloin myös aloin syödä verenpainelääkkeitä. Sydän pitäs olla nyt kunnossa, mutta verenpaine pysyy aisoissa edelleen vain pillereillä.

• Kertoisitko enemm?
        ,.., kirjoitti:

puoli vuotta sitten hiippaläppä. Vika todettiin 3 vuotta sitten jolloin myös aloin syödä verenpainelääkkeitä. Sydän pitäs olla nyt kunnossa, mutta verenpaine pysyy aisoissa edelleen vain pillereillä.

sinulla oli ennen leikkausta? Minkä ikäinen olet? Läheiseni on yli 40.

• ,..,
        Kertoisitko enemm? kirjoitti:

sinulla oli ennen leikkausta? Minkä ikäinen olet? Läheiseni on yli 40.

miten huonossa kunnossa sitä oli, kun kaikki tuli pikkuhiljaa. Ikä 50. Huippausta, näköhäiriöitä, ruumiillinen rasitus aiheutti nopean simahtamisen, yleistä väsymystä ja ne viime kesän helteet oli yhtä helvettiä. Mitään kipuja ei ollut rinnassa eikä muuallakaan. Jotain rytmihäiriöitä oli, eli pumppu tuntui pyörähtävän ilkeästi joskus.

Leikkauksesta toipumiseen meni n 3 kk ja sen jälkeen kunto on noussut huimasti, eikä mitään vaivoja ole ollut. Verenpaineeseen pitää edelleen syödä pilleri päivässä ja implantin takia aspiriinia. On kuin olisi uusi elämä alkanut.

• kyselijä...
        ,.., kirjoitti:

miten huonossa kunnossa sitä oli, kun kaikki tuli pikkuhiljaa. Ikä 50. Huippausta, näköhäiriöitä, ruumiillinen rasitus aiheutti nopean simahtamisen, yleistä väsymystä ja ne viime kesän helteet oli yhtä helvettiä. Mitään kipuja ei ollut rinnassa eikä muuallakaan. Jotain rytmihäiriöitä oli, eli pumppu tuntui pyörähtävän ilkeästi joskus.

Leikkauksesta toipumiseen meni n 3 kk ja sen jälkeen kunto on noussut huimasti, eikä mitään vaivoja ole ollut. Verenpaineeseen pitää edelleen syödä pilleri päivässä ja implantin takia aspiriinia. On kuin olisi uusi elämä alkanut.

kuntosi on noussut kovin. Edelleen hyviä vointeja, ja kiitos, että vastasit!

• marskutin
        ,.., kirjoitti:

Hyvin tunnisti kaikki nuo oireet ja lisäksi on tämä jalkojen nopea väsyminen ihan tasamaa kävelyssä.Minulla on myös näköhäiriöitä, en olekkaan aikaisemmin yhdistänyt niitä tähän läppävuotoon, käynyt muutaman kerran näöntarkastuksessa, mut ei löytynyt syytä.No, ei voi tietää.Kunnon huononeminen tosiaan on vaikeaa huomata, jälkeenpäin kyllä tajuaa, että olisi pitänyt hoksata aikasemmin.Kunto hiipuu niin salakavalasti ja aina sitä yrittää selitellä normaaleilla jutuilla, huonolla unella tms.Salakavalasti etenee.Onneksi hitaasti.Minkälainen tuo implantti siellä läpässä tai rakenteissa on?Minulle on puhuttu keinoläpästä, pieni mahdollisuus kuitenkin, ettei tarvitsisi vaihtaa.Leikkaukseen odotan, jonossa olen ollut kuukauden nyt.

• ,..,
        marskutin kirjoitti:

Hyvin tunnisti kaikki nuo oireet ja lisäksi on tämä jalkojen nopea väsyminen ihan tasamaa kävelyssä.Minulla on myös näköhäiriöitä, en olekkaan aikaisemmin yhdistänyt niitä tähän läppävuotoon, käynyt muutaman kerran näöntarkastuksessa, mut ei löytynyt syytä.No, ei voi tietää.Kunnon huononeminen tosiaan on vaikeaa huomata, jälkeenpäin kyllä tajuaa, että olisi pitänyt hoksata aikasemmin.Kunto hiipuu niin salakavalasti ja aina sitä yrittää selitellä normaaleilla jutuilla, huonolla unella tms.Salakavalasti etenee.Onneksi hitaasti.Minkälainen tuo implantti siellä läpässä tai rakenteissa on?Minulle on puhuttu keinoläpästä, pieni mahdollisuus kuitenkin, ettei tarvitsisi vaihtaa.Leikkaukseen odotan, jonossa olen ollut kuukauden nyt.

on hävinny toivottavasti pysyvästi, myös ns ikänäkö on jonkunverran parantunut. Sopivassa valossa näkee lehdet lukee ilman laseja ja jatkovarsia.

Laittovat sinne korjatun oman läpän tueksi metallisen renkaan. Siinä mielessä hyvä se oma korjattu läppä, ettei tarvitse loppuelämää syödä sitä rotanmyrkkyä, vaan aspiriini riittää verenohennukseksi, jota saa ilman reseptiä.

Toivottavasti leikkaus onnistuu ja toipuminenhan on paljon itsestä kiinni miten siitä selviää.

• läppävikainen
        marskutin kirjoitti:

itselläkin pientä läppävikaa niin kyselisin että millaisista näköhäiriöistä on kyse?

• ,..,
        läppävikainen kirjoitti:

itselläkin pientä läppävikaa niin kyselisin että millaisista näköhäiriöistä on kyse?

alkaa vetää silmiä kieroon. Tai sitte tulee sokee piste tai kaari, joka laajenee ja se kestää muutamasta minuutista varttituntiin. Joskus jos on oikein paha, niin ei vähään aikaan näe mitään muuta kuin hämärästi kapea rantu näkökentän reunoista. Tavallisin on säteittäinen tähtien vilistys, tai sitten aivan ihmeellisiä valojuovia, jotka vetää zigzaggia näkökentässä sekunnin tai kaks.

Jotenkin ne liittyy aivoverenkiertoon ja sitä kautta pumppuun. Itse silmistä se vika ei tuu vaan aivoissa tapahtuu jotain outoa.

Tommosia mulla oli ennen leikkausta parin vuoden aikana satunnaisesti ja vielä toipumisaikanakin, mutta ei nyt enää moneen kuukauteen.

• läppävikainen
        ,.., kirjoitti:

alkaa vetää silmiä kieroon. Tai sitte tulee sokee piste tai kaari, joka laajenee ja se kestää muutamasta minuutista varttituntiin. Joskus jos on oikein paha, niin ei vähään aikaan näe mitään muuta kuin hämärästi kapea rantu näkökentän reunoista. Tavallisin on säteittäinen tähtien vilistys, tai sitten aivan ihmeellisiä valojuovia, jotka vetää zigzaggia näkökentässä sekunnin tai kaks.

Jotenkin ne liittyy aivoverenkiertoon ja sitä kautta pumppuun. Itse silmistä se vika ei tuu vaan aivoissa tapahtuu jotain outoa.

Tommosia mulla oli ennen leikkausta parin vuoden aikana satunnaisesti ja vielä toipumisaikanakin, mutta ei nyt enää moneen kuukauteen.

ja tosi hienoa että sulla nyt vointi hyvä! :) Itseä tämä asia huolettaa lähinnä sen takia että olen "parhaassa lastentekoiässä" ja saattaapi lastenteko jäädä minun osaltani kokonaan jos tässä piankin pumppu-operaatioon joutuu.. :( Mutta kiitos vastauksesta ja mitä parhainta vointia ja hyvää kevään odotusta toivotan sinulle ja muillekin kohtalotovereille!

• 50 + MIES

No moi mullatodettiin sydämessä pientä kohinaa noin 8 vuotta sitten ja lääkäri sitä seuras noi parin vuoden välein, se vain aina paheni ja paineetkin aina vähä nousi lopussa noin 100/150 lyönnit levos n 80-100.Pari vuotta sitten kun pyöräilin niin alko pohkeet puutuun jo pienen lenkin jälkeen ja lopuksi hengästy jo pienestä voimanponnistuksestakin sitte alko tuleen vettä keuhkoon ja nukkuminen oli huonoo muutakuin puoli-istuviltaan,. muuten päivällä kunto oli melko hyvä.Ennemmin oli kardiologi kyllä sanonut että varmaan vielä joskus leikataan mulla kai oli kakspurjeinen läppä jonka kiinnikkeet alko väsyyn Sitte menin taas lääkärin pakeille kun vointi alko huononeen ja sano että nyt tarttis parempaa tutkimusta,siitä samana päivänä Tampereen polille päivystykseen ja siitä kahden viikon päästä leikattiin,oli molemmat läpät aortta ja mitraaliläppä vaihdettava.Leikkaus meni hyvin n vajaa neljä tuntia.Kuntoutuminen sujui hyvin noin kuukauden päästä tein jo pikku hommia ja vuoden päästä olin omasta mielestäni nin 80 % kunnos nyt on kulunut rapiat pari vuotta ja kunto on erittäin hyvä kaikki hommat käy eikä hengästytä yhtään. .. Oma kokemukseni on että kannattaa mennä leikkaukseen eikä pelätä sitä koska ilman leikkausta tuskin olisin elossa. Jos poltat lopeta ihmeessä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe