Pääset työkyvyttömyyseläkkeelle esimerkiksi jos et uskalla käydä kaupassa tai liikkua bussilla!

Anonyymi-ap

Ja jos sinulla on mahdollisesti muitakin sosiaalisia tilanteita runsaasti rajoittava diagnoosi jonka lääkäri kirjoittaa sinulle tarvittaessa.

Töihin ei ketään näin pakoteta vaan oikea kohde on työkyvyttömyyseläke.

125

651

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuka sinulla käy kaupassa ?

• Anonyymi

Ei pääse, ellei ole fyysinen syy.

• Anonyymi

Kyllä psyykkisistäkin syistä voi päästä eläkkeelle, mutta tuskin pelkkä sosiaalisten tilanteiden pelko riittää eläkkeeseen.

• Anonyymi

Siis täh jos ei pysty liikkuu ulkona niin miten ihminen pääsee sinne lääkäriin pyytää lääkärintodistusta?

• Anonyymi

Nyt voi livenä keskustella netissä lääkärin kanssa vaivoistaan. Ei ole pakko liikkua kodista mihinkään. Lääkäri printtaa sen todistuksen sähköisellä allekirjoituksellaan ihan joka luukkuun missä tarvetta potilaan sairauksista tietoa jotta saa sen eläkkeen. Jos kova tarve päästä Henk. Kontaktiin, lääkärit tekevät kotikäyntejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt voi livenä keskustella netissä lääkärin kanssa vaivoistaan. Ei ole pakko liikkua kodista mihinkään. Lääkäri printtaa sen todistuksen sähköisellä allekirjoituksellaan ihan joka luukkuun missä tarvetta potilaan sairauksista tietoa jotta saa sen eläkkeen. Jos kova tarve päästä Henk. Kontaktiin, lääkärit tekevät kotikäyntejä.

Lääkärin kotikäynnit ei ole kovin edullisia, että rahaa täytyy olla, jos sellaisen kotiin haluaa käymään.

• Anonyymi

Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuu sitten kun on työkyvytön. Yleensä se on pitkä prosessi minkä päätteeksi näin todetaan.

• Anonyymi

Sosialinen pelko.
      Nykyisen kumppanini tytär sairastaa sosialista pelkoa.
      Ihemteyttää vain että hänen harrastuksiin kuuluu festareissa käynti.
      Eli hän elää siinä omassa kuplassa ja kuplaan kuuluu festarit ja jonkin verran matkustelee sekä henggailee kaverien kanssa.

Onko tuo sosialinen pelko nykysairaus jota ei juurikaan entisaikona esiintynyt.
      Entisaikaan ehkä erakkona elävät sairastivat tätä.

• Anonyymi

Tiedoksi sinulle että esim paha esiintymisjännitys on yksi sosiaalisten tilanteiden pelon oire. kahvikuppioneuroosi. Mutta ei tuon pelon takia pääse eläkkeelle. Mutta kun sanoit ettei ennen ole esiintynyt niin kyllä oli 80-luvulla jo. Oletko edes ollut syntynyt silloin?

• Anonyymi

Esiintymisjännitys ei ole välttämättä sosiaalisten tilanteiden pelkoa, vaan ainoastaan esiintymisjännitystä. Sitä potee aika monet esiintyjät.
      Sosiaalisten tilanteiden pelkokaan ei vangitse yleensä jatkuvasti olemaan kotona.
      Siitä huolimatta ihminen pystyy liikkumaan, kulkemaan, juhlimaan, menemään jopa festareillekin.
      Sosiaalisten tilanteiden pelko liittyy ainakin osittain jollain tavalla itsetuntoon.
      Jos on pätkääkään heikko itsetunto, saattaa sosiaalisissa tilanteissa miettiä, mitä jos mokaan, mitä muut minusta ajattelevat, näkevätkö muut, että olisin jotenkin huono tai heikko, jne.
      Se, miten ajattelee itsestään, millaisena pitää itseään, kääntyy mielessä niin, että luulee muiden ajattelevan samalla tavalla, ja se muodostuu peloksi asti pahimmassa tapauksessa.

Kahvikuppineuroosi kun tuossa mainittiin, sekin on jännittämisestä johtuvaa, jos ei ole muuta syytä käsien tärinän taustalla.
      Ja kun kädet alkaa jossain tärisemään vaikka kantaessaan tarjotinta, sitä rupeaa ajattelemaan, että voi hitto kun kädet tärisee, ja se taas lisää sitä tärinää. Samaan aikaan tulee pelko siitä, huomaako muut, ja mitä he mahdollisesti ajattelevat.

Tällaiset oireet, sosiaaliset jännitykset ja pelot tuntuvat vain lisääntyvän ajan myötä.
      Yhtenä vaikuttajana siihen on some. Yhteydenpito muihin tapahtuu somen välityksellä, sosiaaliset kontaktit ovat saattaneet jäädä vähemmälle. Toisaalta kaikki sekin paine, kun somessa " on näytettävä niin täydelliseltä " ja että koko elämä olisi " niin ihanaa ", voi aiheuttaa joissain ihmisissä huonommuuden tunnetta, tunnetta siitä, että kelpaako muille, kateutta, jne. Nuokin vaikuttavat sosiaalisissa tilanteissa ihmisen mielessä.

Olisikin tosi helppoa, jos kaikki voisivat hyväksyä itsensä sellaisena kuin ovat, eikä tarvitsisi miettiä, kelpaako muille. Kenties ajatus " mitä nuo muut minusta haluavat, millainen minun pitäisi olla " .. jne. saattaa painaa taustalla. Mutta totuus on kuitenkin se, ettei yleensä kukaan muu odota toiselta mitään erityistä tai erikoista.
      Ihmisille useimmiten kelpaa muut ihmiset ihan omina itsenään.

• Anonyymi

aha eli ei kannata edes luottaa edes netistä löytyvääbn tietoon

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa osata erottaa luotettava tieto epäluotettavasta. Sinuun sinun tietoihisi en luottaisi pätkääkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa osata erottaa luotettava tieto epäluotettavasta. Sinuun sinun tietoihisi en luottaisi pätkääkään.

ai susta esim terveuskirjasto on huuhaasivusto

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli sä et luota terveyskirjasto sivustoon. okei en tiennyt että se on huuhaa sivusto

• Anonyymi

Itse olen jännittänyt ja kammoksunut esiintymistä lapsesta saakka.
        Kuitenkin ajatuduin urheiluseuran kouluttajaksi ja kouluttajakurssillä oli paljon mikroluentoja joissa haettiin kokemusta juurikin siihen esiintymiseen ja luentotekniikoihin.
        Se todellakin auttoi, en enään jännitä esiintymistä vaan homma menee ihan luonnollisesti.
        Nykyään sosialisen pelon kanssa elävälle luodaan kupla missä voi rauhassa pelätä vaikka ainoa tie pois siitä on lähteä sen kuplan ulkopuolelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen jännittänyt ja kammoksunut esiintymistä lapsesta saakka.
        Kuitenkin ajatuduin urheiluseuran kouluttajaksi ja kouluttajakurssillä oli paljon mikroluentoja joissa haettiin kokemusta juurikin siihen esiintymiseen ja luentotekniikoihin.
        Se todellakin auttoi, en enään jännitä esiintymistä vaan homma menee ihan luonnollisesti.
        Nykyään sosialisen pelon kanssa elävälle luodaan kupla missä voi rauhassa pelätä vaikka ainoa tie pois siitä on lähteä sen kuplan ulkopuolelle.

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, niitä hoidetaan nimen omaan altistamalla.
        Eli on vain opeteltava liikkumaan paikoissa, joissa on muitakin ihmisiä.
        Jossain vaiheessa huomaa, ettei se niin kamalaa olekaan, kun ei mitään pahaa tapahdu, että on turhaan pelännyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, niitä hoidetaan nimen omaan altistamalla.
        Jossain vaiheessa huomaa, ettei se niin kamalaa olekaan, kun ei mitään pahaa tapahdu, että on turhaan pelännyt.

ai kun ääni värisee ja kädet tärisee. sille esitelmän pitäjälle se on jo ihan riittävän vaikeaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai kun ääni värisee ja kädet tärisee. sille esitelmän pitäjälle se on jo ihan riittävän vaikeaa

No niin vain se esitelmän pitäminen alkoi sujua kun ensimmäiset mikroluennot oli todella kauheita.
        10 luento alkoi jo sujua ja kun niitä täysmiytaisia luentoja alkoi olla takana sata niin ei tuntunut enään missään.

Näissä kuplassa elävillä on se ongelma että akikki mitä ehdottaa niin kieltäydytään tuon pelon takia, eli kun siellä kuplassa on liian mukava olla niin ei sieltä edes halua pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin vain se esitelmän pitäminen alkoi sujua kun ensimmäiset mikroluennot oli todella kauheita.
        10 luento alkoi jo sujua ja kun niitä täysmiytaisia luentoja alkoi olla takana sata niin ei tuntunut enään missään.

Näissä kuplassa elävillä on se ongelma että akikki mitä ehdottaa niin kieltäydytään tuon pelon takia, eli kun siellä kuplassa on liian mukava olla niin ei sieltä edes halua pois.

Hienoa että sinulla ei ääni värise ja kädet tärise. Hyvä sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppohan sun on sanoa kun et tee puhuessa virheitä. Luuletko että esitelmän pitäminen on helppoa kun on vaikeuksia pitkien sanojen kanssa ja sanojen taivuttamisessa yms. Et taida tietää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu et tajua tai et halua tajuta.
        Kun siinä kuplassa on hyvä elää ja keikkeen voi vastata kieltäväti ja ei tarvitse poistua kuplasta niin ei koskaan saa sitä siedätystä.
        Siedätys on sitä että poistutaan siitä kuplasta ja kohdataan se epämielyttävä asia.
        Itse olen sanonut että se epämukavuustaso putoaa aina alemmaksi jos ei koskaan käy sen epämukavuustason yläpuolella.
        Mitä useammin käy sen epämukavuustason yläpuolella niin se taso nousee yhä korkeammalle.
        Ihan sama kuin kuntoilun kanssa, jos raskain mitä jaksaa nostaa on maitopurkki niin siitä pääsee eteenpäin nostamalla maitpurkin+ leipäpalan ja seuraavalla kerralla maitopurkin ja kahvimukin jne.
        Muutaman kuukauden päästä huomaat että nousee jo kokonainen ostoskassi.

Mutta jos ei halua päästä eroon vaivastaan niin ei silloin myöskään pääse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun siinä kuplassa on hyvä elää ja keikkeen voi vastata kieltäväti ja ei tarvitse poistua kuplasta niin ei koskaan saa sitä siedätystä.
        Siedätys on sitä että poistutaan siitä kuplasta ja kohdataan se epämielyttävä asia.
        Itse olen sanonut että se epämukavuustaso putoaa aina alemmaksi jos ei koskaan käy sen epämukavuustason yläpuolella.
        Mitä useammin käy sen epämukavuustason yläpuolella niin se taso nousee yhä korkeammalle.
        Ihan sama kuin kuntoilun kanssa, jos raskain mitä jaksaa nostaa on maitopurkki niin siitä pääsee eteenpäin nostamalla maitpurkin leipäpalan ja seuraavalla kerralla maitopurkin ja kahvimukin jne.

mikä kupla? Minä en elä missään kuplassa. Etkö sä tajua miten joku esitelmä voi olla vaikeaa jos sulla tulee muutenkin puhuessa virheitä ja tämä on ollut lapsesta asti. Ja sä neuvot että harjoittelu auttaa. Älä herran jestas neuvo kun ite kirjoitat ja puhut täydellisesti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama kuin kuntoilun kanssa, jos raskain mitä jaksaa nostaa on maitopurkki niin siitä pääsee eteenpäin nostamalla maitpurkin leipäpalan ja seuraavalla kerralla maitopurkin ja kahvimukin jne.

Usein ujot ja arat, jännittävät ihmiset eivät hakeudu esim. työhön, tai mihinkään muuallekaan, jossa joutuisi pitämään puheita.
        Opiskeluaika on vähän eri asia, koska koulussa voi joutua jotain puheita pitämään, kai sekin riippuen koulusta ja opinnoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikä kupla? Minä en elä missään kuplassa. Etkö sä tajua miten joku esitelmä voi olla vaikeaa jos sulla tulee muutenkin puhuessa virheitä ja tämä on ollut lapsesta asti. Ja sä neuvot että harjoittelu auttaa. Älä herran jestas neuvo kun ite kirjoitat ja puhut täydellisesti

Kukaan ei ole täydellinen, jokainen tekee virheitä elämänsä varrella.
        Toiset eivät kamalasti välitä omista virheistään, vaan jatkavat kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan.
        Sitten on myös heitä, jotka pyrkivät kaikessa tekemisessään täydellisyyteen, niin totta kai silloin pienetkin virheet tuntuvat suurilta.
        Yleensä on parasta itselle, kun tekee asiat niin kuin pystyy, ja on siihen tyytyväinen. Eikä ala soimaamaan itseään, ettei muka parempaan pystynyt.
        Edelleen sanon, kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et kai sinä luule että minä olen täydellinen puhuja?
        Tulee mullakin virheitä mutta korjaan virheen ja jatkan eteenpäin.
        Ja kirjoituksesta vähän, tulee pirusti virheitä, joudun lukemaan useaan kertaan kirjoittamani tekstin mutta silti virjheitä.
        Tekstinkäsittelyn oikoluku on pelastanut paljon.
        Ulkonäöstä vähän, vasen rintakehäni on kuopalla ja vasemmasta peukalosta puuttu toista senttiä, nämä on kiusanneet jo 7 vuotiaasta lähtien.
        Mutta paita poissa kesällä ja en piilottele peukaloa kun nuo sattuvat olemaan minun ominaisuuksia.
        Eli jos puhuessa sanot vääriä sanoja ja oikeinkirjoitus takkkuaa niin vähällä pääset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et kai sinä luule että minä olen täydellinen puhuja?
        Tulee mullakin virheitä mutta korjaan virheen ja jatkan eteenpäin.
        Ja kirjoituksesta vähän, tulee pirusti virheitä, joudun lukemaan useaan kertaan kirjoittamani tekstin mutta silti virjheitä.
        Tekstinkäsittelyn oikoluku on pelastanut paljon.
        Ulkonäöstä vähän, vasen rintakehäni on kuopalla ja vasemmasta peukalosta puuttu toista senttiä, nämä on kiusanneet jo 7 vuotiaasta lähtien.
        Mutta paita poissa kesällä ja en piilottele peukaloa kun nuo sattuvat olemaan minun ominaisuuksia.
        Eli jos puhuessa sanot vääriä sanoja ja oikeinkirjoitus takkkuaa niin vähällä pääset.

Niin ja jos sulle tulee jatkuvasti virheitä niin eikö muka vaikuta mitenkään.

Ihan vaan tiedoksi että mulla ei ollut 90-luvun alussa tietokonetta. ja silloin koulussa esitelmät tehtiin ihan ruutupaperille. ja ala-asteella 80-luvulla tehtiin esitelmät ruutupaperille.

Ai sä vähättelet kun mulla on rosacea. Luuletko ettei se muka vaikuta itsetuntoon. Mä olen muutaman vuoden sinut mutta luuletko ettei ihmisten katseet muka vaikuttais edes joskus. Kun sua katsotaan että mikä mun kasvoja vaivaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että mulla ei ollut 90-luvun alussa tietokonetta. ja silloin koulussa esitelmät tehtiin ihan ruutupaperille. ja ala-asteella 80-luvulla tehtiin esitelmät ruutupaperille.

Ai sä vähättelet kun mulla on rosacea. Luuletko ettei se muka vaikuta itsetuntoon. Mä olen muutaman vuoden sinut mutta luuletko ettei ihmisten katseet muka vaikuttais edes joskus. Kun sua katsotaan että mikä mun kasvoja vaivaa.

Kun ne virheet eivät ole mikään iso asia muille kuin pilkunviilaajille.
        Kaikki tekee virheitä, kuten joku tuossa totesi, kukaan ei ole täydellinen.
        Epäilen että sinä peilaat itseäsi täydelliseen henkilöön mutta kun tajuat ettei täydellistä ole olemassa niin suhtautumisesi muuttuu.
        Niin ja vinkkinä, itse astuin koulutielle -72, ei todellakaan ollut tietokoneista mitään tietoa silloin, eikä kännyköistä yms.
        -93 laitoin itselle ensimmäisen tietokoneen.
        Joskus ala-asteella oli joulujuhlan esiintyminen jossa soitettiin joku sävelmä, en osannut soitta joten opettaja kehoitti olemaan soittavinaan.
        Jouduin jo silloin käymään puheterapiassa ja jokainen voi kuvitella ettei siihen aikaan oikein herkästi tartuttu noihin asioihin.
        Tyhmänäkin pidettiin kun -70 luvun lopussa lähetettiin soveltuvuustestiin (ns. palikkatestiin), no sieltä tuli suositukset opskella niin pitkään kuin mahdollista kun sitä järkeä oli mutta nämä muut ongelmat haittasi elämää ja pöljät opettajat eivät tajunneet.
        No opettajat olivat kyllä onnistuneet tappamaan opiskeluhaluni joten ammattikoullun jäi.

Joten peilaappa ongelmiasi oikeisiin ongelmiin eikä täydellisiin ihmisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epäilen että sinä peilaat itseäsi täydelliseen henkilöön mutta kun tajuat ettei täydellistä ole olemassa niin suhtautumisesi muuttuu.
        Niin ja vinkkinä, itse astuin koulutielle -72, ei todellakaan ollut tietokoneista mitään tietoa silloin, eikä kännyköistä yms.
        Joskus ala-asteella oli joulujuhlan esiintyminen jossa soitettiin joku sävelmä, en osannut soitta joten opettaja kehoitti olemaan soittavinaan.
        Jouduin jo silloin käymään puheterapiassa ja jokainen voi kuvitella ettei siihen aikaan oikein herkästi tartuttu noihin asioihin.
        Tyhmänäkin pidettiin kun -70 luvun lopussa lähetettiin soveltuvuustestiin (ns. palikkatestiin), no sieltä tuli suositukset opskella niin pitkään kuin mahdollista kun sitä järkeä oli mutta nämä muut ongelmat haittasi elämää ja pöljät opettajat eivät tajunneet.
        No opettajat olivat kyllä onnistuneet tappamaan opiskeluhaluni joten ammattikoullun jäi.

Perskele että tuli kirjoitusvirheitä vaikka yritin käydä kirjoitukseni läpi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että minusta on mukava tehdä jatkuvasti virheitä puhuessa ja että teen sitä tahallaan. Mulle on naurettu koulussa kun mä en osaa puhua tai taivuttaa sanoja oikein.Aikuisena joudun jatkuvasti miettimään miten mä ilmaisen asian jos mä osaa tavvuttaa jotain sanaa. Tiedätkö miltä musta tuntuu kun maahanmuuttajat puhuu parempaa suomea kuin minä kantasuomalainen. Luuletko ettenkö ole tuntenut huonommuutta ja häpeää sen takia.Osaat sä yhtään ajatella tälläistä.

Luuletko että kaikissa perheissä on varaa ostaa tietokone.

Joo minäkin kävin puhe-ja leikkiterapiassa 2 vuotiaasta alkaen. Koulun aloitin aloitin 8 vuotiaana. Luuletko etteikö kehityksen taantuminen ole vaikuttanut mun kielelliseen kehitykseen.

Mun oppimisvaikeuksia ei ikinä tutkittu. Luuletko että mun äidillä oli helppoa kun huomaa että oma lapsi poikkeaa ikäisistään. ja painostetaan siihen että jos minä en opi lukemaan kesän aikana niin kouluun ei ole tulemista syksyllä eli et voi alottaa peruskoulua edes 8 vuotiaana jos sä et selviä ikätasosi mukaisista asioista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että minusta on mukava tehdä jatkuvasti virheitä puhuessa ja että teen sitä tahallaan. Mulle on naurettu koulussa kun mä en osaa puhua tai taivuttaa sanoja oikein.Aikuisena joudun jatkuvasti miettimään miten mä ilmaisen asian jos mä osaa tavvuttaa jotain sanaa. Tiedätkö miltä musta tuntuu kun maahanmuuttajat puhuu parempaa suomea kuin minä kantasuomalainen. Luuletko ettenkö ole tuntenut huonommuutta ja häpeää sen takia.Osaat sä yhtään ajatella tälläistä.

Joo minäkin kävin puhe-ja leikkiterapiassa 2 vuotiaasta alkaen. Koulun aloitin aloitin 8 vuotiaana. Luuletko etteikö kehityksen taantuminen ole vaikuttanut mun kielelliseen kehitykseen.

Mun oppimisvaikeuksia ei ikinä tutkittu. Luuletko että mun äidillä oli helppoa kun huomaa että oma lapsi poikkeaa ikäisistään. ja painostetaan siihen että jos minä en opi lukemaan kesän aikana niin kouluun ei ole tulemista syksyllä eli et voi alottaa peruskoulua edes 8 vuotiaana jos sä et selviä ikätasosi mukaisista asioista.

Asiat näyttää vaivaavan enemmän sinua itseäsi, kuin mahdollisesti muita.
        Yritä olla välittämättä muista ihmisistä, ei sinun elämisesi ja olemisesi kuulu muille kuin sinulle itsellesi, saat olla juuri sellainen kuin olet.
        Ja tärkeintähän on että olet olemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin sinua kukaan vähättelee, ehkä teet niin itse, eikä se ole yhtään hyvä asia.
        Olisi hyvä yrittää opetella hyväksymään itsensä sellaisena kuin on.
        Oma asenne ja suhtautuminen omaan itseen vaikuttaa paljon, miten ajattelee, mitä tuntee.
        Minulla kun oli pitkään ihottumaa kasvoissa, ajattelin, että ainakin minut huomataan, kun poikkean massasta, näytän erilaiselta.
        Lapsena ja nuoruudessani punastuin aina, kun vähänkin nolotti tai hävetti. Ja kyllä siitä kuulinkin, myös koulussa. Kaverit kyselivät " minkä värinen on paloauto ? ", johon sitten yleensä vastasin aina jonkun muun värin kuin punainen.

Eihän se mitään kivaa ole, jos on joku päällepäin näkyvä ominaisuus, ehkä ongelmakin, mutta elämä jatkuu siitä huolimatta. Helpompaa on, mitä paremmin osaa itse suhtautua, eikä ainakaan syyllistä itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Netissä on enemmän väärää tietoa kuin oikeaa.
        Pitää olla sen verran omaa tietoa, järkeä, sivistystä ja koulutusta että voi löytää luotettavan lähteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asiat näyttää vaivaavan enemmän sinua itseäsi, kuin mahdollisesti muita.
        Yritä olla välittämättä muista ihmisistä, ei sinun elämisesi ja olemisesi kuulu muille kuin sinulle itsellesi, saat olla juuri sellainen kuin olet.
        Ja tärkeintähän on että olet olemassa.

Mua ärsyttää kun kehutaan sillä miten tulee taitavaksi esitelmän pitäjäksi. On hienoa että toinen pystyy pitämämään luetoja vaikka hän ei ole ystävien seurassa mikään tarinankertoja joten pinnat hänelle että pystyy pitää luentoja ja valmistaa niitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mua ärsyttää kun kehutaan sillä miten tulee taitavaksi esitelmän pitäjäksi. On hienoa että toinen pystyy pitämämään luetoja vaikka hän ei ole ystävien seurassa mikään tarinankertoja joten pinnat hänelle että pystyy pitää luentoja ja valmistaa niitä.

Nimen omaan, pinnat sille, joka pystyy.
        Turhaa siitä on ärtyä, jos joku on jossain asiassa parempi mitä on itse.
        Se viittaa vähän kateuteen, jos toisen pystymiset alkaa kiukuttamaan.
        Joku osaa ja pystyy johonkin paremmin kuin joku toinen, ja sitten taas se toinen voi osata ja pystyä jotain, mihin toinen ei pysty.
        Jos sinä et pysty etkä tykkää esitelmän pidosta, olet varmasti hyvä jossain muussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku osaa ja pystyy johonkin paremmin kuin joku toinen, ja sitten taas se toinen voi osata ja pystyä jotain, mihin toinen ei pysty.
        Jos sinä et pysty etkä tykkää esitelmän pidosta, olet varmasti hyvä jossain muussa.

Mutta ei hän voi oman kokemuksen takai alkaa sanoo että jokaisesta tulee puhuja ja luennoitsija koska hänestä on tullut.

En ole katteellinen koska mä en tarvitse elämässä esitelmien pitoa. Nyt oli kyse siitä että esiintymisjännitys kuuluu sosiaalisten tilanteiden pelon oireisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun täällä väitettiin ettei esiintymisjännitys kuulu sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Siitä tää kaikki lähti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoituksistasi sai hyvin sen käsityksen että pidät muita täydellisinä, pidit minuakin täydellisenä.
        Kun sitten kerroin että olen kaukana täydellisestä niin et noteeranut sitä mitenkään vaan aloit nostaa esille ongelmiasi.

Mutta enhän minä voi sinun asennetta muutta se on sinun itse tehtävä.

Tuolla liikkuun monia joilla on vielä isompia ongelmia kuin sinulla, et ole ainoa etkä edes pahimmasta päästä joilla on ongelmia.
        On iso joukko ihmisiä joilta avustaja joutuu pyyhkimään persuksetkin, heillä pelaa pää hyvin joten tajuavat kyllä hyvin ongelmansa mutta ovat valoisia ja haluavat olla ihmeisten kanssa tekemisissä, heillä jo kellään olisi "oikeus" vetäytyä kuplaan.

Eli alappa tarkastella ongelmaasi vähän uudelta kantilta ja varsinkin kun sinun kouluajoistasi jossa sinua pilkattiin alkaa olla jo todella pitkä aika.

Mutta kaikki on sinusta kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ei hän voi oman kokemuksen takai alkaa sanoo että jokaisesta tulee puhuja ja luennoitsija koska hänestä on tullut.

En ole katteellinen koska mä en tarvitse elämässä esitelmien pitoa. Nyt oli kyse siitä että esiintymisjännitys kuuluu sosiaalisten tilanteiden pelon oireisiin.

Nyt kehoittaisin sinua lukemaan uudelleen mitä kirjoitin.
        En missään vaiheessa sanonut että kaikista tulee luennoitsijoita, kerroin että se epämukavuusraja nousee sitä ylemmäksi mitä enemmän sen rajan ylittää.
        Itselläni se nousi niin korkealle etten enään jännitä esiintymisiä.
        En ole mikään mestari esiintyjä, en esimerkiksi lähde karaokea laulamaan enkä musisoimaan millään instrumentilla.

Tuon luentojen pitämisen lisäksi oli uimataito, en lapsena päässyt uimaan kuin satunnaisesti ja uimakouluihin en päässyt.
        Koulussa olin usein "sairas" kun lähdettiin uimaan.
        Opin kunnolla uimaan vasta 40 vuotiaan akun aloin ihan oikeasti treenata uimista.
        Mestari uimari ei minusta tullut mutta 400m 12 minuuttiin selvisin.

Minä puhun itsestä ja siitä että kun oli tahtoa niin pääsin asioiden yli, jos jää siihen kuplaan vellomaan itsesäälissä niin ei koskaan saa nostettua sitä epämukavuusrajaa.

Mutta tsemppiä sulle loppuelämään joko siinä omassa kuplassa tai muiden joukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli sä et luota terveyskirjasto sivustoon. okei en tiennyt että se on huuhaa sivusto

Terveyskirjastoon on helppo uskoa, mutta ei siihen minkälaisia tulkintoja siitä anonyymiteetin turvin tehdään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän kertoikin omista kokemuksistaan, ei hän tarkoittanut esim. juuri sinua.
        Ei kai kukaan voi väittää, jos itse pystyy johonkin, niin kyllä muidenkin täytyy pystyä, typerää jos noin ajattelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoituksistasi sai hyvin sen käsityksen että pidät muita täydellisinä, pidit minuakin täydellisenä.
        Kun sitten kerroin että olen kaukana täydellisestä niin et noteeranut sitä mitenkään vaan aloit nostaa esille ongelmiasi.

Mutta enhän minä voi sinun asennetta muutta se on sinun itse tehtävä.

Tuolla liikkuun monia joilla on vielä isompia ongelmia kuin sinulla, et ole ainoa etkä edes pahimmasta päästä joilla on ongelmia.
        On iso joukko ihmisiä joilta avustaja joutuu pyyhkimään persuksetkin, heillä pelaa pää hyvin joten tajuavat kyllä hyvin ongelmansa mutta ovat valoisia ja haluavat olla ihmeisten kanssa tekemisissä, heillä jo kellään olisi "oikeus" vetäytyä kuplaan.

Eli alappa tarkastella ongelmaasi vähän uudelta kantilta ja varsinkin kun sinun kouluajoistasi jossa sinua pilkattiin alkaa olla jo todella pitkä aika.

Mutta kaikki on sinusta kiinni.

Nyt oli kyse siitä että sosiaalisten tilanteiden pelkoon kuuluu esiisiintymisjännitys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt kehoittaisin sinua lukemaan uudelleen mitä kirjoitin.
        En missään vaiheessa sanonut että kaikista tulee luennoitsijoita, kerroin että se epämukavuusraja nousee sitä ylemmäksi mitä enemmän sen rajan ylittää.
        Itselläni se nousi niin korkealle etten enään jännitä esiintymisiä.
        En ole mikään mestari esiintyjä, en esimerkiksi lähde karaokea laulamaan enkä musisoimaan millään instrumentilla.

Tuon luentojen pitämisen lisäksi oli uimataito, en lapsena päässyt uimaan kuin satunnaisesti ja uimakouluihin en päässyt.
        Koulussa olin usein "sairas" kun lähdettiin uimaan.
        Opin kunnolla uimaan vasta 40 vuotiaan akun aloin ihan oikeasti treenata uimista.
        Mestari uimari ei minusta tullut mutta 400m 12 minuuttiin selvisin.

Minä puhun itsestä ja siitä että kun oli tahtoa niin pääsin asioiden yli, jos jää siihen kuplaan vellomaan itsesäälissä niin ei koskaan saa nostettua sitä epämukavuusrajaa.

Mutta tsemppiä sulle loppuelämään joko siinä omassa kuplassa tai muiden joukossa.

mä elä missään kuplassa. ja mä en elä itsesäälissä. Sulla ei ole kokemusta olla koulukiusattu 10 vuotiaasta 23 vuotiaaseen. Luuletko ettei se muka ole vaikuttanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin sinua kukaan vähättelee, ehkä teet niin itse, eikä se ole yhtään hyvä asia.
        Oma asenne ja suhtautuminen omaan itseen vaikuttaa paljon, miten ajattelee, mitä tuntee.
        Minulla kun oli pitkään ihottumaa kasvoissa, ajattelin, että ainakin minut huomataan, kun poikkean massasta, näytän erilaiselta.
        Lapsena ja nuoruudessani punastuin aina, kun vähänkin nolotti tai hävetti. Ja kyllä siitä kuulinkin, myös koulussa. Kaverit kyselivät " minkä värinen on paloauto ? ", johon sitten yleensä vastasin aina jonkun muun värin kuin punainen.

Eihän se mitään kivaa ole, jos on joku päällepäin näkyvä ominaisuus, ehkä ongelmakin, mutta elämä jatkuu siitä huolimatta. Helpompaa on, mitä paremmin osaa itse suhtautua, eikä ainakaan syyllistä itseään.

No jos susta koulukiusaaminen on kiusatun syytä niin toki saat olla sitä mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppohan sun sanoa kun et ole ollut koulukiusattu . luuletko että 13 vuoden kiusamis putki ei muka vaikuta. kaikki ei ole ole puheliaita ja rohkeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppohan sun sanoa kun et ole ollut koulukiusattu . luuletko että 13 vuoden kiusamis putki ei muka vaikuta. kaikki ei ole ole puheliaita ja rohkeita.

En minä sinua mistään syytäkään, enkä vähättele kokemuksiasi. Kiusaaminen ei ole koskaan oikein.
        Tunnen itsekin ihmisiä, jotka ovat olleet koulukiusattuja, ja kyllä se jälkensä jättää, tavalla tai toisella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt oli kyse siitä että sosiaalisten tilanteiden pelkoon kuuluu esiisiintymisjännitys.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoon kuuluu esiintymisjännitys, mutta esiintymisjännitykseen ei välttämättä kuulu sosiaalisten tilanteiden pelko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä sinua mistään syytäkään, enkä vähättele kokemuksiasi. Kiusaaminen ei ole koskaan oikein.
        Tunnen itsekin ihmisiä, jotka ovat olleet koulukiusattuja, ja kyllä se jälkensä jättää, tavalla tai toisella.

Tiedätkö kun lääkärit on vähätellyt mun koulukiusaamiskokemuksia. He eivät ymmärrä miten se vaikuttaa itsetuntoon hiljaisella ja aralla ihmisellä. Minä olen saanut tämän takia psykoosipiirteisen persoonallisuus diagnoosin. ja olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka se diagnoosi on määräaikainen .

Mulla on mennyt vuosikymmenet lääkepöhnässä koska mun masennusta ja näitä muita diagnooseja on hoidettu psykoosilääkkeillä.

Lisäksi mun lääkärinlausunnoissa on ihan tajuttomasti virheitä kun niihin olen nyt perehtynyt kun vuosi mennyt ilman lääkepöhnää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katselin tuossa yhtä leffaa ja se oli hiukan hölmön näköistä kun kovista esittävän käsi tärisi kun uhkaili aseella. Tarkemmin näyttelijää kun havannoin niin roolisuoritus oli kaikkinensa huonoa. Ei ollut tarkoitus olla komediaa mutta sellaseksi se muuttui.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun ei tarvinnut osata lukea ennen kouluun menoa. Eikös Opet ole siellä opetuksen antamista varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katselin tuossa yhtä leffaa ja se oli hiukan hölmön näköistä kun kovista esittävän käsi tärisi kun uhkaili aseella. Tarkemmin näyttelijää kun havannoin niin roolisuoritus oli kaikkinensa huonoa. Ei ollut tarkoitus olla komediaa mutta sellaseksi se muuttui.

Niinpä, me olemme " vain " ihmisiä, kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä enemmän, ja mitä kauemmin, välttelee sosiaalisia tilanteita, muita ihmisiä, sen vaikeammaksi ne pelot ajan myötä menevät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua on kiusattu koulussa lukihäiriön takia, mutta olen kompensoinut sitä muilla avuilla elämäni aikana.

Vaikka elämään ponnistaa kuopasta, niin tärkeintä on että yrittää, muuten sieltä ei ikinä pääse ylös.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua on kiusattu koulussa lukihäiriön takia, mutta olen kompensoinut sitä muilla avuilla elämäni aikana.

Vaikka elämään ponnistaa kuopasta, niin tärkeintä on että yrittää, muuten sieltä ei ikinä pääse ylös.

Juurikin näin. Tärkeintä on, että edes yrittää.

• Anonyymi

Mä menen Heti huomenna kertomaan lääkärille, etten jaksa liikkua ulkona kun siellä on muitakin!

• Anonyymi

eihän aloittaja voi lääkäriin koska siellä odotusaulassa voi olla ihmisiä.

• Anonyymi

Tuo väite ei pidä paikkaansa. Noin helpolla ei kikkailu enää onnistu.

• Anonyymi

Syövästä ei pääse eläkkeelle

• Anonyymi

Syöpä voi heikentää työkykyä ja oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos työkyky on alentunut vähintään vuoden ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syöpä voi heikentää työkykyä ja oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos työkyky on alentunut vähintään vuoden ajan.

Ei riitä.
        Kokemusta on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan höpöä.
        Ei pääse syövästä eläkkeelle.
        Ei vaikka olisi ihan vetämättömässä kunnossa.
        Ei pysy pystyssä.
        Tavarat ei pysy käsissä.
        Nukkuu yli 10 tuntia.
        Päätä särkee päivittäin.
        Oksettaa.
        Pyöryttää.
        Luut, lihakset, nivelet särkee.

.
        .
        Ei pääse eläkkeelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan höpöä.
        Ei pääse syövästä eläkkeelle.
        Ei vaikka olisi ihan vetämättömässä kunnossa.
        Ei pysy pystyssä.
        Tavarat ei pysy käsissä.
        Nukkuu yli 10 tuntia.
        Päätä särkee päivittäin.
        Oksettaa.
        Pyöryttää.
        Luut, lihakset, nivelet särkee.

.
        .
        Ei pääse eläkkeelle.

En ole sanonut pääsemisestä vaan siitä että jos sulla on syöpä niin sulla on oikeus hakea työkyvyttömyyseläkettä,jos se vaikuttaa sun työkykyyn. Se miten kela toimii niin siihen minä en voi vaikuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei riitä.
        Kokemusta on.

niin nyt puhuin oikeudesta en siitä myönnetäänkö eläke syövän takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole sanonut pääsemisestä vaan siitä että jos sulla on syöpä niin sulla on oikeus hakea työkyvyttömyyseläkettä,jos se vaikuttaa sun työkykyyn. Se miten kela toimii niin siihen minä en voi vaikuttaa.

Turha hakea.
        Ei myönnetä.

Hirveää paperin pyöritystä j todistusten hommaamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin nyt puhuin oikeudesta en siitä myönnetäänkö eläke syövän takia.

Työttömäksikin voi ilmoittautua, vaikka on töissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työttömäksikin voi ilmoittautua, vaikka on töissä.

niin ei ole kokemusta syövästä. Luin vaan netistä syöpäyhdistysten sivuilta

• Anonyymi

Mutta kun en uskalla käydä lääkärissä. Kaikki hullut elää yhteiskunnassa. Jopa Steven Seagalin näköinen mies. Taisi jäädä jotain metkaa näkemättä?

• Anonyymi

Syö salaattia ja kohta pelkäät omaa varjoasikin.
      Huonosta ravinnosta nuo pelkotilat tulee.
      Kokonaisterveys romahtaa
      ja pääkallo sen mukana.
      Olet todella suurissa vaikeuksissa
      ellet muuta ruokavaliotasi.

• Anonyymi

Vaikka on syöpä ei pääse eläkkeelle.
      Syöpäkin käy mielen päälle.

• Anonyymi

KELA on sitä mieltä, että itsensä pystyy elättämään.

Ihan sama, mitä työterveyslääkäri tai keskussairaalassa erikoislääkärit lausuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KELA on sitä mieltä, että itsensä pystyy elättämään.

Ihan sama, mitä työterveyslääkäri tai keskussairaalassa erikoislääkärit lausuvat.

Kelassa on omat lääkärit jotka vastaväittää muita lääkäreitä vastaan. Kuuluu toimenkuvaan. Arvovalta kysymys, kuka paras lääkäri tietämään. Tai sitten voi juurikin olla luetun ymmärtämisen tai käsittämiseen vaikeutta. Kaikki on mahdollista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kelassa on omat lääkärit jotka vastaväittää muita lääkäreitä vastaan. Kuuluu toimenkuvaan. Arvovalta kysymys, kuka paras lääkäri tietämään. Tai sitten voi juurikin olla luetun ymmärtämisen tai käsittämiseen vaikeutta. Kaikki on mahdollista.

Kelan lääkärit, ja muutkin vakuutuslääkärit tekevät päätöksiään näkemättä potilasta, ihmistä, joka on hakeutumassa eläkkeelle. Se on jonkinlainen ongelma.

• Anonyymi

Moni luulee, että syövässä kauheinta on hiustenlähtö.

Niin ymmärtämättömiä ovat ihmiset.

• Anonyymi

Hiukset eivät lähde syövän takia.
        Hiukset lähtevät sytostaattihoidon takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hiukset eivät lähde syövän takia.
        Hiukset lähtevät sytostaattihoidon takia.

Ja sytoja saa syöpään.

• Anonyymi

Mielisairaudesta eläkkeelle pääseminen on pitkä ja tuskainen tie ja pitää olla oikeasti vuosien ja vuosien näytöt ja lääkitykset ym.

• Anonyymi

Kauan sitten kerkesin sairastaa noin vuoden ajan, muutama lyhyt sairausloma, kunnes alkoi sairausloma, joka kesti vuoden verran, sen jälkeen oli määräaikainen työkyvyttömyyseläke, en muista oliko vuoden vai ainoastaan puoli vuotta. Sen jälkeen tuli jatkuva työkyvyttömyyseläke.
        Nykyään taitaa olla paljon monimutkaisempaa tuo eläkkeelle pääseminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauan sitten kerkesin sairastaa noin vuoden ajan, muutama lyhyt sairausloma, kunnes alkoi sairausloma, joka kesti vuoden verran, sen jälkeen oli määräaikainen työkyvyttömyyseläke, en muista oliko vuoden vai ainoastaan puoli vuotta. Sen jälkeen tuli jatkuva työkyvyttömyyseläke.

Riippuu miten diagnoosi vaikuttaa työkykyyn ja on sillä työhistoriallakin väliä. Jos sulla ei ole työhistoriaan ja sua on yritetty kuntouttaa ja se ei ole tuottanut tulosta. Omalla kohdalla hain kelan järjestämää kuntoutusta mutta kela kieltäytyi koska katsoi etten hyödy siitä. Kyse oli siis kuntoutustarpeen selvettämisestä jonka kela hylkäsi itse kun sitä hain. Minä olin valmis mutta kun kela ei halunnut järjetää sitä mulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu iästä miten helposti pääsee eläkkeelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu iästä miten helposti pääsee eläkkeelle.

Ehkä osittain iästäkin, mutta kyllä se sairaus on suurempi aihe eläkkeelle pääsemiseen.
        Mitä huonommassa kunnossa on, sen isompi mahdollisuus päästä eläkkeelle.
        Ja ehkä saatetaan ajatella, että nuorempia on vielä hyödyllistä yrittää kuntouttaa, kun taas iäkkäämpien kohdalla ei välttämättä enää kuntoutus kannata.
        Vaikka toisaalta, kaikille kyllä pitäisi suoda mahdollisuus kuntoutua, jos itsellä on siihen halua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä osittain iästäkin, mutta kyllä se sairaus on suurempi aihe eläkkeelle pääsemiseen.
        Mitä huonommassa kunnossa on, sen isompi mahdollisuus päästä eläkkeelle.
        Ja ehkä saatetaan ajatella, että nuorempia on vielä hyödyllistä yrittää kuntouttaa, kun taas iäkkäämpien kohdalla ei välttämättä enää kuntoutus kannata.
        Vaikka toisaalta, kaikille kyllä pitäisi suoda mahdollisuus kuntoutua, jos itsellä on siihen halua.

Siinä mielessä ikä vaikuttaa että kirjoittamaton sääntö että yli 60v aaletaan katsoa että kykeneekö tekemään sitä sinun omaa mmattia, tosin minulle myönnettiin eläke 59v.
        Alle 60v katsotaan että kykeneekö tekemään jotakin kevyempää homma ja ehkä osatyökyvyttömänä.

Huomatkaa että työkyvyttömyyseläke ei ole lääketieteellinen päätös vaan poliittinen.
        Ikä ja koulutus määrittelevät paljon.

Itsellä ammattikoulu yli 40v sitten enkä ole työskennellyt sillä alalla kuin 1 vuoden ja nykyinen ammatti on ruumiillisesti erittäin raskas.
        Eli minun kouluttaminen kevyeen hommaan ei onnistu muuntokoulutuksella.
        Jos olisin insinöri niin minun vaivoilla ei olisi saanut eläkettä sillä tiedän minua vanhempia insinörejä joilla todella vaikeaa liikkuminen mutta eläkettä ei tipu.

• Anonyymi

Paljonko pipipää saa eläkettä?

Iällä merkitystä?

Omilla ansioilla?

• Anonyymi

Käy lukee kelan sivuilta jos saat kelan eläkkeitä.

• Anonyymi

Kaikki työkyvyttömyyseläkkeet myönnetään samalla sapluunalla, ja kyllä siihen mennessä tehty työura vaikuttaa eläkkeen suuruuteen. Siksi nuoruudessa alkaneet sairastumiset ovat ikäviä, kun joutuu elämään loppuelämän jollain takuueläkkeellä.

Esimerkiksi psykoosisairaudet puhkeavat yleensä siinä aikuisuuden kynnyksellä, ja jo pienikin tyhöura vaikkapa lääkkeiden avulla kohentaa ihmisen taloudellista asemaa loppuelämäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki työkyvyttömyyseläkkeet myönnetään samalla sapluunalla, ja kyllä siihen mennessä tehty työura vaikuttaa eläkkeen suuruuteen. Siksi nuoruudessa alkaneet sairastumiset ovat ikäviä, kun joutuu elämään loppuelämän jollain takuueläkkeellä.

Esimerkiksi psykoosisairaudet puhkeavat yleensä siinä aikuisuuden kynnyksellä, ja jo pienikin tyhöura vaikkapa lääkkeiden avulla kohentaa ihmisen taloudellista asemaa loppuelämäksi.

voi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä ja sitten voi saada asumistukea

• Anonyymi

Omilla ansioilla on merkitystä.
        Jos on tehnyt töitä, on mahdollisuus työeläkkeeseen, jos eläkettä on ehtinyt kertymään.
        Jos saa työeläkettä, yleensä kansaneläke on pienempi.
        Jos ei saa työeläkettä, saa täyttä kansaneläkettä, ja päälle ehkä vielä takuueläkkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

voi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä ja sitten voi saada asumistukea

Eli saa eläkettä jotain 1500 e ja siihen adumistuki ja toimeentulotuki.

Ei huono.

Itse olen ollut töissä ja työttömänä sen verran, että oma asunto ja auto on. Eläkekertymä riittää 1100 euron eläkkeeseen.
        Ei oikeutta asumis- eikä tt-tukeen.

Mitä me tästä opimme?

Pummilla vaan alusta asti.
        Mitään ei kannata yrittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on tehnyt töitä, on mahdollisuus työeläkkeeseen, jos eläkettä on ehtinyt kertymään.
        Jos ei saa työeläkettä, saa täyttä kansaneläkettä, ja päälle ehkä vielä takuueläkkeen.

Työhistoriaa yli 25 vuotta.
        Korkeakoulutus.
        Koulutusta vastaavissa töissä lakisääteisellä palkalla. Enimmäkseen valtiolla.
        Ikää vielä alta 60 v. 10 vuotta pitää vielä jaksaa lakisääteiseen eläkkeeseen.
        Sairaseläke evättiin.

Työttömyys odottaa 500 e kk korvauksella.

Tautina syöpä.

Otatko töihin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korkeakoulutus.
        Sairaseläke evättiin.

Tautina syöpä.

Otatko töihin?

Ihan turhaan olet töitä tehnyt 25 vuotta.

Enemmän saisit rahaa käyttöösi ilman työhistoriaa.
        Ja saudit olla rauhassa byrokratian myllytyksestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei huono.

Itse olen ollut töissä ja työttömänä sen verran, että oma asunto ja auto on. Eläkekertymä riittää 1100 euron eläkkeeseen.

Mitä me tästä opimme?

Mä puhuin kelan kansaseläkkeestä ja takuueläkkeestä. Mene kelan sivuilta lukee . Jos sä et saa muuta eläkettä niin kelasta voi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä. Asumistukeen vaikuttaa sun tulot ja tilin saldo.

Miksi vastasit koska tämä ei koske sinua. Kelan kansaneläke ja takuueläke ei ole 1500 e/kk.

Kansaneläkettä ja takuueläkettä voi saada jos sulla ei ole työhistoriaa. Vuokralla asuva voi saada asumistukea.

Sinä varmaan saat työeläkettä koska olet ollut töissä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korkeakoulutus.
        Sairaseläke evättiin.

Tautina syöpä.

Otatko töihin?

Tuolla kirjoitinkin että alle 60v katsotaan kykenetkö tekemään jotain työtä.
        Puhelinmyyntiä, asiakaspalvelua yms. voi tehdä vaikka kädetön.

Se että alle 60v ei kykene tekemään sitä omaa työtään ei merkitse mitään vaan hänen tulee hakeutua sellaiseen työhön mitä hän kykenee tekemään.
        Myöskään se että palkkaako joku sairastelevan ei merkitse kun teoriassa kykenet tekemään töitä.

Nyt kun sitten putoat työttömäski niin onko sinun uusi ammatti sitten työtön?

Itse olin loppuun saakka omassa amattissa töissä, tosin viimeinen vuosi ennen työkyvyttömyyseläkettä palkkatulot oli 5000€/v eli 417€/kk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei huono.

Mitä me tästä opimme?

Jos eläke on 1500 e, saattaa vielä asumistukea saada, mutta toimeentulotukea ei saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei huono.

Mitä me tästä opimme?

Tähän väliin tulee faktoja.

https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-taydentavat/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korkeakoulutus.
        Sairaseläke evättiin.

Tautina syöpä.

Otatko töihin?

Ehkä 9 euron orjaksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en saa työeläkettä . Saan kansaneläkettä ja takuueläkettä. Keva maksoi reilun tonnin kertakorvauksen aikoinaan joka oli laskettu siitä hetkestä eläkeikään eli seuraavalle reilulle 30 vuodelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en saa työeläkettä . Saan kansaneläkettä ja takuueläkettä. Keva maksoi reilun tonnin kertakorvauksen aikoinaan joka oli laskettu siitä hetkestä eläkeikään eli seuraavalle reilulle 30 vuodelle.

Jotain töitä olit kai yrittänyt tehdä kun ei se Kevan tonni tyhjästä tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo v. -98 kk kesätöissä ja vuonna 2000 muutama kuukausi osa-aikatöissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tais olla eläkertymä jotain 3 e/kk kevasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä 9 euron orjaksi!

Minusta 9 egun työt ovat parhaita ja kaikista mukavimmat tyypit on siellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta 9 egun työt ovat parhaita ja kaikista mukavimmat tyypit on siellä.

Niin, monet kyllä tykkäävät tehdä niitäkin, rentoa meininkiä, ja tapaa tuttuja samalla.
        Jos ei muuta tekemistä päivisin ole, niin onhan tuokin tyhjää parempi.

• Anonyymi

On vai kovin vähän lääkäreitä joiden lausunnoilla olisi merkitystä eläköitymiseen .

• Anonyymi

Jos olet työkyvytön ja sinut pakotetaan töihin, voit olla esimerkiksi koko työpäivän kahvihuoneessa jos et kykene tekemään työtä, alkaa kertymään todisteita työkyvystäsi ja kun paperipinkka on riittävän suuri, pääset työkyvyttömyyseläkkeelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet työkyvytön ja sinut pakotetaan töihin, voit olla esimerkiksi koko työpäivän kahvihuoneessa jos et kykene tekemään työtä, alkaa kertymään todisteita työkyvystäsi ja kun paperipinkka on riittävän suuri, pääset työkyvyttömyyseläkkeelle.

Mutta kun työnantaja katsoo, että heillä ei ole tarjota minulle töitä. Ei päästetä sisään.
        Ei siinä istuta töissä kaffeella.

• Anonyymi

Lääkärit, jotka tekevät potilaasta lääkärinlausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten, näkevät potilaan tilanteen, ja ymmärtävät tarpeen mahdolliseen eläkkeeseen.
        Mutta kun Kelassa ja eläkeyhtiöissä on lääkärit, jotka käyvät hakemukset ja potilaan tiedot läpi näkemättä potilasta lainkaan, tekevät sitten ne päätökset, pääseekö eläkkeelle vai ei.
        Jokin tuossa systeemissä on päin .........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkärit, jotka tekevät potilaasta lääkärinlausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten, näkevät potilaan tilanteen, ja ymmärtävät tarpeen mahdolliseen eläkkeeseen.
        Mutta kun Kelassa ja eläkeyhtiöissä on lääkärit, jotka käyvät hakemukset ja potilaan tiedot läpi näkemättä potilasta lainkaan, tekevät sitten ne päätökset, pääseekö eläkkeelle vai ei.

Aivan järjetöntä.

Lyödään lisää lyötyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole.
        Itsekkin hain 3 kertaa työkyvyttömyyseläkettä ennenkuin tärppäsi.
        Oli työterveylääkärin lausuntoa, olis fysiatrin lausunto, oli työkykyarviointeja, eli erillaisia diaknoseja (tules vaivat).
        Kuitenkin eläkepäätös tuli vasta siinä vaiheessa kun ns. viranomaispäätös kriteerit täyttyivät.
        Tällä estetään ettei rahalla voi ostaa itselle eläkettä ja hyvä niin.
        Aiemmat kielteiset päätökseni perustelut olivat että kykenisin tekemään osa-aikaisena jotakin kevyempää työtä.
        Viimeinen päätös oli että katsoivat että olen oikeutettu täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole.
        Itsekkin hain 3 kertaa työkyvyttömyyseläkettä ennenkuin tärppäsi.
        Oli työterveylääkärin lausuntoa, olis fysiatrin lausunto, oli työkykyarviointeja, eli erillaisia diaknoseja (tules vaivat).
        Kuitenkin eläkepäätös tuli vasta siinä vaiheessa kun ns. viranomaispäätös kriteerit täyttyivät.
        Tällä estetään ettei rahalla voi ostaa itselle eläkettä ja hyvä niin.
        Aiemmat kielteiset päätökseni perustelut olivat että kykenisin tekemään osa-aikaisena jotakin kevyempää työtä.
        Viimeinen päätös oli että katsoivat että olen oikeutettu täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen.

No onhan.
        Noinhan se on mennyt sinullakin, että aiemmissa päätöksissä väittivät, että olisit pystynyt tekemään osa-aikaisena kevyempää työtä.
        Ja varmaan ainakin osittain siksi, koska asiasta päättävät tahot, lääkärit, ym. eivät olleet edes tavanneet sinua henkilökohtaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No onhan.
        Noinhan se on mennyt sinullakin, että aiemmissa päätöksissä väittivät, että olisit pystynyt tekemään osa-aikaisena kevyempää työtä.
        Ja varmaan ainakin osittain siksi, koska asiasta päättävät tahot, lääkärit, ym. eivät olleet edes tavanneet sinua henkilökohtaisesti.

Työkyvyttömyyseläke perustuu lain määritelmään työkyvyttömyydestä. Siksi se on yhtä epäreilu kaikille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No onhan.

Kun itse mietin noita hylkyjä niin on totta että olisin pystynyt tekemään aika monia töitä vaivojeni kanssa.
        Siinä mielessä olivat oikeassa.
        Kun ikää tuli lisää niin onneksi on olemassa kohtuullistamissääntö eli ei enään ns. pakoteta vaihtamaan alaa kun varsinainen eläkeikä on lähellä.
        Jos tuota ikään perustuvaa kohtuullistamispykälää (en tiedä onko se johonkin pykäläkirjaan kirjattu) ei olisi niin edelleen kun katostaan niin pystyisin hoitamaan puhelimella töitä, pystyisin myös opettamaan ammattini saloja muille, pystyn toimimaan asiantuntijana eri projekteissa ja jopa koulutukseni pohjalta pystyisin olemaan valvojana vaativissa projekteissa.
        Mutta tuo ikäpykälä armahti minut kun minun perusammati on raskaan työn tekijä.
        Olin myös jo valmiiksi osatyökyvyttömyyseläkkeellä joka päätöksen perusteella muutettiin kokoaikaiseksi.

Mutta edelleen pystyisin tekemään ja teenkin kevyempiä hommia eläkkeeni lisäksi ja minulle jopa määrättiin tuloraja näille hommille joka on 2000€/kk.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Täysin läpimätä systeemi ja vihaksi laittaa kun uutisissa korotetaan mt-sairaudet jotka useinmiten johtuvat myös fyysistä rajoitteista joista ei jostain kumman syystä eläkkeelle pääse ja ovat pysyviä , ei silloin lääkärille jää muuta vaihtoehtoa eläkkeen syyksi .On myös nähty kuinka terveysalan ihmiset pääsevät sitten hyvinkin nopeasti tk-eläkkeelle jos mt-ongelmia , ihmisiä käsitellään eriarvoisesti tässä maassa tässäkin asiassa .

• Anonyymi

Itse olen päässyt pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle mt syistä ja diagnoosi on määräaikainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen päässyt pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle mt syistä ja diagnoosi on määräaikainen.

Siis diagnoosi on määräaikainen, ja eläke pysyvä, miten tuo on mahdollista ?
        Onko kyseessä psyykkinen vai fyysinen sairaus ?
        Jos diagnoosi puretaan jossain vaiheessa, niin silloinhan ihminen katsotaan taas työkykyiseksi, koska sairaus on parantunut ja diagnoosi ei enää pidä paikkaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos diagnoosi puretaan jossain vaiheessa, niin silloinhan ihminen katsotaan taas työkykyiseksi, koska sairaus on parantunut ja diagnoosi ei enää pidä paikkaansa.

Varmaan kyseesä kuntoutustuki, se nimittäin on määräaikaisnen.
        Mulla on työkyvyttömyyseläke eikä siinä ole määräaikaa, olen myös ollut kuntoutustuella ja siinä oli määräaika.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psyykkinen. Älä multa kysy miten on mahdollista. Mulla on mahdollisuus halutessa purkaa diagnoosi,jos niin haluan. 14 vuotta mennyt näin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on työkyvyttömyyseläke eikä siinä ole määräaikaa, olen myös ollut kuntoutustuella ja siinä oli määräaika.

Ei ole kuntoutustuki vaan ns. pysyvä eläke

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei tässä ole määräaikaa vaan lausunnossa lukee toistaiseksi mikä mun kohdalla on kestänyt 14 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psyykkinen. Älä multa kysy miten on mahdollista. Mulla on mahdollisuus halutessa purkaa diagnoosi,jos niin haluan. 14 vuotta mennyt näin.

Kannattaisi kyllä selvittää tarkkaan, kuinka kävisi, jos hakisi diagnoosin purkua, koska riskinä voisi olla työkyvyttömyyseläkkeen lakkauttaminen, kun saattaisivat todeta parantuneeksi sairaudesta.
        Ja onko eläkkeestä maininta pysyvä, toistaiseksi voimassa oleva, vai millä sanamuodolla se on kirjattu, sekin kenties saattaisi vaikuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi kyllä selvittää tarkkaan, kuinka kävisi, jos hakisi diagnoosin purkua, koska riskinä voisi olla työkyvyttömyyseläkkeen lakkauttaminen, kun saattaisivat todeta parantuneeksi sairaudesta.
        Ja onko eläkkeestä maininta pysyvä, toistaiseksi voimassa oleva, vai millä sanamuodolla se on kirjattu, sekin kenties saattaisi vaikuttaa.

Tiedän jo että siitä seuraisi että minusta tulisi työtön työnhakija,jolloin minulla on edessä työttömän terveystarkastus jolloin siellä voidaan katsoa etten ole työkykyinen. ja en ole enää nuori. Toistaiseksi on voimassa ,mutta eipä kela ole ottanut yhteyttä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei tässä ole määräaikaa vaan lausunnossa lukee toistaiseksi mikä mun kohdalla on kestänyt 14 vuotta

Määräaikaisen ja toistaiseksi sanoissa on valtava ero.
        Kumpikaan ei tietenkään ole ehdoton eli kummassakin etuus voi päättyä.
        Ei nykyään ole olemassa vakituisia työpaikkojakaan vaan kaikki ovat joko määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia, eli irtisanottavissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään ole olemassa vakituisia työpaikkojakaan vaan kaikki ovat joko määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia, eli irtisanottavissa.

Toistaiseksi tarkoittaa juuri sitä, jos ihminen kuntoutuu, paranee, hänen eläkkeensä voidaan lakkauttaa.
        Kela ei ota yhteyttä asiaan liittyen, jos tilanne ei muutu, esim. jos diagnoosia ei poisteta.
        Jos diagnoosi poistettaisiin, totta kai eläkkeen maksavaa tahoa alkaisi kiinnostaa, onko ihmisellä enää tarvetta eläkkeeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin lääkärinlausunnossa lukee toistaiseksi ja diagnoosin kohdalla lukee määräaikainen kohdssa diagnoosin pysyvyys

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toistaiseksi tarkoittaa juuri sitä, jos ihminen kuntoutuu, paranee, hänen eläkkeensä voidaan lakkauttaa.
        Kela ei ota yhteyttä asiaan liittyen, jos tilanne ei muutu, esim. jos diagnoosia ei poisteta.
        Jos diagnoosi poistettaisiin, totta kai eläkkeen maksavaa tahoa alkaisi kiinnostaa, onko ihmisellä enää tarvetta eläkkeeseen.

Personaallisuushäiriöstä sanotaan ettei siitä voi parantua eli se on ns pysyvä diagnoosi mutta minun kohdalla se on määräaikainen.

• Anonyymi

Sosiaalisten tilanteiden pelko on syy päästä eläkkeelle. Valitettavasti sen olen itse kokenut. Ja sitä en todellakaan toivo kenellekkään. Itse tein omatoimisia harjoituksia näin : astuin ulkoovesta yhden askeleen ulos ja yritin kestää siinä ja palasin kotiin. Tein tätä muutaman viikon. Sitten saatoin ottaa jioa 4 askelta että olin jo jalkakäytävällä. Ja edelleen pian kotiin. Talvella turvaa toi iso kaulahuivi johon oli helppo kääriytyä. Seuraava kohde oli että nousin rappusia ylös lähimpään kauppaan ja pidättelin itseäni siinä vaikka pelko oli valtava. Kaupassa opetelin käymään niin että astuin sinne ns.aulaan ja olin korkeintaan 5 minuuttia ja kotiin. Aika piteni pikkuhiljaa. Se on todella raastavaa. Sekin pelottaa että joku kysyy jotain ja olet ns.ihan pihalla koska pelottaa. Minä tärisin ja tunsin ja kuvittelin että jokainen ajattelisi että tuo on ihan pimee. Mutta niinhän se ei mene. Meillä jokaisella on ne luurangot kaapissa. Nyt olen päässyt pahimmasta ja kokeillut vähän työelämää. Siinä se hyvä puoli että saa muutakin ajateltavaa kuin se miten nyt voin ja ne sosiaaliset kanssakäymiset. Toivon teille kaikille hyvää jatkoa <3

• Anonyymi

Eli olet nostanut sen epämukavuus rajan ylemmäksi.
        Moni vain tuntuu odottavan että joku muu nostaa sen epämukavuusrajan ylös mutta se on jokaisen itse tehtävä.

• Anonyymi
      UUSI

ap yrittää tässä raukkamaisesti väittää, että ihminen ei saisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

oikeiston edustajat ovat yleensä tuollaisia päästään sairaita ihmisiä, joilla ei ole empatiaa muita ihmisiä kohtaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      347
      2192
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      38
      1967
    3. Voi minkä rikoksen teki

Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      67
      1459
    4. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1265
    5. Mitä haluaisit

Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      79
      1185
    6. Mitä olen tehnyt

Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      87
      1164
    7. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      96
      1140
    8. Tuon sinulle jännitystä

Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      114
      1061
    9. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      200
      1024
    10. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      11
      1000
    Aihe