On sittenkin riippuvuus - onko sulla

Anonyymi-ap

Olen aina uskonut ettei minulla ole yhtään riippuvuutta mihinkään aineeseen, ei ruokaan, endorfiiniin (esim. liikunnasta), keräilyyn, alkoholiin, tupakkaan ja mitä niitä onkaan.
Vaan aloitimpa uteliaisuuttani kokeilemaan kahvista riippuvuutta. Olen tehnyt saman kokeen 3 kertaa.
Eilen join viimeiset kahvit klo 11, siihen mennessä oli juonut jo sen määrän mitä juon yleensä koko päivänä eli 5 kahvikupillista. Aamu 2, päivä 2 ja ilta 1.
Aamuyöstä heräsin päänsärkyyn. Join vettä ja nukahdin kuitenkin uudestaan. Aamulla oli päänsärky tasan siihen asti kun olin juonut aamun kaksi kahvikupillista (ja appelsiinin). On ihana tunne kun kahvinjuonnista 15 min. kuluttua päänsärky hälvenee, häipyy ja tulee tavallinen olo.
On minulla toinenkin, se ei liity mihinkään aineeseen, ehkä kerron sen joskus.
Onko sinulla riippuvuuksia ja julkeatko paljastaa niitä?

34

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minullakin kivistää joskus päätä aamulla, mutta ei se johdu
      kahviriippuvaisuudesta, vaikka se alkaa helpottaa aamukahvin juomisen
      jälkeen. Kivistys johtunee huonosta nukkuma-asennosta ja/tai niskalihasten
      jännityksestä ja häipyisi ehkä millä aineella vain, kun aamulla niskat
      saa liikettä ja veri lähtee kiertämään niskalihaksissa.

• Anonyymi

No tuotapa vielä kokeilen seuraavaan kahvinjuomattajättämisenkokeilukerran aikana. En ihan usko mutten suoraan latistakaan.

• Anonyymi

Minulla myös niskasta johtuvaa päänsärkyä ollut jo vuosia, mutta tulen sen kanssa toimeen kun on itse aiheutettua. Pääsisin siitä kokonaan eroon kun jättäisin päivittäiset käsityöt: neulomisen, virkkaamisen, kahvipusseista punomisen yms tekemättä. En vaan osaa istua tekemättä mitään kun käsitöitä tehnyt jo teini-iästä alkaen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla myös niskasta johtuvaa päänsärkyä ollut jo vuosia, mutta tulen sen kanssa toimeen kun on itse aiheutettua. Pääsisin siitä kokonaan eroon kun jättäisin päivittäiset käsityöt: neulomisen, virkkaamisen, kahvipusseista punomisen yms tekemättä. En vaan osaa istua tekemättä mitään kun käsitöitä tehnyt jo teini-iästä alkaen.

Jumppaa niskalihaksia, se auttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tekee paljon tuollaista, niiin sitten täytyy tehdä vastaliikkeitä vastapainoksi, jotta keho ei rasitu yksipuolisesti.

• Anonyymi

Yksi lääkäri sanoi että jos herää päänsäryn kanssa ja kahvi auttaa, niin voisi juoda sen kahvinsa illalla ennekun menee hukkumaan niin ei herää päänsäryn kanssa. .
      Itse saan aamupäänsäryn myös johon kahvi on se mikä auttaa .mutta jos olen juonut illalla kahvikupillisen niin ei ole ammulla särkyä. Moni sanoo että menee unet jos juo illalla , minulta ei ole mennyt , ne jotka sanovat eivät oleedes kokeilleet vaan päättävät jo etukäteen että unet menee .

• Anonyymi

Kyllä menee yöunet jos kahvia juon vielä klo 14 jälkeen illalla. Aiemmin join vuosia aamulla, päivällä ja illalla ja aina meni puoleen yöhön ja ylikin ennenkuin sain unenpäästä kiinni. Sitten kun jätin iltakahvin pois on uni tullut aikaisemmin.

• Anonyymi

Kyllä vain täälläkin kofeiiniriippuvuus, eli kahvia pitää saada pari kertaa vuorokaudessa. Aamulla ja alkuillasta juon ison mukillisen.
      Minulla oli vuosia sitten mahahaava ja jouduin luopumaan kahvistakin. Vieroitusoire päänsärky kesti viikon. Aamupäivät töissä olivat omituista sumua aivankuin ei olisi herännyt kunnolla.
      Kun sain mahan kuntoon, palasin kahviin mutta aloin juoda sen reilun maitosatsin kanssa. Työpäivätkin lähtivät taas käyntiin normaalilla reippaudella.

Oli minulla toinenkin riippuvuus, työnteko. Olin työnarkomaani. Siitä se mahahaavakin osittain tuli, stressistä ja migreenilääkkeistä.
      Työnarkomania ei ole mikään ylpeilyn aihe. Siinä pistää työnteon ja siitä saatavan onnistumisen tunteen kaiken edelle. Ihmissuhteet ja hyvinvointi kärsivät.

• Anonyymi

Joo oli minullakin tämä kun olin töissä. En pidä sitä riippuvuutena vaan vastuullisuutena. Tai sitten en ymmärrä mikä on tuon narkomanian ja riippuvuuden ero. Mutta yhdessä vuodenvaihteessa oli 70 ylityötuntia. Niistä jäi suurin osa lopullisesti pitämättä kun jäin eläkkeelle.
        Jääkö sinulle siitä narkomaniasta jotain traumaa jäljelle kun jäit eläkkeelle. Minulle ei jäänyt mitään. Siitä päättelin ettei kovin sairasta ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo oli minullakin tämä kun olin töissä. En pidä sitä riippuvuutena vaan vastuullisuutena. Tai sitten en ymmärrä mikä on tuon narkomanian ja riippuvuuden ero. Mutta yhdessä vuodenvaihteessa oli 70 ylityötuntia. Niistä jäi suurin osa lopullisesti pitämättä kun jäin eläkkeelle.
        Jääkö sinulle siitä narkomaniasta jotain traumaa jäljelle kun jäit eläkkeelle. Minulle ei jäänyt mitään. Siitä päättelin ettei kovin sairasta ollut.

Hei! Eihän siitä mitään varsinaisia traumoja jäänyt, työnarkomaniasta, mutta toki jälkeenpäin on tajunnut, että paremminkin olisi voinut elämänsä viettää. Olla enemmän läheisten, sukulaisten, ja ystävien kanssa. Elää "laajemmin", laadukkaimmin.
        Meillä onneksi ylitöistä maksettiin, sai myös hälytysrahan, joten niistä ei vapaita kertynyt jotka olisivat jääneet pitämättä.
        Lomia en koskaan pitänyt kahta viikkoa pidempään kerrallaan. Senkin olisi varmaan joskus voinut tehdä ihan uteliaisuudesta kun nyt sitä ajattelee. Lomankin tavallaan suoritin, eli samat kellonajat heräämisellä, syömisellä, nukkumaanmenolla, kuin työpäivinä.
        Nyt vihdoin jäätyäni eläkkeelle olen harkiten muuttanut aikatauluani. Valvon yöhön, nukun kun nukuttaa, syön kun on nälkä, taivastelen maailmanmenoa, ja tuijotan tähtitaivasta.

• Anonyymi

En minäkään tunne olevani riippuvainen mistään, mutta aikoinaan kun join paljon kahvia, ja sitten päätin vähentää, niin kyllä oli pää kipeänä pitkät ajat. Mutta kyllä siitä selviää, nykyisin juon vain kerran aamulla kahvia.

• Anonyymi

Joo, itsekuria oltava.

• Anonyymi

Nuorena tein kahvilakon aina flunssan yhteydessä eli kun on huono olo niin kaksinkertainen rasite (flunssa + kofeiinikrapula) nostaa huonoa oloa vain 30% (logaritminen riippuvuus)

Myöhemmin opiskeltuani sain tietää että kahvi on terveysjuoma joten en
      pidä siinä minkäänlaisia taukoja, estää: diabetes, maksataudit, dementia ...

• Anonyymi

Todellisuudessa sulla voi olla paksu veri ja kahvila pääset päivän eteenpäin.

• Anonyymi

Kun olin töissä, piti nollata alkoholilla enkä todellakaan tarkoita riippuvuutta enkä peet olalle-tilaa. Piti vain saada hetki, muutama tunti, jolloin ei koko ajan järjestä ja säädä ja suunnitele jotain ja vaadi itseltään. Sellainen hetki että antaa mennä ja oleillaan vähän. Ei auttanut mikään muu, en lenkkeilyt, puhelinkeskustelut, saunat, musiikki ei makoilu.
      Kun jäin eläkkeelle, alkoholikin jäi niin että nyt riittää ehtoollinen pari kertaa vuodessa.

• Anonyymi

Ei sitä enää viitsi itteään kiusata.

• Anonyymi

Kyllä, kahvi, ruisleipä ja sipuli. Kun nämä loppuvat niin on kuin kaikki ruoka ja juoma lopussa.

• Anonyymi

Ruokariippuvuus kivaa.

• Anonyymi

Miksi pitää juoda kahvia illalla? Muuten kahviriippuvuudesta ei kannata olla huolissaan, jos juo sitä kuitenkin kohtuullisesti eikä pannukaupalla. Kahvillahan on myös terveysvaikutuksia; pidentävät solun jakautumiseen liittyviä telomeeriketjuja. Vai miten se nyt menikään ...

• Anonyymi

Tuskin kukaan huolissaan onkaan, kertoo vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin kukaan huolissaan onkaan, kertoo vain.

No oli nyt "huolissaan" tai ei, niiin vieroitusoireet käyvät kuitenkin mielen ja / tai hengen päälle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No oli nyt "huolissaan" tai ei, niiin vieroitusoireet käyvät kuitenkin mielen ja / tai hengen päälle.

Joo, ei se niin pahaa ole.

• Anonyymi

Ei ole haitallisia riippuvuuksia.

• Anonyymi

Kyllä on. Mitä muuta sulta on jäänyt väliin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä on. Mitä muuta sulta on jäänyt väliin?

Kerran jäi peukalo Ladan oven väliin, vielä saranapuolelle, tuli hiusmurtuma, se näkyi röntgenissä, oli kipiä, vähän aikaa sydämeniskutkin tuntui peukalossa.
        Mutta tuosta tapaturmasta on vuosikymmeniä, ja siitäkään ei jäänyt haittaa.

• Kerro millainen riipuvuutesi on?

• Anonyymi

En pääse irti persujen haukkumisesta 'rasisteiksi', enkä hallituksen mollaamisesta.
        Mikä avuksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En pääse irti persujen haukkumisesta 'rasisteiksi', enkä hallituksen mollaamisesta.
        Mikä avuksi?

Joku harrastus vois auttaa irti pakkomielteestä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku harrastus vois auttaa irti pakkomielteestä?

Harrastus olis parempi vaihtoehto, kuin lääkärin määräämät pillerit.

• Anonyymi

Eihän voi ihan normaalia käytöstä olla jokapäiväinen yhden puolueen mollaaminen, ei minkään asian jokapäiväinen mollaaminen ole terveen ihmisen tekoja.

• Anonyymi

Pakko päästä kävelylle joka päivä, mutta en stressiä ota kuitenkaan siitä.

• Se on hyvä asia, no minä käyn harvemmin lenkillä enkä tressaa sillä lainkaan...

• Anonyymi
        sari2105 kirjoitti:

Se on hyvä asia, no minä käyn harvemmin lenkillä enkä tressaa sillä lainkaan...

Miten kunnostasi huolehdit sitten?

• Anonyymi

Kahvi on ja lenkkeilykin jossain määrin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      45
      2311
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      41
      2106
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      204
      1636
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      66
      1607
    5. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      85
      1380
    6. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      20
      1374
    7. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      4
      1358
    8. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      14
      1346
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1244
    Aihe