Kävelytyyli herättää huomiota

Anonyymi-ap

Onko kukaan muu sairautensa takia poikkeavasti liikuva saanut uteluita tuntemattomilta ihmisiltä? Koska jalkani lihaskunto on heikentynyt, ja lantion asento pettää joka askeleella, käveltyylini on hieman keinahteleva. Epätasaisella ja ylämäessä korostuu entisestään. Viime vuosina, sairauden edetessä, olen alkanut huomata, että yhä useammat tuijottavat minua kadulla. Olen terveen näköinen nuorehko ihminen, joten on täysin ymmärrettävää, että kävelytyylini rikkoo yleisvaikutelman.

Muutaman kerran on ohikulkija kysynyt syytä kipeän tai vaikean näköiseen kävelyyni, mikä mielestäni menee jo tietyn rajan yli. Olen vastannut kertomalla avoimesti sairaudestani, mikä on jälkikäteen kuitenkin kadottanut. Mitä se jollekin tuntemattomalle ohikulkijalle kuuluu? Jos en huuda apua tai makaa maassa, miksei anneta olla rauhassa? Pääkaupunkiseutu on ainoa paikka Suomessa, jossa saan vaappua täysin rauhassa eteenpäin. Valitettavasti asun Itä-Suomessa, jossa ollaan kai luonnostaankin uteliaampia kuin muualla, vaikka tämä taitaa ollakin stereotypia.

8

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkoa aloittajalta. Olen miettinyt, että voisin alkaa vastata seuraaville utelijoille, että "mitä se sinulle kuuluu", mutta olisiko tuollaisesta töykeydestä mitään apua? Hän tuskin jatkossa enää kyselee mitään, mutta ei se minua juuri lohduta, kun todennäköisesti en näe tätä ihmistä enää koskaan. Ei ole toisaalta myöskään tehtäväni valistaa tuntemattomia siitä, että ihmiset kävelevät eri tavalla, ja asian alleviivaaminen kysymällä on epäkohteliasta, koska tämä vie vain omaa aikaani. Huonosti liikkuva kuitenkin tietää tietää tilansa tuskallisen hyvin, eikä nauti ylimääräisestä huomiosta.

• Anonyymi

Jokaisen ihmisen tunnistaa omasta kävelytyylistään. Voi olla juuri tuo seikka, että rikkoo yleisvaikutelman. Jos entinen tyyli on kovasti muuttunut, niin vastaantulija sekoaa, koska tuleekin joku ikään kuin tuttu, mutta eri tyylillä.

• Anonyymi

Useinhan sanotaan, että pitäisi kasvattaa paksumpi nahka, jos on jokin rajoite tai vamma. Mutta on tavallaan epäreilua, että jostain vaivasta kärsivän pitäisi kehittää itseään, jotta terve enemmistö saisi olla yhtä ajattelematon kuin aina ennenkin.

• Anonyymi

Itse ajattelen niin, jos joku katsoo minun kulkemistani apuvälineen kanssa, niin siinähän katsoo.
      Jos joku kysyy jotain asiasta, saatan vastata vain, että johtuu sairaudesta.
      En minä ota itseeni, jos joku sattuu katsomaan tai kysymään. Ja jos joku toinen tekee itselleen ongelman minun liikkumisestani, niin sille en voi mitään.
      Ainahan niitä uteliaita, joskus myös ilkeitäkin, ihmisiä riittää, ei ne lopu.

• Anonyymi

Jos joku kysyy, ri se ole ongelma. Ne tuijottelut on minusta törkeää käytöstä. Lonkkani takia kävelen huonosti, ja joudun pysähtymään välillä, joten kiinnitän huomiota.
      Kerran töissä yksi asiakastahon työntekijä jopa luuli minun olevan humalassa tms. Tuli lähelle, utelemaan ja kun kerroin, älysi vasta sitten vetäytyä nuuhkimasta.
      Minkä minä sille voin että onnen, ja jalka pettää välillä alta? En mitään. Se kuuluu sairauden luonteeseen, että niitä sähköiskumaisia kovia kipuja, ja liikkumisen vaikeutta on.
      Nyt jo on leikkaus muutaman viikon kuluttua. Onneksi. Vaan sitten kävelen kyynärsauvojfn kanssa pitkin kylää, kun on harjoiteltava. Ja pahoin pelkään, että tollottajia riittää.

• Anonyymi

Jos totta puhutaan, niin ei kaikki edes tuijota. Se varmaan itsestä tuntuu siltä, koska ajattelee olevansa jotenkin niin erilainen, massasta poikkeava.
        Hyvä, että sinulla on leikkaus edessä. Sauvojen kanssa kulkua on turhaa miettiä, se on vain väliaikaista, sauvoista pääsee eroon, kun kuntoutuu tarpeeksi.
        Eniten auttaa, kun ajattelee, että kelpaa itselleen omana itsenään, silloin ei tule mietittyä kelpaako muille.

• Anonyymi

Kyllä tuntemattomat henkilöt kyselevät täällä pääkaupunkiseudullakin aika ajoin rajoittunutta kävelytyyliäni. Ja on se outoa, että mitä se muille kuuluu.

Ihmeellisin tilanne oli aikanaan kun olin kävelyllä, ja alkoi tihkuttamaan vettä. Joku tuntematon tuli hätääntyneenä kyselemään pitääkö hänen soittaa hätänumeroon. Sanoin toki ettei minulla ole hätää, ja kun kesä oli niin pieni sade ei haittaa. Jäi tosin "tarkkailemaan" perääni.

• Anonyymi

Eipä noista kannattaisi niin paljoa välittää.
        Ja voihan sen kääntää joskus positiiviseksikin, tuntuuhan se hyvältä, että joku, jopa tuntematon, on huolissaan, pärjääkö toinen.
        Apua tarjoavat ihmiset tarkoittaa yleensä hyvää, vaikka se ei toisesta aina niin hyvältä tuntuisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      162
      13814
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      82
      9981
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      100
      9196
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      21
      8309
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      47
      6823
    6. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      43
      6593
    7. 151
      6216
    8. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      97
      5146
    9. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3955
    10. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      405
      1349
    Aihe