Ensirekisteröityjen sähköautojen osuus:
Ladattavia eli sähköautoja ensirekisteröitiin elokuussa 59 % kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen määrästä eli 3.092 henkilöautoa. Kaikkiaan ensirekisteröitiin 5.262 henkilö autoa, joista tuo 3.092 on 59 %.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/050_ensirek_tau_105.px/
Käytettynä maahantuotujen sähköautojen osuus:
Täyssähkö 1.902
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 549
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 38
Yhteensä 2.489 sähköautoa.
Käytettynä henkilöautoja tuotiin yhteensä 3.503 autoa joten tuo 2.489 autoa on siitä 72 %.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/
Osuus nousee kuukausi kuukaudelta. Sähköistyminen etenee ripeästi.
Elokuussa käytettynä maahantuoduista autoista 72 % ja ensirekisteröidyistä 59 % oli sähköautoja.
10
159
Vastaukset
- Anonyymi
Katotaan kun talvi tulee ja kovat pakkaset.Sitten sähköpojut on pakkasessa taksia soittamassa ja vanha kunnon diesel mese hakee.
- Anonyymi
Esimerkiksi minulla ei ole mahdollista ladata sähköautoa taloyhtiöni autotallissa tai pysäköintipaikoilla.
Mikä sähköautosta tekee joillekin kiehtovan vaihtoehdon? Hankintahinta, käyttökustannukset, maailman pelastaminen ilmastonmuutoskatastrofilta vai kaikki yhdessä ja vielä joku muu, onhan se hieno omalla tavallaan, edistykselliseksikin sitä voidaan ajatella?
Helpompihan se ei ainakaan ole sen "tankkaamisen" osalta. Huoltotarvetta ilmeisesti ainakin moottorin osalta on vähemmän.
Entä kyyti, sen mukavuus ja ajettavuus? Se kai on aika paljon kiinni eri merkeistä, malleista ja jopa autoyksilöistäkin. Sekä esimerkiksi renkaista ja siitä, mihin tottuu ja mistä pitää ;)? Jonkun mielestä aika huonotkin ominaisuudet saattavat olla ihan ok, vaikka sinusta ne tuntuvat huonoilta. Makuasioista toki kannattaa joskus kiistellä, jos ei ole mitään fiksumpaa tekemistä?- Anonyymi
Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.
Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.
Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.
Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.
Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.
Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.
Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.Täyssähköauton toimintasäde pitäisi saada noin 600 km:n tasolle. Jos yhdellä latauksella ei pääse sen vertaa, niin leikkimiseksi menee. Saa olla koko ajan latailemassa.
Kiireettömälle eläkeläiselle sähköautoilu on mukava harrastus, kun puolen tunnin tai jopa pidmepi "tankkaus" ei haittaa ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.
Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.
Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.
Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.Niin.. jos sinulle riittää tuollainen niin pitää kaikille muillekin riittää?
Voi V näitä änkyröitä.
Ja jos olet jollain Ei-niin hyvällä sähköautolla ajellut/ollut kyydissä, luulet että kaikki samanlaisia? (=yhtä pienet akut)
- Anonyymi
Sähkö-auton akuston valmistamiseen kaivetaan uskomaton määrä maata rullalle ja tuhotaan metsää ja lepikkoa.Vain yhden akuston valmistamiseen siis.Tarvitaan harvinaisia maametalleja ja miten muutenkaan kun kaivamalla hirveitä kuoppia sitä saadaan.Luonto kiittää.
Sitten se akku on vielä surkea, kuten aiempi kommentoija kertoi.- Anonyymi
Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.
Ei tarvitse kuvitella, kun se on fakta.
- Anonyymi
Lisäksi nämä sähkövatkaimet on susirumia ja täysin samannäköisiä kaikki.
- Anonyymi
Se on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist1503785Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki993639Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma423173Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest182521- 1822204
Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?
Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu271397- 961239
Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!
Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja241081Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa
Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt1271044Jos elämäsi ihminen
on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt691038