Elokuussa käytettynä maahantuoduista autoista 72 % ja ensirekisteröidyistä 59 % oli sähköautoja.

Anonyymi-ap

Ensirekisteröityjen sähköautojen osuus:

Ladattavia eli sähköautoja ensirekisteröitiin elokuussa 59 % kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen määrästä eli 3.092 henkilöautoa. Kaikkiaan ensirekisteröitiin 5.262 henkilö autoa, joista tuo 3.092 on 59 %.

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/050_ensirek_tau_105.px/

Käytettynä maahantuotujen sähköautojen osuus:

Täyssähkö 1.902
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 549
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 38
Yhteensä 2.489 sähköautoa.

Käytettynä henkilöautoja tuotiin yhteensä 3.503 autoa joten tuo 2.489 autoa on siitä 72 %.

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/

Osuus nousee kuukausi kuukaudelta. Sähköistyminen etenee ripeästi.

10

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katotaan kun talvi tulee ja kovat pakkaset.Sitten sähköpojut on pakkasessa taksia soittamassa ja vanha kunnon diesel mese hakee.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi minulla ei ole mahdollista ladata sähköautoa taloyhtiöni autotallissa tai pysäköintipaikoilla.

      Mikä sähköautosta tekee joillekin kiehtovan vaihtoehdon? Hankintahinta, käyttökustannukset, maailman pelastaminen ilmastonmuutoskatastrofilta vai kaikki yhdessä ja vielä joku muu, onhan se hieno omalla tavallaan, edistykselliseksikin sitä voidaan ajatella?

      Helpompihan se ei ainakaan ole sen "tankkaamisen" osalta. Huoltotarvetta ilmeisesti ainakin moottorin osalta on vähemmän.

      Entä kyyti, sen mukavuus ja ajettavuus? Se kai on aika paljon kiinni eri merkeistä, malleista ja jopa autoyksilöistäkin. Sekä esimerkiksi renkaista ja siitä, mihin tottuu ja mistä pitää ;)? Jonkun mielestä aika huonotkin ominaisuudet saattavat olla ihan ok, vaikka sinusta ne tuntuvat huonoilta. Makuasioista toki kannattaa joskus kiistellä, jos ei ole mitään fiksumpaa tekemistä?

      • Anonyymi

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.

        Täyssähköauton toimintasäde pitäisi saada noin 600 km:n tasolle. Jos yhdellä latauksella ei pääse sen vertaa, niin leikkimiseksi menee. Saa olla koko ajan latailemassa.

        Kiireettömälle eläkeläiselle sähköautoilu on mukava harrastus, kun puolen tunnin tai jopa pidmepi "tankkaus" ei haittaa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.

        Niin.. jos sinulle riittää tuollainen niin pitää kaikille muillekin riittää?
        Voi V näitä änkyröitä.
        Ja jos olet jollain Ei-niin hyvällä sähköautolla ajellut/ollut kyydissä, luulet että kaikki samanlaisia? (=yhtä pienet akut)


    • Anonyymi

      Sähkö-auton akuston valmistamiseen kaivetaan uskomaton määrä maata rullalle ja tuhotaan metsää ja lepikkoa.Vain yhden akuston valmistamiseen siis.Tarvitaan harvinaisia maametalleja ja miten muutenkaan kun kaivamalla hirveitä kuoppia sitä saadaan.Luonto kiittää.
      Sitten se akku on vielä surkea, kuten aiempi kommentoija kertoi.

      • Anonyymi

        Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.

        Ei tarvitse kuvitella, kun se on fakta.


    • Anonyymi

      Lisäksi nämä sähkövatkaimet on susirumia ja täysin samannäköisiä kaikki.

      • Anonyymi

        Se on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      143
      5187
    2. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      86
      4478
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      50
      4240
    4. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      7
      3973
    5. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3749
    6. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      40
      3643
    7. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      31
      3605
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      55
      3353
    9. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2373
    10. Anna palautetta kaivatullesi.

      Sana on vapaa!
      Ikävä
      189
      2245
    Aihe