Elokuussa käytettynä maahantuoduista autoista 72 % ja ensirekisteröidyistä 59 % oli sähköautoja.

Anonyymi-ap

Ensirekisteröityjen sähköautojen osuus:

Ladattavia eli sähköautoja ensirekisteröitiin elokuussa 59 % kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen määrästä eli 3.092 henkilöautoa. Kaikkiaan ensirekisteröitiin 5.262 henkilö autoa, joista tuo 3.092 on 59 %.

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/050_ensirek_tau_105.px/

Käytettynä maahantuotujen sähköautojen osuus:

Täyssähkö 1.902
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 549
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 38
Yhteensä 2.489 sähköautoa.

Käytettynä henkilöautoja tuotiin yhteensä 3.503 autoa joten tuo 2.489 autoa on siitä 72 %.

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/

Osuus nousee kuukausi kuukaudelta. Sähköistyminen etenee ripeästi.

10

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katotaan kun talvi tulee ja kovat pakkaset.Sitten sähköpojut on pakkasessa taksia soittamassa ja vanha kunnon diesel mese hakee.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi minulla ei ole mahdollista ladata sähköautoa taloyhtiöni autotallissa tai pysäköintipaikoilla.

      Mikä sähköautosta tekee joillekin kiehtovan vaihtoehdon? Hankintahinta, käyttökustannukset, maailman pelastaminen ilmastonmuutoskatastrofilta vai kaikki yhdessä ja vielä joku muu, onhan se hieno omalla tavallaan, edistykselliseksikin sitä voidaan ajatella?

      Helpompihan se ei ainakaan ole sen "tankkaamisen" osalta. Huoltotarvetta ilmeisesti ainakin moottorin osalta on vähemmän.

      Entä kyyti, sen mukavuus ja ajettavuus? Se kai on aika paljon kiinni eri merkeistä, malleista ja jopa autoyksilöistäkin. Sekä esimerkiksi renkaista ja siitä, mihin tottuu ja mistä pitää ;)? Jonkun mielestä aika huonotkin ominaisuudet saattavat olla ihan ok, vaikka sinusta ne tuntuvat huonoilta. Makuasioista toki kannattaa joskus kiistellä, jos ei ole mitään fiksumpaa tekemistä?

      • Anonyymi

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.

        Täyssähköauton toimintasäde pitäisi saada noin 600 km:n tasolle. Jos yhdellä latauksella ei pääse sen vertaa, niin leikkimiseksi menee. Saa olla koko ajan latailemassa.

        Kiireettömälle eläkeläiselle sähköautoilu on mukava harrastus, kun puolen tunnin tai jopa pidmepi "tankkaus" ei haittaa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sähköauton hankkivat elävät illuusioissa, että sähköauton osto on ekoteko. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa saman verran päästöjä kuin 25000 km:n ajo bensa-autolla. Sähköauto on siis "vihreä" vasta sen jälkeen, kun sillä on ajanut yli 25000 km. Siihen asti se on nettosaastuttaja.

        Itse en ymmärrä, miten sähköautoilijat jaksavat ladata autojaan jatkuvasti ja kytätä lataussähkön hintoja, vaikka se on niin paljon bensaa halvempaa. Pääsin kesällä täyssähköauton kyydissä Porista Saloon. Porista lähdettiin 100 %:n varaustasolla. Turun kehätien kautta Saloon on matkaa 197 km. Tämä menomatka tyhjensi akkua niin merkittävästi, että ennen perille pääsyä autoa ladattiin pikalaturissa 20 minuuttia. Akun lataus nousi tasolle 84 %. Luulisi 84 %:n latauksella pääsevän takaisin Poriin (197 km), mutta paluumatkalla sadekeli ja lisääntynyt ajovastus tyhjensivät akkua niin paljon, että Huittisissa piti ladata, jotta päästiin Poriin turvallisella marginaalilla eikä tarvinnut pelätä sähkön loppumista.

        Jokainen bensa-autoilija on hämmentynyt siitä, kuka ehtii ja jaksaa ladata autoa 30 minuuttia alle 400 km:n valtatiematkan aikana. Bensa-autohan heittää tuon verran helposti yhdellä tankillisella ja jääkin vielä. Oma bensa-autoni pääsee 600 km valtatie-/moottoritienopeuksilla yhdellä tankilla. Sähköautoa pitää jossain tilanteessa ladata kahteen kertaan alle 400 km:n matkalla! Uskomatonta! Minulle ei ole auennut sähköautoilun ihanuus, vaikka sähkö onkin halpaa verrattuna bensan hintaan.

        Nyt joku sanoo, että täyssähköautot kiihtyvät niin mainiosti. Se on syy ostaa sellainen. Lähtee liikennevaloista ekana. Oma yli 20 vuotta vanha bensa-autoni on minulle toistaiseksi kyllin nopea: 200 hevosvoimaa, 300 Nm vääntöä. 0-100 km/h 8 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. En oikein keksi, miksi haluaisin nopeamman auton? Suomessa kuitenkin on suht ehdottomat nopeusrajoitukset joka paikassa.

        Niin.. jos sinulle riittää tuollainen niin pitää kaikille muillekin riittää?
        Voi V näitä änkyröitä.
        Ja jos olet jollain Ei-niin hyvällä sähköautolla ajellut/ollut kyydissä, luulet että kaikki samanlaisia? (=yhtä pienet akut)


    • Anonyymi

      Sähkö-auton akuston valmistamiseen kaivetaan uskomaton määrä maata rullalle ja tuhotaan metsää ja lepikkoa.Vain yhden akuston valmistamiseen siis.Tarvitaan harvinaisia maametalleja ja miten muutenkaan kun kaivamalla hirveitä kuoppia sitä saadaan.Luonto kiittää.
      Sitten se akku on vielä surkea, kuten aiempi kommentoija kertoi.

      • Anonyymi

        Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä tuollaistakin kuvitella.

        Ei tarvitse kuvitella, kun se on fakta.


    • Anonyymi

      Lisäksi nämä sähkövatkaimet on susirumia ja täysin samannäköisiä kaikki.

      • Anonyymi

        Se on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      127
      5725
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2539
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      134
      2457
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      5
      2053
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1253
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      58
      1035
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      8
      1022
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      902
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      815
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      805
    Aihe