"Tarkastelun tuloksena voidaan todeta, että monessa tapauksessa pienjänniteliittymän pääsulakekokoa ei ole tarvetta kasvattaa, mikäli sähköauton latausratkaisu toteutetaan dynaamista kuormanhallintaa käyttäen. Joissain tapauksissa vähäisillä ajomäärillä voitaisiin olemassa oleva pääsulakekoko säilyttää myös käyttämällä staattista kuormanhallintaa. Ajomäärien kasvaessa suureksi, erityisesti usean sähköauton tapauksessa, voisi olla perusteltua suurentaa pääsulakekokoa, jotta vältyttäisiin liittymän ylikuormitukselta."
https://www.theseus.fi/handle/10024/897254
Pienjänniteliittymän mitoitus sähköautoiluun siirryttäessä : kiinteistön pääsulakkeiden mitoitus
31
349
Vastaukset
- Anonyymi
Selvä.
- Anonyymi
Monikaan sähköautokauppiaskaan ei ymmärrä asiata mitään.
Liilee baan että kun hankkii lataus aseman kaikki ok- Anonyymi
Onkohan insinöörin planttu ymmärtäny theesestaan.
Jos kiinteistö on sähkölämmitteinen, saunalla ja kätyttövden lämmityksellä tulee se kuuluisa rangastusvero maksuun.
Kun sähköpatruunat ovat päällä (yöllä) jotta olisi lämmintä päivällä.
Kun siihen lisätään kaksi 22 kW latausasemaa on tavallisin liittymä jo ylikuormassaa pahimmassa tapauksessa vaaditaan päävarokkeen suurentamnen.
Kuka on niin tyhmä että ostaa 1,8 kw lausliitynnän kun huomenna on lähdettävä töihin?
Mieluummin lämmitän taloani kuin sähköautoa, otan sen diisselin aamulla kun siinä on se webasto, eeberi tai arctic lisälämmitin.
- Anonyymi
Mikä oli tämä avauksen pointti? Kyse oli vain lainauksesta.
- Anonyymi
No siinä kuvattiin se tulevaisuuden ongelma jos sähköautot kovasti yleistyvät. Eli ei riitä sulakekoko eikä piuhojen paksuus eikä lukumäärä. Kaikki uusiksi ja artisti maksaa, Ostakaa vaan lisää sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siinä kuvattiin se tulevaisuuden ongelma jos sähköautot kovasti yleistyvät. Eli ei riitä sulakekoko eikä piuhojen paksuus eikä lukumäärä. Kaikki uusiksi ja artisti maksaa, Ostakaa vaan lisää sähköautoja.
Väärä kuvitelma, jos naapurit ostavat sähköautoja , niin se ei vaikuta minun talon sulakekokoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärä kuvitelma, jos naapurit ostavat sähköautoja , niin se ei vaikuta minun talon sulakekokoon.
Sähkölaskuusi vaan sitten vaikuttaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölaskuusi vaan sitten vaikuttaakin.
Kertoisitko, kuinka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko, kuinka?
Luuletko ettet joudu osallistumaan verkon vahvistamisen kustannuksiin sinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko ettet joudu osallistumaan verkon vahvistamisen kustannuksiin sinäkin.
En joudu ,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En joudu ,
Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En joudu ,
No olet ymmärtämättömän naiivi sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.
Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?
Kylläpä se vaan perusmaksuissa näkyy.
Se jo että ne maksut kaikille saman verkkoyhtiön sisällä samat kertoo sen että yhteisvastuullisesti kulut katetaan, muuten kaupunkilaisten maksut olisivat mitättömät verrattuna syrjäseudulla asuviin. Eli vaikka omat kulut suurenee liittymääå suurennettaessa niin kaikkea ei tällä kuitenkaan kateta vaan rahaa kerätään muiltakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?
Minä, kuten muutkin kunnialliset ihmiset osallistuvat sähköverkon vahvistamiseen siirtomaksujen kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.
Mistä ne sossut tuli
Nyt puhutaan sähköstä
Pysy asiassa äläkä harhailee kuin urpo ja kokoomus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?
MInä maksan nytkin verkon vahvistamisenkuluja siirto ja perusmaksuissa.
Koko ajan ilmestyy uusia muuntamo kytkemö koppeja tienvarsille.
Ne kustantavat kaikki sähkön käyttäjät oli sähköatoa eli ei.
Niitä koppeja rakennetaan varmuuden vuoksi kun ei koskaan tiedä milloin joku mökkiläinen päättääkin ostaa sähköauton.
- Anonyymi
Varsinkin kun tehomaksut on tulossa, ei kenenkään kannata edes haaveilla pikalatauksista, jotka vaatisivat isoja pääsulakkeita.
- Anonyymi
Tuskin kellään on kotona sähköauton pikalaturia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin kellään on kotona sähköauton pikalaturia.
Et taida olla ihan tontilla sähköautojen latauksista. Jos perheessä on kaksi sähköautoa, ja molemmille on 22 kW latausasemat, ei edes 63 A pääsulakkeet vielä välttämättä riitä.
Tulevat tehomaksut nostavat hetkittäisen huipputehon takia kaiken kulutetun sähkön hintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla ihan tontilla sähköautojen latauksista. Jos perheessä on kaksi sähköautoa, ja molemmille on 22 kW latausasemat, ei edes 63 A pääsulakkeet vielä välttämättä riitä.
Tulevat tehomaksut nostavat hetkittäisen huipputehon takia kaiken kulutetun sähkön hintaa.Tulevaisuudessa kaikki lataavat tavallisesta pistorasiasta max. 8 A virralla, eli 1,8 kW teholla. Näin menetellen ei tule kulutukseen tehohuippuja jotka nostaisivat kWh-hinnan rangaistusluonteisesti korkeammaksi. Eikä korkea hinta koskisi vain huippukulutuksen aikaa vaan koko sähkönkäytön hintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa kaikki lataavat tavallisesta pistorasiasta max. 8 A virralla, eli 1,8 kW teholla. Näin menetellen ei tule kulutukseen tehohuippuja jotka nostaisivat kWh-hinnan rangaistusluonteisesti korkeammaksi. Eikä korkea hinta koskisi vain huippukulutuksen aikaa vaan koko sähkönkäytön hintaa.
Miksi ihmeessä lataisivat noin hitaasti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä lataisivat noin hitaasti?
No tietenkin sen takia ettei sähköliittymän tehoraja ylittyisi.
- Anonyymi
Tyhjät tynnyrit voivat silti luottaa siihen, että saavat tulevaisuudessakin huudettua tyhmyytensä julki. Se on tehty niin helpoksi, että idiootiltakin onnistuu.
Alle 50 kW teho = hidaslatausta. Eli ne pikalaturit ns. isojen poikien juttu.
Omakotilatoon järjestyy se 1 tai 2 latauspaikkaa (type 2 = hidaslataus AUTON SISÄÄNRAKENNETULLA LATURILLA , se seinäboxin on tosiasiassa pelkkä liitäntä sähköverkkoon) aika helpolla. Kuormanhallinta syytä olla. 11 kW teholla ja 10+ h latausajalla akku ehtii normaalisti täyttymään yön aikana, vaikka tehoa välillä pitäisi rajoittaa. Siis yhden auton tapauksessa. 2 voi jo ääritilanteessa olla liian kova pala purtavaksi (3x25 A pääsulakkeet + kunnon pakkanen samaan aikaan...)
Rivitaloissa voi jo ongelmat alkaa, jos ei ole tehty syöttöä huoneistosähköstä. Kiinteistön (huoltorak.) sähköliittymä & pysäköintialueen kaapelointi kuitenkin on mitoitettu max. sisätilanlämmittimille eikä aina edes niille, joten tehoa voi olla tarjolla vain kilowatti tai 2 per paikka KUN kaikki kuormat samaan aikana päällä. Ja onhan ne, kun patterivatkaimen lataus kestää sen 5+ tuntia! Ihan eri juttu kuin max. 2 h esilämmitys ja vaihteleviin aikoihin (klo 5...klo 10) liikkeelle lähtevät autot -> ei ikinä ole kaikissa tolpissa kuorma samaan aikaan päällä.
Kerrostaloissa viimeistään tulee eteen tämä ongelma, ettei kestä sähköliittymä (kaapelit ja pääkeskus) eikä pysäköintiaulueen kaapelointi latausta. Ei edes 2000-luvulla rakennetuissa taloissa, joissa huoneistosaunat (tyypillinen patteriuskovaisten vale....). Kas kun ei ne kiukaat ole ikinä samaan aikaan kaikki päällä - > ei ole liittymäteho mitoitettu 50x6 kW....
Tehonrajoitus tarvitaan tottakai, mutta voi sen kanssa mennä turhankin nihkeäksi lataus (<2 kW), jolloin ei 1 yö riitä akun täyttymiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit voivat silti luottaa siihen, että saavat tulevaisuudessakin huudettua tyhmyytensä julki. Se on tehty niin helpoksi, että idiootiltakin onnistuu.
Alle 50 kW teho = hidaslatausta. Eli ne pikalaturit ns. isojen poikien juttu.
Omakotilatoon järjestyy se 1 tai 2 latauspaikkaa (type 2 = hidaslataus AUTON SISÄÄNRAKENNETULLA LATURILLA , se seinäboxin on tosiasiassa pelkkä liitäntä sähköverkkoon) aika helpolla. Kuormanhallinta syytä olla. 11 kW teholla ja 10 h latausajalla akku ehtii normaalisti täyttymään yön aikana, vaikka tehoa välillä pitäisi rajoittaa. Siis yhden auton tapauksessa. 2 voi jo ääritilanteessa olla liian kova pala purtavaksi (3x25 A pääsulakkeet kunnon pakkanen samaan aikaan...)
Rivitaloissa voi jo ongelmat alkaa, jos ei ole tehty syöttöä huoneistosähköstä. Kiinteistön (huoltorak.) sähköliittymä & pysäköintialueen kaapelointi kuitenkin on mitoitettu max. sisätilanlämmittimille eikä aina edes niille, joten tehoa voi olla tarjolla vain kilowatti tai 2 per paikka KUN kaikki kuormat samaan aikana päällä. Ja onhan ne, kun patterivatkaimen lataus kestää sen 5 tuntia! Ihan eri juttu kuin max. 2 h esilämmitys ja vaihteleviin aikoihin (klo 5...klo 10) liikkeelle lähtevät autot -> ei ikinä ole kaikissa tolpissa kuorma samaan aikaan päällä.
Kerrostaloissa viimeistään tulee eteen tämä ongelma, ettei kestä sähköliittymä (kaapelit ja pääkeskus) eikä pysäköintiaulueen kaapelointi latausta. Ei edes 2000-luvulla rakennetuissa taloissa, joissa huoneistosaunat (tyypillinen patteriuskovaisten vale....). Kas kun ei ne kiukaat ole ikinä samaan aikaan kaikki päällä - > ei ole liittymäteho mitoitettu 50x6 kW....
Tehonrajoitus tarvitaan tottakai, mutta voi sen kanssa mennä turhankin nihkeäksi lataus (<2 kW), jolloin ei 1 yö riitä akun täyttymiseen.Tämä sepustus oli ilmeisesti tyhjästä päästä lähtöisin? Sen verran ajatuksenvirta oli juoneltaan häilyvää ja poukkoilevaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sepustus oli ilmeisesti tyhjästä päästä lähtöisin? Sen verran ajatuksenvirta oli juoneltaan häilyvää ja poukkoilevaa.
Patteriuskovaiset eivät ole tulleet tunnetuiksi korkeasta älykkyydestään...
- Anonyymi
Mulla,on liittymä 3 x35 A
Mutta amei,sähköautoo - Anonyymi
Mulla on talvella kulutus 6x 1o A elikkä 12kwh
Elikkä lämmitykseen mene 3c35 liittymästä 10 X3 A
Sähköauto ole jäisi silloin käyttöön noin 25x3 A.
Talon pohja kulutus on noin alle 1 kWh elikkä o.5 A
Auto siis vois ladata yöllä 17kwh- Anonyymi
Sähkön hinta nousee kaikille patterilavettien takia.Maksakoon sossu tai ei.
Mutta uudet kaapeloinnit,laitteet ym.asennukset ei tietenkään maksa mitään,niinkö?
- Anonyymi
Aika harvoin tarvitsee autoa ladata 0-100% yhden yön aikana. Jos esim 3-4 kW teholla saa yön yli ladattaessa 200-300 km ajomatkaa niin harvalla on tarvetta enempään. Jos joskus on, niin tienvarret on pikalatureita täynnä.
- Anonyymi
"3-4 kW" vaatii vähintään 1x16 A latauksen. Normi pistorasian / lämpötolpan kanssa pitää tyytyä max. 1x8 A = 1,7 kW tehoon. Sepä ei välttämättä riitäkään lataukseenyhden yön aikana, etenkin jos myös akun/auton esilämmitys "syö kuormasta".
Ja kerros/rivitaloissa on myös se lämpötolppien 2 h aikarajoitus (kellokytkin) ihan syystä. Vaikka patteriuskovaiset aina valehtelevat, että kellon saa omalla/lahkon luvalla rikkoa/jumittaa.
Huom kun rikottuja kellokytkimiä havaitaan, pitää sähköturvallisuuden nimissä katkaista virrat, kunnes saadaan sähkäri tutkimaan & korjaamaan ranetukset. Ranettajien laskuun!
Ainakin Ruotsissa on jo poltettu rivitalo patterivatkaimen lataamisella. Otti vähän ulkoseinän sisään piilotetut kaapelit liikaa lämpöä. Normi pistorasia ei kestä pitkäaikaisesti yli 10 A virtaa ja kaapeleita ei ikinä olisi saanut asentaa lämmöneristeiden sisälle, mutta moinen on kuitenkin ollut maan tapa. Aikaisemmin ei ongelmia, kun ei ollut mitään laitteita, jotka olisi ottaneet 16 A virtaa 5+ tuntia putkeen... ja myös keskellä kesää.
Talvipakkasilla se pakkanen kun auttaa jäähdyttämään kaapeleita ja pistorasioita. Kesähelle ei auta. Vatkaimia pitää ladata kesälläkin...
Eli vatkaimen lataamiseen yli 1,7 kW teholla tarvitaan ihan tätä varten rakennettu latauspömpeli. Ja sille pömpelille uusi kaapelointi, kun ne vanhat on kuitenkin iloisesti yläpohjan/ulkoseinän lämmöneristeen sisällä = eivät kestä 16 A virtaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605790Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2064747En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164242Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k663724- 513691
- 113431
- 913393
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah693233- 332931
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342591