Pienjänniteliittymän mitoitus sähköautoiluun siirryttäessä : kiinteistön pääsulakkeiden mitoitus

Anonyymi-ap

"Tarkastelun tuloksena voidaan todeta, että monessa tapauksessa pienjänniteliittymän pääsulakekokoa ei ole tarvetta kasvattaa, mikäli sähköauton latausratkaisu toteutetaan dynaamista kuormanhallintaa käyttäen. Joissain tapauksissa vähäisillä ajomäärillä voitaisiin olemassa oleva pääsulakekoko säilyttää myös käyttämällä staattista kuormanhallintaa. Ajomäärien kasvaessa suureksi, erityisesti usean sähköauton tapauksessa, voisi olla perusteltua suurentaa pääsulakekokoa, jotta vältyttäisiin liittymän ylikuormitukselta."
https://www.theseus.fi/handle/10024/897254

31

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selvä.

    • Anonyymi

      Monikaan sähköautokauppiaskaan ei ymmärrä asiata mitään.
      Liilee baan että kun hankkii lataus aseman kaikki ok

      • Anonyymi

        Onkohan insinöörin planttu ymmärtäny theesestaan.
        Jos kiinteistö on sähkölämmitteinen, saunalla ja kätyttövden lämmityksellä tulee se kuuluisa rangastusvero maksuun.

        Kun sähköpatruunat ovat päällä (yöllä) jotta olisi lämmintä päivällä.
        Kun siihen lisätään kaksi 22 kW latausasemaa on tavallisin liittymä jo ylikuormassaa pahimmassa tapauksessa vaaditaan päävarokkeen suurentamnen.

        Kuka on niin tyhmä että ostaa 1,8 kw lausliitynnän kun huomenna on lähdettävä töihin?

        Mieluummin lämmitän taloani kuin sähköautoa, otan sen diisselin aamulla kun siinä on se webasto, eeberi tai arctic lisälämmitin.


    • Anonyymi

      Mikä oli tämä avauksen pointti? Kyse oli vain lainauksesta.

      • Anonyymi

        No siinä kuvattiin se tulevaisuuden ongelma jos sähköautot kovasti yleistyvät. Eli ei riitä sulakekoko eikä piuhojen paksuus eikä lukumäärä. Kaikki uusiksi ja artisti maksaa, Ostakaa vaan lisää sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinä kuvattiin se tulevaisuuden ongelma jos sähköautot kovasti yleistyvät. Eli ei riitä sulakekoko eikä piuhojen paksuus eikä lukumäärä. Kaikki uusiksi ja artisti maksaa, Ostakaa vaan lisää sähköautoja.

        Väärä kuvitelma, jos naapurit ostavat sähköautoja , niin se ei vaikuta minun talon sulakekokoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä kuvitelma, jos naapurit ostavat sähköautoja , niin se ei vaikuta minun talon sulakekokoon.

        Sähkölaskuusi vaan sitten vaikuttaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkölaskuusi vaan sitten vaikuttaakin.

        Kertoisitko, kuinka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko, kuinka?

        Luuletko ettet joudu osallistumaan verkon vahvistamisen kustannuksiin sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ettet joudu osallistumaan verkon vahvistamisen kustannuksiin sinäkin.

        En joudu ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En joudu ,

        Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En joudu ,

        No olet ymmärtämättömän naiivi sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.

        Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?

        Kylläpä se vaan perusmaksuissa näkyy.
        Se jo että ne maksut kaikille saman verkkoyhtiön sisällä samat kertoo sen että yhteisvastuullisesti kulut katetaan, muuten kaupunkilaisten maksut olisivat mitättömät verrattuna syrjäseudulla asuviin. Eli vaikka omat kulut suurenee liittymääå suurennettaessa niin kaikkea ei tällä kuitenkaan kateta vaan rahaa kerätään muiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?

        Minä, kuten muutkin kunnialliset ihmiset osallistuvat sähköverkon vahvistamiseen siirtomaksujen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään yhteiskunnan pudokkaat joudu mitään kustantamaan, kun elävät sossun armopalojen varassa.

        Mistä ne sossut tuli

        Nyt puhutaan sähköstä

        Pysy asiassa äläkä harhailee kuin urpo ja kokoomus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa, kuinka sinä osallistut verkon vahvistamosen kustannuksiin?

        MInä maksan nytkin verkon vahvistamisenkuluja siirto ja perusmaksuissa.
        Koko ajan ilmestyy uusia muuntamo kytkemö koppeja tienvarsille.
        Ne kustantavat kaikki sähkön käyttäjät oli sähköatoa eli ei.
        Niitä koppeja rakennetaan varmuuden vuoksi kun ei koskaan tiedä milloin joku mökkiläinen päättääkin ostaa sähköauton.


    • Anonyymi

      Varsinkin kun tehomaksut on tulossa, ei kenenkään kannata edes haaveilla pikalatauksista, jotka vaatisivat isoja pääsulakkeita.

      • Anonyymi

        Tuskin kellään on kotona sähköauton pikalaturia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kellään on kotona sähköauton pikalaturia.

        Et taida olla ihan tontilla sähköautojen latauksista. Jos perheessä on kaksi sähköautoa, ja molemmille on 22 kW latausasemat, ei edes 63 A pääsulakkeet vielä välttämättä riitä.
        Tulevat tehomaksut nostavat hetkittäisen huipputehon takia kaiken kulutetun sähkön hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla ihan tontilla sähköautojen latauksista. Jos perheessä on kaksi sähköautoa, ja molemmille on 22 kW latausasemat, ei edes 63 A pääsulakkeet vielä välttämättä riitä.
        Tulevat tehomaksut nostavat hetkittäisen huipputehon takia kaiken kulutetun sähkön hintaa.

        Tulevaisuudessa kaikki lataavat tavallisesta pistorasiasta max. 8 A virralla, eli 1,8 kW teholla. Näin menetellen ei tule kulutukseen tehohuippuja jotka nostaisivat kWh-hinnan rangaistusluonteisesti korkeammaksi. Eikä korkea hinta koskisi vain huippukulutuksen aikaa vaan koko sähkönkäytön hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuudessa kaikki lataavat tavallisesta pistorasiasta max. 8 A virralla, eli 1,8 kW teholla. Näin menetellen ei tule kulutukseen tehohuippuja jotka nostaisivat kWh-hinnan rangaistusluonteisesti korkeammaksi. Eikä korkea hinta koskisi vain huippukulutuksen aikaa vaan koko sähkönkäytön hintaa.

        Miksi ihmeessä lataisivat noin hitaasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä lataisivat noin hitaasti?

        No tietenkin sen takia ettei sähköliittymän tehoraja ylittyisi.


      • Anonyymi

        Tyhjät tynnyrit voivat silti luottaa siihen, että saavat tulevaisuudessakin huudettua tyhmyytensä julki. Se on tehty niin helpoksi, että idiootiltakin onnistuu.

        Alle 50 kW teho = hidaslatausta. Eli ne pikalaturit ns. isojen poikien juttu.

        Omakotilatoon järjestyy se 1 tai 2 latauspaikkaa (type 2 = hidaslataus AUTON SISÄÄNRAKENNETULLA LATURILLA , se seinäboxin on tosiasiassa pelkkä liitäntä sähköverkkoon) aika helpolla. Kuormanhallinta syytä olla. 11 kW teholla ja 10+ h latausajalla akku ehtii normaalisti täyttymään yön aikana, vaikka tehoa välillä pitäisi rajoittaa. Siis yhden auton tapauksessa. 2 voi jo ääritilanteessa olla liian kova pala purtavaksi (3x25 A pääsulakkeet + kunnon pakkanen samaan aikaan...)

        Rivitaloissa voi jo ongelmat alkaa, jos ei ole tehty syöttöä huoneistosähköstä. Kiinteistön (huoltorak.) sähköliittymä & pysäköintialueen kaapelointi kuitenkin on mitoitettu max. sisätilanlämmittimille eikä aina edes niille, joten tehoa voi olla tarjolla vain kilowatti tai 2 per paikka KUN kaikki kuormat samaan aikana päällä. Ja onhan ne, kun patterivatkaimen lataus kestää sen 5+ tuntia! Ihan eri juttu kuin max. 2 h esilämmitys ja vaihteleviin aikoihin (klo 5...klo 10) liikkeelle lähtevät autot -> ei ikinä ole kaikissa tolpissa kuorma samaan aikaan päällä.

        Kerrostaloissa viimeistään tulee eteen tämä ongelma, ettei kestä sähköliittymä (kaapelit ja pääkeskus) eikä pysäköintiaulueen kaapelointi latausta. Ei edes 2000-luvulla rakennetuissa taloissa, joissa huoneistosaunat (tyypillinen patteriuskovaisten vale....). Kas kun ei ne kiukaat ole ikinä samaan aikaan kaikki päällä - > ei ole liittymäteho mitoitettu 50x6 kW....

        Tehonrajoitus tarvitaan tottakai, mutta voi sen kanssa mennä turhankin nihkeäksi lataus (<2 kW), jolloin ei 1 yö riitä akun täyttymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjät tynnyrit voivat silti luottaa siihen, että saavat tulevaisuudessakin huudettua tyhmyytensä julki. Se on tehty niin helpoksi, että idiootiltakin onnistuu.

        Alle 50 kW teho = hidaslatausta. Eli ne pikalaturit ns. isojen poikien juttu.

        Omakotilatoon järjestyy se 1 tai 2 latauspaikkaa (type 2 = hidaslataus AUTON SISÄÄNRAKENNETULLA LATURILLA , se seinäboxin on tosiasiassa pelkkä liitäntä sähköverkkoon) aika helpolla. Kuormanhallinta syytä olla. 11 kW teholla ja 10 h latausajalla akku ehtii normaalisti täyttymään yön aikana, vaikka tehoa välillä pitäisi rajoittaa. Siis yhden auton tapauksessa. 2 voi jo ääritilanteessa olla liian kova pala purtavaksi (3x25 A pääsulakkeet kunnon pakkanen samaan aikaan...)

        Rivitaloissa voi jo ongelmat alkaa, jos ei ole tehty syöttöä huoneistosähköstä. Kiinteistön (huoltorak.) sähköliittymä & pysäköintialueen kaapelointi kuitenkin on mitoitettu max. sisätilanlämmittimille eikä aina edes niille, joten tehoa voi olla tarjolla vain kilowatti tai 2 per paikka KUN kaikki kuormat samaan aikana päällä. Ja onhan ne, kun patterivatkaimen lataus kestää sen 5 tuntia! Ihan eri juttu kuin max. 2 h esilämmitys ja vaihteleviin aikoihin (klo 5...klo 10) liikkeelle lähtevät autot -> ei ikinä ole kaikissa tolpissa kuorma samaan aikaan päällä.

        Kerrostaloissa viimeistään tulee eteen tämä ongelma, ettei kestä sähköliittymä (kaapelit ja pääkeskus) eikä pysäköintiaulueen kaapelointi latausta. Ei edes 2000-luvulla rakennetuissa taloissa, joissa huoneistosaunat (tyypillinen patteriuskovaisten vale....). Kas kun ei ne kiukaat ole ikinä samaan aikaan kaikki päällä - > ei ole liittymäteho mitoitettu 50x6 kW....

        Tehonrajoitus tarvitaan tottakai, mutta voi sen kanssa mennä turhankin nihkeäksi lataus (<2 kW), jolloin ei 1 yö riitä akun täyttymiseen.

        Tämä sepustus oli ilmeisesti tyhjästä päästä lähtöisin? Sen verran ajatuksenvirta oli juoneltaan häilyvää ja poukkoilevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä sepustus oli ilmeisesti tyhjästä päästä lähtöisin? Sen verran ajatuksenvirta oli juoneltaan häilyvää ja poukkoilevaa.

        Patteriuskovaiset eivät ole tulleet tunnetuiksi korkeasta älykkyydestään...


    • Anonyymi

      Mulla,on liittymä 3 x35 A

      Mutta amei,sähköautoo

    • Anonyymi

      Mulla on talvella kulutus 6x 1o A elikkä 12kwh
      Elikkä lämmitykseen mene 3c35 liittymästä 10 X3 A
      Sähköauto ole jäisi silloin käyttöön noin 25x3 A.
      Talon pohja kulutus on noin alle 1 kWh elikkä o.5 A

      Auto siis vois ladata yöllä 17kwh

      • Anonyymi

        Sähkön hinta nousee kaikille patterilavettien takia.Maksakoon sossu tai ei.
        Mutta uudet kaapeloinnit,laitteet ym.asennukset ei tietenkään maksa mitään,niinkö?


    • Anonyymi

      Aika harvoin tarvitsee autoa ladata 0-100% yhden yön aikana. Jos esim 3-4 kW teholla saa yön yli ladattaessa 200-300 km ajomatkaa niin harvalla on tarvetta enempään. Jos joskus on, niin tienvarret on pikalatureita täynnä.

      • Anonyymi

        "3-4 kW" vaatii vähintään 1x16 A latauksen. Normi pistorasian / lämpötolpan kanssa pitää tyytyä max. 1x8 A = 1,7 kW tehoon. Sepä ei välttämättä riitäkään lataukseenyhden yön aikana, etenkin jos myös akun/auton esilämmitys "syö kuormasta".

        Ja kerros/rivitaloissa on myös se lämpötolppien 2 h aikarajoitus (kellokytkin) ihan syystä. Vaikka patteriuskovaiset aina valehtelevat, että kellon saa omalla/lahkon luvalla rikkoa/jumittaa.

        Huom kun rikottuja kellokytkimiä havaitaan, pitää sähköturvallisuuden nimissä katkaista virrat, kunnes saadaan sähkäri tutkimaan & korjaamaan ranetukset. Ranettajien laskuun!

        Ainakin Ruotsissa on jo poltettu rivitalo patterivatkaimen lataamisella. Otti vähän ulkoseinän sisään piilotetut kaapelit liikaa lämpöä. Normi pistorasia ei kestä pitkäaikaisesti yli 10 A virtaa ja kaapeleita ei ikinä olisi saanut asentaa lämmöneristeiden sisälle, mutta moinen on kuitenkin ollut maan tapa. Aikaisemmin ei ongelmia, kun ei ollut mitään laitteita, jotka olisi ottaneet 16 A virtaa 5+ tuntia putkeen... ja myös keskellä kesää.

        Talvipakkasilla se pakkanen kun auttaa jäähdyttämään kaapeleita ja pistorasioita. Kesähelle ei auta. Vatkaimia pitää ladata kesälläkin...

        Eli vatkaimen lataamiseen yli 1,7 kW teholla tarvitaan ihan tätä varten rakennettu latauspömpeli. Ja sille pömpelille uusi kaapelointi, kun ne vanhat on kuitenkin iloisesti yläpohjan/ulkoseinän lämmöneristeen sisällä = eivät kestä 16 A virtaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5070
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4572
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      122
      4509
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      296
      1717
    5. 89
      1381
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      79
      1334
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1308
    8. 306
      1015
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      940
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      840
    Aihe