Tekniikan Maailma 10/2025: "HYVÄSTI, FOSSIILIAUTO" E-bensiiniä ei tule.

Anonyymi-ap

☝️☝️☝️☝️☝️ Ettäs tiedätte!! ☝️☝️☝️☝️☝️

Tekniikan Maailman kannessa lukee suurella "HYVÄSTI, FOSSIILI"

Ennen kuin alatte aukomaan päätänne, lukekaa Tekniikan Maailman 10/2025 juttu sivuilta 6 - 11.

Jutussa kerrotaan miten fossiiliautojen myynti loppuu ja elämä jatkuu.

Jutussa suomalaisen St1:n johtaja kertoo miksi e-bensiiniä ei tule. Tekniikan Maailma kertoo senkin, että e-bensiini olisi hurjan paljon nykyistä bensiiniä kalliimpaa.

Että näin se maailma makaa.

56

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      TM on täysin valjastettu viheragendan propagandalle ja tämä selviää nopeasti toimittajien puoluekannasta. Tämä lehti ei kykene sanomaan ainuttakaan negatiivista asiaa sähköautoista.

      • Anonyymi

        Niin on. Siltä varalta, ettei sinua uskota, laitan linkin sivulle, jossa he viittaavat EU:n kestävyysraportointidirektiiviin.
        https://vastuullisuuskatsaus.otavakonserni.fi/

        Direktiiviin, jota ainakaan minä en ole pyytänyt ja jolle en ole ilmaissut kannatusta, niin kuin en myöskään EU:lle ja sen hallintotavoille ja päähänpistoille ylipäänsä. Eikä minulla ole mitään aikomusta alkaa kuljettaa sähköautoa, johon verrattuna nykyisessä dieselkäyttöisessä on kaikki kohdallaan. Ongelmat ovat eräiden muiden mielikuvituksessa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Polttoaasin "vasta-argumentit" taas pelkkää foliohattuilua ja typerää kiljumista. Ei yllätä.


    • Anonyymi

      Ehkä polttikset sitten katoavat joskus 40-50 vuoden päästä, mutta siihen saakka polttikset ovat liikenteessä.

      • Anonyymi

        silloin on jo fuusiovomalat. energiaa on rajattomasti. voidaan jäähdyttää tai lämmittää ilmakehää ja hiilidioksidia saa laittaa ilmaan mielin määrin, kuten nytkin, niin kasvit kasvaa paremmin.


      • Anonyymi

        Polttikset kuten kaikki muukin olemassa oleva haihtuu kolmannessa maailmanpalossa nopeammin kuin povaatkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttikset kuten kaikki muukin olemassa oleva haihtuu kolmannessa maailmanpalossa nopeammin kuin povaatkaan

        Polttoaineet eivät katoa aineet ainakaan 50 vuoteen vaikka sähköautofanaatikko kuinka itkisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineet eivät katoa aineet ainakaan 50 vuoteen vaikka sähköautofanaatikko kuinka itkisi.

        Kyllähän bensaa on varmaan saatavilla vielä monta vuosikymmentä mutta sillä ajaminen on niin törkeän kallista että siitä tulee vain rikkaiden harrastus.
        Sitä mukaa kun markkinoille tulee vanhempia ja halvempia käytettyjä sähköautoja niin kukaan ei halua maksaa kalliita polttoaineveroja vaan ostaa halvan käytetyn sähköauton ja ajaa halvalla sähköllä.


    • Anonyymi

      TM- on siirtynyt vasemmistoleiriin.
      ei voi olla huomaamatta kukaan.
      Politiikka ei kuulu autolehtiin.
      Tilaus perutaan.
      Rahat jää saamati.

      • Anonyymi

        Käyttövoimilla ei ole puoluekantoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttövoimilla ei ole puoluekantoja.

        lehdillä on


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      E-bensiinin ongelma on se, että yhden kilowattitunnin energiaa sisältävän e-bensamäärän valmistamiseen menee törkeän monta kilowattituntia sähköä. Ja toinen ongelma on sitten polttomoottorin törkeän suuri energiankulutus. Eli tarvitaan ihan helkkaristi sähköä, että e-bensiinillä pääsee edes yhden kilometrin.

      Jos sähkö olisi kokoajan ilmaista, niin sitten, mutta kun ei ole.

      • Anonyymi

        on se kun vispilät sitä jauhaa, hinta on useinkin miinuksella


      • Anonyymi

        27 kwh. ( Polestar 2 kulutus kesällä keskimäärin 17 kwh.)


    • Anonyymi

      En ole tuota bensiiniä odottanutkaan, kun tuota tavallista bensaa saa melkoisella varmuudella ainakin niinkauan kuin minä autoa tarvitsen . Eipä muuta .

    • Anonyymi

      "Kyllähän bensaa on varmaan saatavilla vielä monta vuosikymmentä mutta sillä ajaminen on niin törkeän kallista että siitä tulee vain rikkaiden harrastus.
      Sitä mukaa kun markkinoille tulee vanhempia ja halvempia käytettyjä sähköautoja niin kukaan ei halua maksaa kalliita polttoaineveroja vaan ostaa halvan käytetyn sähköauton ja ajaa halvalla sähköllä."

      Ainoa asia joka pitää polttikset hengissä on noiden tarpeeksi vanhojen sähköautojen puuttuminen markkinoilta. Se muuttuu seuraavassa viidessä vuodessa paljon.

      • Anonyymi

        Ei muutu, koska kaikki nykyiset sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja jo uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muutu, koska kaikki nykyiset sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja jo uutena.

        Ja esimerkiksi kaikki uutena noin 30 tonnia maksavat "kohtuuhintaiset" sähköautot on varustettu niin minimaalisen pienellä akulla, että ne heivataan kierrätykseen alle 10 vuoden käytön jälkeen, kun kukaan ei tuollaista sontaa huoli käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muutu, koska kaikki nykyiset sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja jo uutena.

        Sähköautot menevät kaupaksi käytettynä paremmin kuin mitkään muut. Siksi käytettynä tuodaan oikeastaan pelkästään sähköautoja. Niitä autoliikkeet tuovat jotka tietävät saavansa nopeasti kaupaksi.

        Polttikset jäävät pölyttymään takapihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot menevät kaupaksi käytettynä paremmin kuin mitkään muut. Siksi käytettynä tuodaan oikeastaan pelkästään sähköautoja. Niitä autoliikkeet tuovat jotka tietävät saavansa nopeasti kaupaksi.

        Polttikset jäävät pölyttymään takapihalle.

        Käytettynä kannattaa tuoda vain kalliita autoja kulujen takia, joten tuo ei kerro yleisesti paskaakaan normaalien käytettyjen autojen markkinasta.

        Ja käytettynä maahantuodut autot ovat lähinnä pikkuista puuhastelua, ei sillä ole suurtakaan merkitystä. Käytettynä maahantuodut on alle 8% kaikista käytettynä myydyistä autoista.

        Ja kiinnostuksesta sähköautoihin kertoo jotain sekin, että uusien autojen markkina on käytännössä lähes kuollut. Miksi kukaan maksaisi tuollaisesta surkeasta paskasta tuollaisia ylihintoja? Jos autoliikkeet eivät myy uusia autoja halvemmalla niin ne voivat mennä konkurssiin ja kukaan ei siitä piittaa.

        "Polttikset jäävät pölyttymään takapihalle."

        Yli 80% käytettyjen autojen myynnistä on polttisten myyntiä ja ne menevät hyvin kaupaksi vielä kymmeniä vuosia. Tuo polttisten pölyttyminen on vain harhaisen mielikuvituksesi tuotetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muutu, koska kaikki nykyiset sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja jo uutena.

        Minulla on nelivuotias sähköauto, käyttökelvoton romu, jossa ei ole ollut ainoatakaan vikaa, kaikki toimii kuin uutena, paitsi että ohjelmisto on kehittynyt koko ajan paremmaksi OTA-päivityksillä. Paras auto, mikä minulla on milloinkaan ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettynä kannattaa tuoda vain kalliita autoja kulujen takia, joten tuo ei kerro yleisesti paskaakaan normaalien käytettyjen autojen markkinasta.

        Ja käytettynä maahantuodut autot ovat lähinnä pikkuista puuhastelua, ei sillä ole suurtakaan merkitystä. Käytettynä maahantuodut on alle 8% kaikista käytettynä myydyistä autoista.

        Ja kiinnostuksesta sähköautoihin kertoo jotain sekin, että uusien autojen markkina on käytännössä lähes kuollut. Miksi kukaan maksaisi tuollaisesta surkeasta paskasta tuollaisia ylihintoja? Jos autoliikkeet eivät myy uusia autoja halvemmalla niin ne voivat mennä konkurssiin ja kukaan ei siitä piittaa.

        "Polttikset jäävät pölyttymään takapihalle."

        Yli 80% käytettyjen autojen myynnistä on polttisten myyntiä ja ne menevät hyvin kaupaksi vielä kymmeniä vuosia. Tuo polttisten pölyttyminen on vain harhaisen mielikuvituksesi tuotetta.

        "Käytettynä kannattaa tuoda vain kalliita autoja kulujen takia, joten tuo ei kerro yleisesti paskaakaan normaalien käytettyjen autojen markkinasta."

        Onhan sieltä menneinä vuosina tuotu 5-10 k€:n hintaluokassa olevia autoja paljonkin, ei ne tuontikulut nyt niin suuret ole. Voitaisiin tuoda vieläkin jos vaan joku haluaisi niitä ostaa.


    • Anonyymi

      Täyssynteettisten öljyjen litrahinnoista voi päätellä jotain. E-bensa olisi saakelin kallista. Ja e-bensallakin ongelmaksi tulee typenoksidit ja katalysaattoreita tarvittaisiin ja EGR.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Yli 80% käytettyjen autojen myynnistä on polttisten myyntiä "

      Se on sitä kun joku tonnin pommi vanha katisksa siirtyy yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan.

      Ei mitään vaikutusta Suomen autokantaan.

      • Anonyymi

        Kirpparihommaa tuo yksityisten välinen nappikauppa.
        Volyymit on isot mutta rahaa liikkuu aika niukasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirpparihommaa tuo yksityisten välinen nappikauppa.
        Volyymit on isot mutta rahaa liikkuu aika niukasti

        Nappikauppaa on nykyisin myös uusien autojen myynti, koska uusien autojen markkina on tuhoutumassa. Lähes kukaan ei enää osta uusia autoja, koska kaikki uudet autot ovat ylihintaista paskaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toki jatkuu. Ei mitään epäilystä.
        Mutta kyllä kestää perse maksaa sillä ajamisesta? Siinä kysymys.


      • Anonyymi

        Joo mutta pointti onkin siinä, että bensiinillä ajo loppuu kuitenkin, kun vuodet vierähtävät. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta pointti onkin siinä, että bensiinillä ajo loppuu kuitenkin, kun vuodet vierähtävät. :)

        Ehkä 40-50 vuoden päästä, mutta ei sitä aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä 40-50 vuoden päästä, mutta ei sitä aiemmin.

        Ihan mikä arvio vain, mutta loppuu kuitenkin ennen pitkää. 🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Onhan se kaksi täysin eri asiaa että kuinka kauan bensaa on saatavilla ja kuinka kauan sillä kannattaa ajaa.

      • Anonyymi

        Niinpä. Jossain vaiheessa bensiiniä saa vain tilaamalla jostain erikoiskaupasta Euroopasta. Erikoisrahdilla tietysti ja maksaa sekin ihan järjettömästi. Niin ja sitä ei sitten saa varastoida kovinkaan paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Jossain vaiheessa bensiiniä saa vain tilaamalla jostain erikoiskaupasta Euroopasta. Erikoisrahdilla tietysti ja maksaa sekin ihan järjettömästi. Niin ja sitä ei sitten saa varastoida kovinkaan paljon.

        Bensiiniä saa kohtuullisella hinnalla vielä 40-50 vuotta vaikka harhaiset ja idiootit sähköautointoilijat kuinka höpisevät. Suuri osa täälläkin höpisevät sähköautoilijat ovat lähinnä kuplassa eläviä typeriä eliittipaskiaisia, jotka eivät ymmärrä paskaakaan normaalien ihmisten elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiiniä saa kohtuullisella hinnalla vielä 40-50 vuotta vaikka harhaiset ja idiootit sähköautointoilijat kuinka höpisevät. Suuri osa täälläkin höpisevät sähköautoilijat ovat lähinnä kuplassa eläviä typeriä eliittipaskiaisia, jotka eivät ymmärrä paskaakaan normaalien ihmisten elämästä.

        50 vuoden päästä uusimmatkin polttikset ovat museoautoja ja korjaustaitoiset eläköityneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 vuoden päästä uusimmatkin polttikset ovat museoautoja ja korjaustaitoiset eläköityneet.

        Ei välttämättä ole kun polttisten valmistuskielto perutaan ja niiden valmistusta jatketaan vuoden 2035 jälkeenkin.


    • Anonyymi

      Hyvä! Bravo!

    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma elää tätä päivää ja kertoo tosiasioihin perustuvia faktoja.

    • Anonyymi

      Nykyaikaiset autot jyräävät.

    • Anonyymi

      Ajan voima tekee selvää fossiileista. 💪

    • Anonyymi

      Eiköhän Tekniikan Maailman asiantuntijaporukka tiedä "hieman" paremmin kuin Suomi24:n bensalenkkarit....

    • Anonyymi

      Kehitys kehittyy.

    • Anonyymi

      Miten tässä nyt näin kävi? 🤣🤣🤣🤣!!!!

    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma on Alma median eli viher vasemmiston lehti
      en pyyhi edes persettäni siihen.
      Testit voittaa aina vw tai nokia
      todellä läpinäkyvää sosialismia, esim Tesla vastaisuutta

      ( eli Elon Musk vastaisuus, Musk oli ennen demari )
      säälittävä läpyskä
      kaduttaa että joskus tilasin

    • Anonyymi

      Koska käytännössä liki kaikki nykyiset bensa autot olisi mahdollista muokata käymään jo tuotettavalla biokaasulla niin miksi siihen ei panosteta koko EU alueella?
      Ne patteridildot on kuitenkin pelkkää saastetta viimeistään 10v käytön jälkeen koska akkujen uusimisen arvo on sama kun koko esm. Pulistaran (Polestar) arvo on silloin

      • Anonyymi

        Koska biokaasun tuotanto ei riitä lähellekään tuollaisille massoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska biokaasun tuotanto ei riitä lähellekään tuollaisille massoille.

        Suomessa valtio kiittää kaasumuunnoksesta antamalla käyttövoimaveron maksettavaksi. Eli muuta vain, mutta se sitten maksaa.


    • Anonyymi

      Oi kauheaa. Ketään ei kiinnosta.

    • Anonyymi

      Miksi autonvalmistajat ovat perumassa päätöksiä, joissa ne siirtyvät vain sähköautojen valmistajiksi?
      Ehkäpä siksi, että nuo sähköautojen lastentaudit ovat alkaneet ilmestyä otsikoihin jo muutamien kymmenien tuhansien ajettujen kilometrien jälkeen. Nestevuodot moottorien jäähdytysjärjestelmissä aiheuttavat kymmenien tuhansien korjauskulut. Laakerivauriot kaikissa sähkömoottorien jälkeisissä alennusvaihteistoissa ja suunnitteluvirheet nelivedon päällekytkentälaitteessa. Eikä pienimpänä murheena ole tehdasvaraosien olematon saanti jo 10 vuotta vanhoille autoille. Invertterit ja ohjauslaitteiden (ECU) komponenttiviat ja itse ohjattavien komponenttien rikkoontumiset, ovat mahdottomia korjata piirilevytasolla.
      Siksi minunkin hybridini vaihtui bensa-autoon, kun sitä ei kannattanut / voinut korjata tänä syksynä.

      • Anonyymi

        Olipa siinä taas satua kerrakseen.


      • Anonyymi

        hybridit ovat rikkaiden auto..


    • Anonyymi

      aivan sama ,uusi sukupolvi uudet autot ja kalliit käyttökulut..

    • Anonyymi

      Onhan noita synteettisiä hiilivetynesteitä ollut saatavilla jo vuosikymmeniä. Niitä sanotaan täyssynteettisiksi öljyiksi. Hinnat ovat vuosikymmenien kehitystyönkin jälkeen halvimmillaankin useita euroja litralta eikä niissä edes ole polttoaineveroa. En kyllä noin kalliilla litkulla alkaisi ajamaan.

      Minäkin siirryn sähköautoon lähitulevaisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3643
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      38
      3202
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      139
      2764
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      18
      2335
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2303
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      212
      2111
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2075
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1894
    9. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1886
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1881
    Aihe