Yritysektorin heikko tuottavuus on kansantaloutemme suurin ongelma

Anonyymi-ap

Kansantalouden ongelmien juurisyy on yksityisellä sektorilla.

"Yrityssektorin heikko tuottavuus on kansantaloutemme suurin ongelma, osoittaa taloustieteen emeritusprofessori Matti Pohjolan Sitran toimeksiannosta laatima tuore analyysi. Talouden alavire ei siis johdu julkisesta sektorista, investointipulasta, heikosta kustannuskilpailukyvystä tai vientikysynnästä."

Lähde:
https://www.sitra.fi/uutiset/kansantalouden-ongelmien-juurisyy-on-yksityisella-sektorilla/

26

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oliko persu Mäkelä ainoan kerran elämässään oikeassa, kun hän totesi,
      että Suomessa on surkeat yritysjohtajat ?

• Anonyymi

Ei muuten todennut.

• Anonyymi

"Finanssikriisin ja euroalueen velkakriisin jälkeen vuosina 2008–2013 kokonaistuottavuus supistui Suomessa ja verrokkimaissa, mutta Suomi ainoana
      maana ei ole toipunut notkahduksesta." Miksi vienti ei vedä ?

• Anonyymi

Vienti vetää, muttei nyt ei ole nousukausi vielä, jäänmurtajia onneksi meni.

• Anonyymi

Nokian kelkassa ei voi enää lasketella menemään.

• Anonyymi

Kaikki on duunarin, Marinin ja median ajojahdin vika.

• Anonyymi

Orpo mukaan menee hyvin: Tilauskirjat on täynnä. Paljon investointeja.
      Ja hän lisää: "Uskotaan tulevaan ja rakennetaan sitä YHDESSÄ".

Orpon ja Purran "rakennusporukkaan" ei kukaan mene.
      Hoitakoot sotkunsa itse.

• Anonyymi

Yhdessä ??? Kantakoon hallitus itse seurauksensa aiheuttamastaan katastrofista !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhdessä ??? Kantakoon hallitus itse seurauksensa aiheuttamastaan katastrofista !

Katastrofi? Suomessako? Kerro missä?

• Anonyymi

Nytkö hallitus ottais muutkin silmänlumeeksi mukaan, että olisi ketä syyttää
      omista tyristään ? Ei onnistu. Hallituksen pskaläjään ei kukaan halua astua.

• Anonyymi

Missä on uudet innovaatiot?

• Kerron sitten aamulla, rupes nukuttammaa.

• Ennen finanssi kriisiä jossain vaiheessa tuottavuutemme oli hyvää pohjoismaista tasoa, valtion velka jopa alle 30 % BKT.
      Finanssi kriisistä selvisimme niukin naukin v. 2019, kun muualla Euroopassa alettiin selviämään v. 2011. Marinin hallitus joutui heti kriiseihin, Ukrainan sota vaikuttaa vielä eniten Suomeen, Eurooppaan ei niinkään.
      Heikko tuottavuutemme jarruttaa, työllisiä on edelleen kohtuu hyvin, vähemmän kuin v. 2022, mutta työttömien määrä on kasvanut, työllisten määrä lisääntynyt maahanmuuton avulla.
      Heikon tuottavuutemme takia meillä pitäisi olla työllisiä useita satoja tuhansia enemmän, niin paljon enemmän että taloutemme tasapainottuisi sen avulla.
      Tasapainoon elpymiseen pitäisi tulla kohtuu hyvä talouden nousukausi, vaatisi osaavaa työperäistä maahanmuuttoa ja työttömien työllistymistä, vientiä ja kotimaista kulutusta.

• Huonontunut heikon talouden tila näkyy maahanmuuton vastustamisessa ja persujen kannatuksen kasvuna, kasvu ei tule puolueen kyvykkyydestä ja talousosaamisesta.
        Puoluemittaukset elää, Ylen ja HS mittauksissa on vähän eroa.

• Anonyymi

Heikkoa on Suomen tuottavuus ollut jo 90-luvulta asti, ei tunnu löytyvän tarpeeksi yrittäjiä, uusien innovaatioiden kehittäjiä, aika hiljaista on ollut. Suomen talous on lähes yhtä huonossa jamassa kuin Suomen yleisurheilu, ei mitaleita näy.

• Anonyymi

Hallitus tekee lisäksi päätöksiä, joiden takia konkurssien määrä kasvaa
      ja kuluttajien ostovoima hiipuu.

Hallitus on allerginen sanalle 'talouskasvu'.

• Anonyymi

SDPn propaganda ei toimi, lue vaikka uusi gallup?

• Suomen kilpailukyky on pohjoismaitten huonoin, tuotteet käy huonosti kaupaksi, työttömyys melkein huonoin, kansalaiset ei kuluta masentavaa.
      Tiukka velkajarru lamaannuttaisi julkisen sektorin.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/aaf1ef27-340d-42d7-b28e-4007e470aeb6

Vanhusten Suomi
      Ylläoleva linkki kertoo mihin emme saisi joutua, muutosta on tapahduttava lähivuosina, olisi löydyttävä parlamenttaarinen tahtotila jossa kaikki puolueet sitoutuu yhteiseen päämäärään.

• Anonyymi

en ole kanssasi edes samaa kansaa, loisit vaikka voisit olla töissä
        20 vuotta kuten minä aion olla satavuotiaaksi ainakin

puhumattakaan että olisin samaa tahtotilaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en ole kanssasi edes samaa kansaa, loisit vaikka voisit olla töissä
        20 vuotta kuten minä aion olla satavuotiaaksi ainakin

puhumattakaan että olisin samaa tahtotilaa

Lähemmäs 80-vuotias loisii eikä ole töissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähemmäs 80-vuotias loisii eikä ole töissä.

Rauhotu, ei enää loisita, ollaan evp.

• Anonyymi

Kyllä myös julkisesta sektorista; se on aivan liian toimimaton eli siellä on liikaa henkilökuntaa siihen nähden kuinka tuottoisa se on. Byrokratia on vielä monessa asiassa aivan käsittämätöntä ja turhia lautakuntia ja konklaaveja on aivan liikaa.

• Anonyymi

Paperinsiirtelyä on liikaa, sitä on vähennettävä ja oikeita töitä enemmän.

• Anonyymi

aloittajan ongelma on että hän vetoaa sitraan
      joka on turha pulju veroilla elätettyä pelleä täynnä

veroilla elätetty
      poliitikkojen suojatyöpaikka mukatulevaisuuden ennustaja

• Anonyymi

Niin totta. Hallitus yrittääkin seuraavaksi saada korotettua yritystukia,
      kun kavereilla menee heikosti.

• Anonyymi

Yrityksiä on tuettava, tottakai.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22