Kansantalouden ongelmien juurisyy on yksityisellä sektorilla.
"Yrityssektorin heikko tuottavuus on kansantaloutemme suurin ongelma, osoittaa taloustieteen emeritusprofessori Matti Pohjolan Sitran toimeksiannosta laatima tuore analyysi. Talouden alavire ei siis johdu julkisesta sektorista, investointipulasta, heikosta kustannuskilpailukyvystä tai vientikysynnästä."
Lähde:
https://www.sitra.fi/uutiset/kansantalouden-ongelmien-juurisyy-on-yksityisella-sektorilla/
Yritysektorin heikko tuottavuus on kansantaloutemme suurin ongelma
26
203
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko persu Mäkelä ainoan kerran elämässään oikeassa, kun hän totesi,
että Suomessa on surkeat yritysjohtajat ?- Anonyymi
Ei muuten todennut.
- Anonyymi
"Finanssikriisin ja euroalueen velkakriisin jälkeen vuosina 2008–2013 kokonaistuottavuus supistui Suomessa ja verrokkimaissa, mutta Suomi ainoana
maana ei ole toipunut notkahduksesta." Miksi vienti ei vedä ?- Anonyymi
Vienti vetää, muttei nyt ei ole nousukausi vielä, jäänmurtajia onneksi meni.
- Anonyymi
Nokian kelkassa ei voi enää lasketella menemään.
- Anonyymi
Kaikki on duunarin, Marinin ja median ajojahdin vika.
- Anonyymi
Orpo mukaan menee hyvin: Tilauskirjat on täynnä. Paljon investointeja.
Ja hän lisää: "Uskotaan tulevaan ja rakennetaan sitä YHDESSÄ".
Orpon ja Purran "rakennusporukkaan" ei kukaan mene.
Hoitakoot sotkunsa itse.- Anonyymi
Yhdessä ??? Kantakoon hallitus itse seurauksensa aiheuttamastaan katastrofista !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdessä ??? Kantakoon hallitus itse seurauksensa aiheuttamastaan katastrofista !
Katastrofi? Suomessako? Kerro missä?
- Anonyymi
Nytkö hallitus ottais muutkin silmänlumeeksi mukaan, että olisi ketä syyttää
omista tyristään ? Ei onnistu. Hallituksen pskaläjään ei kukaan halua astua. - Anonyymi
Missä on uudet innovaatiot?
Ennen finanssi kriisiä jossain vaiheessa tuottavuutemme oli hyvää pohjoismaista tasoa, valtion velka jopa alle 30 % BKT.
Finanssi kriisistä selvisimme niukin naukin v. 2019, kun muualla Euroopassa alettiin selviämään v. 2011. Marinin hallitus joutui heti kriiseihin, Ukrainan sota vaikuttaa vielä eniten Suomeen, Eurooppaan ei niinkään.
Heikko tuottavuutemme jarruttaa, työllisiä on edelleen kohtuu hyvin, vähemmän kuin v. 2022, mutta työttömien määrä on kasvanut, työllisten määrä lisääntynyt maahanmuuton avulla.
Heikon tuottavuutemme takia meillä pitäisi olla työllisiä useita satoja tuhansia enemmän, niin paljon enemmän että taloutemme tasapainottuisi sen avulla.
Tasapainoon elpymiseen pitäisi tulla kohtuu hyvä talouden nousukausi, vaatisi osaavaa työperäistä maahanmuuttoa ja työttömien työllistymistä, vientiä ja kotimaista kulutusta.Huonontunut heikon talouden tila näkyy maahanmuuton vastustamisessa ja persujen kannatuksen kasvuna, kasvu ei tule puolueen kyvykkyydestä ja talousosaamisesta.
Puoluemittaukset elää, Ylen ja HS mittauksissa on vähän eroa.- Anonyymi
Heikkoa on Suomen tuottavuus ollut jo 90-luvulta asti, ei tunnu löytyvän tarpeeksi yrittäjiä, uusien innovaatioiden kehittäjiä, aika hiljaista on ollut. Suomen talous on lähes yhtä huonossa jamassa kuin Suomen yleisurheilu, ei mitaleita näy.
- Anonyymi
Hallitus tekee lisäksi päätöksiä, joiden takia konkurssien määrä kasvaa
ja kuluttajien ostovoima hiipuu.
Hallitus on allerginen sanalle 'talouskasvu'.- Anonyymi
SDPn propaganda ei toimi, lue vaikka uusi gallup?
Suomen kilpailukyky on pohjoismaitten huonoin, tuotteet käy huonosti kaupaksi, työttömyys melkein huonoin, kansalaiset ei kuluta masentavaa.
Tiukka velkajarru lamaannuttaisi julkisen sektorin.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/aaf1ef27-340d-42d7-b28e-4007e470aeb6
Vanhusten Suomi
Ylläoleva linkki kertoo mihin emme saisi joutua, muutosta on tapahduttava lähivuosina, olisi löydyttävä parlamenttaarinen tahtotila jossa kaikki puolueet sitoutuu yhteiseen päämäärään.- Anonyymi
en ole kanssasi edes samaa kansaa, loisit vaikka voisit olla töissä
20 vuotta kuten minä aion olla satavuotiaaksi ainakin
puhumattakaan että olisin samaa tahtotilaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en ole kanssasi edes samaa kansaa, loisit vaikka voisit olla töissä
20 vuotta kuten minä aion olla satavuotiaaksi ainakin
puhumattakaan että olisin samaa tahtotilaaLähemmäs 80-vuotias loisii eikä ole töissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähemmäs 80-vuotias loisii eikä ole töissä.
Rauhotu, ei enää loisita, ollaan evp.
- Anonyymi
Kyllä myös julkisesta sektorista; se on aivan liian toimimaton eli siellä on liikaa henkilökuntaa siihen nähden kuinka tuottoisa se on. Byrokratia on vielä monessa asiassa aivan käsittämätöntä ja turhia lautakuntia ja konklaaveja on aivan liikaa.
- Anonyymi
Paperinsiirtelyä on liikaa, sitä on vähennettävä ja oikeita töitä enemmän.
- Anonyymi
aloittajan ongelma on että hän vetoaa sitraan
joka on turha pulju veroilla elätettyä pelleä täynnä
veroilla elätetty
poliitikkojen suojatyöpaikka mukatulevaisuuden ennustaja - Anonyymi
Niin totta. Hallitus yrittääkin seuraavaksi saada korotettua yritystukia,
kun kavereilla menee heikosti.- Anonyymi
Yrityksiä on tuettava, tottakai.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512