Miten kirjailijan ura alkaa?

mie-

Hei! Mietin tässä että miten lähtee kirjailijan ura alkuunsa? Mikä on ensimmäinen askel? Jos tykkää itse kirjoittaa ja tekee tekstejä itselleen, niin pitääkö vaan koettaa onneaan ja lähettää kustantajalle tekstiä näytteeksi..? Vai miten se oikein sitten menee? Olen kiinnostunut aiheesta, ja haluaisin jotain tietoa.

20

3140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimeen

      ainahan voi lähettää kustantajalle tekstejään, niitä voi myös hioa eri kirjoittajaopistoissa, piireissä jne.kirjoittamista voi harrastaa nykyisin hyvinkin monipuolisesti, katso alempaa yleisestä kirjallisuudesta keskustelu muista kirjallisuuspalstoista ->ne suorastaan pursuavat eri mahdollisuuksia ja itsensä kehittämistä yms.neuvoja...

    • Sologdin

      sanoi, että pitää elää sellainen elämä josta syntyy kirjailija. Mika Waltari sanoo teoksessaan "Haluatko kirjailijaksi", että jokaisen kirjailijan ensimmäinen teos on enemmän tai vähemmän peitelty omaelämänkerta. Kalle Päätalo kirjoitti elämänkertaansa n. 23.000 sivua. Toisinsanoen pitää kirjoittaa siitä minkä tuntee.

      • qummamuzzi

        Kyllä sanonta on muuten Erno Paasilinnan! Jotkut luulevat että Paavo Haavikon, mutta Haavikko vain siteerasi Paasilinnaa.

        Vai olenko aivan harhaanjohdettu?

        Missä Taata olisi noin sanonut?

        Paasilinnan lauseen olen lukenut hänen esseekokoelmastaan, nimenomaan hänen omana lauseenaan enkä Sillanpään siteerauksena.


      • Sukua minäkin olen

        FES sanoi ja kirjoitti ja antoi ymmärtää että on oltava edes vähän luonnevikainen tullakseen kirjailijaksi. Hän oli pitänyt hyvänä että tekijällä on perustrauma jostain, se antaa pontta.


    • skribentti

      Tutustupa esim. Otavan sivuihin, siellä on aika kivasti selitetty miten homma toimii. Siis www.otava.fi.

    • joiden avulla

      keksit jotakin joka tekee sinut julkimoksi. Sitten voitkin kirjoitella rauhassa ihan mitä lystäät, tuntuu nykyään, että mikä tahansa musta valkoisella kelpaa kunhan kirjoittaja on esiintynyt julkisuudessa.

    • qummamuzzi

      Lue ja mieti. Elä omaehtoinen elämä. Siedä yksinäisyyttä. Paaduta itsesi julkisuuden varalta. Aseta mittapuusi korkealle. Valmistaudu elämään aineellisesti köyhänä.

      Älä rupea kirjailijaksi. Rupea suoltamaan tekstiä; sillä saattaa elää, jos onnistuu osumaan tämän kapisen kansan huonon maun ytimeen.

    • qummamuzzi

      Tekstisi muuten vilisee kielioppivirheitä ja huonoja sanavalintoja. Niin että nöyristä niskasi ja opettele ensin käyttämään työkaluja.

    • xxxxzzzzxxxxx

      Sain ensimmäisen kirjani suurelta kustantamolta läpi kiikuttamalla sen nöyrästi sinne silloin kun se oli mielestäni valmis, ja sen jälkeen kirjoittamalla sen kaksi kertaa alusta loppuun saakka uusiksi kustannustoimittajani pyynnöstä.

      Kannattaa varautua siihen, että voi joutua muuttamaan paljonkin. Omaan tekstiin ei kannata rakastua. Kustannustoimittajat ovat ammattilaisia näissä asioissa. Jos nimen omaan haluat julkaista tekstejäsi, joudut tekemään kompromisseja. Jos tekstisi on niin hyvää, ettei se mielestäsi kaipaa mitään muutoksia, piilota se laatikkoon ja nautiskele siitä yksin.

    • Kirjailian alku

      Onko 12 vuotiaalla tytöllä mitään mahdollissuuksia kirjoittaa kirja ja julkaista se?Tunnen erään 12 vuotiaan tytön,joka on aivan mahtava kirjoittaja.Hän haluaisi julkaista kirjansa.Mutta ongelma vain on että hän ei tiedä mihin osoitteeseen se pitäisi lähettää.Joten voisitteko auttaa,ja kertoa vastaus?

    • lucitus1

      Nykyään on mahdollista julkaista kirjansa ihan itse. Book on Demand on mm. sellainen palvelu mitä kannattaa käyttää. http://www.bod.fi/

      Jos ystäväsi on erinomainen kirjoittaja niin hän voisi mm. kirjoittaa novelleja blogiin ja jakaa niitä Facebookissa tms. Tässä linkki yhteen tällaiseen, jossa kaksi kirjailijaa markkinoi ennakkoon kirjoittamaansa kirjaa, jonka kustantavat itse: http://galleriasomnium.blogspot.fi

      Toivottavasti näistä on jotain apua :)

    • Kyllästynny nuori

      Kirjottakaa runoja ja novelleja, ei varmaan mee kaupaks, mut saa kirjottaa himoon ja maksaa itse, witty.

    • Larinti

      Jos omaa tekelettä pitää alkaa alusta asti muokkaamaan jonkun toisen mielen mukaan,niin kenen kirjoittama se kirja lopulta on?Ja jos kirjoittaa huonoa tekstiä,niin ei sitä kannata edes yrittää tarjota kustantajalle.Omia tekstejä voi yrittää luettaa puolueettomilla henkilöillä ja jos heitä ei voisi vähempää kiinnostaa,tuskin muitakaan.Mutta jos he pitävät kirjoituksiasi hyvinä,luultavasti saat lukijoita.Kaikista ei ole kirjailijoiksi ja toisia ei ole luotu laulajiksi.

    • Pärsson

      Jos haluat päätoimiseksi kirjailijaksi, on ihan ensimmäiseksi huolehdittava toimeentulosta. Kenties löydät jostain varakkaan hyvin koulutetun naisen, joka harrastaa down shiftaamista. Mikä onkaan lantatunkio-uskottavampaa kuin hommata itselleen boheemi taiteilijasielu baskeripää kirjailijamies. Yritä olla jännittävä. Naiskirjailijakandien kannattaa laskea luontaisten avujensa varaan.

    • Seppo.Jyrkinen

      Kannattaa kokeille kirjoittajapalstoja, esimerkiksi http://www.kertomus.fi/ mutta muitakin löytyy. Tällaisella palstalla pääsee julkaisemaan kirjoituksensa maksutta ja saa myös palautetta ja erilaista näkökulmaa. Ainakin 100 kertaa helpompaa kuin paperikirjan julkaiseminen kustantajan toimesta.

    • Kätilöoppilasmies 23

      Kirjailijisuus on geneettistä. Kirjailija syntyy samalla kun tarmokkain siittiö kohtaa munasolun naisessa ja siittä alkaa kehittyä kirjailija, muut ovat tökeröitä, joista ei tule, jotka välisin yrittävät kirjoittaa. Eli valinta on tapahtunut jo nussiessa,

    • ahkeralukija

      Perinteinen tapahan on kirjoittaa käsikirjoitus, ottaa se takas hylsynä noin 20 kertaa, julkaista sitten omakustanne ja sitten ehkä joku kiinnostuu horinoistasi... Tosin nykyaikana voi myös hyödyntää tätä nettiä!
      mm. Gunnar Susi-niminen herra perusti omat novellisivunsa jokunen vuosi sitten ja kyseisellä herralla riittää kuulema lukijoita. Ja näitä vastaavia viritelmiä on muitakin. Rahaahan tällä menetelmällä ei tienaa mutta eikös taidetta tehdäkin taiteen vuoksi, ei rahan. Riippuu kai katsonta kannasta.
      Jos sulla on sanottavaa, perusta itsellesi kotisivut!

    • epätoivoinen

      haluan olla kirjailija, mutta on sellainen tunne että asia ei onnistu. olen saanut paljon kehuja opetajalta.hänen mielestä minun pitäisi harkita käsikirjailijaksi

      mihin voi hakeutua jos haluu olla kirjailija

      • katositko jo

        Kirjailija ei tarvitse koulutusta, mutta aluksi lukion käyminen vähintään on suositeltavaa, että pääset hiomaan äidinkielen taitosi täydellisiksi ja pääset siellä myös kursseille missä käsitellään eri kirjoitustyylejä. Erityislukio olisi sinulle paras valinta, mikä painottaa ilmaisutaitoon. Siellä pääsisit kirjoittamaan tarinoitakin enemmän, runojakin ja on mahdollisuus kirjoittaa ainakin yhdellä kurssilla näytelmää muistaakseni. Myös näytteleminen mahdollista, jos haluat saada kokemusta itse toisen tilanteeseen heittäytymisestä.

        Kannattaa pitää kumminkin mielessä, että sinun pitää opiskella johonkin ihan ammattiin. Ei mielellään äidinkielenopettajaksi, jos haluat kirjailijaksi. Siinä jää tosi usein vain vähän aikaa keskittyä oman luovaan työhön. Sen sijaan journalismi olisi hyvä, kun siinä sinulla olisi mahdollisuus kerätä pientä kuuluisuutta etukäteen, jos saisit kirjoittaa luettuunkin lehteen. Uskolliset lukijasi ostaisivat automaattisesti kirjasi ja pääsisit heti huomatuksi.


    • Hoplaa.

      Ensin pitää olla kynä ja paperia. Jos kirjoittaa vaikka yhden sivun joka päivä, niin vuoden jälkeen on jo jonkinlainen kirja koossa. Sitä en sitten tiedä minkälainen se on, mutta huomaa kai sen itse jos alkaa jossain vaiheessa saada julkaisukelpoista tekstiä aikaan.
      Aina puhutaan siitä, kuinka vaikeaa kirjoittaminen on, mutta ei kannata tehdä kynnystä niin suureksi ettei uskalla yrittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe