Inkoon kaasuvarastolaiva Tanskan vesillä?

Anonyymi-ap

Pitkään Inkoossa kaasun varastolaivana ollut Exemplar on poistunut ja on jo jonkin aikaa pysytellyt merellä Fyn- saaren edustalla. Loppuiko vuokrasopimus, miten kaasutilanne nyt sujuu ilman isoa varastoa jne.

21

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaankin menossa Odenseen telakalle.

    • Anonyymi

      Hakemassa lisää kaasua. Syväys tällä hetkellä 5,6m.
      Täydessä lastissa 11,6m

      • Anonyymi

        Käykö se sitä Tanskasta hakemassakin? Eikös sille yleensä tuoda kaasua Inkooseen, varastona kun toimii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykö se sitä Tanskasta hakemassakin? Eikös sille yleensä tuoda kaasua Inkooseen, varastona kun toimii?

        Taitaakin olla jo käynyt telakalla kun näyttää lähteneen Lindöstä. Odottaisko tuossa sitten kaasulstia? Vai saakohan noita lastata ship to ship ankkurissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaakin olla jo käynyt telakalla kun näyttää lähteneen Lindöstä. Odottaisko tuossa sitten kaasulstia? Vai saakohan noita lastata ship to ship ankkurissa?

        Lindöhän on etelä- Ruotsissa, milloin laiva siellä on ollut, Odenseen edustalla makoili joka tapauksessa ja nyt ilmeisesti palaamassa tyhjänä/painolastissa Inkooseen. Odensessa on Mungebon telakka- alue ja siellä suurimmassa altaassa parhaillaan jokseenkin Exemplarin kokoinen Eduard Toll. Eiköhän myös Exemblar poikennut juuri siellä.
        LNG kulkee, Kilpilahdessa purkaa Mirai ja sinne on matkalla lastissa Coral Pearl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lindöhän on etelä- Ruotsissa, milloin laiva siellä on ollut, Odenseen edustalla makoili joka tapauksessa ja nyt ilmeisesti palaamassa tyhjänä/painolastissa Inkooseen. Odensessa on Mungebon telakka- alue ja siellä suurimmassa altaassa parhaillaan jokseenkin Exemplarin kokoinen Eduard Toll. Eiköhän myös Exemblar poikennut juuri siellä.
        LNG kulkee, Kilpilahdessa purkaa Mirai ja sinne on matkalla lastissa Coral Pearl.

        On se lindö myös siinä munkebossa.
        Ootko muuten koskaan käynyt siellä?


    • Anonyymi

      Suunniteltu telakointi oli Exemplarilla.

      • Anonyymi

        Juuri näin kertoo Inkoon sanomat....

        ''Inkoon LNG-terminaalilaiva Exemplar on kuivatelakalla elokuun puolivälistä syys-lokakuun vaihteeseen.

        Gasgrid Finlandin tytäryhtiö Gasgrid Floating LNG Terminal Finland Oy (FLTF), joka operoi Inkoon satamassa sijaitsevaa kelluvaa LNG-terminaalilaivaa, kertoo, että terminaalilaiva (FSRU Exemplar) on kuivatelakalla ennalta suunnitellun huoltotoimenpiteen ajan elokuun puolivälistä syys-lokakuun vaihteeseen.

        Kyseessä on normaali ja ennalta suunniteltu huoltotoimenpide, jonka tavoitteena on varmistaa terminaalin turvallinen ja tehokas toiminta.

        Huoltotyöt eivät vaikuta kaasunsiirron jatkuvuuteen tai toimitusvarmuuteen.
        Huollon aikana terminaalipalvelut eivät ole käytössä.


    • Anonyymi

      Olin aikoinaan Inkoon voimalalla duunissa, siellä on nyt kai tyhjä tontti. Voimalassa oli neljä nettoteholtaan noin 260 MW yksikköä. Neljä höyrykattilaa, jokaisen höyryntuotantoteho yli 800 t/h ja höyry noin 580 asteista ja 185 bar paineista, välitulistuksen jälkeen tietysti vähän matalammat arvot ja tehon mukaan liukuva paine.
      Omakäyttösähkön tarve suuri kun jokaista kattilaa kohti oli mm. kolme syöttövesipumppua joista kaksi tarvittiin käytössä ja jokaisen pumpun moottorin ottoteho 8 MW, siis yhden kattilan syöttövesipumppujen ottoteho 16 MW. Ja useita muita laitteita joiden sähköntarve MW- luokkaa, merivesijäähdytyspumput, palamisilma- ja savukaasupuhaltimet, hiilimyllyjen moottorit.
      Polttoaineenkulutus yhdellä kattilalla täydellä teholla noin 80 tonnia eli 80000 kg hiiltä tai noin 75 tonnia öljyä tunnissa, eli koko tontilla polttoaineenkulutus täydellä teholla yli 300 tonnia kivihiiltä tai öljyllä vähän alle 300 tonnia tunnissa. Kivihiiltä varastokentällä yleensä noin 2 milj. tonnia ja öljyä maanalaisissa säiliöissä noin 400000 kuutiometriä...

      • Anonyymi

        Harmi että tuo laitos piti purkaa!
        Säävapaata energiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi että tuo laitos piti purkaa!
        Säävapaata energiaa.

        Fortum sulki voimalaitoksen nelosyksikön vuonna 2013 ja loput kolme yksikköä vuonna 2014.

        Viimeisinä vuosina voimala toimi varavoimalana kulutushuippujen tasaamiseen, eikä sitä esimerkiksi vuonna 2009 käytetty koeajoja lukuun ottamatta lainkaan

        Vuoden 2016 alussa yhtiö kertoi aikomuksestaan purkaa Inkoon hiilivoimalaitos.
        Purkutyöt aloitettiin kesällä 2017.
        Maaliskuussa 2020 voimalaitos saatiin purettua maan tasalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fortum sulki voimalaitoksen nelosyksikön vuonna 2013 ja loput kolme yksikköä vuonna 2014.

        Viimeisinä vuosina voimala toimi varavoimalana kulutushuippujen tasaamiseen, eikä sitä esimerkiksi vuonna 2009 käytetty koeajoja lukuun ottamatta lainkaan

        Vuoden 2016 alussa yhtiö kertoi aikomuksestaan purkaa Inkoon hiilivoimalaitos.
        Purkutyöt aloitettiin kesällä 2017.
        Maaliskuussa 2020 voimalaitos saatiin purettua maan tasalle.

        Mitä vammoja eli vaurioita sille nelosyksikölle tuli sellaisia ettei haluttu enää korjata, sehän oli kuitenkin uusin kaikista? Voimalalle palkattiin vielä ainakin 2013 työntekijöitä eläköityneiden tms. tilalle, päätös lopettamisesta tehtiin siis ilmeisen pikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vammoja eli vaurioita sille nelosyksikölle tuli sellaisia ettei haluttu enää korjata, sehän oli kuitenkin uusin kaikista? Voimalalle palkattiin vielä ainakin 2013 työntekijöitä eläköityneiden tms. tilalle, päätös lopettamisesta tehtiin siis ilmeisen pikaisesti.

        Valtio ei suostunut maksamaan kompensaatiota siitä että laitosta pidetään pää asiassa tyhjän panttina mutta toimintakuntoisena. Valtio (suurin osakas) omisteinen Fortum päätti sitten purkaa laitoksen ettei synny lisää tappiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio ei suostunut maksamaan kompensaatiota siitä että laitosta pidetään pää asiassa tyhjän panttina mutta toimintakuntoisena. Valtio (suurin osakas) omisteinen Fortum päätti sitten purkaa laitoksen ettei synny lisää tappiota.

        Joo, mutta en tuota kysynyt enkä tarkoittanut. Kuulin jo joskus 2008- 2012 että nelosyksikössä oli jokin sellainen vaurio ettei sitä katsottu järkeväksi enää korjata käyttökuntoon mutta en silloin osannut udella mikä se vaurio oli ja minulle siitä lyhyesti maininneet eivät ole enää keskuudessamme eli ei voi heiltä kysyä.


    • Anonyymi

      Nyt se Exemplar suhaa sinne ja tänne, onko se eksynyt?

    • Anonyymi

      Pyörinyt sinne tänne pian viikon, mikä tuossa on ideana?

      • Anonyymi

        Inkoossa tuulee 15 - 18 m/s lännestä.
        Iso laiva, paljon tuulipintaa.....


    • Anonyymi

      Eli varsin hyvä keli. On sitä tuulipintaa paljon esim. autolautoilla mutta niin ne vaan ajelevat...ei liity mitenkään tuulisuuteen, ihan jotain muuta tuossa nyt on menossa, 7-10 solmun vauhdilla ajelee edestakaisin kuin polttoainetta tarkoituksella kuluttaen ja/tai kaasusäiliöitä tyhjäksi höyrystäen tms.

      • Anonyymi

        On aika kapea väylä Inkoon satamaan eikä satamassakaan kovin paljon tilaa ole.

        ETA huomenna 05:30 Inkoossa.


      • Anonyymi

        Exemplar pituus: 291m leveys: 43m

        Silja Symphony pituus: 203m leveys: 32m


    • Anonyymi

      En ihan nyt usko että laiva on toista viikkoa ajellut 8-10 solmun vauhdeilla merellä vain siksi että koko ajan olisi ollut liian kova tuuli jotta olisi voinut Inkooseen mennä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3893
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      0
      3889
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      79
      3262
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      3055
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      163
      2801
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      2747
    7. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2339
    8. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      4
      2110
    9. Kirjotan ikävää ulos

      Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1778
    10. Sinä se vaan jaksat

      Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1697
    Aihe