Pakko purkaa jonnekin tätä kiukkua eli avaudun tänne. Kertokaa jos muilla vastaavia kokemuksia!
Olen juuri sairastunut rytmihäiriöön (eteisvärinä). Olen alle 50-vuotias nainen. Esh:ssa kardiologi on tehnyt hoitolinjan, joka on rytminhallinta eli kun flimmeri iskee, se pyritään kääntämään sinusrytmiksi. Olen merkittävästi oireinen ja elämä heittää häränpyllyä, kun flimmeri päällä. Kardiologin ohje on mennä päivystykseen silloin. Kaksi kertaa olen mennyt ja molemmilla kerroilla oireita ja tilannetta on vähätelty. Ensimmäisellä kerralla tehtiin asianmukaisesti sähköinen rytminsiirto, toisella kerralla ei ja lääkäri jopa selitti, että niistä pitäisi luopua kokonaan. Siis täysin päinvastaista, mitä kardiologi on mieltä.
Aloin keskustelemaan aiheesta chatgpt:n kanssa ja selvisi, että maailmanlaajuisesti naisten eteisvärinää hoidetaan huonommin kuin miesten. Suomessa on tehty laaja (yli 200 000 potilasta) tutkimus iän ja sukupuolen vaikutuksista saatuun hoitoon. Alle 65-vuotiaat naiset saavat merkittävästi huonompaa hoitoa kuin miehet. Oikeesti mitä hel...ä?? Ja olen jo hoidon alkumetreillä saanut kokea sen. Luulin, että kuvittelin että kuvittelin saavani ylimalkaista hoitoa, mutta kyse onkin yleisestä ilmiöstä.
Ärsyttää, masentaa ja ahdistaa. En ole vähääkään ihminen, joka osaisi vaatia hoitoa, johon kardiologi kyllä kannusti. Mutta kai vaan pitäisi yrittää taistella hyvän hoidon puolesta, että epätasa-arvoinen tilanne paranisi ja muut naiset jatkossa saisi hoitoa, joka heille kuuluu siinä missä miehillekin.
Sydänsairaus teki minusta feministin?
10
373
Vastaukset
- Anonyymi
Vähättely on lisääntynyt terveydenhuollossa ajan myötä pikkuhiljaa, eikä se katso sitä, onko kyseessä mies vai nainen, vai mikä ikinä onkaan.
Todella monet ovat sanoneet terveydenhuollosta keskustellessa, että tuntuu ettei uskota, mitä siellä kertoo.- Anonyymi
Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.
Täällä kanssa yksi, joka on saanut osakseen mitä sattuu, ala-arvoista kohtelua, välinpitämättömyyttä, jne.
Tunnen kyllä muitakin, jotka kertoneet ihan samaa.
Enkä sano, että aina olisi vain huonoa, kyllä mukaan mahtuu hyvääkin.
- Anonyymi
Toisaalta terveydenhuollon piiriin hakeudutaan aina vain pienemmistä vaivoista, jotka ennen hoidettiin kotona itse.
- Anonyymi
Suomessa ei saa nykyään kunnollista hoitoa kun rahalla!!
- Anonyymi00006
Täysin tuttua juttua. Olen itse kokenut juuri samalla tavalla; naisten sydänsairauksiin suhtaudutaan todella vähätellen. Ei muuta hoitoa kuin lääkitys, ei ablaatiosta, ei tahdistimen laittamista - ei mitään.
Ihan on tuttua.- Anonyymi00007
Nyt kehittynyt diastolinen sydämen vajaatoiminta joka rajoittaa elämää todella paljon ja laskee elämänlaatua merkittävästi. Olen linnoittautunut kotiini , kaksi viimeistä vuotta, ei mitään vapaa- ajan toimintaa, ei konsertteja, elokuvia- ei mitään. Ystävät ovat jääneet matkan varrelle, en pidä kehenkään enää yhteyttä koska ketuttaa niin jumalattomasti.
Makaan sängyllä ja kiroan elämääni. Pienikin ponnistelu aiheuttaa huonovointisuutta, oksentelua, tolkutonta uupumista. Koko elämä on heittänyt häränpyllyä ja se suuttumus minkä se on saanut aikaan, on hirvittävä. Eikä lääkärit välitä pa** kankaan, aivan sama vaikka keuhkoista ilmat lentäisi pihalle.
Alussa oli beetasalpaajalääkityksen sivuvaikutuksena massiivinen hikoilu , mihinkään en voinut mennä kun hiki virtasi solkenaan. Sekin aiheutti eristyneisyyttä kun ei koskaan tiennyt missä ja koska hikoilukohtaus tulisi. Nyt se on vähentynyt mutta uupumus on valtava, välillä on parempia päiviä ja taas huonompia. Toinen sivuvaikutus on ihon kunnon huonontuminen, karkea, hilseilee iho on tullut tilalle mustelmien, iho on kuin 85 vuotiaalla vanhuksella, se siitä naisellisesta seksikkyydestä ja haluttavuudesta. Kaikki ohi auttamattomasti, ihan kaikki. Parisuhde ja seksi.
Haistakaa paska kaikki lääkärit.
- Anonyymi00008
Naisille tarkoitettu sivusto.
https://sydan.fi/naisensydan/- Anonyymi00009UUSI
Sivusto ei anna oikeastaan mitään. Valitettavasti. Eroa miehiin on toki ns.särkyneen sydämen oireyhtymä koska sitä esiintyy vain naisilla.
Jokainen voi kuvitella tilannetta jossa yksi ainoa normaali ostoskeskuksessa käynti, se ruokaostosten tekeminen vie kaikki voimat kun pari vuotta sitten jaksoi tuntikausia kielellä kaupoissa tai tehdä ostoksia, istua kahvilassa tai käydä syömässä ja nyt tunnin käynnin jälkeen on jokainen lihas kipeä, olo uupunut, koko keho ylikuormittunut ja kotiin päästessä jaksaa vain mennä lepäämään.
Ei siis osallistuta virkistysmatkoihin naapurikaupunkiin tai naapurimaahan Viroon, Ruotsiin tai matkusteta Saksan joulutorille tai edes käydä kotimaan Tuomaanmarkkinoilla, kauppatorilla tai tehdä lyhyitä laivaristelyitä lähisaareen jne. Ei kävellä rantaraittia ja ihailla merimaisemia. Ei haeta Tinderistä miesseuraa eikä käydä tansseissa eikä järjestöjen ryhmätapaamisissa. Kaikki finito totaalisesti. Koska uuvutaan hetkessä tai oksennellaan tai hikoillaan kuin pieni sika.
Ju ihan kivaa elämäähän tämä..muuten.
Ja turha selittää lääkärille yhtään mitään, he eivät edes kuuntele tai kuuntelevat mutteivät kommunikoi mitään, eivät vastaa, selitä, kerro vaan ottavat täysin passiivisen roolin.. Kuin vastapäinen seinä olisi saanut jalat alleen ja olisi istumassa siinä tuolissa.
Mistä he saavat palkkansa; reseptien kirjoittamisesta! - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Sivusto ei anna oikeastaan mitään. Valitettavasti. Eroa miehiin on toki ns.särkyneen sydämen oireyhtymä koska sitä esiintyy vain naisilla.
Jokainen voi kuvitella tilannetta jossa yksi ainoa normaali ostoskeskuksessa käynti, se ruokaostosten tekeminen vie kaikki voimat kun pari vuotta sitten jaksoi tuntikausia kielellä kaupoissa tai tehdä ostoksia, istua kahvilassa tai käydä syömässä ja nyt tunnin käynnin jälkeen on jokainen lihas kipeä, olo uupunut, koko keho ylikuormittunut ja kotiin päästessä jaksaa vain mennä lepäämään.
Ei siis osallistuta virkistysmatkoihin naapurikaupunkiin tai naapurimaahan Viroon, Ruotsiin tai matkusteta Saksan joulutorille tai edes käydä kotimaan Tuomaanmarkkinoilla, kauppatorilla tai tehdä lyhyitä laivaristelyitä lähisaareen jne. Ei kävellä rantaraittia ja ihailla merimaisemia. Ei haeta Tinderistä miesseuraa eikä käydä tansseissa eikä järjestöjen ryhmätapaamisissa. Kaikki finito totaalisesti. Koska uuvutaan hetkessä tai oksennellaan tai hikoillaan kuin pieni sika.
Ju ihan kivaa elämäähän tämä..muuten.
Ja turha selittää lääkärille yhtään mitään, he eivät edes kuuntele tai kuuntelevat mutteivät kommunikoi mitään, eivät vastaa, selitä, kerro vaan ottavat täysin passiivisen roolin.. Kuin vastapäinen seinä olisi saanut jalat alleen ja olisi istumassa siinä tuolissa.
Mistä he saavat palkkansa; reseptien kirjoittamisesta!Miten korona, oletko sairastanut tai rokotettu? Korona voi aiheuttaa kaikenlaista. Tuossa ihan eu tason ohjeistus miten pitäisi hoitaa.
https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Major-new-report-sets-out-how-to-tackle-the-profound-and-lasting-impact-of-Covid-19-on-cardiovascular-health
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523446Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu151220- 1161220
Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per50963- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 40805
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt202721