Sydänsairaus teki minusta feministin?

Anonyymi-ap

Pakko purkaa jonnekin tätä kiukkua eli avaudun tänne. Kertokaa jos muilla vastaavia kokemuksia!

Olen juuri sairastunut rytmihäiriöön (eteisvärinä). Olen alle 50-vuotias nainen. Esh:ssa kardiologi on tehnyt hoitolinjan, joka on rytminhallinta eli kun flimmeri iskee, se pyritään kääntämään sinusrytmiksi. Olen merkittävästi oireinen ja elämä heittää häränpyllyä, kun flimmeri päällä. Kardiologin ohje on mennä päivystykseen silloin. Kaksi kertaa olen mennyt ja molemmilla kerroilla oireita ja tilannetta on vähätelty. Ensimmäisellä kerralla tehtiin asianmukaisesti sähköinen rytminsiirto, toisella kerralla ei ja lääkäri jopa selitti, että niistä pitäisi luopua kokonaan. Siis täysin päinvastaista, mitä kardiologi on mieltä.

Aloin keskustelemaan aiheesta chatgpt:n kanssa ja selvisi, että maailmanlaajuisesti naisten eteisvärinää hoidetaan huonommin kuin miesten. Suomessa on tehty laaja (yli 200 000 potilasta) tutkimus iän ja sukupuolen vaikutuksista saatuun hoitoon. Alle 65-vuotiaat naiset saavat merkittävästi huonompaa hoitoa kuin miehet. Oikeesti mitä hel...ä?? Ja olen jo hoidon alkumetreillä saanut kokea sen. Luulin, että kuvittelin että kuvittelin saavani ylimalkaista hoitoa, mutta kyse onkin yleisestä ilmiöstä.

Ärsyttää, masentaa ja ahdistaa. En ole vähääkään ihminen, joka osaisi vaatia hoitoa, johon kardiologi kyllä kannusti. Mutta kai vaan pitäisi yrittää taistella hyvän hoidon puolesta, että epätasa-arvoinen tilanne paranisi ja muut naiset jatkossa saisi hoitoa, joka heille kuuluu siinä missä miehillekin.

5

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vähättely on lisääntynyt terveydenhuollossa ajan myötä pikkuhiljaa, eikä se katso sitä, onko kyseessä mies vai nainen, vai mikä ikinä onkaan.
      Todella monet ovat sanoneet terveydenhuollosta keskustellessa, että tuntuu ettei uskota, mitä siellä kertoo.

• Anonyymi

Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.

Täällä kanssa yksi, joka on saanut osakseen mitä sattuu, ala-arvoista kohtelua, välinpitämättömyyttä, jne.
        Tunnen kyllä muitakin, jotka kertoneet ihan samaa.
        Enkä sano, että aina olisi vain huonoa, kyllä mukaan mahtuu hyvääkin.

• Anonyymi

Toisaalta terveydenhuollon piiriin hakeudutaan aina vain pienemmistä vaivoista, jotka ennen hoidettiin kotona itse.

• Anonyymi

Suomessa ei saa nykyään kunnollista hoitoa kun rahalla!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      232
      5590
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      134
      5118
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      28
      4898
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      128
      2173
    5. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1847
    6. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      50
      1747
    7. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      91
      1705
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1682
    9. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      94
      1405
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      383
      1348
    Aihe