Sydänsairaus teki minusta feministin?

Anonyymi-ap

Pakko purkaa jonnekin tätä kiukkua eli avaudun tänne. Kertokaa jos muilla vastaavia kokemuksia!

Olen juuri sairastunut rytmihäiriöön (eteisvärinä). Olen alle 50-vuotias nainen. Esh:ssa kardiologi on tehnyt hoitolinjan, joka on rytminhallinta eli kun flimmeri iskee, se pyritään kääntämään sinusrytmiksi. Olen merkittävästi oireinen ja elämä heittää häränpyllyä, kun flimmeri päällä. Kardiologin ohje on mennä päivystykseen silloin. Kaksi kertaa olen mennyt ja molemmilla kerroilla oireita ja tilannetta on vähätelty. Ensimmäisellä kerralla tehtiin asianmukaisesti sähköinen rytminsiirto, toisella kerralla ei ja lääkäri jopa selitti, että niistä pitäisi luopua kokonaan. Siis täysin päinvastaista, mitä kardiologi on mieltä.

Aloin keskustelemaan aiheesta chatgpt:n kanssa ja selvisi, että maailmanlaajuisesti naisten eteisvärinää hoidetaan huonommin kuin miesten. Suomessa on tehty laaja (yli 200 000 potilasta) tutkimus iän ja sukupuolen vaikutuksista saatuun hoitoon. Alle 65-vuotiaat naiset saavat merkittävästi huonompaa hoitoa kuin miehet. Oikeesti mitä hel...ä?? Ja olen jo hoidon alkumetreillä saanut kokea sen. Luulin, että kuvittelin että kuvittelin saavani ylimalkaista hoitoa, mutta kyse onkin yleisestä ilmiöstä.

Ärsyttää, masentaa ja ahdistaa. En ole vähääkään ihminen, joka osaisi vaatia hoitoa, johon kardiologi kyllä kannusti. Mutta kai vaan pitäisi yrittää taistella hyvän hoidon puolesta, että epätasa-arvoinen tilanne paranisi ja muut naiset jatkossa saisi hoitoa, joka heille kuuluu siinä missä miehillekin.

5

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vähättely on lisääntynyt terveydenhuollossa ajan myötä pikkuhiljaa, eikä se katso sitä, onko kyseessä mies vai nainen, vai mikä ikinä onkaan.
      Todella monet ovat sanoneet terveydenhuollosta keskustellessa, että tuntuu ettei uskota, mitä siellä kertoo.

• Anonyymi

Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämähän se olisi. Itse olen terveysongelmista nyt reilut 2 vuotta kärsinyt mies ja en ikinä olisi voinut kuvitella vielä 10 vuotta sitten miten järkyttävää kohtelua olen saanut osakseni lääkäreiltä tänä aikana. Alan kohta uskomaan, että ne ihan tietoisesti haluaa vahingoittaa ihmisiä tuolla toiminnallaan. Ja tämä ei tosiaan ole pelkästään vain oma kokemukseni, vaan myös läheiset ihmiset ovat tätä samaa kertoneet.

Täällä kanssa yksi, joka on saanut osakseen mitä sattuu, ala-arvoista kohtelua, välinpitämättömyyttä, jne.
        Tunnen kyllä muitakin, jotka kertoneet ihan samaa.
        Enkä sano, että aina olisi vain huonoa, kyllä mukaan mahtuu hyvääkin.

• Anonyymi

Toisaalta terveydenhuollon piiriin hakeudutaan aina vain pienemmistä vaivoista, jotka ennen hoidettiin kotona itse.

• Anonyymi

Suomessa ei saa nykyään kunnollista hoitoa kun rahalla!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      176
      11078
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6262
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      175
      5625
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      103
      5564
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      180
      4538
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4392
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4003
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3890
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      30
      3538
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      89
      3144
    Aihe