Iäkkäänä eläminen kauheatako.

Anonyymi-ap

Ihan minä tätä tosissani kyselen, kun on tullut luettua 80+ ketjuja.
Hyvin moni kirjoittaa, että kun nukkuis, eikä heräis aamulla.
Kyllä ymmärrän tuon hyvin, mutta kysyn teiltä kanssakulkijat, onko teillä nyt tai ollut tuttavia n 85-95 vuotiaita ,jotka selvästi ovat jo väsyneet elämään, että tahtoisivat kuolla. Syitä lienee monia.
Minulla on tällainen luulo, olenko kovin väärssä
Toki näen tuolla ulkona yhden 97 v rouvan joka päivä lenkillä, mutta se on poikkeus VARMASTI, vai olenko väärässä?

Täällä tämmönen tietymätön muori.

37

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaukomuisti aiheuttaa sen kauheuden!
      Kun yrittää hidastaa fyyfistä rapeutumistaan nii ajoittai käy mielessä miten heppoa se olikaan vielä 75v ikäisenä puhumattakkaan pitemmästä tähtäyksestä.

• Anonyymi

Vain joka toinen 70 vuotias näkee 80 vuotispäivänsä Tilastokeskuksen mukaan.

Luin pari vuotta sitten Hesarista jutun, että kun täyttää 70 vuotta
      voi elää päivän, vuoden tai kymmenen vuotta, harvat kauemmin.
      Se pisti ajattelemaan.
      Seuraavana päivänä ystäväni kuoli odottamatta juuri 71 täytettyään.
      Vuoden päästä toinen ystäväni menehtyi täytettyään 73
      ja seuraavana vuonna juuri eläkkeelle jäänyt nuorempi ystäväni
      kuoli 64 vuotiaana aamulla yht'äkkiä aortan repeämään kylppärissä.
      Mies ihmetteli, missä hän viipyy ja kävi koputtelemassa kylppärin ovea
      vaimoa aamukahville. Ei tullut vastausta.
      Vaimo makasi lattialla menehtyneenä.

Olen ollut jo 10 vuotta "valmis" lähtöön.
      Mitään varmuutta huomisesta ei ole.

• Anonyymi

"Vain joka toinen 70 vuotias näkee 80 vuotispäivänsä Tilastokeskuksen mukaan."

varmaan totta.
        Juuri radiossa sanottiin että puolella 80-vuotiaisista on vielä ajokortti. Mulla vuosi jännitettävää saanko. Nyt olo ja näkökyky kuin 50 vuotiaana ollessani. Olen laihtunut 20 kg ja olo on aivan erilaista. Laihduin 2 vuotta , tavallaan tiesin että on munuaisissa vikaa, mutta nautin laihtumisesta. Nyt kun paastoan useita ruokia tahtoo tulla lisää painoa.

• Anonyymi

Lainaus aloituksesta "monia syitä".
      Oma moni syyni on 76v ikäisen vaimoni hidas hiipuminen.
      Kyse on oleellisesta elämäni sisältöä. Kaukana elelevät lapsemme omine jalapsineenoloineen eivät korvaa päivistä, jokapuolista kumppanuutta mutta antavat sisältöä elämään aivan ajatuksen tasolla.

• Anonyymi

Kuka antaa vastauksia kysymykseen. Haluaako elää ,vai päästä pois 85-95- vuotias?

• Anonyymi

Haluan elää niin kauan kun olen terve. Pienikin kipu pysäyttää minut kotiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan elää niin kauan kun olen terve. Pienikin kipu pysäyttää minut kotiin.

Pieni - ja vähän isompikin - kipu hellittää, kun hengittelet hyvin ja kunnolla; syvälle sisään ja pitkään ulos. Ja / tai opettelet vaikkapa joogaamaan.

• Anonyymi

Näen usein ihmisiä jotka elävät täyttä elämää.
      Yläkerran naapurini täytti 100 vuotta, kävelee kyllä kumaraisena, mutta ilman keppejä, käyttää ulkona rollaattoria. Hänellä käy viikkosiivooja ja joskus näen poikien tuovan hänelle isommat ostokset. Itse käy rollaattorinsa kanssa 1,5 m suuntaansa.

Mietin, jaksaisinko minä 10 vuoden kuluttua.

Hän ei ole ainoa iäkäs lähistöllä, mutta yhtään kuolemaa toivovaa en ole kohdannut.
      Heitä lienee harvaan asutuilla seuduilla, yksinäisiä.

• Anonyymi

Siis 1,5 m suuntaansa?

• Anonyymi

Minulla on päämääränä elää 100-vuotiaaksi, jos suinkin hengissä pysyn.
      Sitten ei haittaa jos hengenlähtöön kuolen.
      Minulla on pari ystävää, toinen 103, toinen 105 v. Tämä 105 v lupasi
      elää ainakin vuoden vielä, kun onnittelin häntä 105-päivänä ja juttelim-
      me ja nauroimme. Hän sanoi että nauru pidentää ikää, että hän elää nyt
      ainakin vuoden eteenpäin niillä nauruilla. Ei minulla enää ple kovinkaan
      monta vuotta lyödä se 100-raja rikki.

• Anonyymi

Kyllä on, lähes kaikki, sillä Suomessa ei vanhustenhuolto toimi. Vanhuksia makuutetaan vaipoissaan "palvelutaloissa" tai kotonaan. Aiheutetaan tuskallisia makuuhaavoja, kun ei vanhusta nosteta ylös, eikä liikuteta viikkokausiin. Ruoka on lähes ala-arvoista, syömäkelvotonta. Hirveä haju ja lemu kaikkialla noissa palvelutaloissa, koska hygieniaa ei hoideta. Sama tilanne myös kotihoidon osalla. Harva vanhus pystyy olemaan loppuikänsä kotonaan, sillä palvelut ovat siirtyneet niin kauas, että vanhuksen ei ole mahdollista asioida pankissa, postissa, kaupassa, apteekissa, lääkärissä tms. Maaseudulla on lukemattomia vanhuksia täysin omaisten tai naapurien avun varassa, jotka tuovat muutaman kerran viikossa ruokaa ja yrittävät hoitaa vanhuksen asioita parhaansa mukaan, vaikka omatkin asiat jäävät siitä ylimääräisestä taakasta johtuen huonolle tolalle. Vielä ennen EU:ta kaikki oli paremmin ja vanhuksia kunnioitettiin ja vanhainkodit olivat televisiosarjoissa esitettyjen leppoisan kotoisia oleskelutiloja, joissa vanhukset viihtyivät ja voivat puuhailla omiaan ja hoitajia oli riittävästi huolehtimaan jokaisen tarpeista. Maaseudulla kotonaan vielä asumaan jääneet pääsivät potkukelkalla, kävellen tai pyörällä kyläkauppaan tai lähipostiin, jonka yhteydessä oli tietenkin pankkipalvelut (postipankki). Suomi on ajettu alas, vanhustenpalvelut on ajettu alas, eikä ole mikään ihme, ettei myöskään nuoriso täällä viihdy, kun näkee millainen on heidänkin tulevaisuutensa vanhuusiän tullessa.

• Anonyymi

Puolen vuoden kokemukseni perusteella alkuosasi on täyttä totta. Muutimme halvaantuneen ja puehekyvyttömän vaimoni kanssa toukokuun alussa pavelutalon vuokrakaksioon. Työtilat ja säilytyspaikat ovat täysinkelvottomat.
      Aivan tunnesiteiden vuoksi muutin mukana meille siellä vuorattuun kaksioon.
      Oma kolmiomme olisi ollut hankala paikka..
      Olen ilmeinen häirikkö. Alun ateriapalvelun kokeilun jälkeen menimme omaravitsemukseen, eli minä hoidan ruokahuollon. Etupäässä valmistaen itse muuta myös osittain marketin valmisateriolla.
      Olen paikalla toimenpiteíden aikana. Avustaviin puuhiin osalistun hieman.
      Pidän huolen kokonaisuudesta josta kaikki kotihoitsut eivät välttämättä alkuun pitäneet.
      Henkilökunnan "roiskispaiskiskäsistäpois" mentalitetti on hieman asettunut ja henkilökohtaiset erot ova kasvaneet.
      En ole omaishoitastatuksella vaikka hoidan ravintohollon hankinnan kokonaisuudessan
      ja suunnittelusta sekä tarjolle panosta suuren osan.
      Tiskaan, Siivoan laiskasti. Hoidan pyykit pesulaan kuten myös noutamisen.
      Olen puuttunut älyttömyyksiin sanattomasti eli korjannut "rutinoitujen" jälkiä samalla helpottaen heidän työtään. Teollisuudessa uransa tehneen sielua riippoo älyttömät työtavat joissa ei ajatella seuraavaa vaihetta lainkaan.

Kyseisen hyvinvoitialueen hinnat ovat tolkuttoman korkeat jos unohtaa verrata sen massiisiiviseen johtaja- ja esimiesorganisation kustannuksiin.

• Anonyymi

Kun olet siellä hyvinkin läheltä nähnyt vahusten olotiloja,niin kerroppa noi omin sanoin ,moniko noista kanssa eläjistä haluaa elää.
        Vai ovatko 99% niin perusteellisesti dementian omia ,etteivät ymmärrä miten heitä hoidetaan.

Toki siellä lienee tai on muutamia puolisosi kaltaisia ,jotka ymmärtävät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun olet siellä hyvinkin läheltä nähnyt vahusten olotiloja,niin kerroppa noi omin sanoin ,moniko noista kanssa eläjistä haluaa elää.
        Vai ovatko 99% niin perusteellisesti dementian omia ,etteivät ymmärrä miten heitä hoidetaan.

Toki siellä lienee tai on muutamia puolisosi kaltaisia ,jotka ymmärtävät.

Kaksiomme numero on 53 joten ovinumeroita lienee 60. Osa yksiöitä, osa kaksioita.
        Kaksin asujia lienee vähemmistö.
        En ole hakeutunut seurustelemaan muiden kanssa mutta hyvillä ilmoilla juttelin lyhyesti ulkona istuvien kanssa.
        Jollakin tapaa kuvaavaa lienee kiinnostus omaan kuntoon ( =liikkuvuuteen).
        Perjantaisin, alku iltapäivästä, on tarjolla todella pystyvän ja kohderyhmän huomioivan jumpanvetäjän kullekin sopiva liikkuvuus harjoite. Vajaan tunnin rupeama. Kyse ei ole sykettä nostavasta liikkumisesta vaan kehon liikkuvuutta edistävän, tai ainakin säilyttävän liikehtimisen ohjauksesta. Mukana myös alkeellisia omalla painolla tehtyjä harjoitteita kuten vaikkapa varpaille nousuja yms.
        Koko porukasta on ollut mukana 5 - 6 mammaa eikä yhtään miestä minua lukuun ottamatta.
        Kukin toteuttaa harjoitteen omien kykyjensä ja halujensa puitteissa. Minulle tuo sopii hyvin senkin vuoksi, että samana aamupäivänä olen tehnyt pienten lihasryhmien treenit "unohtaen" jälkiverryttelyn.
        Syitä valtaosan poissa pysymiseen en tiedä mutta en usko heidän käsitykseensä omasta liikkuvuudestaa ja lihaskunnosta. Kumiliinoilla sitäkin voi tehdä monipuolisten ohjeiden mukaan.

Minulle käsittämätön ilmiö on joidenkin hoidokkien torjuva suhtautuminen hoitajien tuloon.
        Olen itse niin inhottava, että seuraan kaikki hoito- ja avustustoimenpiteet paikalla osallistuen joihinkin avustustoimiin kuten käytettyjen vaippojen säkittämissen ja säkkien pois vientiin. Sapuskahuollon hoidan suurimmalta osin. Tiskaan ym. pientä.
        On tunnustettava, että olen joskus puuttunut ammattilaisten puuhiin joko kysymysten, tai opastuksen muodossa. Toukokuun alun jälkeen olen kerran avannut tiskialtaan hajulukon kemiallisen putkimiehen avulla.
        Toin oman biojäteämpärin jonka kanteen teippasin suurella tekstillä sen käyttötarkoituksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksiomme numero on 53 joten ovinumeroita lienee 60. Osa yksiöitä, osa kaksioita.
        Kaksin asujia lienee vähemmistö.
        En ole hakeutunut seurustelemaan muiden kanssa mutta hyvillä ilmoilla juttelin lyhyesti ulkona istuvien kanssa.
        Jollakin tapaa kuvaavaa lienee kiinnostus omaan kuntoon ( =liikkuvuuteen).
        Perjantaisin, alku iltapäivästä, on tarjolla todella pystyvän ja kohderyhmän huomioivan jumpanvetäjän kullekin sopiva liikkuvuus harjoite. Vajaan tunnin rupeama. Kyse ei ole sykettä nostavasta liikkumisesta vaan kehon liikkuvuutta edistävän, tai ainakin säilyttävän liikehtimisen ohjauksesta. Mukana myös alkeellisia omalla painolla tehtyjä harjoitteita kuten vaikkapa varpaille nousuja yms.
        Koko porukasta on ollut mukana 5 - 6 mammaa eikä yhtään miestä minua lukuun ottamatta.
        Kukin toteuttaa harjoitteen omien kykyjensä ja halujensa puitteissa. Minulle tuo sopii hyvin senkin vuoksi, että samana aamupäivänä olen tehnyt pienten lihasryhmien treenit "unohtaen" jälkiverryttelyn.
        Syitä valtaosan poissa pysymiseen en tiedä mutta en usko heidän käsitykseensä omasta liikkuvuudestaa ja lihaskunnosta. Kumiliinoilla sitäkin voi tehdä monipuolisten ohjeiden mukaan.

Minulle käsittämätön ilmiö on joidenkin hoidokkien torjuva suhtautuminen hoitajien tuloon.
        Olen itse niin inhottava, että seuraan kaikki hoito- ja avustustoimenpiteet paikalla osallistuen joihinkin avustustoimiin kuten käytettyjen vaippojen säkittämissen ja säkkien pois vientiin. Sapuskahuollon hoidan suurimmalta osin. Tiskaan ym. pientä.
        On tunnustettava, että olen joskus puuttunut ammattilaisten puuhiin joko kysymysten, tai opastuksen muodossa. Toukokuun alun jälkeen olen kerran avannut tiskialtaan hajulukon kemiallisen putkimiehen avulla.
        Toin oman biojäteämpärin jonka kanteen teippasin suurella tekstillä sen käyttötarkoituksen.

Hyvä sinä!👍 itse olisin varmaan samanlainen ” stalkkeri” 😄 ja toimija ,jos joutuisin vastaavaan tilanteeseen.Ei se holpoo ole. Voimia- olet siellä niin kauan kuin ns jaksat.
        Hyvää syksyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä sinä!👍 itse olisin varmaan samanlainen ” stalkkeri” 😄 ja toimija ,jos joutuisin vastaavaan tilanteeseen.Ei se holpoo ole. Voimia- olet siellä niin kauan kuin ns jaksat.
        Hyvää syksyä.

Lojumme samassa makuuhuoneessa mutta eri seinustoilla. Olen täällä niin pitkään kuin on mitään syytä. 56:n aviovuoden aikana ehtii jo jollakin tapaa sitoutumaan kumppaniin henkisesti ja jopa tuntamaan vastuuta hänen tuntemuksistaan . En voi kuvitella tilannetta , että jättäisin hänet yksin!
        Kun tähän mennessä ei ole ollut kriisejä niin miksi nyt rakentaa sellainen?

• Anonyymi

Pajonko lienee Suomessa fyysisti omatoimisia ja teräviä 85-90 vuotiaita.

• Anonyymi

” mutta
      jotenki väsyy tähän hitaasti kuolemiseen,

kaikenlaisia kipuja puhkeaa sinne sun tänne,

olen ihan rikki ,”

Moniko ajattelee noin?

• Anonyymi

Vakavasti monisairas 85 - 95 -vuotias - jos on päässyt sinne asti - tahtoo vuorenvarmasti jo pois. Henkinen ja fyysinen olotila on sellainen, mitä ei enää ihminen oikein jaksa kantaa. Henki ja mieli varsinkin ovat kovilla.

Mutta jos yli 90-vuotias on suhteellisen terve ja jaksaa vielä tehdä päivittäisaskareita edes vähän, niin hän ei välttämättä ole vielä(kään) haluamassa lopullista poistumista. Elämässä pitää kiinni se, että jaksaa toimittaa jotain vielä edes vähän. Vaikkapa vain hoitaa itsensä.

• Anonyymi

samaa mieltä

pois pitäis päästä vanhuksen kun voimat hiipuu

pakko on myöntää
        elämä on menneisyydessä

vanhalla ihmisellä EI ole tulevaisuutta muuta kuin hauta.

• Anonyymi

Itserakas asenne!
      Jos vaimoni leskeytyy niin toivon, että loppu hetkellä olisi tangossa, maastaveto tai kyykky, sen verran rautaa, ettei lesken tarvitse hävetä.
      Tavoite alkaa olemaan aina vaan haasteellisempaa.

• Anonyymi

Joo, mun naapurissakin oli nainen, joka päivä 2-3 km lenkillä ja joskus kaksikin kertaa päivässä. Tuli Ussasta 72 v kun lopetti työnsä. Jotain 93v pyysi meiltä apua lääkäriin menossa, kun "vatsa ei ollut toiminut 3 päivään". Meni lähes 2 tuntia selvityksessä, kun ei olut käynyt lääkärissä kuin lapsena suomessa. Lenkkeili menestymiseensä saakka, kuoli aamulla 97-98v iässä sänkyynsä.

Juuri tällä hetkellä näen toisen, joka on 93v paikkeilla. Kävelee joka päivä aamusta iltaan. Olen nähnyt yli 3 km päässä kodistaan.

Ja pomoni näin koko elämäni, mutta kun oli pomoni vain 6 kk en keskustellut hänen kanssaan yhtään, enkä moikannut. Kerran kun hän tuli jotain 96v vastaa, en voinut väistää, hän sanoi heti, Terve Juha, mitä sulle kuuluu. Oli myös katsellut minua aina kauempaa.
      Hän kertoi että vaikka on täysin terve niin kyllä 90v asti on elämä tuntunut tylsältä. Miksi pitää elää. Hän Eli 98v ikään. viimeistä 6 kk en tiedä, mutta siihen saakka oli terve.

No tuli vielä mieleen lähinaapuri. On 88v, On ja viimeiste 20 vuotta sairastellut hurjasti, vain kotona pääsee kävelemään tuolien ja rollaattorin avulla.
      Ja hurjaa, 3 vuonna on ollut enemmän sairaalassa kuin kotona. Kotiavustaja käy katsomassa kolme kertaa, ruoka tuodaan kaupasta ja soten palvelusta.
      On kaatunut kymmeniä kertoja, käsivarret, ranteet ym. ollut poikki ja murtunut kymmeniä kertoja. Ja loppu, on hyvin iloinen ja puhelias ja ajan tasalla.

Itse 79. Minun on pakko pakottaa ulos, jaksan vaikka useita tunteja, ei vaan ole muuta mielenkiintoa. Viime talvena oli useita viikkoja jolloin kävin vain autolla kaupassa, kerran viikossa. Suurin este on kun en osaa pukeutua, joskus on kylmä, mutta useimmiten liian kuuma ja sitten kotiin tullessa hurja hiki ja voimavarat nollassa.

• Anonyymi

Tämä on elämäni parasta aikaa! Lähestyn 90 tolppaa. Päämääränä 100,
      sitten ei niin väliä, jos mittari tulee täyteen.

Hoidan vielä kaiken itse, siivoan, pesen ja silitän pyykit, laitan suuret
      määrät ruokaa pakastimeen. Ei ole alituisia kiputiloja, sen takiahan minä
      voin elää niinkuin elämä olisi ikuista. Ja siitä saan ehkä kiittää sitä, että
      olen aina harrastanut kuntoilua. Aamulenkillä päivä alkaa, sen jälkeen
      on aamiainen. Siitä se päivä lähtee sitten mukavasti käyntiin.

Selviydyn aika pitkälle omin voimin , kun onnistuin saamaan asunnon
      talosta, jossa on valtava ruokakauppa, galleriassa apteekki, kirjasto, pari
      ravintolaa, lehtimyymälä, kahvila. Hammaslääkäri omassa rapussa.
      Naapuritalossa terveyskeskus.
      Ei enää huolta kauppareissuista lumi- tai vesisateessa. Hissillä pääsen
      ruokakaupan ovelle galleriassa. Kaupan ostoskärryllä tuon tavarat kämp-
      pääni ja vien kärryt takaisin.

Koska laitan ruokaa ja leivon ruokaleipää pakastimeen, niin jää paljon
      vapaa-aikaa. Luen, maalaan, kuuntelen musiikkia, katson tv:tä, välillä
      netillä niinkuin nytkin ja näin tämän ketjun.

En kärsi yksinäisyydestä. Melkeinpä nautin eremiittielämästäni.
      Elämäni on ollut hektistä ja stressiä täynnä. Nyt ei ole mihinkään kiire,
      voi istuskella ja ajatella, mikään ei häiritse. - Mutta koska tehokkuus
      ja järjestelmällisyys on minulle jo toinen "luonteenpiirre", niin osaan
      järjestää aikani niin, että vapaa-aika kasvaa entisestään.

Positiivinen asennoituminen on tärkeätä. Tämä on elämää, joku kaunis
      päivä minunkin on varmaan alettava ottaa siivousapua, hankittava
      hälytysranneke. Enemmän ja enemmän apuvälineitä, joilla inhimillinen
      apu nykyään korvataan. Edellytyksenä tietenkin, että ajatukset toimi-
      vat kirkkaina tai ainakin puoliteholla!

”Kunpa saisin nastahampaat takaisin”…
      Se päivä kun hoitoon joudun, niin luulen että henkilökunnalla tulee
      olemaan hauskaa. Kun eremiitti menee lääkäriin, niin saattaa lääkäri
      soittaa seuraavana aamuna, että voisitko tulla takaisin vastaanotolle,
      kun en muistanut tutkia sinua! 😊

• Anonyymi

Jaahas MdK täällä jatkaa satuiluaan. Mikäpä siinä, mahtuuhan tänne.

• Anonyymi

Hah hah haaaaahahahahahahahhahaaa a a a a a

nooooooh se hyöty sadusta oli saipahan nauraa ihan ittekseen, nyt elän minäki satavuotiaaksi sen verran hyvät naurut sai jutus, hahahhahahaa kuhan tietäs miten saa naurun loppumaan kun wc reisullaki vilä nauraataaa,
        hahahahahahhaha

• Anonyymi

Haaveensa kullakin ,ja se on hyvä😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä on unensa. onneksi ei ollut ketään samassa hississä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tule mukaan Tellukka kertoilemaan onko sinulla muuta viihdettä kuin
        Kettuilla vanhusten palstoilla!

• Anonyymi

Hei anonyymi 22.07 , TEILLÄ jäi vielä kertomatta , että olitte Karibian risteilyllä viime talvena.

Täytyy ihan teititellä kun olette niin vanha🤣

• Anonyymi

Vahinko, kun en ole ollut ikinä Karibian risteilyllä, ehkä nuo muut
        "vanhukset"! Toivottavasti heidät vedettiin kölin alta, pyöritettiin
        tervassa ja höyhenissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tervassa ja höyhenissä.

Mitä pahaa Karibian risteilyissä on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tervassa ja höyhenissä.

Huomaattehan!
        Kommentoija haluaa tuolla lauseparilla osoittaa että HÄN on
        se joka tietää minkä arvoisia 80+ palstan kirjoittajat ovat.

Hän on keisarinna, me kerjäläisiä jaloissaan!

Ei uskoisi kirjoittajan olevan palstalaisten iässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaattehan!
        se joka tietää minkä arvoisia 80 palstan kirjoittajat ovat.

Pssst! Mutta sehän on Tellukka! Mitä muuta häneltä voisi odottaa?
        The Queen of Trash!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pssst! Mutta sehän on Tellukka! Mitä muuta häneltä voisi odottaa?
        The Queen of Trash!

Yritys hyvä 10. Tulos - 10

Sinulta on ystävätkin loppuneet, peukkuja ei tipu tässäkään.
        Peili on hyvä ja yletyn!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaattehan!
        se joka tietää minkä arvoisia 80 palstan kirjoittajat ovat.

ja tuon kommentin kirjoitin ihan itse, joku näkee tellukoita joka paikassa!
        Harhauskoajanäkyjä puhuvalla on vitsitkin vähissä.

Auta Jumala totuuteen valheenpuhujat ja luulevaiset.

• Anonyymi

Oikeastaan koskettaa tuo jotenkin että tahtoisi kuolla on monessa kirjoituksessa
      Minun ys5öviatöni on kuollu5 niin monta kolmen vuoden sisällä puole5 heistä eivöt ehtineet edes eläkkeelle kun kuolo otti omansa. Kukaa heistä ei halunnut kuolla . Mutta valita kun ei . saa.
      Parhaan ystävättären kuolema oli se vaikein , ajattelen häntä usein ja kaipaan meidän keskusteluja oltiin ystäviä melkein 60 vuotta . Siksi koskee kun kuulee ettö ihmiset haluavat kuolla, vaikka hyvin ymmärrän että niin moni tuntee. Yksinäisyys on suurin syy niihin ajatuksiiin, mutta kun ajattelee näitä ystäviäni jotka eivät halunneet kuolla mutta kuolivat ihan ennen aikojaan kaikki . Niin tuntuu jotenkin ristiriitaiselta. ei se vanhuus aina kivaa ole sen myönnän , mutta mitäs tee5 vuosi vuodelta vaan ikää tulee.

• Anonyymi

Kyllä tässä iässä alkaa olla hautajaisia useammin
        kuin tasakymmenten synttäreitä.
        Tuttavistani ja ystävistäni on kahden vuoden aikana kuollut lähes kymmenen henkilöä.
        Suku on nuorempien osalta ollut aina vieraampaa., eikä meitä vanhoja enää montaa ole.
        Olen tottunut elämään yksinäistä elämää.
        Kuolemaa en oikeastaan pelkää, mutta onhan se joskus ajatuksissa, kuinka tuskallista tai kuinka äkillistä, kun molemmilla tavoilla on ystävien lähtötilanteita ollut.

Joku vain nukahtaa yöllä, eikä herää aamulla.
        Sellainen kuolema on helppo, tai luulen, ettei silloin ole kovasti kupuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      150
      7870
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      100
      7320
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      31
      7212
    4. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      6868
    5. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      2
      6706
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      75
      6374
    7. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      23
      6134
    8. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6122
    9. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5478
    10. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5390
    Aihe