Persian historian videossa sai tietää, mitä tapahtui kuin arabien islam valloitti vanhan Persian.
Muslimeille on luonnollista valloitus ja oman ideologian asettamista. Kulttuuri korvaa vanhoja arvoja tehokkaasti. Tässä muutoksessa kerrottiin, että vain kaksi kieltä selvisivät ehjin nahoin: Persien farssi ja Saharan barbeeri. Muut möivät itsensä arabialle.
Farsi lisäkseen ei vain säilynyt, mutta kasvoi alueellisesti.
Ehkä vanhuuttaan ja isuuttaan Persialla oli itsetuntoa panna arabeille vastaan ollessaan niiden alaisuudessa. Persian kulttuuri oli niin muotoutunut, itsenäinen, että sille ei jäänyt mitään muuta kuin osata seistä omilla jaloillaan ja osata vastustaa asiallisesti, uskottavasti, jolloin arabit usein myöntyivät persialaisille.
Islamin aikana farsi levisi moneen suuntaan pohjoiseen, itään Kaukoitään ja etelään Intiaan, jolloin se oli virallinen kieli tai tärkeä kieli.
Islamisaatiosta selvisivät vain kaksi kieltä farsi ja berbeeri
6
64
Vastaukset
- Anonyymi
Arabeja pakoon Intiaan lähti ryhmä zarathrustialaisia oppineita, joiden yhteisöjä elää tänäänkin Intiassa.
- Anonyymi
Sosiaalituet vain Suomen kansalaisille? Nyt puhuu vastuuministeri
Kelan medialle antamat tilastot vieraskielisten toimeentulotuen osuuksista puhuttavat. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) ottaa nyt kantaa tilanteeseen. PS on vaatinut kansalaisuusperusteista sosiaaliturvaa, ja ministeri vastaa myös heille.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/943ddaa9-3c92-428c-842a-cb4c34897d41
kyllä, rajansa on tällä tuhon menollekin löydyttävä - Anonyymi
Islam ei ole oikea uskonto, se on sairaus.
- AnonyymiUUSI
Päivän Sana
17.09.25
Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina. Ps. 121:8
Kaikki askeleet, jokaisen lähdön ja saapumisen Herra varjelee. Miksi sitten kristityillekin käy joskus todella huonosti? Miksi onnettomuus kohtaa Herran omia ja näyttää siltä, kuin hän vain nukkuisi niin kuin kerran veneessä myrskyävällä järvellä? Meidän Jumalaamme ei tarvitse herätellä niin kuin muiden uskontojen luuloteltuja jumalia käsiä paukuttamalla tai kelloja kilisyttämällä. Jumalamme on hereillä aina. Se, mikä meistä näyttää onnettomuudelta tässä kuoleman alaisessa maailmassa, ei ole sitä ollenkaan, kun perille päässeinä saamme katsella asioita uudessa valossa. Ymmärrämme, että Herramme valvoi jokaisen askeleemme, jokaisen lähtömme ja tulomme. Vahinkoja ei sattunut, eikä Jumalamme nukkunut.
LUOJA ON JOKAHETKISYYTTÄ - AnonyymiUUSI
Karu uusi luku Suomen taloudesta julki
Tutkimuslaitos ennustaa Suomelle arvioitua heikompaa talouskasvua.
MIKSI SUOMALAINEN ALISTUU TUHOTTAVAKSI - AnonyymiUUSI
Päivän Sana
18.09.25
Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa, jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. Gal. 2:21
Syvässä asuu ihmisen halu pelastaa itse itsensä. Mitä muutakaan voisimme ajatella, kun koko elämän ajan opetellaan juuri tekoihin perustuvaa palkinnon saantia. Ilmaisia lounaita ei ole, ja lahja odottaa aina vastalahjaa. Kaikki hyvä saadaan ansion ja tekojen mukaan. Kun onnistut koulussa tai työssä, saat hyviä numeroita ja etenet urallasi. Kun olet kiltti, saat kiitosta. Kun maksat rahaa, saat tavaran. Kaikki on vaihtokauppaa. Kristitynkin pitäisi mielestään jotenkin ansaita tai maksaa saadusta hyvästä. Mutta Jumala sanoo sen sijaan: pelastus on armosta tai sitä ei ole ollenkaan. Jumalalle kelvataan vain Kristuksen tähden, ei tekojen, sillä muutenhan ihmiset olisivat pyhiä itsessään ja Kristus olisi kuollut turhaan.
Siitä voikin järkeillä MIKSI USKO ON TÄRKEINTÄ
- pelastus on armosta tai sitä ei ole ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561842Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151368Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2091249Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851115- 65923
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60913TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51836
Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126790