Persian historian videossa sai tietää, mitä tapahtui kuin arabien islam valloitti vanhan Persian.
Muslimeille on luonnollista valloitus ja oman ideologian asettamista. Kulttuuri korvaa vanhoja arvoja tehokkaasti. Tässä muutoksessa kerrottiin, että vain kaksi kieltä selvisivät ehjin nahoin: Persien farssi ja Saharan barbeeri. Muut möivät itsensä arabialle.
Farsi lisäkseen ei vain säilynyt, mutta kasvoi alueellisesti.
Ehkä vanhuuttaan ja isuuttaan Persialla oli itsetuntoa panna arabeille vastaan ollessaan niiden alaisuudessa. Persian kulttuuri oli niin muotoutunut, itsenäinen, että sille ei jäänyt mitään muuta kuin osata seistä omilla jaloillaan ja osata vastustaa asiallisesti, uskottavasti, jolloin arabit usein myöntyivät persialaisille.
Islamin aikana farsi levisi moneen suuntaan pohjoiseen, itään Kaukoitään ja etelään Intiaan, jolloin se oli virallinen kieli tai tärkeä kieli.
Islamisaatiosta selvisivät vain kaksi kieltä farsi ja berbeeri
10
186
Vastaukset
- Anonyymi
Arabeja pakoon Intiaan lähti ryhmä zarathrustialaisia oppineita, joiden yhteisöjä elää tänäänkin Intiassa.
- Anonyymi
Sosiaalituet vain Suomen kansalaisille? Nyt puhuu vastuuministeri
Kelan medialle antamat tilastot vieraskielisten toimeentulotuen osuuksista puhuttavat. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) ottaa nyt kantaa tilanteeseen. PS on vaatinut kansalaisuusperusteista sosiaaliturvaa, ja ministeri vastaa myös heille.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/943ddaa9-3c92-428c-842a-cb4c34897d41
kyllä, rajansa on tällä tuhon menollekin löydyttävä - Anonyymi
Islam ei ole oikea uskonto, se on sairaus.
- Anonyymi
Päivän Sana
17.09.25
Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina. Ps. 121:8
Kaikki askeleet, jokaisen lähdön ja saapumisen Herra varjelee. Miksi sitten kristityillekin käy joskus todella huonosti? Miksi onnettomuus kohtaa Herran omia ja näyttää siltä, kuin hän vain nukkuisi niin kuin kerran veneessä myrskyävällä järvellä? Meidän Jumalaamme ei tarvitse herätellä niin kuin muiden uskontojen luuloteltuja jumalia käsiä paukuttamalla tai kelloja kilisyttämällä. Jumalamme on hereillä aina. Se, mikä meistä näyttää onnettomuudelta tässä kuoleman alaisessa maailmassa, ei ole sitä ollenkaan, kun perille päässeinä saamme katsella asioita uudessa valossa. Ymmärrämme, että Herramme valvoi jokaisen askeleemme, jokaisen lähtömme ja tulomme. Vahinkoja ei sattunut, eikä Jumalamme nukkunut.
LUOJA ON JOKAHETKISYYTTÄ - Anonyymi
Karu uusi luku Suomen taloudesta julki
Tutkimuslaitos ennustaa Suomelle arvioitua heikompaa talouskasvua.
MIKSI SUOMALAINEN ALISTUU TUHOTTAVAKSI - Anonyymi
Päivän Sana
18.09.25
Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa, jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. Gal. 2:21
Syvässä asuu ihmisen halu pelastaa itse itsensä. Mitä muutakaan voisimme ajatella, kun koko elämän ajan opetellaan juuri tekoihin perustuvaa palkinnon saantia. Ilmaisia lounaita ei ole, ja lahja odottaa aina vastalahjaa. Kaikki hyvä saadaan ansion ja tekojen mukaan. Kun onnistut koulussa tai työssä, saat hyviä numeroita ja etenet urallasi. Kun olet kiltti, saat kiitosta. Kun maksat rahaa, saat tavaran. Kaikki on vaihtokauppaa. Kristitynkin pitäisi mielestään jotenkin ansaita tai maksaa saadusta hyvästä. Mutta Jumala sanoo sen sijaan: pelastus on armosta tai sitä ei ole ollenkaan. Jumalalle kelvataan vain Kristuksen tähden, ei tekojen, sillä muutenhan ihmiset olisivat pyhiä itsessään ja Kristus olisi kuollut turhaan.
Siitä voikin järkeillä MIKSI USKO ON TÄRKEINTÄ
- pelastus on armosta tai sitä ei ole ollenkaan. - Anonyymi
Päivän sana
Torstai 18.9.2025
Jeesus sanoo: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”
Matt. 7:12
Islam missä on näitten elämän tähti, minkä kaavun alla - Anonyymi
Päivän sana
Perjantai 19,9,2025
Raamatunteksti(t)
Johannes 4
10Jeesus sanoi naiselle: »Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.»
Johannes 4:10
- kun tämä todentuu ihmisessä, hän on löytänyt elämän.- Anonyymi
Jeesus tarjoaa ikuisen elämän vettä
Nainen ei ymmärtänyt, kenen kanssa keskusteli. Hän kylläkin aavisteli, että kyseessä ei ollut tavallinen juutalainen. Nainen mietiskeli käytännön kysymysten olevan esteenä elävän veden saannille. Jeesus vastasi hänelle: ”Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” (Joh. 4:13−14.)
Samarialainen nainen lausui elämänsä tärkeimmät sanat: ”Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa.” (Joh. 4:15.) Hän kaipasi elävää vettä, joka sammuttaa sielun janon. Se vesi on kaikkein arvokkainta, mutta ei maksa mitään. Jeesus sanoi Johanneksen ilmestyksessä: sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä (Ilm. 21:6).
Kelle tämä VESI maistuu ja KELLE EI
- Anonyymi
Päivän Sana
20.09.25
Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Jes. 43:1
Älä pelkää – miten väkevät sanat, miten väkevä sanoja. Hän ei sano niitä vain yleisenä totuutena, vaan nyt juuri sinulle, joka häntä huokailet avuksesi. Kun elämässäsi tapahtuu asioita, joita olet aina kammoksunut, sanoo Jumala: ”Älä pelkää.” Kun sairaudet kohtaavat tai turvaverkot repeilevät, sanoo Jumala aivan vierestä: ”Älä pelkää.” Kun kannat huolta läheisistäsi tai itsestäsi ja tulevaisuutesi peittyy hämärään, sanoo Jumala: ”Älä pelkää.” Jumala sanoo sanomasta päästyään: ”Älä pelkää. Jos olen lunastanut sinut ikuisesta kuolemasta Poikani elämän hinnalla, niin enkö auttaisi sinua? Olen sinut luonut ja lunastanut ja olen sinut kasteessa lapsekseni ottanut. Olen kutsunut sinut henkilökohtaisesti nimeltä omakseni, ja nimeltä olet taivaan kirjaan merkitty. Olet minulle arvokas ja rakas, älä siis enää turhaan pelkää.”
Ei vähempää eikä enempää,
- kaikki elämä on yksilöllistä voimaa ja heikkoutta ja aina olevaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦525059Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.913912En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v153203- 372814
- 442185
- 212172
- 392146
- 92025
- 641711
Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä
Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk341662