Join vahingossa kahvia aamulla

Anonyymi-ap

Olisi verikokeet MODY diabeteksepäilyn vuoksi ja menin juomaan kahvia tässä ennen verikokeita. Meneekö kokeet vitu.iksi?

15

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

voi mennä koska kahvia ei saa juoda. ja pitää olla muutenkin paasto ennen koetta. ja sinä et ole noudattanut ohjeita

• Anonyymi

En usko että haittaa mitään jos pienen kupin kahvia olet juonut. Verensokeriin kahvin ei pitäisi vaikuttaa, ellet ole lisännyt siihen sokeria ja maitoa paljoa

• Anonyymi

kyllä se kofeiini vaikuttaa. Onko ne ohjeet tehty ihan huvikseen jos niillä ei ole mitään merkitystä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllä se kofeiini vaikuttaa. Onko ne ohjeet tehty ihan huvikseen jos niillä ei ole mitään merkitystä

Niin miten kofeiini vaikuttaa k.o kokeisiin? Itse olen 1tyypin diabeetikko ja kaikki mm. vuosikontrollikokeet otetaan yleensä ilman paastoa, ei kuulema vaikuta juurikaan tuloksiin kevyt aamiainen tai hypomehu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin miten kofeiini vaikuttaa k.o kokeisiin? Itse olen 1tyypin diabeetikko ja kaikki mm. vuosikontrollikokeet otetaan yleensä ilman paastoa, ei kuulema vaikuta juurikaan tuloksiin kevyt aamiainen tai hypomehu.

Kannattaa toki mainita labrassa jos olet nauttinut kahvia tms. kofeiini voi vaikuttaa kokonaiskolesteroliarvoon tai triglyyn. Ldl ei vaikutusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kofeiini nostaa stressihormoni- eli kortisolitasot korkealle ja myös verensokeri nousee, jolloin eritetään insuliinia verensokeria laskemaan, vaikket olisi syönyt yhtään mitään.

Tiesitkö että diabetes 1 ja diabetes 2 johtuvat eri syistä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Verensokerin mittaus (fP-Gluk) toteutetaan verinäytteestä, joka otetaan 10–14 tunnin paaston jälkeen. Verensokerimittaus määrittää paaston jälkeisen verensokeri- eli glukoositason. Viitearvo on 4.0–6.0 mmol/l.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paastoglukoosi on tärkeä tyypin 2 diabeteksen hoitotasapainon seurannassa. Sen sijaan tyypin 1 eli nuoruustyypin diabeteksen hoidon seurannassa tarvitaan verensokerin mittauksia useita kertoja päivässä. Näin siksi, että tässä diabeteksen muodossa insuliinia pistetään monta kertaa päivässä ateriarytmin ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Verensokeriin vaikuttaa diabeetikoilla muun muassa syödyt ateriat, liikunta, insuliinipistokset ja muut diabeteslääkkeet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paastoglukoosi on tärkeä tyypin 2 diabeteksen hoitotasapainon seurannassa. Sen sijaan tyypin 1 eli nuoruustyypin diabeteksen hoidon seurannassa tarvitaan verensokerin mittauksia useita kertoja päivässä. Näin siksi, että tässä diabeteksen muodossa insuliinia pistetään monta kertaa päivässä ateriarytmin ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Verensokeriin vaikuttaa diabeetikoilla muun muassa syödyt ateriat, liikunta, insuliinipistokset ja muut diabeteslääkkeet.

Kakkosessakin pitkä sokeri on huomattavan paljon tärkeämpi mittaus kuin yksittäinen paastosokerilukema. Pitkään sokeriin (hba1c) ei paastolla ole merkitystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kakkosessakin pitkä sokeri on huomattavan paljon tärkeämpi mittaus kuin yksittäinen paastosokerilukema. Pitkään sokeriin (hba1c) ei paastolla ole merkitystä.

okei. mä luin vaan terveyskirjaston sivuilta

• Anonyymi

Olen aloittaja ja kerroin juoneensa kahvia joten verikokeita ei otettu vaan varattiin uusi aika. :) Epäillään siis MODY-Diabetesta.

• Anonyymi

ei ollut yllätys että sait uuden ajan.

• Anonyymi

Hyvä toimia varman päälle. Minkäkaisiahan verikokeita mody epäilyn takia otetaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä toimia varman päälle. Minkäkaisiahan verikokeita mody epäilyn takia otetaan?

MODY-diabeteksen (Maturity-Onset Diabetes of the Young)
        diagnosointi alkaa tyypillisillä diabetesverikokeilla, kuten paastoglukoosi-, sokerirasitus- tai HbA1c-testillä, joilla todennetaan korkea verensokeri. Diagnoosin varmistamiseksi tarvitaan kuitenkin myös MODY-geenimutaatioiden tunnistamiseen tarkoitettava geenitesti. Diagnoosin ja hoitopäätösten tueksi voidaan tehdä myös C-peptiditesti selvittämään haiman insuliininerityskykyä.

• Anonyymi

Juoneeni***

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      49
      9911
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      12
      6685
    3. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      73
      6015
    4. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      40
      5891
    5. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4104
    6. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      263
      3026
    7. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      39
      2306
    8. Mikä asia on jäänyt kaivatustasi parhaiten

mieleesi? 💬😀🙋🏼‍♂️😱
      Ikävä
      61
      1335
    9. Suomussalmen baarit

Mikä homma on Suomussalmen baareissa? Niin jumalattoman vittumainen portsari oli eräässä nimeltä mainitsemattomassa paik
      Suomussalmi
      19
      1126
    10. Millä paikkakunnalla kaivattusi asuu

Jäikö sydän jonnekin? Jos, niin minne tai mihin? Laita paikkakunta tai paikka ja kunta🤭 Esim. Helsinki tai Pubin vessa
      Ikävä
      48
      975
    Aihe