Mökkiläisen elämää: Kylätalonmiesapua maalaismaisemissa

Helena04

Vähemmän tämä "kylätalonmiesavusta" kertominen kyllä soveltuu näin herttaisen hellepäivän jutunaiheeksi , mutta sallittaneen, kun olen tässä ylihuomenna palailemassa laitumilleni.

Suorastaan riemastuin – siis myönteisesti – kun alkukesästä ensi kerran avasin mökkini postilaatikon. Sieltä löytyi kauan lojunut tiedoksi-kirje: ”Nyt kylätalonmiespalvelut meiltä! Siivoustyöt ym:t kotipalvelut, veneiden huollot, mökin ym:t tarvittavat korjaustyöt jne. Muistathan kotitalousvähennyksen -60 % työn osuudesta.”

Luin paperia kuin taivaanlahjaa. Tällaisesta olin haaveillut. Olin olettanut tämänsorttisen palvelun toimivan vain kaupungissa. Että läheltä, omasta kylästämme, ns. koti- ja talkkariapua…
Hämmästykseni tosin oli suuri, kun ilmeni, että he toimivat 15 km:n päästä.. – Sen yritän nyt mieltää. Ne maaseudun etäisyydet!

Nyt sitten hirret tulee tällä viikolla puhdistettua (linnut mm. repineet vuorivilloja ympäriinsä), senjälkeen ikkunapuitteet ja ovet huollettua ja maalattua, ikkunat pestyä.

Muistatteko, kun kerroin kattovillojen väliin rakennetusta oravanpesästä kahtena vuonna, ja siunailin mahdollisia haittavaikutuksia? On saaressa nytkin yksi orava näkynyt. Nyt sitten senkin mahdollisuudet tulla minun yläkertalaiseksi rapistelijaksi tyrmääntyvät. Ilmarakoon laitetaan tällä viikolla verkko talkkarini toimesta. Ja kaasupullojenkin kanssa taisteluni päättynevät jne. Vain soitto heille.

Jatkossa en olne enää niin lasten ehtimisistä riippuvainen – jos tämä nyt sitten ylipäätään toimii, niin kuin odotan. Ja katsotaan nyt, kuinka paljon mikäkin lysti tulee kustantamaankin…

”Kyllä maalla on mukavaa…” - On, on. -
Mietityttää, josko muut palstalaiset mökeillään vielä itse jaksavat puurtaa, vai käytättekö mahdollisesti esim. kylätalkkaria?
Valitsin tosin huonon ajankohdan aiheelle, sillä harvalla lienee tietsikka mökillään. Mutta kirjoitin, minkä kirjoitin. Ja onhan omakotitalon omistajia varmaan.

Iloisiin "tapaamisiin"!

13

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Tuo sinun saaresi ja mökkisi ja olemisesi ja elämisesi tuntuu kuin Tove Janssonin sadulta, tai oikeastaan ei sadulta, vaan ihan oikealta olemiselta.

Minulla välähti hetken ymmärrys, mitä kaikkea se on tai voi olla tai voisi olla.

• Helena04 ejk

Saaripahanen on kauniinmuotoinen korkeuseroineen, lahtimuodosteineen, joissa vesilinnut viihtyvät, on kalliota, on hiekkarantaa, mustikanvarpuja, kauniita mäntyjä, valkokylkisiä koivuja.
        Ehkä nyt sittenkin järkiinnyn ja lopetan kehumisen, mutta huomaat: rakastan sitä ja sen polkuja satoi, myrskysi tai paistoi.

Niinpä.

• Oli joskus

Mökillä oli oravanpesä kuistin katon yläpuolella. Ei siitä kukaan pitänyt, kun elukat rapisuttivat kattoa. Sitten kerran - HUH - Yövieras sanoi, että täällähän on KIRPPUJA.

Toden totta. Löytyi kirppuja. Otimme selvää asiasta, ja meitä rauhoiteltiin sillä, etteivät ne kiusaa ihmisiä. Ne ovat kuulemma jotakin ihan eri sorttia. - Iljettävää se nyt kumminkin oli, ja oravat saivat äkkilähdön, niin luonnonsuojelioita kuin oltiinkin.

• Oli joskus

Jos tuo kylätalonmiesjuttu tosiaan on todellisuutta, niin kerro, millä paikkakunnalla sellaista on. Sehän on kuin taivaan lahja.

PS: kun olet saanut lähempiä kokemuksia talonmiehestä, niin ole kiltti ja kerro, millaisia työn jälki oli.

• Helena04 ejk
        Oli joskus kirjoitti:

Jos tuo kylätalonmiesjuttu tosiaan on todellisuutta, niin kerro, millä paikkakunnalla sellaista on. Sehän on kuin taivaan lahja.

PS: kun olet saanut lähempiä kokemuksia talonmiehestä, niin ole kiltti ja kerro, millaisia työn jälki oli.

sitä vanhaa Säämingin aluetta, sen tarkempaa en haluaisi kertoa, ainakaan tässä vaiheessa.

Niin, taivaanlahja todella meikäläiselle.
        Mutta ken kokee, sen näkee, siis työn jälki/kustannukset. (Kaikkihan maailmassa maksaa!)

• Kyllä täälläkin on saatavana "jokamiehen palveluja" eli monipuolista apua mökkiläisenkin arkeen.

Kun asuu omakotitalossa on huomattava ja huomioitava monta työtä, monta asiaa joita ei edes tule ajatelleeksi asuessaan vaikkapa kerrostalossa.

Talvella on lumityöt, on kattolumien pudotusta, kuten viime talvena kun lunta kertyi tuulen kinostamana taas tavallista enemmän. Aina aiemmin olen itse kiivennyt kaikille katoille lumien pudotukseen, nyt, kovan selkäkivun riivaamana en talon katolle kyennyt kiipeämään ja etsin ja etsin tuota esitettä jossa oli tarjolla apua kaikkiin töihin, vaan kun se kesällä jaettiin ei talvella löytynyt. Uteluni osoitin palokunnalle ja ihme ja kumma... sieltä tuli vapaapäiväläisiä lumeni pudottamaan, pieni korvaus kerholle ja OK.

Kesällä nurmikon hoitaminen, hedelmäpuiden leikkaus, pensaat, pensas aita, mitä kaikkea onkaan, ihan miehelle olisi hommia joka päivälle, mutta kalliiksi tulisi palkata apua ja siksi itse on muunnuttava kukkien hoitajasta moottorisahan käyttäjäksi, heilutettava kirvestä ja vasaraa koko kevät kesä korjaten vikoja ja hakaten saunapuita talven varalle.

Tuo sarana kaipaa rasvaa, tuo muutakin huoltoa, nosta ovi ylös ja käy töihin.

Sataa kaatamalla ja kattokourut ovat täynnä neulasia ja koivun lehtiä, ei tule mitään ennenkuin menet ja puhdistat kourut, ainakin syöksytorvien kohdalta näin sateella, jos et ole niitä kuivalla muistanut puhdistaa. Täällä tuo touhu pitää tehdä ainakin kaksi kertaa vuodessa, isojen koivujen varjossa.

Ikkuna puut kaipaavat maalausta, ota ikkuna kerrallaan tänä kesänä, viime kesänä sade sotki suunnitelmat ja osa jäi maalaaamatta.

Pesuhuoneessa vesijohdot kaipaavat uusimista ja vedenlämmitin uutta paikkaa, vaan se onkin vaikea juttu, putkimiehiä ei ole vapaana missään. Tänään sain vihjeen.. mene ja hae Virosta, ei maksa paljon, tekevät melkein ruokapalkalla.
      Mieluummin minä ottaisin kotomaasta miehen ruokapalkalla... (tai palkan kyllä maksaisin, ruoka tulisi siinä sivussa), vaan eivät taida tämän paikkakunnan "Apumiehet" ihan pienellä palkalla töitä tehdä , ja putkimiehiä he eivät ole.

Hyvä idea tuo "kylätalkkari" palvelu, ja verovähennys, niin siitä sen verran, että yksinäinen häviää siinäkin hommassa.

Pariskunta voi tehdä vähennyksen molempien veroissa, yksinäinen, joka tienaa yksin, saa siis puolet pienemmän hyödyt tuostakin etuudesta.
      Rangaistaanko meitä leskiä siitä kun asumme yksin?
      Vaan kun kaikille ei satu sitä kumppania kohdalle ja ihan kaikkien kanssa ei oikein pelkän verohyödyn vuoksi !!!!

Kun omat tulot ovat pienet, pistää miettimään mitä apua pitää niin tärkeänä että siihen kannattaa varoja uhrata, ja mistä töistä yrittää itse selviytyä niin kauan kuin voimat ja taito riittävät. Alkaa vain minullakin olla harkinnassa "mökin" myynti kun se apu on hakusessa.

Näin tänään mietiskelin mökkiläisen touhuja ja samalla kuivattelen hikeä puiden kärräämisen jäljiltä. Huomenna nurmikon leikkuuta noin 3000 neliön verran ja pensas aidan leikkuun jäljiltä pitää siivota leikattuja oksia tuolta ojan puolelta, nyt en jaksa.

Kaikkea se ihminen tekee kun rakastaa tätä maalaiselämää kaikesta huolimatta; Kyllä maalla on mukavaa!

Tuo valkoselkätikkakin on alkanut minua ilahduttamaan, luulenpa että se asustelee tuossa yhdessä pöntössäni. Ainakin se yrittää hakata pohjaa pyöreäksi, hakanneeko peräti reiän lopulta tuohon pohjaan. Hakkasi jo aiemmin keväällä ja nyt uudelleen, lieneekö ensimmäinen haudonta epä onnistunut?

• Helena04 ejk

Varsinainen puurtajahan olet, Kirjar, hertsileijaa! Ja tuon kaikkinaisen omakotitalosi hoidon lisäksi vielä jokin aika sitten olit osittain työelämässäkin vielä mukana. Pihapiirisikään ei ole niitä pienempiä. Silmiäni pyörittelen lukiessani ja ihmettelen jaksamistasi. Rotunainen olet, kuten sanonta kuuluu. Ja aika aikaa kutakin.

Niinhän se on, että pitkältihän sitä itse haluaa osallistua kykyjensä mukaan näihin ylläpitotöihin, mutta kun iän myötä voimat väkisin näkyvät vähenevän, niin apua on pyydettävä tai otettava sieltä, mistä sitä saa.

Omakohtaista vielä senverran, että poikanihan ei näistä aikeistani vielä tiedä mitään, ovat edelleen pitkällä kesälomamatkallaan... Ongelmista on toki keskusteltu. Vävyä odottaa parille viikolle ikioma projekti "Pallokentälle hiekkaa ja kaivon kunnostus!" Ym. Sitäpaitsi lomailemaanhan hekin tulevat perheineen kiireisestä työelämästään.

• Helena04 ejk kirjoitti:

Varsinainen puurtajahan olet, Kirjar, hertsileijaa! Ja tuon kaikkinaisen omakotitalosi hoidon lisäksi vielä jokin aika sitten olit osittain työelämässäkin vielä mukana. Pihapiirisikään ei ole niitä pienempiä. Silmiäni pyörittelen lukiessani ja ihmettelen jaksamistasi. Rotunainen olet, kuten sanonta kuuluu. Ja aika aikaa kutakin.

Niinhän se on, että pitkältihän sitä itse haluaa osallistua kykyjensä mukaan näihin ylläpitotöihin, mutta kun iän myötä voimat väkisin näkyvät vähenevän, niin apua on pyydettävä tai otettava sieltä, mistä sitä saa.

Omakohtaista vielä senverran, että poikanihan ei näistä aikeistani vielä tiedä mitään, ovat edelleen pitkällä kesälomamatkallaan... Ongelmista on toki keskusteltu. Vävyä odottaa parille viikolle ikioma projekti "Pallokentälle hiekkaa ja kaivon kunnostus!" Ym. Sitäpaitsi lomailemaanhan hekin tulevat perheineen kiireisestä työelämästään.

Todella nyt huokaan.
        Taidan kaikkien näiden varkaiden vierailuiden, ovien lukituksien ja urakointien tilalle järjestää itseni jonnekin missä tuuli tuivertaa hiuksia ja aurinko polttaa poskia, pitää myöntää että nyt olen aika kuitti.

Mieheni sanoi aikoinaan, että ""muut tekee mitä osaa, meijän muija mitä haluaa....!"" (eikä se ollut sitä että olisin pomoksi halunnut,tai sitä ollut, vaikka ei niin pientä työmaata, ettei kymppiä tarvittaisi), tuo lausahdus naapureille jotka ihmettelivät kun hakkasin puita pihalla.

Kyllä kaikki taidot ovat olleet tarpeen mitä mieheni ja isäni oppien mukaan olen opetellut.
        Hitsata en vielä osaa, mutta senkin aion opetella kun tarpeelliset ( muuntaja ja puikot ) tavarat ovat tuolla työkalujen ja koneiden täyttämässä varastossa.

Sinä Helena tiedät ja olet tehnyt samaa, emmeköhän ole niitä työn sankareita molemmat, ilman kehuja. Onko se ikä mikä tekee työstä entistä vaikeampaa, vaikka ihan tuttua hommaa????

Pitänee tuota lomaa harkita, vaikka viimeksi minulla oli sellainen melkein 20 vuotta sitten, ihan viime vuosituhannella!

Vaan se kotimies?

PS. Kuiskaan sinulle, taas on kirjanpito hommia, en vain osaa sanoa yhtä pientä sanaa EI, ja taas, mutta nyt vain aloitan kun perustivat uuden yrityksen ja kirjanpito tuntuu olevan heille utopiaa, vaikka on ohjelmat ja kaikki.
        Opettajaksi tässä pitää ryhtyä vielä vanhoilla päivillään.

• Helena04 ejk
        kirjar kirjoitti:

Todella nyt huokaan.
        Taidan kaikkien näiden varkaiden vierailuiden, ovien lukituksien ja urakointien tilalle järjestää itseni jonnekin missä tuuli tuivertaa hiuksia ja aurinko polttaa poskia, pitää myöntää että nyt olen aika kuitti.

Mieheni sanoi aikoinaan, että ""muut tekee mitä osaa, meijän muija mitä haluaa....!"" (eikä se ollut sitä että olisin pomoksi halunnut,tai sitä ollut, vaikka ei niin pientä työmaata, ettei kymppiä tarvittaisi), tuo lausahdus naapureille jotka ihmettelivät kun hakkasin puita pihalla.

Kyllä kaikki taidot ovat olleet tarpeen mitä mieheni ja isäni oppien mukaan olen opetellut.
        Hitsata en vielä osaa, mutta senkin aion opetella kun tarpeelliset ( muuntaja ja puikot ) tavarat ovat tuolla työkalujen ja koneiden täyttämässä varastossa.

Sinä Helena tiedät ja olet tehnyt samaa, emmeköhän ole niitä työn sankareita molemmat, ilman kehuja. Onko se ikä mikä tekee työstä entistä vaikeampaa, vaikka ihan tuttua hommaa????

Pitänee tuota lomaa harkita, vaikka viimeksi minulla oli sellainen melkein 20 vuotta sitten, ihan viime vuosituhannella!

Vaan se kotimies?

PS. Kuiskaan sinulle, taas on kirjanpito hommia, en vain osaa sanoa yhtä pientä sanaa EI, ja taas, mutta nyt vain aloitan kun perustivat uuden yrityksen ja kirjanpito tuntuu olevan heille utopiaa, vaikka on ohjelmat ja kaikki.
        Opettajaksi tässä pitää ryhtyä vielä vanhoilla päivillään.

minkäväristä autoa rupean "tiiraamaan" vastarannalta, kun tulet meille tuuleen tuivertumaan... ?

Ja kevyeksi työnsankariksi tässä tuntee itsensä... Minähän olen niin epätekninenkin kuin olla voi... hitsauspuikkoihin en tarttuisi, ystäväin, vaikka... Mutta se siitä. "Ollaan sankareita kaikki..."

Kyllä kuulin, vaikka vienosti kuiskasit. Ymmärrän auttavaisen mielesi, mutta... ja katsokin, että jää vain alkuunpanemiseen. Brrr.

• Menin ihan ulalle. Kun puhut saaresta, niin saan mielikuvan kallio sellaisesta, jolla istut ja tsiikailet ulapalle, joko ne talonmiehet sieltä seilaa, paatilla puksuttaen, tai ruista ranteissa soutaen, tai rättien voimalla, siis tulevat mantereelta.

Vai onko se niin iso saari, että nämä kyseiset talkkarit ovat naapuri saarella , sen kun vaan hihkaisee tai vislaa, niin he siltaa myöten kopi kopi apuun juoksevat.

Jokos muuten ajoit sitä vempelettä ja sait vauhdin hurmaa? (oli kauan sitten siitä puhetta?)

kyselee beataB

• Helena04 ejk

Useinkin tsiigailen kalliollani. On niin tavattoman kauniit näkymät, mielestäni. Joskus haen kiikarit, kun haluan tarkemmin nähdä, minkälainen paatti reitillä kulkee. Vaan en minä talonmiehiä... tai oikeastaan, oikeassa olet, olinko jo menettänyt toivoni, tiedä, vaikka joskus sieltä rantautuisi taloon mies!!!! :))

Jos asiaan mennään, niin mantereen puolelta heidät noudan pikku-paatillani heidän ajettuaan autollaan ensin tuon 15 km. Saari on pieni ja suojelualuetta, lisää ei pahemmin enää rakennella.

Valitettavasti Beikkuni lepää edelleen ihanasti laakereillaan. Hiukan saarnasin lapsenlapsille, kun pitivät sitä hiekkaisten uimalelujensa säilytystilana, uimapatjat ja krokotiili oli niin kätevä sinne heittää...
        Niin ne unelmat vain rauennevat, beataBarbara. Mutta sellaista elämä on! Kiva, kun muistit! :))

• beataBarbara*
        Helena04 ejk kirjoitti:

Useinkin tsiigailen kalliollani. On niin tavattoman kauniit näkymät, mielestäni. Joskus haen kiikarit, kun haluan tarkemmin nähdä, minkälainen paatti reitillä kulkee. Vaan en minä talonmiehiä... tai oikeastaan, oikeassa olet, olinko jo menettänyt toivoni, tiedä, vaikka joskus sieltä rantautuisi taloon mies!!!! :))

Jos asiaan mennään, niin mantereen puolelta heidät noudan pikku-paatillani heidän ajettuaan autollaan ensin tuon 15 km. Saari on pieni ja suojelualuetta, lisää ei pahemmin enää rakennella.

Valitettavasti Beikkuni lepää edelleen ihanasti laakereillaan. Hiukan saarnasin lapsenlapsille, kun pitivät sitä hiekkaisten uimalelujensa säilytystilana, uimapatjat ja krokotiili oli niin kätevä sinne heittää...
        Niin ne unelmat vain rauennevat, beataBarbara. Mutta sellaista elämä on! Kiva, kun muistit! :))

Upea saari ulapalla kaukana melusta,
        mutta ”service” kuin keskellä kaupunkia.

Vielä sinä kerkiät sen ”unelman” toteuttaa!

beataB (niin toivon ja uskon..)

• Helena04

Kaupunkiasiat ovat nyt taas meikäläiseltä kertaalleen hoidettu, joten huomenna toivon mukaan pääsee taas uimaan Saimaan ah-niin-sinisillä aalloilla. Niin, ja seurailen tietenkin kylätalonmiespalvelujen edistymistä mökilläni, tuohan se samalla hetkeksi uutta eloa elämään.

Kiitos teille tapaamisistamme, ilahdutitte.
      Nyt: Halidai ja hellät tunteet! "Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita päiviä..."
      Halauksin Helena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe