Punkkeja Orkideassa

Apua

Suomalaisilta sivuilta on mahdoton löytää tietoa, kuinka pääsee eroon punkeista jotka hyökkäsivät gambriani kimppuun. Seittiä on siellä ja täällä, pyyhitty on pumpulitukoilla ja huuhdeltu ahkerasti. Millä torjunta-aineella muut ovat selvinneet tuholaisongelmista, jotka ovat riivanneet orkideoja? Ja miksi Suomen orkideayhdistyksen kotisivuilla ei opasteta kansalaisia?

Auttakaa, ihmiset.

4

1483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Ovatko vihannespunkkeja tai kenties villakilpikirvoja? Jos seitti on ihan ohutta ja lähes huomaamatonta se on vihannespunkki. Pese kasvia päivittäin ja myrkytä kerran viikossa monta viikkoa. Jos on villakilpikirva, joka tekee sellasia valkosia "villatupsuja" sinne tänne, onkin jo kinkkisempi tapaus. Puhdista kasvi kokonaan (eli jokainen lehti yltä ja päältä, koska pieniä munia ei näe ja niitä voi olla missä vaan ja ne muuten leviävät helposti vaikka käsissäsi muihin kasveihin) pyyhkimällä viinaan kostutetulla pumpulilla ja sitten vielä myrkytä. Seuraa kasvia ja puhdista viinapumpulilla aina kun tarvetta. Voi mennä kuukausia ennen kuin villakilpikirvoista pääsee lopullisesti.

      Suomen Orkideayhdistyksessä tuskin on ketään, joka ehtisi ja jaksaisi vastailla koko ajan, varmaan päivittäin, jos nettisivuilla olisi kyselypalsta. Peruskysymyksiin orkideojen hoidoista sivuilla on yritetty antaa ohjeita, mutta tällaiset ötökkäasiat sieltä vielä kyllä valitettavasti puuttuvat. Ja niihinkin kun on niin tuhannen eri neuvoa ja vinkkiä.. Yhdistyksen lehdessä on kyllä kyselypalsta, jossa vastaillaan kaikkeen orkideoihin liittyvään. Kannattaa hankkia käsiinsä vanhoja numeroita ja lueskella niitä.

      • kiitos

        Kiitos vastauksesta, oli hienoa kuulla avun ääni.
        Löysinkin niiden karkoitukseen ohjeita englanniksi, tolutin ja myrkytin ja pakotin mieheni suihkimaan lehtiä tunnollisemmin. (itse olen poissa kotoa) ilmeisesti ilkeät kaverit ovat juurikin vihannespunkkeja "spider mites", tai jtn vastaavaa. nyt ne eivät enää juhli kasvissani.

        Ötökkäasiasta olisi mahtava saada koottua tietoa juuri Suomen Orkideayhdistyksen sivuille, sillä onhan yhdistys suurin ja kaunein! itse en siihen kuulu, enkä oikein tiedä, millaista toimintaa sillä on tampereella. Nyt kun itselle on kertynyt kasveja enemmän kuin sormia, olisi mukava päästä kuulemaan kokeneempia.

        muuten. jos luet tämän, kerrohan osaatko auttaa. siskollani on orkideassaan hometta. miten siitä pääsee eroon. luin jostain, että kaneli voisi tepsiä. tietääkö kukaan.

        Toinen asia, mitä kaipaan, on asiallinen keskustelufoorumi. olisipa sellainen. vaikkapa orkideayhdistyksen jäsenille. ehkä minäkin liittyisin hymyillen mukaan.

        kiitokset vielä henkilö ---


      • VILLAKIRVA

        TÄÄLTÄPA TULEE APU VILLAKILPIKIVOIHISI , OSTA BAYER GARDEN PROVADO CARE PUIKKOJA, NYT NIITÄ TAAS SAA KAUPOISTA, EN KYLLÄ MUISTA MISTÄ OSTIN MUTTA EHKÄ C-MARKETIN MYRKKYOSATOLTA.
        LAITA PUIKKOJA OHJEEN MUKAAN NIIN KYLLÄ KIRVAT HÄVIÄÄ. KOKEMUSTA ON.
        ITSE OELEN HÄVITTÄNYT NÄILLÄ JA SITTEN HYVÄ NEUVO, PIDÄ AINA UUDET ORKIDEAT ERIPAIKASSA KUIN VANHEMMAT JA SEURAA TULIKO TUHOLAISIA MUKANA, KÄYTÄNTÖ ON OPETTANUT


      • löytyisikin

        Joskus muistaakseni käyttänyt noita tai vastaavia ja pysyi ötökät poissa, nyt vaan en ole löytänyt, ehkä nimellä löytyy paremmin. Raid ei tehoa yhtään vihannepunkkeihin, Bio Kill paremmin ja Baygon näytti hävittäneen myös viimeksi hyvin, pyyhin tällä kertaa lehdetkin ihan vaan kostealla sienellä kun oli helpommat kasvit, joistakin turhan hankalaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe