Purjehduksella ei ole tulevaisuutta

Anonyymi-ap

Suhteessa haluttuun vaatimustasoon siitä on tullut keskiluokalle liian kallista. Varakkaille siinä taas on liikaa vaivaa ja superrikkaat suosivat moottoroituja jahteja.

Elämme purjeveneilyn kuoleman alkua.

49

1283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä suomessa joo.

    • Anonyymi

      Niinhän sä luulet. Tänäänkin on menty tuulen voimalla eteenpäin. Tämä ilo jatkuu taas ensi keväänä sillä purjevene viety talvitelakoitavaksi.

    • Anonyymi

      No, kyllähän näitä köliveneitä näivettyy rannoilla vuosi vuodelta aina vaan enemmän. Ei ole tulevaisuutta, kukaan ei halua moista riesaa.

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi katsoa tätä.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Koru_(yacht)

      Miten meni analysi varakkaista.

      Toinen hyvä esimerkki on tom cruice joka pistäytyi katsomassa juuri valmistumassa olevaa swania +100' ja hänellä on tilauksessa vastaava

      • Anonyymi

        Mahtaako Tom Cruice hankkia alukseensa hyvät cruicing-purjeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako Tom Cruice hankkia alukseensa hyvät cruicing-purjeet?

        Tottakai hankkii hyvät cruising-purjeet. Miksi epäilet?


    • Anonyymi

      Sama pätee moneen asiaan.

      Vapaa-ajan käyttö monipuolistuu eikä enää tarvitse valita omaa uraansa vaan voi tehdä viikon sitä ja päivän tätä.

      Harva haluaa pistää paljon rahaa vain yhteen harrastukseen, joka edellyttää vieläpä kohtuullista fyysistä kuntoa ja hyvää osaamista enen kuin siitä voi nauttia täydellä teholla.

      Niitä, jotka vihkiytyvät asialle, löytyy varmasti jatkossakin, mutta kun kokeilijat vähenevät, pienenee myös joukko, joka alkaa harrastamaan. Se koskee kaikkea veneilyä siinä missä mäkihyppyä ja keihäänheittoakin.

      • Anonyymi

        Sepä se, ei enää tarvitse valita omaa uraansa, tarkemmin sanottuna ei pysty. Tulevaisuus on pätkätöitä ja työttömyyttä, epävarmuutta ja näivettymistä, syntyvyys laskussa. Keskiluokan ostovoima on pitkään ollut alavireinen. Purjehdus, moottoriveneily ja mökkeily vähenee, koska tulevaisuudessa yhä harvemmalla on siihen varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se, ei enää tarvitse valita omaa uraansa, tarkemmin sanottuna ei pysty. Tulevaisuus on pätkätöitä ja työttömyyttä, epävarmuutta ja näivettymistä, syntyvyys laskussa. Keskiluokan ostovoima on pitkään ollut alavireinen. Purjehdus, moottoriveneily ja mökkeily vähenee, koska tulevaisuudessa yhä harvemmalla on siihen varaa.

        Ai.
        Sinunko mielestäsi hintajoustoa ei ole olemassa?

        Voisitko valottaa hiukan raikasta näkemystäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai.
        Sinunko mielestäsi hintajoustoa ei ole olemassa?

        Voisitko valottaa hiukan raikasta näkemystäsi.

        En ole väittänyt, etteikö hintajoustoa olisi olemassa. Se ei jousta riittävästi kun duunareiden pitää istua kotona lomautettuna jotta dirikat saavat bonuksensa. Vaikka ne dirikat bonuksillaan sitten veneen ostaisi, ei dirikoita ole läheskään niin paljon kuin duunareita, joilla ennen oli varaa ostaa veneitä uutenakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se, ei enää tarvitse valita omaa uraansa, tarkemmin sanottuna ei pysty. Tulevaisuus on pätkätöitä ja työttömyyttä, epävarmuutta ja näivettymistä, syntyvyys laskussa. Keskiluokan ostovoima on pitkään ollut alavireinen. Purjehdus, moottoriveneily ja mökkeily vähenee, koska tulevaisuudessa yhä harvemmalla on siihen varaa.

        Hassu ajatus, että tulevaisuudella yhä harvemmalla olisi näihin varaa. Suomen talous on ollut heikossa jamassa pitkään. Kyllä tästä suunta lienee ylöspäin, mikä sitten heijastuu siihen mihin ihmisillä on varaa. Nytkin itseasiassa ihmisillä on pääomaa, jota vain ei huonossa tilanteessa uskalleta käyttää.

        Ja edelleen, purjehdus ei ole varallisuudesta kiinni. Siihen toki saa upotettua valtavasti rahaa, jos on mitä upottaa, mutta purjehdusta voi harrastaa myös pienellä budjetilla. Veneitähän saa lähes ilmaiseksi, eikä ylläpidonkaan tarvitse olla kallista.

        Toki purjehdus on huippuvuosista vähentynyt ja saattaa vähentyä edelleen, koska moni haluaa laajempia kokemuksia. Mistään purjehduksen kuolemasta ei kuitenkaan voida puhua, kun harrastajamäärät ovat edelleen valtavia. Harvinaisia harrastuksia ovat sellaiset, joissa harrastajia on kymmeniä tai korkeintaan satoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassu ajatus, että tulevaisuudella yhä harvemmalla olisi näihin varaa. Suomen talous on ollut heikossa jamassa pitkään. Kyllä tästä suunta lienee ylöspäin, mikä sitten heijastuu siihen mihin ihmisillä on varaa. Nytkin itseasiassa ihmisillä on pääomaa, jota vain ei huonossa tilanteessa uskalleta käyttää.

        Ja edelleen, purjehdus ei ole varallisuudesta kiinni. Siihen toki saa upotettua valtavasti rahaa, jos on mitä upottaa, mutta purjehdusta voi harrastaa myös pienellä budjetilla. Veneitähän saa lähes ilmaiseksi, eikä ylläpidonkaan tarvitse olla kallista.

        Toki purjehdus on huippuvuosista vähentynyt ja saattaa vähentyä edelleen, koska moni haluaa laajempia kokemuksia. Mistään purjehduksen kuolemasta ei kuitenkaan voida puhua, kun harrastajamäärät ovat edelleen valtavia. Harvinaisia harrastuksia ovat sellaiset, joissa harrastajia on kymmeniä tai korkeintaan satoja.

        Hassu ajatus, että suunta olisi automaagisesti ylöspäin siksi, että talous on pitkään ollut heikossa jamassa.

        Vielä oudompi ajatus, että purjehtiminen ei olisi varallisuudesta kiinni.

        Yhä useampi elää yhteiskunnan tukien varassa köyhyysrajan alapuolella, eikä silloin todellakaan ole varaa purjehtia kun huolenaiheina on katto pään päälle ja ruokaa sekä vaatteita perheelle samaan aikaan, kun tukia leikataan.

        On sinulla realiteetit pahasti hukassa. Tulevaisuudessa tuloerojen kasvu on enemmän kuin todennäköistä, josta seuraa, että yhä harvemmalla on varaa purjehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassu ajatus, että suunta olisi automaagisesti ylöspäin siksi, että talous on pitkään ollut heikossa jamassa.

        Vielä oudompi ajatus, että purjehtiminen ei olisi varallisuudesta kiinni.

        Yhä useampi elää yhteiskunnan tukien varassa köyhyysrajan alapuolella, eikä silloin todellakaan ole varaa purjehtia kun huolenaiheina on katto pään päälle ja ruokaa sekä vaatteita perheelle samaan aikaan, kun tukia leikataan.

        On sinulla realiteetit pahasti hukassa. Tulevaisuudessa tuloerojen kasvu on enemmän kuin todennäköistä, josta seuraa, että yhä harvemmalla on varaa purjehtia.

        Vaikka yhä useampi elää yhteiskunnan tukien varassa, suurin osa ihmisistä ei niin tee. Totta, että kaikilla ei ole varaa purjehtia. Useimmilla kuitenkin on. Nyt ja tulevaisuudessa. Ei jonkun harrastuksen jatkuminen ole kiinni siitä, onko kaikilla siihen varaa.

        Esim ratsastus on todella paljon kalliimpaa kuin purjehtiminen. Siihen on taloudelliset mahdollisuudet paljon harvemmalla kuin purjehdukseen, mutta niin vaan harrastajamäärät pysyvät korkeina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka yhä useampi elää yhteiskunnan tukien varassa, suurin osa ihmisistä ei niin tee. Totta, että kaikilla ei ole varaa purjehtia. Useimmilla kuitenkin on. Nyt ja tulevaisuudessa. Ei jonkun harrastuksen jatkuminen ole kiinni siitä, onko kaikilla siihen varaa.

        Esim ratsastus on todella paljon kalliimpaa kuin purjehtiminen. Siihen on taloudelliset mahdollisuudet paljon harvemmalla kuin purjehdukseen, mutta niin vaan harrastajamäärät pysyvät korkeina.

        Kyse oli siitä, että harrastajamäärä laskee, koska niiden lukumäärä laskee, joilla on siihen taloudelliset edellytykset. Eli potentiaalisten purjehtijoiden lukumäärä laskee olosuhteiden pakosta, joista yksi on varallisuus. Ei ne hevosiin hurahtaneet ala purjehtimaan vain siksi, että siihen olisi varaa jos veisi hevosen makkaratehtaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se, ei enää tarvitse valita omaa uraansa, tarkemmin sanottuna ei pysty. Tulevaisuus on pätkätöitä ja työttömyyttä, epävarmuutta ja näivettymistä, syntyvyys laskussa. Keskiluokan ostovoima on pitkään ollut alavireinen. Purjehdus, moottoriveneily ja mökkeily vähenee, koska tulevaisuudessa yhä harvemmalla on siihen varaa.

        Niin ei välttämttä ole aina vaikka nyt onkin. Se on tämä "tuntematon talousjarru" joka istunee vielä pari vuotta...

        Kyllä minunkin aikanani on välillä tullut sellaisia aikoja että porukka rikastuu silmissä ja shoppailee autoja ja veneitä. Toki nykyään monen valinta kohdistuu siihen maailmanlopun tehokkaaseen perätuuppariin. Minä puolestani olen ostamassa pientä ja vaatimatonta purkkaria, ja niitä saa nyt poisheittohintaan. Halpoja maileja tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassu ajatus, että suunta olisi automaagisesti ylöspäin siksi, että talous on pitkään ollut heikossa jamassa.

        Vielä oudompi ajatus, että purjehtiminen ei olisi varallisuudesta kiinni.

        Yhä useampi elää yhteiskunnan tukien varassa köyhyysrajan alapuolella, eikä silloin todellakaan ole varaa purjehtia kun huolenaiheina on katto pään päälle ja ruokaa sekä vaatteita perheelle samaan aikaan, kun tukia leikataan.

        On sinulla realiteetit pahasti hukassa. Tulevaisuudessa tuloerojen kasvu on enemmän kuin todennäköistä, josta seuraa, että yhä harvemmalla on varaa purjehtia.

        Taloudessa on kyllä tietty syklisyyttä ja sen aika moni on jo arvannutkin mikä se "tuntematon talousjarru" on mikä nyt vaikuttaa. Sen päivät on kyllä luetut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudessa on kyllä tietty syklisyyttä ja sen aika moni on jo arvannutkin mikä se "tuntematon talousjarru" on mikä nyt vaikuttaa. Sen päivät on kyllä luetut.

        Putin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putin?

        Trump?


    • Anonyymi

      Satoja miljoonia maksavissa purjeveneissä ei purjeita kovin usein ylös nosteta jos koskaan.

      • Anonyymi

        No harvoin ne Suomen suvessakaan näkyy loma kautena.


      • Anonyymi

        En usko, että sinulla on asiasta tietoa saati sitten kokemusta.

        En tarkoita, että olisit väärässä. Minäkään en tiedä, mutta en sentään esitä hölmöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että sinulla on asiasta tietoa saati sitten kokemusta.

        En tarkoita, että olisit väärässä. Minäkään en tiedä, mutta en sentään esitä hölmöä.

        Minä en keksi mitän syytä, miksi satoja miljoonia maksavan purjeveneen omistaja ei käskisi nostamaan purjeita.

        Eihän sen tarvitse sitä itse tehdä, sitä varten on miehistö ja miksi ostaa purjejahdin, jos ei pidä purjehtimisesta. Jos on varaa satoja miljoonia maksavaan leluun, niin ei tarvitse miettiä sitä, että joku pahastuu suomi24-palstalla. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No harvoin ne Suomen suvessakaan näkyy loma kautena.

        Missä veneilet jos purjeita ei näy lomakaudella? Omaan kokemukseen pohjautuen selvä enemmistö esim Turun saaristossa liikkuvista veneistä on purkkareita ja liikkuvat rättivetoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä veneilet jos purjeita ei näy lomakaudella? Omaan kokemukseen pohjautuen selvä enemmistö esim Turun saaristossa liikkuvista veneistä on purkkareita ja liikkuvat rättivetoisesti.

        Ei varmasti ole.
        Yhdeksän kymmenestä veneestä on moottorivene.

        Havainto siitä, ettei purjeita käytetä riippuu siitä, missä sattuu kulkemaan. Mutkaisilla ja kivisillä rannikkoväylillä purjeet ovat harvemmassa kuin avoimella selällä, mikä on ihan ymmärrettavää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä veneilet jos purjeita ei näy lomakaudella? Omaan kokemukseen pohjautuen selvä enemmistö esim Turun saaristossa liikkuvista veneistä on purkkareita ja liikkuvat rättivetoisesti.

        Tukholman saaristossa, kiinnittänyt huomiota, että koneajossa on lähes aina finnjävla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukholman saaristossa, kiinnittänyt huomiota, että koneajossa on lähes aina finnjävla

        Aika vähän on sellaisia kertoja itsellä että esim. Ruåtsiin mennessä Bodöstä Stokikseen olisi viitsinyt seilataa, erityisesti kun tullaan lähemmäs Stokista. Kapeita rännejä, pirusti liikennettä. Tulee yhteysaluksilta tööttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en keksi mitän syytä, miksi satoja miljoonia maksavan purjeveneen omistaja ei käskisi nostamaan purjeita.

        Eihän sen tarvitse sitä itse tehdä, sitä varten on miehistö ja miksi ostaa purjejahdin, jos ei pidä purjehtimisesta. Jos on varaa satoja miljoonia maksavaan leluun, niin ei tarvitse miettiä sitä, että joku pahastuu suomi24-palstalla. 😂

        Niissä keulapurjeet ovat rullattuna ylhäällä vuosia., toki niitä rullataan auki ja kiinni useampiakin kertoja joka reissulla. Nykyään cruising superjahdeissa isokin rullataan maston sisään, joten sitäkään ei useammin nosteta. C/R veneissä iso lasketaan edelleen kiinteällä Lazy Jack:llä varustetulle puomille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No harvoin ne Suomen suvessakaan näkyy loma kautena.

        Asun tässä Espoon eteläisellä rannalla, aika vieressä venelaiturit ja Kyllä purjeveneitä kesällä liikkuu paljon. Mutta eihän se mikään köyhän harrastus purjehdus ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun tässä Espoon eteläisellä rannalla, aika vieressä venelaiturit ja Kyllä purjeveneitä kesällä liikkuu paljon. Mutta eihän se mikään köyhän harrastus purjehdus ole?

        Laserilla purjehtiminen on edelleenkin myös köyhän harrastus siellä, missä veneen saa säilytettyä ilmaiseksi, eli pk-seutua lukuunottamatta lähes joka puolella Suomea.


    • Anonyymi

      Samoja kommentteja siitä ,että purjeveneily kuolee suomesta kokonaan on kuultu jo yli sata vuotta.Ei se kuule pojat kuole koskaan.Purjehdus on ikuista T:1oooooooooooo

      • Anonyymi

        Tykään tyylistäsi.

        Julistava lause ilman mitään perusteluja.
        Vastuu siirtyy lukijalle.


    • Anonyymi

      No itse purjehdus on ihan sikahalpaa. Ikinä ei ole ollut käytetyinä tarjolla näin halpoja veneitä kuin nyt. H-veneen saa yhdellä kanarianmatkan hinnalla, eikä ylläpito paljoa maksa.

      Mutta tapa harrastaa on muuttumassa, nuoremmilla jo muuttunut. Pelataan golfia kierros silloin, toinen tällöin, käydään kaupunkilomilla, välillä suvun mökillä ja välillä sitten voidaan myös veneillä.

      Ei kukaan nuori perheellinen veneile 4 viikkoa kesälomaa putkeen, ja 10 viikonloppua päälle keväällä ja syksyllä.

      Jos veneilyyn on varattu pari viikonloppua, tai jopa vain muutama yksittäinen päivä kaudessa niin purjevene siihen auttamatta liian hidas. Day cruiserien kysyntä on suorastaan räjähtänyt vrt purkkarit niin ehtii näkemäänkin jotakin.

      PS. Nauratti edellisessä merikarhuinfossa, että uusien jäsenien pitää purjehtia vähintään 1000 mailia kaudessa, ja käydä Ruotsissa tms joka vuosi. Ei nykynuoriso noin veneile. Heillä on paljon muutakin harrastettavaa. Näkyy, miten järjestön päättävissä elimissä ollaan 70-80-luvun tavoissa vielä.

      • Anonyymi

        Karhujäsenenä epäilen hiukan tuota vähimmäismailimäärää samoin kuin vuosittaisia Ruotsin vierailuja. Ketä kiinnostaa ja kuka stalkkaa missä liikut ja kuinka paljon? Taisit vetäistä koko jutun hatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karhujäsenenä epäilen hiukan tuota vähimmäismailimäärää samoin kuin vuosittaisia Ruotsin vierailuja. Ketä kiinnostaa ja kuka stalkkaa missä liikut ja kuinka paljon? Taisit vetäistä koko jutun hatusta.

        Ei mitään pakollisia vuosittaisia Ruotsin vierailuja ole, mutta uuden jäsenen on pystyttävä osoittamaan riittävä avomerikokemus, vaikka avomerellä purjehtiminen on leppoisampaa kuin saaristossa, ja kaikki karhusatamat on saaristossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään pakollisia vuosittaisia Ruotsin vierailuja ole, mutta uuden jäsenen on pystyttävä osoittamaan riittävä avomerikokemus, vaikka avomerellä purjehtiminen on leppoisampaa kuin saaristossa, ja kaikki karhusatamat on saaristossa.

        Juuri näin.

        Ruotsi oli mainittu vain esimerkkinä yhdestä ''sallitusta'' avomeriosuudesta. Mutta erikseen painotettiin infossa, että esimerkiksi HKI-Tallinnaa ei lasketa avomeripurjehdukseksi, vaan on rannikkopurjehdusta, mikä ei riitä.

        Näillä kriteereillä ei ainakaan nuoria uusia perheitä jäseniksi tule. Se, että onko se karhuseurassa sitten jopa toivottu lopputulos, on toki toinen kysymys.


      • Anonyymi

        Yamaha Center Vantaalla konkkasi syksyllä, koska veneet jäivät käsiin.
        Se siitä räjähdyksestä


    • Anonyymi

      Tapasin äreän "karhun", oliko krapulassa tai mikä mätti. Oli kyllä todella huonosti käyttäytyvä yksilö, kun ärisi, no sellaista se on.

    • Anonyymi

      Olen itse innostunut purjehduksesta vasta keski-iällä ja aloitin käymällä pursiseuran kurssin, siellä oli nuoria paljon. Moni meistä osti oman veneen, minä ostin erittäin pienen ja halvan ja käytetyn ja osa harrastusta on ollut sen kunnostaminen. Kivaa on ollut.

    • Anonyymi

      Tuolla edellä joku uumoili saavansa pikku purkkarilla halpoja maileja.

      Täytyy olla huippu hyvä itsekuri, jotta se toteutuu, sillä siihen on olemassa tyhjentävä sanonta, ” purjehdus on maailman kallein tapa liikkua ilmaiseksi” tai edes halvalla.

      Aika moni on sen kokenut itse, että lomakassa on aivan yhtä tyhjä syksyllä - veneestä riippumatta.

      • Anonyymi00045

        Vene alle tonnilla? Onnistuu! Vuotuiset käyttölulut alle tonnin? Onnistuu!
        Uiva huvila tällä budjetilla? Ei onnistu. Huvila on maalla.


    • Anonyymi

      Toiset haluavat veneen ja veneillä. Tässä tapauksessa purjehtia. Osa taas haluaa täysin varustellun kelluvan huvilan. Halpaa ei ole eikä ole ikinä ollut. Edullisia veneitä kyllä löytyy mutta ylläpito ja käyttökustannukset saattavat yllättää.

    • Anonyymi

      Jostain olen lukenut, että kymmenisen prosenttia veneen arvosta saa olla valmis pulittamaan telakoinnista, huollosta, kunnostuksesta yms. Kuulostaa vähän isolta määrältä, mutta kyllä itselläni n.5% paatin arvosta meni nytkin nostoon, telakointiin, huoltoon ja tulevaan veneen veteenlaskuun. Ja ei, paatti ei ole 300 €:n arvoinen soutuvene.

      • Anonyymi

        No, 100 tonnin veneestä 5000 tuommoisiin kuluihin menee ihan helposti. Varsinkin jos ulkoistaa telakoinnit ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, 100 tonnin veneestä 5000 tuommoisiin kuluihin menee ihan helposti. Varsinkin jos ulkoistaa telakoinnit ym.

        Olen purjehtinut pursiseuran 606:illa. Voi sanoa etttä harrastan purjehtimista ja silti kustannukset on kolme-neljäsataa/vuosi.


      • Anonyymi

        Ei tuollaisessa nyrkkisäännössä ole päätä eikä häntää... veneen arvo laskee sen ikääntyessä, mutta kulut nousevat (jos haluaa ylläpitää venettä saman tasoisena kuin uutena).


      • Anonyymi00046
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisessa nyrkkisäännössä ole päätä eikä häntää... veneen arvo laskee sen ikääntyessä, mutta kulut nousevat (jos haluaa ylläpitää venettä saman tasoisena kuin uutena).

        Pitkällä aikavälillä on päätä ja häntää. Jos lasket juoksevien kulujen päälle päivästä 1 alkaen kullekin komponentille sen oletetun käyttöiän ja uusimiskustannuksen niin lähelle pääset - siis tuota 10% nyrkkisääntöä. Minulle ja monelle muulle veneily ja se oma vene ei ole parin vuoden projekti. Näin ei ole kenenkään pakko toimia, mutta SAA olla rehellinen itselleen ja muille.

        Esimerkkejä n.10m matkapurrelle kohtalaisella DIY -tasolla:
        - vakuutus 500€/vuosi
        - telakointi + nostot/laskut 1000€/vuosi
        - kotisamataman laituripaikka 500€/vuosi
        - huollot 500€/vuosi
        - moottori 10000€/30vuotta
        - pohjan epoksointi 5000€/15 vuotta
        - purjeet 6000€/15 vuotta
        - lämmitin 1500€/15 vuotta
        - instrumentit 3000€/10 vuotta
        jne, jne.
        Tällä listalla olisi kertynyt vuosikustannusta n. 3900 €. Olisko sen käytetyn 10m purren arvo noin 40 000€? Voisi hyvinkin olla.


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        Pitkällä aikavälillä on päätä ja häntää. Jos lasket juoksevien kulujen päälle päivästä 1 alkaen kullekin komponentille sen oletetun käyttöiän ja uusimiskustannuksen niin lähelle pääset - siis tuota 10% nyrkkisääntöä. Minulle ja monelle muulle veneily ja se oma vene ei ole parin vuoden projekti. Näin ei ole kenenkään pakko toimia, mutta SAA olla rehellinen itselleen ja muille.

        Esimerkkejä n.10m matkapurrelle kohtalaisella DIY -tasolla:
        - vakuutus 500€/vuosi
        - telakointi nostot/laskut 1000€/vuosi
        - kotisamataman laituripaikka 500€/vuosi
        - huollot 500€/vuosi
        - moottori 10000€/30vuotta
        - pohjan epoksointi 5000€/15 vuotta
        - purjeet 6000€/15 vuotta
        - lämmitin 1500€/15 vuotta
        - instrumentit 3000€/10 vuotta
        jne, jne.
        Tällä listalla olisi kertynyt vuosikustannusta n. 3900 €. Olisko sen käytetyn 10m purren arvo noin 40 000€? Voisi hyvinkin olla.

        Ei siltikään. Jotta tuossa laskelmassa olisi päätä ja häntää pitäisi sinun omistaa se vene uudesta kunnes sen jälleenmyyntiarvo on negatiivinen (joudut maksamaan sen romun loppukäsittelystä), ja toteutuman tiedät vasta silloin. Siltikin matkan varrella on liikaa muuttujia jotka ei välttämättä korreloi, eli toteutuma ei olisi vuosi vuodelta lineaarinen. Jälleenmyyntiarvo voi ola nolla, mutta käyttöarvon takia venettä kannattaa silti ylläpitää ja huoltaa, mikä ei kuitenkaan ole ilmaista.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ei siltikään. Jotta tuossa laskelmassa olisi päätä ja häntää pitäisi sinun omistaa se vene uudesta kunnes sen jälleenmyyntiarvo on negatiivinen (joudut maksamaan sen romun loppukäsittelystä), ja toteutuman tiedät vasta silloin. Siltikin matkan varrella on liikaa muuttujia jotka ei välttämättä korreloi, eli toteutuma ei olisi vuosi vuodelta lineaarinen. Jälleenmyyntiarvo voi ola nolla, mutta käyttöarvon takia venettä kannattaa silti ylläpitää ja huoltaa, mikä ei kuitenkaan ole ilmaista.

        Oman kokemukseni mukaan 10% vastaavan kokoisen käytetyn veneen keskimääräisestä hinnasta vuosittaisena kuluna on aika hyvä nyrkkisääntö.

        Siinä on toki paljon muuttujia suuntaan jos toiseen, mutta monet kustannukset ovat suoraan verrannollisia veneen pituuden kanssa.
        Loppuhävitys voi myös olla lähellä sitä 10 arvoa.


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan 10% vastaavan kokoisen käytetyn veneen keskimääräisestä hinnasta vuosittaisena kuluna on aika hyvä nyrkkisääntö.

        Siinä on toki paljon muuttujia suuntaan jos toiseen, mutta monet kustannukset ovat suoraan verrannollisia veneen pituuden kanssa.
        Loppuhävitys voi myös olla lähellä sitä 10 arvoa.

        Oman kokemukseni mukaan uuden tai uudehkon veneen vuosittaiset kulut on alle 10% veneen arvosta ja vanhan veneen kulut on yli 10%.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4203
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      118
      2661
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2412
    4. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1462
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      171
      941
    Aihe