Teräasekeskuksen katanat

miekkaa ostamassa

Taitaa olla väärä palsta, mutten keksinyt muutakaan...

Niin, eli kysymykseni olisi tämä:
Teräasekeskuksessa
( http://www.teraasekeskus.com )
myydään aika lailla monenlaisia katanoita.
Olen itse hankkimassa miekkaa, mutten kuitenkaan harrasta miekkailua, joten katana olisi lähinnä koriste.

Haluaisin kuitenkin tietää, että kestääkö esimerkiksi tuo The Sword of Last Samurai-niminen miekka yhtään mitään? Eli jos sillä esimerkiksi huitaisisi ilmaan, niin irtoaisiko siitä terä tai jotain vastaavaa?

Olen nähkääs kuullut paljon negatiivista kommenttia tuollaisten koristemiekkojen kestävyydestä...

olisin sijoittamassa miekkaan sellaiset 100€
Saako sillä rahalla muuta kuin romua?

32

25746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GoldenCat

      Poikaystävä harrastaa noita koristemiekkoja, 2 teräasekeskuksen katanaa sillä on. Toinen on Kill Billistä ja toinen...en tiiä. Kyl se on niillä huitonu ja hakannu pahvilaatikoita, eikä oo terät lennelly tms. Kestäviltä vaikuttaa. Molempien hinta oli sadan euron tienoilla, tarkkaan en muista. Kovin teräviä ne ei ole!

    • Nukite

      Koristemiekan saa halvemmallakin kuin
      sadalla eurolla. Halvat miekat eivät
      kuitenkaan ole hyviä. Niillä ei pitäisi
      yrittää leikata mitään, varsinkaan jos
      ei ole saanut oppia sopivasta
      tekniikasta ja siihen liittyvistä
      asioista. Tylsänkin miekan kanssa saa
      olla varovainen kun se on kokemattomissa
      käsissä. Ilmaankin huitominen voi
      osoittautua virheeksi, ja jos sitä on
      pakko harrastaa, se olisi parempi tehdä
      avoimella paikalla ilman ylimääräisiä
      ihmisiä lähellä, jolloin saadut vammat
      rajoittuvat vain heiluttajaan.

      Turvallisuusriskejä ovat paitsi terän
      irtoaminen, myös terän osuminen
      epähuomiossa johonkin ympäristössä
      (virhearviointi helpompaa kuin voisi
      kuvitella), terän vääntyminen, punosten
      aukeaminen kahvassa, aseen vääntyminen
      kädestä, osuminen omaan itseen (jalka,
      kahvasta irrotettu käsi, kasvot),
      kompastuminen miekan päälle, ja muuta
      sen sellaista. Kaikki tällainen paatos
      tietysti tuntuu turhalta höpinältä
      ennen kuin oikeasti sattuu.

      Koristemiekkojen pitäisi pysyä siellä
      seinällä, tai mikäli omistajaa
      kiinnostaa heilua, hänen olisi syytä
      etsiä opettaja ja harjoitella aseen
      käyttöä sopivissa olosuhteissa. Pidän
      henkilökohtaisesti ikävänä asiana,
      että lukuisat ihmiset hankkivat aseita
      ja aseiden kopioita puhtaasti leluiksi.

      Mukavaa että kysyit. Useimmat eivät
      mielipiteitä kaipaa ennen kuin ryhtyvät
      Espoo City -samuraiksi. Ikävää tarjota
      lähinnä kielteistä sanaa, mutta ero
      säilyttämisen (koriste-esine) ja
      harjoittelemisen (käyttö-esine) välillä
      on tehtävä ja leikkiminen unohdettava
      kokonaan kun aseet ovat kysymyksessä.

      • miekkaa ostamassa

        enhän minä sillä heilua aio, mutta halusin saada tietoa miekkojen kestävyydestä ihan muuten vain.
        Olisihan se nimittäin ikävää, jos kallis miekka sattuisi tippumaan hyllyn päältä ja menisi hajalle.


      • vaan

        Kun
        muuten
        niin
        asiallista
        postausta
        oli
        niin
        hankala
        lukea.
        Got my point? Saitko pisteeni?


      • ???
        vaan kirjoitti:

        Kun
        muuten
        niin
        asiallista
        postausta
        oli
        niin
        hankala
        lukea.
        Got my point? Saitko pisteeni?

        ja pointtis oli?


    • shinto

      Nuo 100€ katanat soveltuvat juuri siihen mihin niiden mainostetaankin soveltuvan, eli koristeeksi. Minkään leikkaaminen niillä, edes pahvin tms pehmeän, ei ole turvallista. Niiden terää ei ole suunniteltu kestämään minkäänlaista rasitusta ja halvan "katanan" kahvan kiinnitys terään on usein vaarallisen puutteellinen jotta sitä voisi käyttää mitenkään muuten kuin koristeeksi.

      Jos haluat aidon japanilaisen miekan edullisesti koriste tarkoitukseen niin osta iaito-harjoitusmiekka, jota käytetään iaidon harjoittelussa. Niin tuppi kuin kahvakin on tehty perinteitä vaalien ja harjoitteluun, ainoastaam terä on kevyt metallia(ei siis sovellu leikkaus harjoitteluun).

      Jos taas haluat leikellä jotakin niin osta vaikka paul chenin practical katana teräasekeskuksesta, se soveltuu hintaansa nähden hyvin leikkaus harjoitteluun.

    • minä vain

      kannattaa ostaa hiili teräksestä tehty miekka se on ainoa oikea teräs laatu

    • jep jep

      noh mä pistän tähän keskusteluun viel et onko mitää muista sellasia teräasekeskusksen tyylisiä sivuja? ajattelin ostaa tässä kohta puoliin jonkunparinsadan euron miekan... kun on tuota ylimääräistä =)

    • Tero

      Itse ostin katanasetin osoitteesta www.style4sale.net. Hintaa oli 75e kahdella miekalla seinätelineellä (sisältäen postituskulut). Vaikuttaa yllättävän laadukkaalta ja kestävältä, miekoissa ei muoviosia (puuta & terästä) --> erittäin tyytyväinen =))

      • eiii

        mä etin ite asiassa yhtä toista tiettyä sivua, jossa on miekkoja myytävänä. Helvetti viete ku en muista yhtää mikä se sivu oli... siel oli paljon hienoja miekkoja... sanokaa ihmeessä jos löydätte jonkun hyvän miekkasivun.. mielellään kotimainen.


      • 007
        eiii kirjoitti:

        mä etin ite asiassa yhtä toista tiettyä sivua, jossa on miekkoja myytävänä. Helvetti viete ku en muista yhtää mikä se sivu oli... siel oli paljon hienoja miekkoja... sanokaa ihmeessä jos löydätte jonkun hyvän miekkasivun.. mielellään kotimainen.

        www.rautaportti.fi???


    • HMD240390

      Ostin itse terä-asekeskuksesta katanan. Se maksoi 115€ ja se on ihan tarpeeksi terävä. Terä on full tang- konstruktio, eli se ei irtoa tai lennä mihinkään. Hyvä koriste/harjoituskatana. Jos olet valmis investoimaan tuon 115€ katanaan niin kannattaa harkita. tuotenimi kaupassa on: Samurai magnum katana.

      • puukot ja puntarit

        "Hyvä koriste/harjoituskatana."

        Ai jaa. Minkä lajin harjoituksissa olet sitä käyttänyt? Eikö opettaja ole todellakaan älähtänyt sellaisesta harjoitusaseesta?


      • haiku
        puukot ja puntarit kirjoitti:

        "Hyvä koriste/harjoituskatana."

        Ai jaa. Minkä lajin harjoituksissa olet sitä käyttänyt? Eikö opettaja ole todellakaan älähtänyt sellaisesta harjoitusaseesta?

        "full tang samurai katana 115€" EI OLE TODELLAKAAN HARJOITUS KÄYTTÖÖN TARKOITETTU!!!!

        Dear god..... vaihda opettajaa jos se muuta väittää.


    • Berserker

      Teräasekeskuksen kaikki katanat ovat aika lailla koristeita. Kyllähän semmonen satkun rosteriteräinen miekka jotai leikkaa, mutta vaarana on käyttäjä itse ja muut lähistöllä olevat. Ruostumaton teräs on äärinmäisen huono vaihtoehto miekkaan, jolla lyödään(esineita taikka ilmaakin)

      Itsellä on äärinmäisen huonot kokemukset myös näistä paul chenin miekoista. Teräasekeskus mainostaa näitä "aito katana". Aito katana ei voi olla käsityönä kiinassa valmistettu :)

      Olen vaihtanut sähköpostitse ajatuksia niiden teräasekeskuksen hemmojen kanssa, eikä ne kovin tiedä myymistään miekoista. Ja jos sattuu että löytää hinta/laatu suhteiltaan sopivan, sen täytys olla vielä oikean mittainen käyttäjälle. 27 tuumaisella terällä varustetut sopii 150-160 senttiselle jässikälle.

      • kondo

        Oletkos "berserker" pitkäänkin iaidoa treenaillut?

        Ja miksiköhän kaikki teräasekeskuksen miekat kökköjä?

        Itse olen paul chenilläni jonkin verran tameshigiriä tehnyt ja kyllä on leikannut. Kukaan ei varmasti väitäkkään että teräasekeskus myisi aitoja katanoita, mutta tameshigirin harjoitteluun tällaista suositteli eräs henkilö joka on yksi suomen harvoista ammatikseen tällaista miekalla paiskomista opettanut. Opettaa edelleenkin ja on hyvin tunnettu. Teriksen miekat eivät ole varmasti yhtä laadukkaita kuin aito "nihon to", mutta paul chenin hylkääminen täysin kyllä viittaa pikemminkin tietämättömyyteen...

        Kuka tahansa asialle vihkiytynyt ottaisi varmaan aidon tekeleen mielummin (ja vielä oikein omille mitoille ja mielihaluille tehty) kuin chenin mutta kun näiden hinta ero on noin 10 kertainen...8P

        Kuinkas monella chenillä olet muuten leikellyt...??=)

        Ne satasen miekat nyt myydäänkin koristeina..mutta kuten sanottua, kysykää OMALTA OPETTAJALTA älkääkä netti foorumilta.


      • kondo

        Niin ja noista mitoista vielä:

        Kyllä, halvemmat ja kalliimmatkin chenit ovat ylejään lyhyenläntiä meille 185cm karpaaseille...;)

        mutta:

        Henkilön pituus ei ole missään tapauksessa ainoa tekijä sopivaa miekkaa hankittaessa. Saman pituisilla varsilla ja käsillä varustetut ihmiset voivat helposti käyttää huomattavankin eripituisia miekkoja. Tärkeää on että miekan pituus tai paino ei estä tekemästä tyylisuunnan mukaista tekniikkaa. Ei tietenkään liian lyhytkään miekka ole tarkoituksen mukainen.

        Suomessa oli joskus "buumi" käyttää hyvin pitkiä, painavia ja näyttävän näköisiä miekkoja (joka lienee onneksi nyttemmin laantunut), ja tämä aiheutti sen että näillä jäpikkäillä tekniikka oli karmean näköistä hartiat jäykkänä hutkimista. Miekka vei miestä eikä päinvastoin kuten useimmissa tyylisuunnissa kuuluisi...;)

        Osa tekee vieläkin huomattavan "hartia painotteisesti"...


      • kondo

        Niin, tameshigirissähän miekan pituudella ei ole niin suurta merkitystä kuin iai tekniikoissa... Nyt lopetan.=)


      • Berserker
        kondo kirjoitti:

        Niin, tameshigirissähän miekan pituudella ei ole niin suurta merkitystä kuin iai tekniikoissa... Nyt lopetan.=)

        Joo kyllä minun täytyy myöntää etten ole monella paul chenillä päässyt leikkelemään.

        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään paul chenin miekalla treenaavaa.

        Minun opettajani kielsi jyrkästi tuomasta chenin miekkaa tatamille.

        Mutta nähtävästi mielipiteitä on kutakuinkin yhtä paljon kuin ihmisiä!


      • kondo
        Berserker kirjoitti:

        Joo kyllä minun täytyy myöntää etten ole monella paul chenillä päässyt leikkelemään.

        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään paul chenin miekalla treenaavaa.

        Minun opettajani kielsi jyrkästi tuomasta chenin miekkaa tatamille.

        Mutta nähtävästi mielipiteitä on kutakuinkin yhtä paljon kuin ihmisiä!

        Olet oikeassa.

        Enkä missään nimessä väitä treenaavani iai:ta chenillä, mutta tameshigiriin ne kelpaa. En treenaa shinkenillä vielä vuosiin, liian vaarallista. Pitäisi treenata lähes "työkseen" jotta saisi tarvittavan varmuuden. ....Yleensä vammat tuppaavat tulemaan kuulemma noto:ta tehdessä....

        Ja olen kuullut paljon kokeneemmilta että esim joku paul chen tai coldsteelin "katana" on paljon parempi leikkaamiseen kuin joku vanha ja kuppainen guntò. Ja turvallisempi.

        Opettajasi kieltänyt tod.näk. chenin koska se on terävä. Ja kiinalainen...;)

        Mutta kuten aiemmin sanottua, nihon tò on aina nihon tò....=)

        Missä kaupungissa treenailet? Voiko tyylisuuntaa kysyä?


      • Naali^^

        No eiköhän Teräasekeskuksessa oo muitakin kuin vain koristekatanoita. =D


      • kirisaki-ouji

        ootko varma et oot puhunut teräasekeskuksen omistajan etkä työn tekijöiden kanssa.sen omistajan serkku nimittäin on ammattimainen miekka seppä ja ollu jo kymmen vuotta.kyl ne katanoista tietää.


    • jete

      no 200 on niinkun miekkailu katanan hinta jos vaan huiskit ilmaa niin semmonen 120 on kestävä katana mut jos teet niinku mä eli huiskit nyrkkeilysäkkiä niin 300-500e on hyvä

    • Rainbow100%appelssiiniMehu

      älä osta alle 150e maksavaa halpa tuotetta niissä on usein todella heikko terän kiinnitys joten jos miekka tippuu hyllynpäältä niin hyvällä tuurilla se on osissa, suosittelisin säästää pikkasen rahaa ja ostamaan noin 250-300e maksavan parempi laatuisen katanan nämä kallimat tuppaavat kestämään vaikka sillä jotain sohvan reunaa murhaisitkin

      • Ihme tiputtelijoita

        On tietenkin hyvä aina varautua kaikkeen, mutta jos sitä miekkaa käsittelee edes joten kuten vastuullisesti niin kuinka toden näköistä on, että se tippuu hyllyn päältä tai hyvin kiinnitetystä seinä telineestä???


      • oon 13.v

        Mutta eikös ne osat saisi takaisin kokoon


    • Rainbow100%appelssiiniMehu

      mut kuitenki jos oikeesti haluut miekan ja kestävän sellasen. Niin tilaa aito käsityönä tehty japanista. vaikka sehän maksaa ihan törkeesti enemmän mut ainakin kestää

    • Tamahagane

      Hyvää ei saa halvalla eikä varsinkaan satasilla.
      Jos haluat laatu katanan ja sinulla on edes minkään muotoista taitoa ja ymmärrystä sellaisen käsittelyyn ja kunnossapitoon niin ymmärtäisit ettet saa muuta kuin roskaa satasilla.
      Jos etsit koriste esinettä jolla voi huvikseen huitoa ja hölmöillä niin kyllä nuo roska katanat joita tuotetaan sarjatuotantona kiinassa ja jenkeissä luulisi kelpaavan.
      Mikäli välttämättä haluat aidon katanan joka on tehty aidoin menetelmin ja taitavien mestareiden otteella niin silloin siitä joutuu maksamaan.
      Sitä paitsi laatu terän tekemiseen ja viimeistelyyn perinteisillä menetelmillä menee jo kohtuullisen pitkä aika n.6kk. :D

      • sutemi

        Itsellä hyvä laatunen t-10 teräksinen shinken customina minulle valmistettu elinikäisellä takuulla maksoin siitä vähän alle tonnin..... Eli otapa sinäkin asiosta selvää ennen kuin heität hatusta hinta arvioita...Ja on muuten tehty aidoin menetelmin ja toi T-10 tungsten highspeep steel sattuu olemaan kestävämpää kuin aito tamahagane.... Ottakaa vitun koti senseit asiosta selvää ennen kuin esittelette "asiantutevia" mielipiteitänne...

        T: Musō Shinden-ryū 1 dan


      • no_sv_joo
        sutemi kirjoitti:

        Itsellä hyvä laatunen t-10 teräksinen shinken customina minulle valmistettu elinikäisellä takuulla maksoin siitä vähän alle tonnin..... Eli otapa sinäkin asiosta selvää ennen kuin heität hatusta hinta arvioita...Ja on muuten tehty aidoin menetelmin ja toi T-10 tungsten highspeep steel sattuu olemaan kestävämpää kuin aito tamahagane.... Ottakaa vitun koti senseit asiosta selvää ennen kuin esittelette "asiantutevia" mielipiteitänne...

        T: Musō Shinden-ryū 1 dan

        v-sanan käyttö ei vakuuttanut että nimimerkki olis lähelläkään sitä mitä kirjoittaja esitti


    • s. paavola

      itekki oon yhden setin tuolta koristeeksi tilannu. Viiden metrin päästä kohtuun näkönen mutta koristeen näkönen. lähempää todellaki koristeen näkönen ja sitten kun ottaa käteen ja alkaa "ihaileen" on todellaki leluromun näkönen. kaduttaa ja hävettää, ei kehtaa edes näytillä pitää, itseasiassa osta multa saat alle satasen koko roskan!!!:) Vaikkaki hankkisit vaan koristeeksi niin tilaa tuolta. http://www.jidai.jp/shop_Iaito.asp Saat aidon ja hienon, kehtaa pitää näytillä ja antaa vieraidenki pidellä ja ihailla. Ite teetätin suomalaisella sepällä ritarimiekan, sellasen ristinritari-taru sormusten herrasta tyyppisen miekan, syntisen hieno aito oikee, 750€ tuli hintaa ja kehtaa esitellä ja on sitä kovasti ihailtu ja koitettu ostaakki. Seuraavaksi tilaan edellämainitusta osotteesta katanan ja laitan senkin sitte seinälle roikkuun. Vittuakaan niillä ei tee mutta on ne ilo silmälle ja meneepähän raha jonnekki mikä kestää loppuiän. älä niitä satasen leluja, ei ne ole edes hienoja vaikka kuvissa kohtuu hienoilta näyttäskin. Eikä noista asiantuntioista kannata välittää, vapaa maa, saa ostaa mitä vaan koristeeksi jos niin tahtoo. Nuo pellet on sitä mieltä että oikean katanan saa ostaa vaan oikea harrastaja oikean opettajansa oikealla luvalla ja ne ei mitään koristeita ole niillä heilutaan ja huidotaan tuolla jossain pusikon reunassa ja leikitään olevinaan oikeita samuraita. niille voi sanoa ettäö menkää lapset larppaamaan.;) Paul Chenin (vai mikä lie kiinalainen) miekat maksaa yli tonnin, japanista saa aidon halvemmalla. Ei sillä etteikö tuolla sivuilla kalliimpiakin olis!!!!!:D

    • huutokauppa päättymä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe