Onko meidän aikuisten aika katsoa peiliin?
Uutinen kertoi, että joka kuudes 13–15-vuotias sai viime vuonna lastensuojeluilmoituksen. Nuorten mielenterveys on kriisissä, ja moni kysyy: pitäisikö vanhempien olla tiukempia, laittaa rajoja ja jättää itse some ja jatkuva höseltäminen vähemmälle? Ehkä pitäisi. Lapset tarvitsevat aikuisia, jotka jaksavat olla läsnä.
1. Maailma on muuttunut nopeammin kuin kukaan ehti varautua:
Netistä löytyy viidessä minuutissa sisältöä, joka voi romuttaa nuoren mielialan ja käsityksen itsestään. Jos aikuisen tuki ja turva puuttuu, syvä kuilu voi avautua nopeasti.
2. Liikkuminen on lääke, jota aliarvioidaan:
Tutkimuksissa on nähty, että jo pieni määrä liikuntaa vähentää psyykkistä kuormitusta. Ne, jotka liikkuvat suositusten mukaan, voivat parhaiten. Eli ei tarvita kilpaurheilua – riittää, että kävelee, pyöräilee, tanssii tai tekee jotain mikä saa sydämen pumppaamaan ja mielen virkistymään.
3. Luonto on ilmainen hyvinvointikeskus:
Sisällä istuminen pitkiä aikoja lisää stressiä, kun taas metsässä tapahtuu pieniä ihmeitä: maaperän mikrobit ja puiden erittämät aineet vahvistavat elimistöä, vähentävät stressiä ja kohottavat mielialaa. Esim. mikrobi Mycobacterium vaccae, jota esiintyy yleisesti maaperässä, stimuloi serotoniinin tuotantoa, vähentää tulehdusta ja voi auttaa kestämään stressiä ja ahdistusta. Jo pelkkä puiden keskellä oleminen rauhoittaa hermoston ja kirkastaa mieltä. Puutarhanhoito tai pelkkä oleskelu puiden ja maan läheisyydessä altistaa sinut näille hyödyllisille bakteereille — luoden iloa molekyylitasolla.
🌱 Olemme kehittyneet mikrobien kanssa. Mielenterveyskriisi saattaa osittain johtua erkaantumisesta luonnon biokemiallisista liittolaisista.
THL - Joka kuudennesta 13-15 vuotiaasta tehtiin lastensuojeluilmoitus
6
115
Vastaukset
- Anonyymi
Nykyajan somepenskat on niin herkkiä vaikka en edes siihen usko. Netissä on niin mukava tehdä lastensuojeluilmoitus. On muuten hyvä työkalu. Yläkerran juokseva penska hiljene kerralla kun tein nimettömä ilmoituksen jossa olin huolissaan pääseekö lapsi ulos koskaan leikkimään.
- Anonyymi
Joskus lapsi jää pimentoon kun hänestä ei tehdä lastensuojeluilmoitusta, hänestä kasvaa kaltaisesi ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus lapsi jää pimentoon kun hänestä ei tehdä lastensuojeluilmoitusta, hänestä kasvaa kaltaisesi ihminen.
Olen pärjännyt elämässä hyvin enkä ahdistu jos joskus on alamäki. 30 vuotta sitten Oulussakaan ei jääty sairauslomalle jos koira kuoli. Tänä päivänä on ihan toisin. Samoin jos pomo sanoo vähänkään sellaista joka ei ole mieluista jäädään kahden viikon saikulle. Ihan tällä viikolla on asiantuntijat ollut medioissa huolissaa kuinka lääkärille tullaan ihan elämän pienissä normaaleissa murheissa. Lastensuojelun työntekijät ovat olleet ilman kyrpää ja ovat nutturapäisiä seinästä revityn näköisiä ja katkeroituneita sosiaalidemokraatteja joiden elämän ilo tulee puuttumalla toisten asioihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pärjännyt elämässä hyvin enkä ahdistu jos joskus on alamäki. 30 vuotta sitten Oulussakaan ei jääty sairauslomalle jos koira kuoli. Tänä päivänä on ihan toisin. Samoin jos pomo sanoo vähänkään sellaista joka ei ole mieluista jäädään kahden viikon saikulle. Ihan tällä viikolla on asiantuntijat ollut medioissa huolissaa kuinka lääkärille tullaan ihan elämän pienissä normaaleissa murheissa. Lastensuojelun työntekijät ovat olleet ilman kyrpää ja ovat nutturapäisiä seinästä revityn näköisiä ja katkeroituneita sosiaalidemokraatteja joiden elämän ilo tulee puuttumalla toisten asioihin.
No olipa hyvä kun melkein ymmärsit, enempää en odottanutkaan.
- Anonyymi
maahanmuuttajien osuus?
- Anonyymi
Kantasuomalaisten osuus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512