KEITÄ SYNNYTYKSESSÄ

anni

hei!

kyselisin sellaista, että ketä ponnistusvaiheessa on läsnä? kätilö nyt varmaankin ja ehkä tuleva isä, mutta hyöriikö paikalla muitakin?

odotan esikoistani. pelkään tulevaa synnytystä ja kaiken lisäksi kärsin melkoisesta estoisuudesta. esimerkiksi naisten sauna on minulle todellinen ujouden ja häpeän paikka, ja siksi toivoisin, että voisin synnyttää mahdollisimman vähäisten silmäparien edessä.

tiedostan, että ongelmatilanteessa saapuu lääkäri sun muita, mutta tässä vaiheessa pelkään liiallista hälyä alapääni tienoilla.

olisin tosi iloinen kokeneempien neuvoista ja kohteliaista mielipiteistä!

terveisin: anni

12

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että

      vain isä ja kätilö ovat paikalla. Sitten voi mahd olla toinenkin kätilö tai lastenhoitaja joka sitten ottaa ja punnitsee ja pesee vauvan. Lääkäri tulee kun se kutsutaan.

    • poika 02/05

      poikani syntyessä läsnä olivat mieheni, kätilö ja kätillöopiskelija...olen käsittänyt niin, että yksi kätilö avustaa äitiä ja toinen kirjaa lapsen syntymäajan muut tiedot ylös! itse jännitin myös synnytystä juuri kainouteni takia, mutta kun hetki koitti, en ehtinyt koko asiaa edes ajatella...synntys vei niin mukanaan, että minulle olisi ollut sama, vaikka koko lauma hoitajia olisi ollut läsnä...miehelleni tosin ehdin huutaa ponnistusten välissä: "älä vain katso sinne alas" *hymy* ...itsekään en sitten myöhemmin halunnut nähdä istukkaa...kaikenkaikkiaan synnytys oli mahtava kokemus, joten yritä olla ajattelematta asioita liikaa etukäteen...kun hetki koittaa, yritä pitää mielesi avoinna ja muista, että kun lapsi viimein on rintasi päällä...kaikki tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä...niin ainakin minusta :)

    • neitonen84

      Heippa!
      Mulla oli ihan sama ongelma, jännitin sitä synnytystä niin paljon. Olen aika ujo ihminen. Kirjoitin toivelistankin ettei mieskätilöitä saa olla eikä opiskelijoita:) No arvaa tuliko opiskelija? Tuli ja vielä ruotsalainen(itse en ymmärrä ruotsia sanaakaan) Kätilö ja opiskelija puhuivat keskenään ruotsia josta en tajunnut mitään!
      Lopuksi tuli vielä yksi täti, olikohan lastenhoitaja tai joku. Sitten vielä yksi joka haki istukan(olen luovuttanut sen). Mutta kuule, en ajatellut niitä ihmisiä ja sitä mitä he näkee! Mulla oli vain lapsi mielessä! Se on hieno tunne!
      ONNEA SYNNYTYKSEEN!!!! ÄLÄ JÄNNITÄ!

    • 2 x äiti vm.83

      Esikoisemme syntyessä paikalla oli iskän lisäksi kätilö ja hoitaja.Ei muita.
      Mutta toisen lapsemme syntyessä oli sitten enemmän porukkaa.Johtui siitä että poika oli perätilassa ja kuulema siellä on niin harvinaista että perätilassa oleva synnytetään normaalisti alakautta.
      Eli siellä oli isän lisäksi kaksi kätilöä,ylilääkäri ja sitten nuita opiskelijoita.Oli eräs ulkomaalainenkin opiskelija.

      Ujo olen itsekin mutta ei sitä siinä tilanteessa tullut ajatelleeksi kuinka paljon porukkaa on yleisönä =) keskittyi vain olennaiseen =)

    • kätsy

      Yhdyn edelläkirjoittaneisiin, salissa on avautumisvaiheessa vain te ja kätilö, ponnistusvaiheen alkaessa kätilö pyytää paikalle toisen avustavan kätilön, jonka tehtävänä on juuri avustaa varsinaista kätilöä ja mm. kirjata ylös syntymätietoja.

      Synnytyspaikasta riippuen tarjolla on usein myös kandeja ja kätilöopiskelijoita, mutta kenenkään ei ole pakko ottaa heitä sinne jos ei halua. Lääkärikään ei tule saliin, jos hoitava kätilö ei häntä sinne pyydä vaan kunnioittaa synnyttäjän rauhaa (ainakin meillä)

    • yleensä luvan

      Ensimmäisessä synnytyksessä oli mukana kandi, jolla oli synnäriopiskelu menneillään ja toisessa oli mukana vajaa 20 opiskelijaa, kun tytär syntyi alakautta perätilassa ja sitä harvoin näkee.

      Mutta minulta kysyttiin molemmilla kerroilla, haluanko "katsojat" mukaan.

    • anni

      kiitos vastauksistanne!

      kyllä hieman on kevyempi mieli nyt, kun sain varmistuksen, että saan itse päättää keitä synnytyssalissa lopulta on. jos lapsi on perätilassa, niin luultavasti en kertakaikkiaan pysty antamaan lupaa opiskelijoiden katsella vaikka tapaus olisikin harvinainen..

      mutta kiitos vielä kerran =)

      anni

    • rv 34+

      Minulla on kaksi lasta, ja aina synnytyksessä ja muutenkin lääkärintark. olen karhannut ylimääräiset opiskelijat ulos. Joskus he kysyvät luvan, mutta yleensä ei. Viimeksi toissaviikolla lääkäri suuttui minulle, kun karhasin opiskelijan ulos. Kysyessäni, oliko näin moni ihminen tarpeen sisätutkimusta tehdessä lääkäri tokaisi, että on! Opiskelija tajusi lähteä ulos, mutta lääkäri valitti minulle siitä koko tutkimuksen ajan! Minusta on inhottavaa maata avuttomassa tilassa ihmisten puhuessa minusta asioita, joita en ymmärrä! Miehelleni olen aina synnyttämään lähtiessä sanonut, että jos en itse siinä tilanteessa tajua karhata ylimääräisiä ulos, niin se on mieheni tehtävä!

      • sh opiskelija

        Jeps, ymmärrän kyllä, että on epämukavaa jos opiskelija on mukana pälyilemässä, mutta mutta... Itse opiskelijana ja tulevana sairaanhoitajana haluan vain sanoa, että valitettavasti ala vain on sellainen, ettei sitä voi oppia ilman käytäntöä. Seuraavaksi sitten valitetaan, että on se kumma kun se ja se ei osannut mitään jne... Kirjoista ei valitettavasti voi näitä asioita oppia! Yllättävän usein muuten kuulee ihmisten puhuvan, että lääkärit (ja hoitajat) ovat niin kirjaviisaita, mutta eivät osaa tehdä tositilanteissa mitään. Mistähän voisi johtua? Opiskelijoilla on samat vaitiolovelvollisuudet ym kun muullakin henkilökunnalla. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, ettei mitään 20hengen opiskelijaporukkaa halua sisään huoneeseen...


      • kätsy
        sh opiskelija kirjoitti:

        Jeps, ymmärrän kyllä, että on epämukavaa jos opiskelija on mukana pälyilemässä, mutta mutta... Itse opiskelijana ja tulevana sairaanhoitajana haluan vain sanoa, että valitettavasti ala vain on sellainen, ettei sitä voi oppia ilman käytäntöä. Seuraavaksi sitten valitetaan, että on se kumma kun se ja se ei osannut mitään jne... Kirjoista ei valitettavasti voi näitä asioita oppia! Yllättävän usein muuten kuulee ihmisten puhuvan, että lääkärit (ja hoitajat) ovat niin kirjaviisaita, mutta eivät osaa tehdä tositilanteissa mitään. Mistähän voisi johtua? Opiskelijoilla on samat vaitiolovelvollisuudet ym kun muullakin henkilökunnalla. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, ettei mitään 20hengen opiskelijaporukkaa halua sisään huoneeseen...

        niin no sairaanhoitajaopiskelijalla nyt ei ainakaan ole koulutukseensa perustuvaa "oikeutta" tulla synnytyssaliin. Kätilöopiskelijat ja kandit ovat eriasia ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotta tietäisivät jotain siitä mistä puhuvat neuvoloissa.
        Mikäli saleissa olisivat perheen lisäksi vain ne joiden ammattitaidon kannalta se on oleellista, niin salit olisivatkin paljon rauhallisempia.
        Sitäpaitsi, synnyttäjä on se joka määrää tahdin ja jos hoitavasta kätilöstä tuntuu, että äiti ei kohteliaisuudestaan tms. syystä kehtaa sanoa ettei halua sinne muita, niin synnyttäjän asianajajana toimiminen edellyttää silloin keskustelua äidin kanssa ja tarvittaessa ulkopuolisen yleisön "ajamista" ulos.


      • toivoisin
        kätsy kirjoitti:

        niin no sairaanhoitajaopiskelijalla nyt ei ainakaan ole koulutukseensa perustuvaa "oikeutta" tulla synnytyssaliin. Kätilöopiskelijat ja kandit ovat eriasia ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotta tietäisivät jotain siitä mistä puhuvat neuvoloissa.
        Mikäli saleissa olisivat perheen lisäksi vain ne joiden ammattitaidon kannalta se on oleellista, niin salit olisivatkin paljon rauhallisempia.
        Sitäpaitsi, synnyttäjä on se joka määrää tahdin ja jos hoitavasta kätilöstä tuntuu, että äiti ei kohteliaisuudestaan tms. syystä kehtaa sanoa ettei halua sinne muita, niin synnyttäjän asianajajana toimiminen edellyttää silloin keskustelua äidin kanssa ja tarvittaessa ulkopuolisen yleisön "ajamista" ulos.

        Toivoisin kohdalleni osuvan sinunlaisesi kätilön, jos joskus olen lasta synyttämässä. Joka osaa ottaa synnyttäjän intiimitkin huolet huomioon, ihan automaattisesti. Tuohan jo helpottaisi synn.pelkoa!
        Itse pelkään synnytystä, pelännyt niin kauan kuin voin muistaa, ja inhottaa ajatus että mukana olisi "ylimääräisiä" katselemassa. Olen juuri niitä kohteliaita/kainoja tyyppejä, jotka ei vältämättä heti osaa sanoa ei....ja jälkeenpäin harmittaa. Voisi luottaa että kätilö pitää puoliani jos ei itse siihen juuri kykene, mihin haluaisi.


    • MaisaKaisa2

      Itsellä on toisenlainen vastaanotto. Kun kävin pelkopolilla ja esitin toiveen mahdollisimman monesta kätilöstä tai harjottelijasta ja toivoin kätilöksikin miestä niin sanoivat vain, että ei onnistu. Henkilökuntaa on kuulemma vähän ja kaikki naisia. Harjottelijat ovat harvinainen lisä jota ei voi kelleen luvata. Edes kätilö itse ei ehdi olla synnytyksessä paikalla kaiken aikaa. Usein hän lähtee muihin tehtäviin joten jään aina välillä yksin. Se äimoa naiskätilö käy välillä katsomassa miten sujuu. Hän on todennäköisesti se ainoa jonka näen. Kehoittivat ottamaan mukaan vaikka ystävän tai tilaamaan doulan jos tahdon jonkun kätilön lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4350
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4275
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4006
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2877
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2551
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2118
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2023
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe