Tämä on siis oma kokemus. Kyseessä Continental VikingContact 7 -kitkarenkaat ja Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat.
Eri kuuraisella (jäisellä) asvaltilla on selvä kitkarenkaan hyväksi. Nastarenkaan jääpito on nastojen varassa eikä nasta saa otetta ohuesta jääkerroksesta vaan luistaa asvalttia vastaan. Kova rapina lähtee, kun nastat raastavat asvalttia.
Kitkarenkailla pito on tahmeampi eikä ero pidon ja luiston välillä ole sellainen OHO vaan kitkarengas ohjautuu vielä luistaessaankin.
Nastarengas on liukas myös mukulakivellä ja sileällä märällä betonilla.
Peilijäisellä tiellä uusilla renkailla nastarengas pitää hieman paremmin kuin kitkarengas, mutta jo yhden talven ajon jälkeen ero kääntyy kitkarenkaan hyväksi. koska nastat pyöristyvät. Kulunut nasta raapii jäähän jälkiä, mutta ei pidä. Renkaan elinkaaren aikana kitkarengas tarjoaa enemmän jääpitoa kuin nastarengas.
Tämä siis oma kokemus ja Tekniikan Maailman kuluneiden talvirenkaiden vertailu vuosia sitten tukee tätä.
Oman kokemukseni mukaan kitkarengas pitää mustalla jäällä paremmin kuin nastarengas.
14
282
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun kannattaa lukea autolehtien talvirengastestejä ja sieltä saat oikeaa tietoa kumpi toimii paremmin eri olosuhteissa.
- Anonyymi
Onneksi noita mukulakivipintoja ei paljon enää joudu ajelemaan.
- Anonyymi
Ja sitten tämä:
"Kitkarenkailla pito on tahmeampi eikä ero pidon ja luiston välillä ole sellainen OHO vaan kitkarengas ohjautuu vielä luistaessaankin."
Nastarengas antaa aina muuttuvaa ääniefektiä kun lähestytään pidon rajaa. Kitkarengas menettää pitonsa ilman ääniefektejä ja lähinnä niiden pidon menetyksen näkee visuaalisista efekteistä kojelaudassa. Nastarenkaalla äänen muutos ennakoi kojelaudan efektejä, mutta jos kuski reagoi itse jo tuntuman ja äänen muutokseen, niin valoshow ei edes ala. Ja kaikki tämä tapahtuu nastarenkaalla suuremmassa nopeudessa kuin kitkarenkaalla....siis jos puhutaan jäisestä tienpinnasta, oli jää sitten kuuran, mustan tai märän kiiltävän muodossa.
Tuosta voi katsoa totuutta silmiin: https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE- Anonyymi
Ja lisättäköön tähän, että omassa autossa on kitkarenkaat talvisin nyt ja aina. Mutta en nyt sentään koskaan mene kehumaan niitä nastarengasta pitävämmiksi. Lumella se voi olla mahdollista, mutta sielläkin ero kitkarenkaan eduksi on lähinnä "mahdollinen" ja ero kääntyy heti toisinpäin, mikäli lumen alla on jäätä.
Emännän autossa on nastat, joten tuntuma niiden pitoerosta kitkoihin tulee päivitettyä joka talvi useita kertoja.
Kitkarenkaat ovat riittävän hyvät siihen, että nykyisillä talvinopeusrajoituksilla nastarenkaat voitaisiin aivan turvallisesti kieltää. Toki ensimmäisenä talvena kolisisi vähän enemmän kun oppimiskäyrä ainaisilla nastarenkaalla ajavilla olisi vielä kovin alkuvaiheessa. Luulisi, että nykyhallitus joka hakee säästöjä vähän kaikkialta, huomaisi tien korjauksista tulevat säästöt jos nastarenkaat kiellettäisiin. Ja ehkä myös verotusmahdollisuuden fanaattisimpien nastarengaskannattajien suunnalta. Täyskiellon sijaan mahdollisesti nastarengasvero, 100€/rengas leveyteen 155 saakka, 150€/rengas 195 leveyteen saakka ja 200€/rengas kun leveys yli 195. 800€/sarja + alvi, maksaisi vähänkään painavampien autojen rengassarja enemmän nastallisena kuin nastattomana....saattaisi nastattomuuden kokeilu ainakin kiinnostaa.
- Anonyymi
On varastoja peltoteiden takana ja ajellaan syviä luonnon mäkiä. Ne on pyöreitä ja liukas jää usein tammikuun-huhtikuun välillä. Ei voi kävellä tai ajaa traktorilla ilman ketjuja pohjalla koska ei pääse enää tietä ylös.
Kohta 10 vuotiaat continental icecontact 2 pitää etuvetoisessa 100hv manuaali autossa niin hyvin että voi ajaa jopa hiljaa 1 vaihteella ja perässä respon 3 metriä pitkä, 1.5m leveällä lavalla oleva jämerä kuomullinen kärryllä jossa omapaino 300kg ja painoa vielä päällä.
Renkaat puree ja vetopito erinomainen.
Jos pysähdyn sen notkelmaan pohjalle niin auton keulan on jyrässä mäessä. Pääsen ajamalla ylös.
Kohta 10 vuotiaissa nastarenkaissa kumi on samanlaista kuin uutena, kaikki nastat paikallaan, kaikki nastat on selvästi ulkona pinnasta, kaikki nastat on ehjiä. - Anonyymi
Riippuu varmaankin mustan jään paksuudesta.
Kyllä se nasta asfalttiakin raapii. - Anonyymi
Kaasujalka lehdessä 10/2025 s.2,on kuvaava otos mitä nastarenkaat aiheuttaa sikakalliille asfaltille.
- Anonyymi
Pks-seudulla kokeillaan veden levittämistä kaduille paikka paikoin koerahastusmielessä pian.
- Anonyymi
Nykyiset nastarenkaat ovat varustettu myös laajasti lamelleilla ja ne purevat jäähän samalla tyylillä kuten kitkarenkaatkin.
- Anonyymi
Onhan se selvää, että nastarengas pitää jäällä paremmin, mutta kitkarenkaan ominaisuudet riittää normaaliin ajoon hyvin kaikissa olosuhteissa ja siksi en enää koskaan hankin nastarenkaita, koska ne pitävät ääntä ja suurin osa talvesta ajetaan paljailla teillä, enkä halua tuhota teitä.
- Anonyymi
Kaksikin kirjoittaa mustasta jäästä, mutta tuntuu, että ainakaan ensimmäinen ei edes tiedä, mitä on musta jää.
- Anonyymi
Korjaan sen verran, että tarkoitin kahta aloitukseen vastaajaa.
- Anonyymi
Musta jää on kaikki sellainen jää, mitä voi erehtyä luulemaan märäksi tienpinnaksi.
Molekyylikerroksen paksuutta ei ole määritetty. Nastarengas on tietysti parhaimmillaan kitkarenkaaseen nähden, mikäli jään kerrospaksuus on sellainen, että nasta saa otetta sekä jäästä, että jään alla olevasta asfaltista. Kitkarengas joutuu joka tapauksessa tyytymään lähinnä epätasaisuuksista kiinni saamiseen, se kun ei itse pysy epätasaisuutta raapimaan esille.
- Anonyymi
Tekniikan Maailman mukaan parhaat kitkarenkaat pitävät jäällä nastarenkaita paremmin, kun
- on riittävästi pakkasta tai
- jään pinta ei ole sileä tai
- jääkerros on ohut.
Itse tykkään Continentalin kitkarenkaista. Kerta kaikkiaan upeat ajaa, hyvä tuntuma ja räppääjäyt tykkäävät, kun pitoa riittää vielä ajettaessa ylikovaa luistoissa.
Jostain syystä mun auto oli nastarenkailla aliohjaava. Ajoin kerran T-risteyksessä tien yli ojaan. Lipsahti äkkiä. Kitkarenkailla ei ole tuollaista, koska auto kääntyy ihan eri hyvin.
Halpisrenkaat ovat huonoja oli nastat tai kitkat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai908416Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424738Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414391Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit452615Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.981478- 401296
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441246Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641152Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391150Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1671090