Tämä on siis oma kokemus. Kyseessä Continental VikingContact 7 -kitkarenkaat ja Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat.
Eri kuuraisella (jäisellä) asvaltilla on selvä kitkarenkaan hyväksi. Nastarenkaan jääpito on nastojen varassa eikä nasta saa otetta ohuesta jääkerroksesta vaan luistaa asvalttia vastaan. Kova rapina lähtee, kun nastat raastavat asvalttia.
Kitkarenkailla pito on tahmeampi eikä ero pidon ja luiston välillä ole sellainen OHO vaan kitkarengas ohjautuu vielä luistaessaankin.
Nastarengas on liukas myös mukulakivellä ja sileällä märällä betonilla.
Peilijäisellä tiellä uusilla renkailla nastarengas pitää hieman paremmin kuin kitkarengas, mutta jo yhden talven ajon jälkeen ero kääntyy kitkarenkaan hyväksi. koska nastat pyöristyvät. Kulunut nasta raapii jäähän jälkiä, mutta ei pidä. Renkaan elinkaaren aikana kitkarengas tarjoaa enemmän jääpitoa kuin nastarengas.
Tämä siis oma kokemus ja Tekniikan Maailman kuluneiden talvirenkaiden vertailu vuosia sitten tukee tätä.
Oman kokemukseni mukaan kitkarengas pitää mustalla jäällä paremmin kuin nastarengas.
14
216
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun kannattaa lukea autolehtien talvirengastestejä ja sieltä saat oikeaa tietoa kumpi toimii paremmin eri olosuhteissa.
- Anonyymi
Onneksi noita mukulakivipintoja ei paljon enää joudu ajelemaan.
- Anonyymi
Ja sitten tämä:
"Kitkarenkailla pito on tahmeampi eikä ero pidon ja luiston välillä ole sellainen OHO vaan kitkarengas ohjautuu vielä luistaessaankin."
Nastarengas antaa aina muuttuvaa ääniefektiä kun lähestytään pidon rajaa. Kitkarengas menettää pitonsa ilman ääniefektejä ja lähinnä niiden pidon menetyksen näkee visuaalisista efekteistä kojelaudassa. Nastarenkaalla äänen muutos ennakoi kojelaudan efektejä, mutta jos kuski reagoi itse jo tuntuman ja äänen muutokseen, niin valoshow ei edes ala. Ja kaikki tämä tapahtuu nastarenkaalla suuremmassa nopeudessa kuin kitkarenkaalla....siis jos puhutaan jäisestä tienpinnasta, oli jää sitten kuuran, mustan tai märän kiiltävän muodossa.
Tuosta voi katsoa totuutta silmiin: https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE- Anonyymi
Ja lisättäköön tähän, että omassa autossa on kitkarenkaat talvisin nyt ja aina. Mutta en nyt sentään koskaan mene kehumaan niitä nastarengasta pitävämmiksi. Lumella se voi olla mahdollista, mutta sielläkin ero kitkarenkaan eduksi on lähinnä "mahdollinen" ja ero kääntyy heti toisinpäin, mikäli lumen alla on jäätä.
Emännän autossa on nastat, joten tuntuma niiden pitoerosta kitkoihin tulee päivitettyä joka talvi useita kertoja.
Kitkarenkaat ovat riittävän hyvät siihen, että nykyisillä talvinopeusrajoituksilla nastarenkaat voitaisiin aivan turvallisesti kieltää. Toki ensimmäisenä talvena kolisisi vähän enemmän kun oppimiskäyrä ainaisilla nastarenkaalla ajavilla olisi vielä kovin alkuvaiheessa. Luulisi, että nykyhallitus joka hakee säästöjä vähän kaikkialta, huomaisi tien korjauksista tulevat säästöt jos nastarenkaat kiellettäisiin. Ja ehkä myös verotusmahdollisuuden fanaattisimpien nastarengaskannattajien suunnalta. Täyskiellon sijaan mahdollisesti nastarengasvero, 100€/rengas leveyteen 155 saakka, 150€/rengas 195 leveyteen saakka ja 200€/rengas kun leveys yli 195. 800€/sarja + alvi, maksaisi vähänkään painavampien autojen rengassarja enemmän nastallisena kuin nastattomana....saattaisi nastattomuuden kokeilu ainakin kiinnostaa.
- Anonyymi
On varastoja peltoteiden takana ja ajellaan syviä luonnon mäkiä. Ne on pyöreitä ja liukas jää usein tammikuun-huhtikuun välillä. Ei voi kävellä tai ajaa traktorilla ilman ketjuja pohjalla koska ei pääse enää tietä ylös.
Kohta 10 vuotiaat continental icecontact 2 pitää etuvetoisessa 100hv manuaali autossa niin hyvin että voi ajaa jopa hiljaa 1 vaihteella ja perässä respon 3 metriä pitkä, 1.5m leveällä lavalla oleva jämerä kuomullinen kärryllä jossa omapaino 300kg ja painoa vielä päällä.
Renkaat puree ja vetopito erinomainen.
Jos pysähdyn sen notkelmaan pohjalle niin auton keulan on jyrässä mäessä. Pääsen ajamalla ylös.
Kohta 10 vuotiaissa nastarenkaissa kumi on samanlaista kuin uutena, kaikki nastat paikallaan, kaikki nastat on selvästi ulkona pinnasta, kaikki nastat on ehjiä. - Anonyymi
Riippuu varmaankin mustan jään paksuudesta.
Kyllä se nasta asfalttiakin raapii. - Anonyymi
Kaasujalka lehdessä 10/2025 s.2,on kuvaava otos mitä nastarenkaat aiheuttaa sikakalliille asfaltille.
- Anonyymi
Pks-seudulla kokeillaan veden levittämistä kaduille paikka paikoin koerahastusmielessä pian.
- Anonyymi
Nykyiset nastarenkaat ovat varustettu myös laajasti lamelleilla ja ne purevat jäähän samalla tyylillä kuten kitkarenkaatkin.
- Anonyymi
Onhan se selvää, että nastarengas pitää jäällä paremmin, mutta kitkarenkaan ominaisuudet riittää normaaliin ajoon hyvin kaikissa olosuhteissa ja siksi en enää koskaan hankin nastarenkaita, koska ne pitävät ääntä ja suurin osa talvesta ajetaan paljailla teillä, enkä halua tuhota teitä.
- Anonyymi
Kaksikin kirjoittaa mustasta jäästä, mutta tuntuu, että ainakaan ensimmäinen ei edes tiedä, mitä on musta jää.
- Anonyymi
Korjaan sen verran, että tarkoitin kahta aloitukseen vastaajaa.
- Anonyymi
Musta jää on kaikki sellainen jää, mitä voi erehtyä luulemaan märäksi tienpinnaksi.
Molekyylikerroksen paksuutta ei ole määritetty. Nastarengas on tietysti parhaimmillaan kitkarenkaaseen nähden, mikäli jään kerrospaksuus on sellainen, että nasta saa otetta sekä jäästä, että jään alla olevasta asfaltista. Kitkarengas joutuu joka tapauksessa tyytymään lähinnä epätasaisuuksista kiinni saamiseen, se kun ei itse pysy epätasaisuutta raapimaan esille.
- Anonyymi
Tekniikan Maailman mukaan parhaat kitkarenkaat pitävät jäällä nastarenkaita paremmin, kun
- on riittävästi pakkasta tai
- jään pinta ei ole sileä tai
- jääkerros on ohut.
Itse tykkään Continentalin kitkarenkaista. Kerta kaikkiaan upeat ajaa, hyvä tuntuma ja räppääjäyt tykkäävät, kun pitoa riittää vielä ajettaessa ylikovaa luistoissa.
Jostain syystä mun auto oli nastarenkailla aliohjaava. Ajoin kerran T-risteyksessä tien yli ojaan. Lipsahti äkkiä. Kitkarenkailla ei ole tuollaista, koska auto kääntyy ihan eri hyvin.
Halpisrenkaat ovat huonoja oli nastat tai kitkat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713879- 1013495
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783328Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241585
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016