Syksyksi Ruotsiin

Elle

Moi!

Olen lähdössä syksyksi Ruotsiin opiskelemaan. Onko muita?

23

8765

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

päin? kiinnostais kyl kovin lähteä johkin ulkomaille! mut ei yksin..

• ruotsinsuomalainen

Mä hain viime vuonna opiskelemaan Ruotsiin. Opiskelen historiaa södertörnin korkeakoulussa Tukholman lähellä. Helppo oli päästä sisään. Hain nyt Helsingin yliopistoon opiskelemaan hissaa, jos en pääse (en usko että pääsen) jatkan Ruotsissa taas nyt syksyllä. Tukholma on kiva kaupunki ja olen viihtynyt hyvin. Suosittelen ehdottomasti. :-) Ja Tukholmaan voi hakea opiskelemaan myös talvella, jolloin opiskelu alkaisi tammikuussa(jos et ole vielä hakenut), riittää vain että lähettää päästötodistuksen, pääsykokeita ei ole. Ja jollei opiskelu kiinnosta niin, eiköhän sieltä töitäkin löydy.

• Elle

...Örebron yliopistoon.

• minä
        ruotsinsuomalainen kirjoitti:

Mä hain viime vuonna opiskelemaan Ruotsiin. Opiskelen historiaa södertörnin korkeakoulussa Tukholman lähellä. Helppo oli päästä sisään. Hain nyt Helsingin yliopistoon opiskelemaan hissaa, jos en pääse (en usko että pääsen) jatkan Ruotsissa taas nyt syksyllä. Tukholma on kiva kaupunki ja olen viihtynyt hyvin. Suosittelen ehdottomasti. :-) Ja Tukholmaan voi hakea opiskelemaan myös talvella, jolloin opiskelu alkaisi tammikuussa(jos et ole vielä hakenut), riittää vain että lähettää päästötodistuksen, pääsykokeita ei ole. Ja jollei opiskelu kiinnosta niin, eiköhän sieltä töitäkin löydy.

miten asunto? tuntuu siltä että Tukholmasta on todella vaikea saada vuokrakämppää? Mitä kautta olette saaneet, kauanko kesti ja paljonko maksatte vuokraa ja mistä päin kämpän saitte? Netissä näkyy paljon ilmoituksia joissa vuokrakämppiä halutaan vaihtaa mutta se ei paljoa auta :)

• Suomalaisille
        minä kirjoitti:

miten asunto? tuntuu siltä että Tukholmasta on todella vaikea saada vuokrakämppää? Mitä kautta olette saaneet, kauanko kesti ja paljonko maksatte vuokraa ja mistä päin kämpän saitte? Netissä näkyy paljon ilmoituksia joissa vuokrakämppiä halutaan vaihtaa mutta se ei paljoa auta :)

Toki niitä asuntoja löytyy muualtakin jos viitsii nähdä vaivaa ja on ajoissa liikkeellä, vuokrathan nyt ovat Ruotsissa aika korkeat. Jos arvostaa asiointia suomalaisten kanssa ja selvällä suomenkielellä niin täältä löytää jonkinverran tietoa, suosittelen:

http://web.tukholma.net/

Kaksi hyvää linkkiä eri asunto-ilmoituksiin:

http://web.tukholma.net/markkinat/annonser.asp?TypID=4&AnnonsTyp=Asuntomarkkinat

http://web.tukholma.net/markkinat/annonser.asp?TypID=3&AnnonsTyp=Vuokra-asunnot

Valikoima ei ole kovin suuri mutta muuten tuo on kyllä paras paikka josta ainakin aloittaisin!

• Kohta Ruotsissa

Olen tässä muutaman viikon päästä lähdössä Luulajan teknilliseen yliopistoon Pohjois-Ruotsiin. Minne päin itse olet?

• Elle

Örebron yliopistoon.

• Kohta Ruotsissa

Kertokaahan, missä yliopistossa Ruotsissa opiskelette tai tulette opiskelemaan. Kokemuksia?

• siny

Itse opiskelen tällä hetkellä uumajan yliopistossa museologiaa. Ihan kivaa on sinänsä ollut, vaikka opiskelu muistuttaakin enemmän lukiota kuin yliopistoa :/

• Vaihtari

Hei!

Minäkin lähden tässä reilun parin viikon kuluttua Ruotsiin vaihtoon, suuntana on Tukholman yliopisto. Tukholma on minulle aika tuntematon kaupunki, olen ollut siellä vain kerran aiemmin joten hieman jo rupeaa jännitys kasvamaan!

Tukholma ja Ruotsi yleensäkin on mielestäni hyvä valinta vaihtopaikaksi, sillä ruotsin kieli on hyvä hallita ja Suomeen pääsee käymään nopeasti ja halvalla. :)

Onko muita menossa Tukholmaan/ jo Tukholmassa? Olisi kiva tietää! Kenties voisi jopa jossain vaiheessa tavata...?

• Elle

Moi!

Milloin olet lähdössä Tukholmaan? Ja millä matkustat sinne? Jos vaikka sattuis sama matka... :)

• malin

Hei,

Mitä opiskelet Tukholman yliopistolla?
        Olen asunut parisen viikkoa Tukholmassa ja hakenut yliopistolle opiskelemaan..

• ruotsiin lähtijä

Minä olen myös lähdössä Örebron yliopistoon opikelemaan! Lähden viikon kuluttua. Milloin olet itse lähdössä ja mitä aiot opiskella?

• Elle

Hei, kuinka hienoa!

Lähden nyt perjantaina ja minulla on muutama kurssi kasvatustieteitä ja ruotsin kielen kurssi. Mitä itse opiskelet?

• ruotsiin lähtijä
        Elle kirjoitti:

Hei, kuinka hienoa!

Lähden nyt perjantaina ja minulla on muutama kurssi kasvatustieteitä ja ruotsin kielen kurssi. Mitä itse opiskelet?

Moi!
        Kiva tietää että muitakin suomalaisia on tulossa syksyksi sinne!
        Mä alotan valtiotieteiden opiskelun,(pol.mag. ohjelman) ja varmaan myös svenska för utländska studenter-kurssin. Vähän jännittää miten tuun pärjäämään, sillä mun äidinkieli on suomi ja opiskelen ihan lukioruotsi pohjalta...Lähden sunnuntaina laivalla sinne.
        Mistäpäin Örebrota olet löytänyt asunnon? Oletko yksin lähdössä?

• Elle
        ruotsiin lähtijä kirjoitti:

Moi!
        Kiva tietää että muitakin suomalaisia on tulossa syksyksi sinne!
        Mä alotan valtiotieteiden opiskelun,(pol.mag. ohjelman) ja varmaan myös svenska för utländska studenter-kurssin. Vähän jännittää miten tuun pärjäämään, sillä mun äidinkieli on suomi ja opiskelen ihan lukioruotsi pohjalta...Lähden sunnuntaina laivalla sinne.
        Mistäpäin Örebrota olet löytänyt asunnon? Oletko yksin lähdössä?

Mulle on ilmeisesti hankittu asunto yliopiston kautta, joitain niitä paikallisia opiskelija-asuntoja. Ihan yliopiston lähellä on kaksi asuntoaluetta ja muutaman kilometrin päässä on vielä yksi. Jonnekin niistä tulen todennäköisesti majoittumaan.

Olen lähdössä yksin, ja hieman tässä jännittää itseäkin. Mullakaan ei ole kuin lukion ruotsi pohjana, mutta onhan se jo paljon enemmän kuin monilla muilla vaihto-opiskelijoilla. Miten kauan opiskelet siellä? Mä olen vain syyslukukauden, täytyy sitten tulla kotisuomeen jatkamaan opintoja.

• Ruotsiin lähtijä
        Elle kirjoitti:

Mulle on ilmeisesti hankittu asunto yliopiston kautta, joitain niitä paikallisia opiskelija-asuntoja. Ihan yliopiston lähellä on kaksi asuntoaluetta ja muutaman kilometrin päässä on vielä yksi. Jonnekin niistä tulen todennäköisesti majoittumaan.

Olen lähdössä yksin, ja hieman tässä jännittää itseäkin. Mullakaan ei ole kuin lukion ruotsi pohjana, mutta onhan se jo paljon enemmän kuin monilla muilla vaihto-opiskelijoilla. Miten kauan opiskelet siellä? Mä olen vain syyslukukauden, täytyy sitten tulla kotisuomeen jatkamaan opintoja.

Hei!

Saavuin maanantaina tänne Örebrohon, ja viikko on mennyt muuttojärjestelyissä, rekisteröitymisissä ja nollningen-riennoissa. Tarkoituksenani olisi opiskella koko ohjelma, joka kestää neljä vuotta. Miten olet viihtynyt? Onko täällä paljon muita vaihto-oppilaita? Itse olen viettänyt aikaa ainoastaan ruotsalaisten kanssa, enkä ole törmännyt vielä keneenkään ulkomaalaiseen opiskelijaan. Olisi kiva tavata jossakin vaiheessa:)

• Suuntana Ruotsi
        Ruotsiin lähtijä kirjoitti:

Hei!

Saavuin maanantaina tänne Örebrohon, ja viikko on mennyt muuttojärjestelyissä, rekisteröitymisissä ja nollningen-riennoissa. Tarkoituksenani olisi opiskella koko ohjelma, joka kestää neljä vuotta. Miten olet viihtynyt? Onko täällä paljon muita vaihto-oppilaita? Itse olen viettänyt aikaa ainoastaan ruotsalaisten kanssa, enkä ole törmännyt vielä keneenkään ulkomaalaiseen opiskelijaan. Olisi kiva tavata jossakin vaiheessa:)

Moi!

Lukeeko kukaan teistä Ruotsissa opiskelevista/opiskelleista enää tätä palstaa? Minua kiinnostasi kovasti lähteä ensi syksynä Ruotsiin opiskelemaan, ja olisi kiva kuulla teidän kommenttejanne hakemisesta ym. Jos joku haluasi vaikka antaa sähköpostiosoitteensa, niin olisi kiva mailailla :)

Kiitoksia!

• Sverige björn
        Suuntana Ruotsi kirjoitti:

Moi!

Lukeeko kukaan teistä Ruotsissa opiskelevista/opiskelleista enää tätä palstaa? Minua kiinnostasi kovasti lähteä ensi syksynä Ruotsiin opiskelemaan, ja olisi kiva kuulla teidän kommenttejanne hakemisesta ym. Jos joku haluasi vaikka antaa sähköpostiosoitteensa, niin olisi kiva mailailla :)

Kiitoksia!

Minua kiinnostaisi myös kovasti lähteä ruotsiin opiskelemaan ensi vuoden syksyllä armeijan jälkeen. Tiedot hakemisesta ja pääsyvaatimuksista ja pääsyvaikeudesta uupuvat. Onko Tukholmassa tai siinä lähistöllä mitään teknillistä yliopistoa?

• anselmiina
        Sverige björn kirjoitti:

Minua kiinnostaisi myös kovasti lähteä ruotsiin opiskelemaan ensi vuoden syksyllä armeijan jälkeen. Tiedot hakemisesta ja pääsyvaatimuksista ja pääsyvaikeudesta uupuvat. Onko Tukholmassa tai siinä lähistöllä mitään teknillistä yliopistoa?

Myös minua kiinnostaisi lähteä ensi syksynä opiskelemaan Ruotsiin. Olen tutkinut Tukholman yliopiston katalogia ja tulin siihen tulokseen, että miltei joka linjalle vaaditaan Svenska B -tutkinto. Oletteko te suorittaneet tällaisen tutkinnon ja jos olette, niin kuinka vaativa se on? Olen pitkän ruotsin lukija, mutta kokeessa on myös suullinen osuus, jossa vaaditaan kuulemma aika hyvää ruotsin kielen hallintaa.

Vai onko joku päässyt opiskelemaan Ruotsiin ilman kielitutkintoa? Minua kiinnostaa lähinnä oikeustiede, yhteiskuntatieteet ja historia, mutta olen myös harkinnut IT-alaa, mikäli lyhyt matematiikkani käy Ruotsin B matematiikasta. Ruotsin lukioissahan on sekä A-, B- ja C-matematiikka, joista C on kaikista vaativin. B matematiikalla voisi päästä jo jotakin opiskelemaan ilman kielitutkintoa, mutta vastaako Suomen lyhyt matematiikka vain ja ainoastaan Ruotsin A-matematiikkaa?

Kertokaahan te Ruotsissa opiskelevat, kuinka haku käytännössä toteutuu. Kokemuksia ja neuvoja kaipaillaan, sillä veri vetäisi Ruotsia kohti.

Ja Sverige björn: Kyllä tuolta Tuhkolmasta teknillinen löytyy. (http://www.kth.se/ )

• cane
        Suuntana Ruotsi kirjoitti:

Moi!

Kiitoksia!

Hei!

Itse olen lähdössä ensi keväänä Örebrohon vaihtoon, joten kovasti kiinnostaa kuulla, milaisia kokemuksia muilla on ollut. Joten kirjoitelkaa kuulumisia tai vinkatkaa, jos näette jossain muualla juttuja aiheesta.

• idahhh91

Hei ! Haluaisin siis myos opiskelemaan ruotsiin. tiedatko onko siella englannin kielisia kouluja joissa vois opiskella suoraan jtn ammattia ...

• Suomalaisillekin

Kyllä niitä asuntoja löytyy jos viitsii nähdä vaivaa ja on ajoissa liikkeellä, halvalla nyt ei saa ainakaan hyviltä paikoilta mitään. Jos arvostaa asiointia suomalaisten kanssa ja selvällä suomenkielellä niin täältä löytää jonkinverran tietoa, suosittelen:

http://web.tukholma.net/

Kaksi hyvää linkkiä eri asunto-ilmoituksiin:

http://web.tukholma.net/markkinat/annonser.asp?TypID=4&AnnonsTyp=Asuntomarkkinat

http://web.tukholma.net/markkinat/annonser.asp?TypID=3&AnnonsTyp=Vuokra-asunnot

Valikoima ei ole kovin suuri mutta muuten tuo on kyllä paras paikka josta ainakin aloittaisin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4402
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2859
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2612
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      86
      1585
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      192
      1030
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59