Pelletti takassa

Anonyymi-ap

Tuo pelletti on nyt alkanut yleistymään takan lämmityksessä. Onko kellään suositella mitään hyvää pelletin polttolaitetta tähän tarkoitukseen?

15

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kokemusta 15 v takaa ja yksi talvi riitti. En suosittelisi kenellekään ainakaan tätä: https://www.k-rauta.fi/tuote/pellettipoltin-tp-30-tulipiippu/6430025720104
      Syttyy, tai ei syty. Yhdellä kopallisella pienen vuolukivitakan sai vain haaleaksi. Pellettejä voi lisäta vasta kun hiillos on hiipunut ja koppa jäähtynyt. Mistään et näe, milloin hiillosta ei enää ole. Jos sitä on ja suljet pellin, niin häkää tulee ihan kunnolla. Suosittelen häkävaroitinta, jos noiden kanssa alkaa leikkimään.

• Anonyymi

Hei.

• Anonyymi

Olen lämmittänyt takkaa talvisin lähes joka päivä. Puulla ja viime vuosina pelletillä kun ei enään puuhommat kiinnostaneet. Pelletillä lämmittäminen on helppoa mutta väärillä vehkeillä ajanhukkaa. Monenlaista koria ja laatikkoa oon kokeillu mutta lumoxin laite on ainut toimiva ratkaisu ainakin minulla. Pellettiin vaihdoin kaksi vuotta sitten kun lumox tarttui puuilosta mukaan ja tyytyväinen olen. Eli ehdottomasti suosittelen pellettiä mutta kannattaa suoraan investoida vähän parempi poltin ja jättää muutaman kympin korit hyllyyn

• Anonyymi

En muista enää hintaa, mutta tuo em. tulipiippu ei ollut mikään halpislaite. Ei taideta enää valmistaa - luojan kiitos.

• Anonyymi

Rahallinen hyöty ainakin häviää, jos korvaa takassa puun pelletillä. Pelletti sopii automaattisiin syöttöjärjestelmiin parhaiten.

• Anonyymi

Samaa mieltä.... Eikä edes ostopuilla lämmittäminen ole taloudellisessa mielessä järkevää.

• Anonyymi

Niin tämähän on yleinen uskomus jos aiheesta ei ole kokemusta. Itse kyllä olen tyytyväinen pellettiin, 500kg kotipihaan toimitettuna tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin klapi jos on ostopuun varassa. Ja tuolla 500kg lämmittää koko talven helposti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tämähän on yleinen uskomus jos aiheesta ei ole kokemusta. Itse kyllä olen tyytyväinen pellettiin, 500kg kotipihaan toimitettuna tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin klapi jos on ostopuun varassa. Ja tuolla 500kg lämmittää koko talven helposti.

Näin varmaan onkin, mutta sinulla tuskin on pelletinpolttokoria takassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.expondo.fi/pellettikoneet/ ja eikun ite tekemään nme pelletit, raakaaine on ihan ilmaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Takassa on pelletin polttolaite. Koreistakin on kokemuksia mutta ei ainakaan omaan käyttöön soveltunut.

• Anonyymi

• Anonyymi

Minulla sama kori, kuin edellisellä. Hyvin toimii. Vähän yli 2 kg poltan kahdesti päivässä varaavaassa takassa. Mukavasti pysyy takka lämpimänä.
      Eniten miellyttää pelletin helppous ja puhtaus puihin verrattuna, mutta jos aikoo jonkun ruoan tehdä takassa, niin silloin pitää lämmittää puilla isommin. Kerta-annos pellettejä vastaa kolmea keskikokoista klapia.

• Anonyymi

Eli tuohon meidän 3500 kg järkäleeseen yhdellä pellettiannoksella ei olisi kummoista vaikutusta. Jos ja kun lämmitän, niin 0,5 metrisiä klapeja menee puolisen kantokopallista joka kerta. Kovat pakkaset, niin kaksi kopallista. Mikä lukumääränä sitten onkaan, riippuu ihan klapien koosta. Just hain 8 klapia, yhteispaino 14 kg. Koivua, kuusta ja mäntyä, äskeiset taisi olla suurimmalta osin koivua.

Meilla halot, tai olkoot sitten klapeja ovat melkoisen isoja. Tarkoituksella isoja, koska palavat rauhallisemmin. Toisekseen mökkimetsästä kaadetuista vanhoista ja isoista puista ei viitsi / jaksa mitään pikkuklaapeja tehdäkään. Ilmeisesti oikean halon määritelmä on 1 m pituus...

• Anonyymi

Minulla pelletti on säkkitavaraa (15kg)) rautakaupasta. Tai sieltä, mistä säkin kulloinkin edullisimmin saa. 5 tai 10 säkkiä haen kerralla.
      Pakko ei olisi lämmittää takkaa lainkaan, mutta sen tuoma lämpö on olohuoneessa mukava pakkasilla, kun on kylmää lasipintaa aika paljon olohuoneessa sekä viereisessä huoneessa.
      Kaukolämpöä säästyy aika paljon, kun lämmittää takkaa ja toisessa päässä taloa on ilmalämpöpumppu. Kaukolämmön hinta kun on vain koko ajan nousussa.

• Anonyymi

Pokassa ol ihimissyöjä. Pekkaan ei piä tallentaa mithän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      97
      3574
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      5
      1959
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      7
      1730
    4. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      34
      1465
    5. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      58
      986
    6. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      930
    7. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      70
      882
    8. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      47
      840
    9. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      817
    10. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      794
    Aihe