Pelletti takassa

Anonyymi-ap

Tuo pelletti on nyt alkanut yleistymään takan lämmityksessä. Onko kellään suositella mitään hyvää pelletin polttolaitetta tähän tarkoitukseen?

15

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kokemusta 15 v takaa ja yksi talvi riitti. En suosittelisi kenellekään ainakaan tätä: https://www.k-rauta.fi/tuote/pellettipoltin-tp-30-tulipiippu/6430025720104
      Syttyy, tai ei syty. Yhdellä kopallisella pienen vuolukivitakan sai vain haaleaksi. Pellettejä voi lisäta vasta kun hiillos on hiipunut ja koppa jäähtynyt. Mistään et näe, milloin hiillosta ei enää ole. Jos sitä on ja suljet pellin, niin häkää tulee ihan kunnolla. Suosittelen häkävaroitinta, jos noiden kanssa alkaa leikkimään.

• Anonyymi

Hei.

• Anonyymi

Olen lämmittänyt takkaa talvisin lähes joka päivä. Puulla ja viime vuosina pelletillä kun ei enään puuhommat kiinnostaneet. Pelletillä lämmittäminen on helppoa mutta väärillä vehkeillä ajanhukkaa. Monenlaista koria ja laatikkoa oon kokeillu mutta lumoxin laite on ainut toimiva ratkaisu ainakin minulla. Pellettiin vaihdoin kaksi vuotta sitten kun lumox tarttui puuilosta mukaan ja tyytyväinen olen. Eli ehdottomasti suosittelen pellettiä mutta kannattaa suoraan investoida vähän parempi poltin ja jättää muutaman kympin korit hyllyyn

• Anonyymi

En muista enää hintaa, mutta tuo em. tulipiippu ei ollut mikään halpislaite. Ei taideta enää valmistaa - luojan kiitos.

• Anonyymi

Rahallinen hyöty ainakin häviää, jos korvaa takassa puun pelletillä. Pelletti sopii automaattisiin syöttöjärjestelmiin parhaiten.

• Anonyymi

Samaa mieltä.... Eikä edes ostopuilla lämmittäminen ole taloudellisessa mielessä järkevää.

• Anonyymi

Niin tämähän on yleinen uskomus jos aiheesta ei ole kokemusta. Itse kyllä olen tyytyväinen pellettiin, 500kg kotipihaan toimitettuna tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin klapi jos on ostopuun varassa. Ja tuolla 500kg lämmittää koko talven helposti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tämähän on yleinen uskomus jos aiheesta ei ole kokemusta. Itse kyllä olen tyytyväinen pellettiin, 500kg kotipihaan toimitettuna tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin klapi jos on ostopuun varassa. Ja tuolla 500kg lämmittää koko talven helposti.

Näin varmaan onkin, mutta sinulla tuskin on pelletinpolttokoria takassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.expondo.fi/pellettikoneet/ ja eikun ite tekemään nme pelletit, raakaaine on ihan ilmaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Takassa on pelletin polttolaite. Koreistakin on kokemuksia mutta ei ainakaan omaan käyttöön soveltunut.

• Anonyymi

• Anonyymi

Minulla sama kori, kuin edellisellä. Hyvin toimii. Vähän yli 2 kg poltan kahdesti päivässä varaavaassa takassa. Mukavasti pysyy takka lämpimänä.
      Eniten miellyttää pelletin helppous ja puhtaus puihin verrattuna, mutta jos aikoo jonkun ruoan tehdä takassa, niin silloin pitää lämmittää puilla isommin. Kerta-annos pellettejä vastaa kolmea keskikokoista klapia.

• Anonyymi

Eli tuohon meidän 3500 kg järkäleeseen yhdellä pellettiannoksella ei olisi kummoista vaikutusta. Jos ja kun lämmitän, niin 0,5 metrisiä klapeja menee puolisen kantokopallista joka kerta. Kovat pakkaset, niin kaksi kopallista. Mikä lukumääränä sitten onkaan, riippuu ihan klapien koosta. Just hain 8 klapia, yhteispaino 14 kg. Koivua, kuusta ja mäntyä, äskeiset taisi olla suurimmalta osin koivua.

Meilla halot, tai olkoot sitten klapeja ovat melkoisen isoja. Tarkoituksella isoja, koska palavat rauhallisemmin. Toisekseen mökkimetsästä kaadetuista vanhoista ja isoista puista ei viitsi / jaksa mitään pikkuklaapeja tehdäkään. Ilmeisesti oikean halon määritelmä on 1 m pituus...

• Anonyymi

Minulla pelletti on säkkitavaraa (15kg)) rautakaupasta. Tai sieltä, mistä säkin kulloinkin edullisimmin saa. 5 tai 10 säkkiä haen kerralla.
      Pakko ei olisi lämmittää takkaa lainkaan, mutta sen tuoma lämpö on olohuoneessa mukava pakkasilla, kun on kylmää lasipintaa aika paljon olohuoneessa sekä viereisessä huoneessa.
      Kaukolämpöä säästyy aika paljon, kun lämmittää takkaa ja toisessa päässä taloa on ilmalämpöpumppu. Kaukolämmön hinta kun on vain koko ajan nousussa.

• Anonyymi

Pokassa ol ihimissyöjä. Pekkaan ei piä tallentaa mithän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      238
      3286
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      359
      2946
    3. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      16
      1970
    4. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      78
      1836
    5. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      62
      1759
    6. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      59
      1642
    7. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1503
    8. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1456
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      0
      1380
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      468
      1374
    Aihe