Ryppyiset lakanat

Anonyymi-ap

Olen tähän asti mankeloinut tai silittänyt lakanat, tyynyliinat ja pyyhkeet.

Nyt ajattelin, että laitan ryppyiset lakanat ja tyynyliinat sänkyyn.
En tiedä vielä miltä tuntuu nukkua.

Kertokaa omsita kokemuksistanne!
Mankeloitteko vai ette?

37

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En mankeloi enkä silittele vaan otan kuivausrummussa suoraan sänkyyn silloin ovat
      sileitä
      Sitten mankeloin tai silitän tiskipyyhkeet joita tulee aina paljon kun kokoan niitä että saan monta samanaikaisesti .
      Mutta jos ei olisi kuivausrumpua niin voisi olla että selittäisi; lakanat. Mankeliin niitä ei voi laittaa koska niissä on kulmissa kuminauhat.

• Anonyymi

Kuivausrummusta tulee kurttusta tavaraa. Vaimoni kyllästyi nopeasti ja siirtyi pikkupyykissä pesukone - sisäkuivausteline käytäntöön.
        Lakanat hän raahaa taloyhtiön pesulaan ja komentaa minut kellon mukaan menemään sinne ja levittämään ne kuivaamon naruille josta muutaman tunnin kuluttua noudan kuivat, sileät lakanat.
        Tuplatäkin pussilakanat ovat riittävän hankalia käsiteltäviä minullekin vaikka sylivälini on 1890cm.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuivausrummusta tulee kurttusta tavaraa. Vaimoni kyllästyi nopeasti ja siirtyi pikkupyykissä pesukone - sisäkuivausteline käytäntöön.
        Lakanat hän raahaa taloyhtiön pesulaan ja komentaa minut kellon mukaan menemään sinne ja levittämään ne kuivaamon naruille josta muutaman tunnin kuluttua noudan kuivat, sileät lakanat.
        Tuplatäkin pussilakanat ovat riittävän hankalia käsiteltäviä minullekin vaikka sylivälini on 1890cm.

Tuntuuko tuplatäkin laittaminen pussilakanaan vaikealta?

Minä opettelin laittamaan lakanan uudella tavalla, eikä enää
        tunnu olkapäissä, ei hikoiluta. Helppoa kuin heinänteko.

https://www.youtube.com/watch?v=FzbpdAawx4Y

Tässä kaksi eri tapaa: se tavallinen tapa laittaa pussilakana ja toinen, jota
        olen ruvennut käyttämään.
        Laitan täkin sileästi sängyn päälle. Sitten pussilakana nurinpäin käännettynä
        sileästi siihen täkin päälle, nurkat tarkasti nurkkaa vasten. - Sitten kääritään
        täkki ja lakana rullalle - aloitetaan pääpuolesta - ja saadaan "lakanamakkara".
        Kuvan mukaan otetaan jalkapään aukosta koko "makkaran" sisusta nurkka
        kerrallaan esille. Kun molemmat nurkat on väännetty esille, aletaan purkaa
        makkararulla. kunnes koko täkki tulee esille.
        Ei tarvitse paljoa huohottaa lakananvaihdon aikana!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainakaan minun kuivausrummussa ole koskaan tullut kurttuisista tavaraa Kun pyörittää sitä oikealla lämmöllä niin on tulos sileää. Mutta jos pyörittää sillä kuumimmilla joka ei ole aina sopiva materiaalille niin tulos on sen mukaista, samoin jos tukkii rummun täyteen niin ryppyisiä tulee..jos on esim kahta eri materiaalia saman aikaisesti niin saattaa se toinen materiaali olla juuri sellaista ettei lämpö sovi.
        Siis minun lakanana ovat aina sileitä kun otan ne kuivausrummusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sileästi siihen täkin päälle, nurkat tarkasti nurkkaa vasten. - Sitten kääritään

Tuossa itse menetelmässä ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä. Onnistuu varmaan yhdeltä ihmiseltä yhden vuoteen yhden täkin pussittamiseen.
        Tuplassa saa liikuntaa marhatessaan ympäri parisänkyä tuossa operatiossa.
        Parisängyssä ja siihen sopivissa tuplatäkeissä on omat hyvät puolensa mutta neuvosi eivät ole mitenkään ainutlaatuisa joten joko olet hämähäkin kaltainen luonnonoikku tai olet käsitellyt vain yhden täkin pusseja..
        Täysimittaisen parisängyn tuplatäkkien pussilaikanoiden tuplaversiot kävelyttävät pitkäkätistäkin kunnolla ja kaverista onkin arvaamaton hyöty.
        Ykköstäkit pusseineen on täysin eri juttu.
        Yli 50:n vuoden tuplapussittelun aikana olisi jo menetelmä kehittynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainakaan minun kuivausrummussa ole koskaan tullut kurttuisista tavaraa Kun pyörittää sitä oikealla lämmöllä niin on tulos sileää. Mutta jos pyörittää sillä kuumimmilla joka ei ole aina sopiva materiaalille niin tulos on sen mukaista, samoin jos tukkii rummun täyteen niin ryppyisiä tulee..jos on esim kahta eri materiaalia saman aikaisesti niin saattaa se toinen materiaali olla juuri sellaista ettei lämpö sovi.
        Siis minun lakanana ovat aina sileitä kun otan ne kuivausrummusta.

Sileys käsitteet lienevät henkilö-tai materiaalikohtaisia.
        Luonnonkuidut >< petrokemia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeilin sinun vinkkiäsi ja lakanan vaihto kävi kerrankin ilman ähkimistä ihanaa nyt kun ei enää tartte olla kiuksta punaisena kun vaihtaa pussilakanan . Kiva että laitoin linkin 👍

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeilin sinun vinkkiäsi ja lakanan vaihto kävi kerrankin ilman ähkimistä ihanaa nyt kun ei enää tartte olla kiuksta punaisena kun vaihtaa pussilakanan . Kiva että laitoin linkin 👍

Korjaan , laitoit linkin

• Anonyymi

Nostan kosteat lakanat pesu koneesta roikkumaan vaatekaapin ovien päälle.

• Anonyymi

Ainoastaan alushousuni pienet pikkarit silitän ja laskostan kauniisti hyllylle.

• Anonyymi

Luuleksää olevas vitsikäs?
        Ei kukaan muu 70 plussalainen silittele alushousujaan, jotain häikkää olisko sulla?
        No silittele.

Ennen sitä mankeloitiin aina.
        Kokeilen nyt nukkua yön ryppyisillä lakanoilla.
        Jos ei tunnu mittään eroa, niin käteväähän se olis ja jäisi paljon turhaa työrä pois.
        Tunnustan, että oon vanhanaikainen, mutta nyt kokeilen uutta synsteemiä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuleksää olevas vitsikäs?
        Ei kukaan muu 70 plussalainen silittele alushousujaan, jotain häikkää olisko sulla?
        No silittele.

Ennen sitä mankeloitiin aina.
        Kokeilen nyt nukkua yön ryppyisillä lakanoilla.
        Jos ei tunnu mittään eroa, niin käteväähän se olis ja jäisi paljon turhaa työrä pois.
        Tunnustan, että oon vanhanaikainen, mutta nyt kokeilen uutta synsteemiä!

Mistä kaupasta hankit ne vaaleanpunaiset punttialkkarit?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä kaupasta hankit ne vaaleanpunaiset punttialkkarit?

samasta kuin verkkopaidat 🤣

• Anonyymi

En silitä muuta kuin mieheni kauluspaidat.
      Ei tulisi mieleenikään silittää lakanoita ja pyyhkeitä.
      Voisin mankeloida lakanat jos mankeli olisi.

• Anonyymi

..niin ja silitän pöytäliinat.

• Anonyymi

Lakanat kun laittaa nätisti kuivumaan, ne on jo aika sileitä ilman mankelointiakin. Sitten kun ne vielä petaa hyvin tiukaksi, ne ovat ihan sileät. Eli en mankeloi. En ole koskaan silittänyt pyyhkeitä!? Ei ole tullut edes mieleenkään; kai minulla on sitten laadukkaat pyyhkeet koska kyllä ne ovat ihan sileät ja pehmeät heti pesun jälkeen

• Anonyymi

Totta. Ei minun lakanat ole ryppyiset. Omalla koneella ja tai talon isommalla koneella pesen. Jos olisi tilaa niin olisin ostanut oman sähkö mankelin. Taloyhtiössä on mutta en ole käyttänyt. Uudemmissa krs taloissa ei ole pesutupia eikä kylmä kellaria jos on ollut niin otettu pois käytöstä. Silloin pitäisi olla asunnoissa 2 korkeata jääkaappi pakastin ja toinen jää viilea kaappi käytössä juureksille j a vihanneksille. Uudemmissa krs on vastikeet korkeampia, miksi? Minusta on suuri etu kun pesutupa ja kellri. Silti asuminen halvempaa ja on oma sauna iso parveke. joka asunnossa rakennettu 1980 luvun talo.
        Ostin viimeksi muutaman satiini lakanoita ja kevyempiä pestä omassa koneessa, Puuvillasia Finlaysonia on myös. Päältä täyttetävä kone joten pesen harvenmmin pyykin ja kannen voi pitää kiini ja laskurilla on.

• Anonyymi

Mitä niitä mankeloimaan. Yhden nukutun yön jälkeen ne ovat joka tapauksesa ryppyiset.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä ottavat pienemmän tilan vaatekaapissa jos lakanatkin mankeloitu tai silitetty

• Anonyymi

Mankelointia ja / tai silitystä ei tehdä sileän ulkonäön takia, vaan siksi, että niillä saadaan aikaan kankaaseen kova ja hylkivä pinta. Pöly ja lika ei käy kiinni niiin helposti ja nopeasti.

• Anonyymi

Olen mankeloinut kaiken, missä ei ole nappeja tai vetoketjuja
      jo 50 vuoden ajan. Kaikki, alusvaatteita myöten, jopa sukatkin.
      Sitten meni mankeli rikki, eikä tällä iällä enää uutta kannata ostaa.
      (Mahtaako niitä enää edes olla myynnissä?)
      Sitten silitin lakanat. Jos on ommellut lakanat 60-luvun kankaista, niin
      ne ovat ikuisia. Siskolta sain vihjeen että nykyajan lakanat ovat
      ohuita ja että ne voi "silittää" kädellä, kun ovat kuivaneet pesun jäljiltä.
      Kyllä ne välttävät käsisilitykselläkin, kun taittaa ensin kahtia ja silittää
      kädellä puoli lakanaa, jatkaa taittelua sopivaan kokoon ja silittää välillä.
      Sitten voi pingottaa patjan yli kunnolla, niin menettelee vaikka onkin
      tottunut mankeloituihin lakanoihin. On se vaan eri tunne mennä sauna-
      puhtaana mankeloitujen lakanoitten väliin nukkumaan!

• Anonyymi
        UUSI

Minulla on Upo mankeli sen on varmaan ainakin yli 40 vuotta vanha toimii aina vaan ja näyttää ihan uudelta. Aina vaan

• Anonyymi

Ei kai kukaan frotee pyyhkeitä mankeloi?
      Huuhtelu aine tekee niistä tunkkaisia pian.

• Anonyymi
        UUSI

Itse en käytä huuhteluainetta ollenkaan mutta etikkaa huutelu koteloon. Ja pehmoisia ovat ,

• Anonyymi

Minulla ei ole koskaan ollut mankelia, mutta niin kauan kuin kanssani on asunut joku, esim. lapset, olen silittänyt lakanat. Kun jäin yksin asumaan, kokeilin kerran ihan uteliaisuuttani miltä tuntuu nukkua silittämättömissä lakanoissa, ja eihän se tuntunut mitenkään kummalliselta, joten lopetin lakanoiden silittämisen, vaikka silitettävää yksin asuen onkin vähemmän. Ihan turhaa touhua tuo pestyjen lakanoiden mankelointi tai silitys. Nykyään käytän muotoonommeltuja lakanoita, niitä ei edes pysty järkevästi mankeloimaan.

• Anonyymi

Silitän tyyny- ja ei-froteiset pyyheliinat. Lakanoille teen siten että ripustan nelinkerroin telineeseen niin että naruja jää väliin. Siis riittävän ilmavasti. Lähes kuivana viikkaan ja ripustan lopuksi ne vielä viikattuna kuivumaan telineen päälle pitkään suuntaan. Eivät muuten ole kovin ryppyisiä kun laittaa sänkyyn. Pesen niin että on yksi-kaksi lakanaa ja loppu muuta 60-asteen kestävää pyykkiä koneessa. On aina kone täynnä.
      Minulla oli oma mankeli jonka myin kun muutin kerrostaloon, jossa on oma mankeli. Kun menin sinne mankeloimaan, tuntui vastenmieliseltä käyttää sitä samaa mankeliliina kuin muut. Jotenkin inhotti. En halua, siedän mieluummin vähemmän sileät.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Vaihdan aluslakanan ja tyynyliinat kerran viikossa.
        Pussilakanan kerran kahdessa viikossa. Viikon perästä vaihdanvain toisin päin.
        Laitan hakaneuloilla kiinni loppupään, niin ei mee ite peitto likaiseksi varpaista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Laitan hakaneuloilla kiinni loppupään, niin ei mee ite peitto likaiseksi varpaista.

Sinä(kään) et siis osaa pestä itseäsi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä vaihdan joka neljäs päivä kaikki lakanat ja tilalle uudet puhtaat sänkyyn pesen samantien ja kuivataan rummuissa. Sileitä ova5 kun ottaa rummusta pois

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä(kään) et siis osaa pestä itseäsi.

Joskus on syy siihen että on vaihdettava useammin kun suositeltu kerran viikossa vaikka käykin suihkussa joka ilta . Niin että kukin tavallaan

• Anonyymi

Minä mankeloin aina.
      Vien kaikki pyykit läheiseen, kaupalliseen pesulaan josta saan noutaa ne muutaman päivän kuluttua. Viemäni pyykit sullon kaikki sekaisin samaan, suuteen pahvilaatikkoon jonka onta mukaani luovutettuani pestävät. Noutaessani ne on pestyinä ja sileinä lajiteltu kahteen säkkiin. Lakanat jakylpypyyhkeet omaansa, ja muu pyykki omaansa. Helppoa ja hauskaa.

• Anonyymi

Sukat ja nimettömät pesulaan?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sukat ja nimettömät pesulaan?

Kyllä. Kaikki! Eteisessä on vankka pahvilaatikko jonka yhteen kansiläpyyn olen tekstannut tussilla suuren ilmoituksen PYYKKI!
        Kotihoitsut täyttävät sitä tarpeen mukaan ja minä heittelen siihen rättejäni harkintani perusteella. Lodjun täytyttyä vien sen lähimpään kaupalliseen pesulaan ja muutaman päivän kuluttua saan rätit pois puhtaina, sileinä ja lajiteltuina. Helppoa ja hauskaa!
        Miksi sukat, nimettömät ja kalsarit vaatisivat erilaisen käsittelyn?

• Anonyymi
      UUSI

Lopetin jo vuosia sitten juoksemasta lakanoineni taloyhtiön kellariin niitä mankeloimaan. Ihan siistit ovat mankeloimattakin.

Pestyt joululiinat ja muut ryppyiset liinat käyn yleensä mankeloimassa.

• Anonyymi
        UUSI

Avioituessamme 1969 asuimme rintamamiestalon yläkerrassa.
        Veimme pyykkimme lähellä asuvien vanhempieni koneeseen. Siellä oli myös pieni sähkömankeli. Parin kerran jälkeen kysyin vaimoltani onko lakanoiden mankelointi todella järkevää tai edes tarpeellista? Miten sileitä ne ovat ensimmäisen petausyön jälkeen?
        Sen jälkeen vaimoni mankeloi vain joitakin harvoja liinoja (?).
        Nekin päätyivät hyvin pian silityslaudalle.
        Erään ikäluokkamme pariskunnan rouva silittää jopa alusvaatteet ja vastaavat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Avioituessamme 1969 asuimme rintamamiestalon yläkerrassa.
        Veimme pyykkimme lähellä asuvien vanhempieni koneeseen. Siellä oli myös pieni sähkömankeli. Parin kerran jälkeen kysyin vaimoltani onko lakanoiden mankelointi todella järkevää tai edes tarpeellista? Miten sileitä ne ovat ensimmäisen petausyön jälkeen?
        Sen jälkeen vaimoni mankeloi vain joitakin harvoja liinoja (?).
        Nekin päätyivät hyvin pian silityslaudalle.
        Erään ikäluokkamme pariskunnan rouva silittää jopa alusvaatteet ja vastaavat.

Olisikohan ikätovereittemme naisten niin sanottu"turha" työ peruja lapsuudestamme ja nuoruudestamme kun meille aina piti löytyä jotain tekemistä. Tyttöjen osaksi usein miten tuli siivous, lakanoiden mankelointi,sänkyjen petaaminen, nappien ompelu paikoilleen, tiskaaminen, pienempien sisarusten hoitaminen.
        Ei tytöistä monikaan saanut oppia isän ja poikien juttuja kuten ikkunan tilkitystä, talon maalaamista, auton pikkuvikojen korjaamista, pyörän kettingin lyhentämistä, pyörän sisäkumin paikkaamista ja muuta sellaista mistä olisi ollut parempaa hyötyä elämän varrella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      79
      10311
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7066
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7033
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      101
      6285
    5. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    6. Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa

Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh
      Maailman menoa
      94
      5817
    7. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5384
    8. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5218
    9. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5153
    10. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    Aihe