VANHUS / VANHUUS !

Anonyymi-ap

Yhteiskunnassamme ei hyväksytä vanhuutta ,
vanhan ihmisen pitäisi esittää menevää pirteää terävää osallistujaa yhteiskunnassamme,

Vanha / vanhus
kehutaan kuinka terävä järkinen vanhus oli loppuun asti,

miksi vanhan ihmisen PITÄÄ näytellä teräväjärkistä loppuun asti,

miksi ei hyväksytä vanhusta semmosena kuin todellisuudessa on / oli ,
sairaana loppuun eläneenä hyvänä ihmisenä ,

tietenki nuorena ja terveenä ihminen on ollu työteliäs paljon aikaan saava hyödyllinen yhteiskunnan jäsen,

myöhemmin
kehumiset ja kiitokset ovat vanhukselle paikallaan,

mutta on hyväksyttävä tilanne semmosena kuin se on,
vanha ihminen on vanha ja vanhus.
vaikka kuinka kehutaan.

keskustelua vanhuksista ja heidän todellisuudesta yhteiskunnassamme !

53

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei osaa sanoa mitään viisasta

ooooon mikä oooon muuksi en tuu,
      se riittäköön !

• Anonyymi

nyt pitää alkaa kysella vanhuuden päiviksi vanhainkoti paikkaa
      asumista varten jossa huolehditaan vanhan ihmisen tarpeista,
      makso mitä makso ,

vai muuttaski eri paikkkakunnalle jossa
      mun nuorin jälkrläinen elää omia eläke päiviään,

mä voisin ostaa isomman asunnon ja me muuttaisimme tyttären kanssa yhteen loppu ijäksi,

yksistään talouskulut olis pienempiä , ne puolittuisi, ja jos hänen poikansakki muuttais samaan asuntoon
      mehän olisimme oikea perhe kuolemaan asyi,
      mulla on tätsin velaton oma asunto myisin sen ja muutaisi toiseen kaupunkiin,

sirren kulut oli paljon pienempia kun on useampi maksaja, meitä olisi useampi maksaja samasta asunnosta,

ja me olisimme oiea perhe hän on jo pääsy työeläkkeelle ja minulla on myös oma melko hyvä työeläke, en koskaan ole tarvinnu kelan tukea omalla eläkkeellä olen pätjänny hyvin,

sitten pitää alkaa miettiä huoneitten lukumäärää että kaikilla olisi omat huoneet ja vessojaki varmaan tarvittaisiin 2 ainaki
      sitten haluan ihanan tilavan kylpy huoneen jonne ihan pore amme, saunaa EN halaua asuntoon,
      jos saunaa joku kaipaa vo menn uimahalliin vaikka kuinka monta kertaa viikossa,

nyt tuli uusi idea ja suuri uusi suunitelma
      mä muutan eri paikkakunnalle,

ei tarvi vanhuuttaan yksin viettää me olisimme oikea ennenvanhan aikainen perhe taas koossa, !
      Heti huomenn alan katella asuntoja eri paikkakunnalta, !

• Anonyymi

Tuo onki hyvä idea , muuttaa paikkakuntaa,

nyt asun suuressa kalliissa kaupungissa ja täällä on asunnot huomattavasti kallliimpia
        kuin siellä jonne suunnittelen muutavani
        kun myyn tämän
        saan monin kertaisen määrn enemmän rahaa remonttia varten
        monin verroin enemmäm rahaa kuin siellä kaupungissä minne suunuttelen muuttoa,
        mulle jäää melkonen kasa rahaa käytettäväksi sen uuden asunnon remonttiin
        ja kalustamiseen,
        aion nimittain hävittää kaikki nämä vanhan kalusteet pois ja osta kaikki uutta ja sisusta
        uuden asunnon täysin uusilla huonekalusteilla,

huomenna suunnittelen enemmän,

hyvää yötä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo onki hyvä idea , muuttaa paikkakuntaa,

nyt asun suuressa kalliissa kaupungissa ja täällä on asunnot huomattavasti kallliimpia
        kuin siellä jonne suunnittelen muutavani
        kun myyn tämän
        saan monin kertaisen määrn enemmän rahaa remonttia varten
        monin verroin enemmäm rahaa kuin siellä kaupungissä minne suunuttelen muuttoa,
        mulle jäää melkonen kasa rahaa käytettäväksi sen uuden asunnon remonttiin
        ja kalustamiseen,
        aion nimittain hävittää kaikki nämä vanhan kalusteet pois ja osta kaikki uutta ja sisusta
        uuden asunnon täysin uusilla huonekalusteilla,

huomenna suunnittelen enemmän,

hyvää yötä,

On hyvä idea
        Mutta haluaisiko lapsenlapsi asua mummoikäisten kanssa? Taitaisi ehkä oman perheen perustaa ennemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On hyvä idea
        Mutta haluaisiko lapsenlapsi asua mummoikäisten kanssa? Taitaisi ehkä oman perheen perustaa ennemmin.

Tuo onkin kamalaa kun äitinripustautuu aikuisiin lapsiinsa, rihän ne omaa perhettä sitten jaksa enää perustaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On hyvä idea

No joooo, mun jälkeläiseni tyrmäsi jo aamulla heti mun ajatuksen sinne muuttamisesta,
        ei käy
        hänki haluaa elää yksin loppuelämänsä,
        hänen puolisonsa kuoli tässä muistaakseni vuoden alkupuolella,
        hami suoraan työelämästä sairastui kuolemaan johtavaan tautiin,
        maksa , haima ja munuaiset petti , tuli kuolema ,
        kuolema oli yllätys
        suhteelisen nuorelle vasta kuusikymppiselle miehelle,
        ikävä juttu,
        mutta
        elämä jatkuu
        pakko vaan jatkaa elämää ,

nyky maailma on vain niin sekava

ja minäki kuolen yksin tänne suuren kaupungin kivierämaahan,
        maailma menköön menojaan,

työni olen tehny elämälle aikoinaan ,
        nyt vietän loppuelämääni yksin,
        kaikki rakkaat ovat kuolleeta tai kaukana täältä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo onkin kamalaa kun äitinripustautuu aikuisiin lapsiinsa, rihän ne omaa perhettä sitten jaksa enää perustaa.

On se ongelma

joistaki vaan tulee " peräkamarin poikia " jostain syystä,

kuka osaa selittää MIKSI

mä en osaa,

mun pennut lähti kaikki noin kaksikymppisinä maailmaan eivätkä tuleet takasi,
        siellä ne on kaikki kunnon kansalaisia osa hyvinki menestyneitä jokatapauksessa kaikki voi hyvin ja ovat arvostettuja kunnon kansalaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan yhdessä asuenkin elää omaa elämää !

• Anonyymi

Kamala. Ajatuskin .
        Minä asuin kerran kahdeksan kuukautta äitini kanssa yhdessä , en suosittele kenellekkää. Vaikka kuinka on äiti ja tytär niin yhdessä asumisessa on aina yhden oltava se joka ei saa olla sitä mitä on. Esim puhuu puhelimessa ja kun lopettaa. Niin heti kysymys. ” kenen kanssa puhuit” siis silloin tekee mieli sanoa” ettei kuulu sinulle ” mutta hammasta purren sanoo että naapurin Sinikka se oli , siihen uusi kysymys ” mitä sillä oli asiaa” joten silloin haluaa taas sanoa ettei kuulu hänelle. Siis äidit ottavat sen äiti roolin esille jotenkin vaikka” lapsi ” on 50 vuotias eikä , ymmärretä ,että toisella on oma yksityis elämäkin . Muuten on äidit mukavia noin kun käy vaan katsomassa , mutta ei yhteistä huushollia .ja kysymyksiä kaikesta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan yhdessä asuenkin elää omaa elämää !

En usko siihen että voi elää,omaa elämäänsä täysillä jos asuu vanhuksen kanssa. , toiveajattelua se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko siihen että voi elää,omaa elämäänsä täysillä jos asuu vanhuksen kanssa. , toiveajattelua se on.

Järjestelykysymys. Jotkut ihmiset osaavat keskustella, suunnitella ja sopia, miten yhteiselämä pannaan sujumaan ja onnistumaan.

• Anonyymi

Totuus on
      vanha ihminen on vanha
      ja yhteiskunnalle suuri huolenaihe varsinki nykyisin,
      kun valtion talous on kuralla ,

meitä vanhuksia on vielä elossa paljon,
      vaikka me itse suuret ikäkuokat rakensimme rikkaan hyvinvointi valtion
      kuinkas meille nyt näin kävikään,
      kun olemme itse nyt vanhuksia,
      suomi onki nyt suurissa talousvaikeuksissa
      valtion talous konkurssikypsä, ja sota riehuu euroopassa kuten enneki,

raha EI riitäkkää enään pitämään omista vanhuksista huolta,
      kuinkas nyt suu pannaan,

ME pidimme omista vanhemmistamme sotaveteraaneista
      HYVÄÄ HUOLTA loppuun asti
      ME perustettiin sotaveteraaneille oma rahasto
      jonne joka ikinen vuosi jopa valtion armeijan pojat keräsi rahaa ovalta olelle tyyliin,

sotaveteraaneilla oli oma rahasto ja kaikista pidettiin huolta,

--- kuinkas kävikään,
      meidät suuret ikäluokat UNOHTUI täysin
      ei muisettukkaan että meistäki joskus tulee vanhuksia
      ja avun tarvitsevia ihmisiä,

hups-heijaa
      MEIDÄT UNOHDETTIIN oman onnemme nojaan,
      vaikka itse ÄLYSIMME pitää omista vanhemmistamme sotaveteraaneista hyvää huolta,
      mutta emme muistaneetkaan itseämme,

nyt olemme suurissa vaikeuksissa,
      suurin osa yksin unohdettuna
      ehkä jonkinlaisen kotipalvelun avun piiriin,
      mutta luoko se turvallisuutta huonokuntoisille vanhuksille
      sillä meitä yli 80++++++++ kymppisä on paljon suomessa todella huonossa kunnossa
      ja yhteiskunta suurissa vaikeuksissa järjestämään edes jonkinlaista hoivaa nyt kuoleville vanhuksille,

näin se maailma voi rajustikki muuttu YHDENKI sukupoven aikana
      kun päättäjät muuttuu
      ja ovat saaneet aivan erilaisen koulutuksen ja lähtökohdan kuin ME ennen sotaa ja sodan aikana syntyneet saimme,

meille opetettiin yhteiskuntaoppia koulussa sota aikana
      yhteisöllisyyttä ja vanhuksista huolenpitoa ,
      se on nuoremmilta sukupolvilta unohtunu kokonaan oppiaineistoista.

no
      me menemme hautaa näillä eväillä mitkä meillä nyt on

jospa maailma muuttuis miedän jälkeen paremmaksi,

jakselaan ja kirjoitelaan ajatuksiamme ,
      se edes hieman helpottaa
      yksin jääneitä vanhuksia kuitenki hieman jotenki.

terv: yksi meistä " sota-ajan seunda nuorista " entisistä työ-myyrista,
      suomen rakentajista ,
      nyt hieman alle ysikymppinen,

LUOJA SUOMEA VARJELKOON KAIKELTA PAHALTA
      SUOMI SELVIÄÄ NÄISTÄKI VAIKEUKSISTA !

• Anonyymi

Siinäpä on nyt miettimistä,

kyllähän hallitukset koittaa tehdä parhaansa

mutta

osaako

onko suuria virheitä tehty jo aikasemmin liian paljon,

nyt on pakko turvautua TEKOÄLYYN
        toivoa että sieltä löytyy viisaus korjata yhteiskuntamme
        taas tasapainoon,

nyt todellaki vaaditaan viisautta

onko sitä, löytyykö sitä,

VAIN LUOJA TIETÄÄ

kuinka käy !

• Anonyymi

Kyllä rahaa olisi pitää vanhuksista parempaa huolta,
        mutta tämä laitaoikeistohallitus jakaa sen rikkaille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä on nyt miettimistä,

kyllähän hallitukset koittaa tehdä parhaansa

mutta

osaako

onko suuria virheitä tehty jo aikasemmin liian paljon,

nyt on pakko turvautua TEKOÄLYYN
        toivoa että sieltä löytyy viisaus korjata yhteiskuntamme
        taas tasapainoon,

nyt todellaki vaaditaan viisautta

onko sitä, löytyykö sitä,

VAIN LUOJA TIETÄÄ

kuinka käy !

Älä luota tekoälyyn.

• Anonyymi

Tekoäly
      onko siinä tulevaisuutemme ?

• Anonyymi

Ei ole. Tekoäly ei ole luotettava.

• Anonyymi

Totta on, että ajattelukykynsä säilyttänyttä vanhusta kehutaan,
      vaikka ei ole ihmisestä itsestä kiinni eikä hänen omaa ansiotaan.
      Kellä rappeutuu aivot missäkin tahdissa ja voi tulla muistisairautta,
      emme me itse sille mitään voi,
      ettei ole kovin oikeudenmukaista ylistää niitä, joilla ajattelu pelaa
      paremmin.
      Annan itseni vanhentua ihan omaa tahtiaan, en ota stressiä,
      koska se tulee mikä tulee.
      Toivon tietysti, että pysyisin toimintakykyisenä ja sitten kun toimintakyky
      alkaa laskea pahasti toivon pääseväni pois tästä maailmasta.
      Huomaan jo nyt, että elämä on käynyt vaikeammaksi.
      Einmeinaa kaikesta selviytyä.
      Olen monessa asiassa pudonnut kehityksen kärryiltä ja terveyden
      heikkeneminen tuo myös ongelmia yksin selviytymiseen.

• Anonyymi

niin se on,
        koen itseni kiusaantuneeksi jos heikkoa vanhusta kehutaan tervävä-älyiseksi ym. soopaa,
        en kehtaa kehuskella ketään, olen läsnä ja myötä elän vanhuksen loppu aikaa
        totean totuuden asioista,
        näen vanhus on fiksu , älykäs , hän tekee kuolemaa,
        rukoilen luoja auta ja ole armollinen meille vanhuksille.

• Anonyymi

Ei toki kaikkia vanhuksia kohdella epämääräisesti eikävätkä he joudu "romukoppaan". Tarjolla on hienoja palveluja joista täytyy maksaa jne....

• Anonyymi

Halvaantuneen ja puhekyvyttömön vaimoni mukana muutin toukokuun alussa palvelutalon kaksioon.
      Hoitsut käyvät viidesti vuorokaudessa hoitamassa vaimooni kohdistuvat puuhat. Minä hoidan sapuskahuollon valmistelun marketista jääkaappiin, usein valmiiksi tyrkylle ja joskus annostelen valmiiksi.
      Tiskaan, hoidan jätehuollon mm. kooten käytetyt vaipat jätesäkkeihin ja säkkien tultua puolitäyteen sidon suut nippusiteillä ja kuskaan pihan perälle. Huolehdin jätteiden lajittelusta jonka suhteen hoitsut eivät kanna huolta ( tai eivät ymmärrä ). Lakaisen ja imuroin harkintani mukaan. Moppaan harvemmin.
      Kaikki tämä kuuluisi hoitsuille mutta tytöt huiskivat periaatteella "käsistä pois" ja yhdessä vaiheessa helpommin (huonommin) aiheuttaa toisessa vaiheessa hankaluutta mutta sehän ei huiskaisijaa heilauta.

Olin hoitanut perheemme ruokahuollon suunnittelusta, ostamiseen, valmistamiseen ja kattamiseen edelliset 22 vuotta. Vaimo oli terve ja kykenevä mutta minä olen paremmin perillä ravintofysiologiasta.

En tiedä on tällä heidän töihinsä "sekaantumisella" yhteyttä muutamien asenteen joka selkeästi kielii, ja joskus saa sanallisiakin muotoja, etten minä oikeastaan tiedä juuri mistään mitään. En kommentoi heidän työtään enkä tunge toimenpiteisiin.
      Olen vaimoni kaverina halustani, en oman kuntoni vuoksi. Käyn lihaskuntoharjoitteissa 6 krt/vko. Luen. Ratkon ristikoita. Yms.

Huolimatta 82v iästäni en ole havainnut ikäsyrjintää missään muualla. Joissakin tilanteissa päin vastoin.
      Saatan myös olla "herkkänahkainen".

• Anonyymi

Miten niin kuuluisi hoitsuille jos maksatte siivoamisesta niin silloin kuuluu hoitohenkilökunnalle. , eikös ne avuntarpeet asumisessa lasketa mitä apua annetaan
        Meilläpäin ainakin on niin, monet aikuiset lapset käyvät siivoamassa. Vanhusten luona silloin on pienempi kuukausi maksu . Kun ivat sen jo hoitokotiin mennessä päättäneen mitä palveluksia. Potilaalle annetaan. Siivous ei tavallisesti kuulu hoitajien. Työhön .eivät ole käyneet hoitokoulua siksi että pääsisivät siivoojiksi . Meillä,päin tulee siivooja tekemään ne työt ei hoitajat . Ja silloin lukee paperissa että siivousapu on hyväksytty ja maksaa hieman enemmän kuukaudessa.
        Niin että kuulostaa ihanalta että vaimosi saa pitää ainut lähellään viimeiseen asti. Silloin kun sairastuu niin vakavasti että avuton niin se puoliso on todella maailman tärkein ihminen joka tuntee hänet ja tietää mistä,,hön pitää ja mistä ei .
        Itse hoidin myös mieheni loppuun asti, ei voinut enää loppuaikaa puhua joten sitä, oppi ymmärtämään toista monella erintavalla ja kommunikoimaan asioista omalla tavallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin kuuluisi hoitsuille jos maksatte siivoamisesta niin silloin kuuluu hoitohenkilökunnalle. , eikös ne avuntarpeet asumisessa lasketa mitä apua annetaan
        Meilläpäin ainakin on niin, monet aikuiset lapset käyvät siivoamassa. Vanhusten luona silloin on pienempi kuukausi maksu . Kun ivat sen jo hoitokotiin mennessä päättäneen mitä palveluksia. Potilaalle annetaan. Siivous ei tavallisesti kuulu hoitajien. Työhön .eivät ole käyneet hoitokoulua siksi että pääsisivät siivoojiksi . Meillä,päin tulee siivooja tekemään ne työt ei hoitajat . Ja silloin lukee paperissa että siivousapu on hyväksytty ja maksaa hieman enemmän kuukaudessa.
        Niin että kuulostaa ihanalta että vaimosi saa pitää ainut lähellään viimeiseen asti. Silloin kun sairastuu niin vakavasti että avuton niin se puoliso on todella maailman tärkein ihminen joka tuntee hänet ja tietää mistä,,hön pitää ja mistä ei .
        Itse hoidin myös mieheni loppuun asti, ei voinut enää loppuaikaa puhua joten sitä, oppi ymmärtämään toista monella erintavalla ja kommunikoimaan asioista omalla tavallaan.

Olen ikäni uskonut työnajaon järkevyyteen. En laske killinkejä.
        Minusta tuntuisi hölmöltä lojua sängyssä romsua lukien kun kotihoitsu samaan aikaa touhua puuhassa jonka minä voin tehdä.
        Toine asia on tarkoituksen mukaisuus ja tehokkuus. Puitteista johtuen on esmerkiksi vaippojen ja muiden vastaavien jätteiden käsittely. Pieni roskis täyttyy parissa päivässä. Olen hankkinut jätesekit joihin kokoan vähintään viikon rojut, suljen nippusiteellä ja kannan pihan perälle roskikseen.
        En osaa maata joutilaana vain sen vuoksi, eteivät aputouhut kuuluisi minulle vain sen vuoksi, että maksan niistä. Ei se ole hoitsujen päätettävissä.
        Kelan mamma kehoitti minua hakemaan omaishoitajan statusta. En hae koska silloin rajan veto hoitsujen ja minun välillä olisi selvitettävä enkä halua mitään muutosta nykyiseen tilanteeseen. Teen mitä teen auttaakseni hoitsujen työtä koska uskon työnjaon alaiseen yhteiskuntaan. Vapautuneella ajallaan puhukoot keskenään vaikka viisaita. Ammatti-ihmisten työllistäminen rupuhommilla on älytöntä mutta joskus välttämätöntä. Yritän omalta osaltani auttaa. Eivät ole panneet pahakseen.
        Olen myös törkimys koska en ääneti hyväksy mitä tahansa menettelyä hoitsujen taholta.
        Sama koskee keittokomerotouhua. Olen itse hoitanut ne jo pitkään. Tiedän vaimoni allergiat, rajoitukset raudan ja K-vitamiinin saannin suhteen, makutottumukset ja tavat. Luulen hänen kokevan olonsa turvallisemmaksi tässä järjestelyssä.

• Anonyymi

Kyllä mulla on ikää vaikka muille jakaa, mutta mikään vanhus en ole.

• Anonyymi

Narraaat, olet huomattavasti nuorempi kuin me oikeat yli 80+++
        tietenki olet jonkun ikänen mutt et 80+++++

mä olen jonkun verran alle ysikymppinen, huonokuntoinen ja kehtaan sanoa,

oottelen kuolemaa, kituminen on helvettiä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Narraaat, olet huomattavasti nuorempi kuin me oikeat yli 80
        tietenki olet jonkun ikänen mutt et 80

mä olen jonkun verran alle ysikymppinen, huonokuntoinen ja kehtaan sanoa,

oottelen kuolemaa, kituminen on helvettiä,

Kyllä 70 voisi ihan hyvin vuosistaan osan antaa pois. Et ole kovin "huonokuntoinen", jos jaksat olla täällä kommentoimassa tuohon kellonaikaan. Jotta puhu pukille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä 70 voisi ihan hyvin vuosistaan osan antaa pois. Et ole kovin "huonokuntoinen", jos jaksat olla täällä kommentoimassa tuohon kellonaikaan. Jotta puhu pukille.

Salli mun nauraa,

sinä et tiedä vanhuksen vaikeuksista hölökkysen pöläytä juttujesi perusteella,
        turha tulla tänne mahtaileen kuinka SINÄ jaksat ja voit ja saat aikaan vaikka mitä, höh, niin MEKI jaksettiin vielä 70 v jopa 75 v vuotinaan
        minäki tein 10 km kävely lenkkejä vähintään kerran viikossa, silloin,
        mutta
        kun 80+ tuli mittariin jopa kunto alkoi mennä takapakkia
        kuin lehmänhäntä,

vanhuus on ihmiselämän maanpäällinen helvetti,
        eutanasia pillerit yleiseen jakoon kaikille halukkaille jotka ITSE sen pyytää ja IHAN ITSE haluaa jo kuolla,
        EI kenenkään muun tahdota, tai toiveesta, tai toimesta,

MIELIPIDE !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salli mun nauraa,

turha tulla tänne mahtaileen kuinka SINÄ jaksat ja voit ja saat aikaan vaikka mitä, höh, niin MEKI jaksettiin vielä 70 v jopa 75 v vuotinaan
        mutta
        kun 80 tuli mittariin jopa kunto alkoi mennä takapakkia
        kuin lehmänhäntä,

eutanasia pillerit yleiseen jakoon kaikille halukkaille jotka ITSE sen pyytää ja IHAN ITSE haluaa jo kuolla,

MIELIPIDE !

Hoifs itsseäsi paremmin. Meidän muori täytti keväällä 90, käy lenkillään miltei joka päivä, tekee kauppareissunsa itse, laittaa ruokansa ja pikkusiivouskin onnistuu. Kesän alussa pesi ikkunatkin itse. Ota mallia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoifs itsseäsi paremmin. Meidän muori täytti keväällä 90, käy lenkillään miltei joka päivä, tekee kauppareissunsa itse, laittaa ruokansa ja pikkusiivouskin onnistuu. Kesän alussa pesi ikkunatkin itse. Ota mallia.

H o i d a ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mielenkiintoinen käsky

selkeästi et tajua että ihmisillä on terevys täysin eritasoista kuin toisella saman ikäisellä, eikä siihen ole ollenkaan syynä se etteikö kysinenki huonokuntoinen henkilö olisi ollu aktiivi liikkuaja työteliäs terveenä,

nooh teitä tavallista tyhmempiä kansalaisia on keskuudessammme aina silloin tällöin, sinu älykkyytä ei voi nyt kehua, sori,

koitahan itse selviytyä omasta elämästäsi, ja pidäppäs itse itsesi terveenä jos voit,

toivottavasti luoja sinuaki auttais tyhmyydessäsi,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota mallia ! Hehe. Miten typerä töksäytys. Ei kaikkien terveys mene samaa rataa
        eikä kaikkeen voi itse vaikuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mielenkiintoinen käsky

selkeästi et tajua että ihmisillä on terevys täysin eritasoista kuin toisella saman ikäisellä, eikä siihen ole ollenkaan syynä se etteikö kysinenki huonokuntoinen henkilö olisi ollu aktiivi liikkuaja työteliäs terveenä,

nooh teitä tavallista tyhmempiä kansalaisia on keskuudessammme aina silloin tällöin, sinu älykkyytä ei voi nyt kehua, sori,

koitahan itse selviytyä omasta elämästäsi, ja pidäppäs itse itsesi terveenä jos voit,

Olen samaa mieltä kanssasi. Tyhmät ja ymmärtämättömät ihmiset ovat
        kaiken päälle ylimielisiä tyhmyydessään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota mallia ! Hehe. Miten typerä töksäytys. Ei kaikkien terveys mene samaa rataa
        eikä kaikkeen voi itse vaikuttaa.

"Kaikkeen" ei, mutta hyvin moneen asiaan kyllä. Ja se tattipäätaneleilta unohtuu ja / tai jää tiedostamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kaikkeen" ei, mutta hyvin moneen asiaan kyllä. Ja se tattipäätaneleilta unohtuu ja / tai jää tiedostamatta.

hah hah haaa kiva kun nauratat vanhuksia .
        nauru pidentää ikää, hah hah haaaaa,

siitähän onki hyötyä
        vanhukset nyt nauraa oikein kunnolla ja elävät paljon pitempään,
        naurata lisää viisuksillasi
        me jaksetaan paremmin ainaki huomiseen asti,
        sitte voit naurataa lisää,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salli mun nauraa,

mutta
        kun 80 tuli mittariin jopa kunto alkoi mennä takapakkia
        kuin lehmänhäntä,

MIELIPIDE !

Miksi olla ilkeä häntä kohtaan, mielestöni tekee hienosti kun asuu vaimonsa kanssa , se on vaimolle tuki ja turva kun näkee oman puolisonsa koko ajan . Vaikka onkin hyvin sairas
        Joten ei tartte ruveta pitämään mitään valta taistelua mistäön jatkamisesta. Ollaan erilaisia jokainen. Tunnen miehen joka on 90: ja tekee töitä aina vaan kotonaan ihan kuten on aina tehnyt. Hyvä,kunto. Moni on luullut höntä parikymmentä vuotta nuoremmaksi . Joten ollaan varustettu erilaisilla ominaisuuksilla. Joku on nuorekas. vanhus silloin kun joku toinen on raihnainen eikö jaksa . Joten kukin tyylillään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mielenkiintoinen käsky

Älä sinä ala riitelemään täällä. Tottahan hän sanoo, kun ihminen joka on aina hoitanut itsensä hyvin on todella hyvä kuntoinen , ulkoilun, liikkuminen terveet elämäntavat ja ravitseva ruoka on niitä tekijöitä jotka pitävät kunnon hyvänä . Mutta niin si ole kaikkien kohdalla , monet tulevat jo huonokuntoisiksi seitsemänkymppisenä kun taas joku toinen menee uimahallille vetelemään muutamat metrit aamutuimaan vedessä. Ja sen jälkeen pyöräilee lenkin vaikka on 87 vuotias . Minä esim en kyllä jakaisi ,mutta olen silti iloinen että on niitäkin jotka jaksaa .siis kaikki eivät suinkaan vanhene samaan tahtiin ja se ei ole mitään leuhkimista .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Tyhmät ja ymmärtämättömät ihmiset ovat
        kaiken päälle ylimielisiä tyhmyydessään.

Kyllä on kamalaa että aletaan sanoa jotain tyhmäksi , se jos jokin osittaa ettei sivistystä olla opittu pitkän elämän aikana .
        Ei hön mielestäni ole mitenkään tyhmä ainoastaan mielissään hyväkuntoisesta muorista ä ei mielestäni tarvitse alalta vääntämään rautalankaa tästäkin asiasta. . Joillain kunto vaan on kestänyt ylempiin ikönumeeoihin ja toisilla taas ei ole niin hyvin asiat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hah hah haaa kiva kun nauratat vanhuksia .
        nauru pidentää ikää, hah hah haaaaa,

siitähän onki hyötyä
        vanhukset nyt nauraa oikein kunnolla ja elävät paljon pitempään,
        naurata lisää viisuksillasi
        me jaksetaan paremmin ainaki huomiseen asti,
        sitte voit naurataa lisää,

Jo on ihme että tästäkin alettiin riitelemään. , minusta hön puhuu vaan asiaa , ja tietysti se taas väännetään . Jotenkin ihmeellistä että ihmisiltä puuttuu huumotpei ja sitten vielä aletaan olla luuloissa että heille nauretaankin näinhän se aina menee , ikävä kyllä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatka jankuttamistasi !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä on kamalaa että aletaan sanoa jotain tyhmäksi , se jos jokin osittaa ettei sivistystä olla opittu pitkän elämän aikana .
        Ei hön mielestäni ole mitenkään tyhmä ainoastaan mielissään hyväkuntoisesta muorista ä ei mielestäni tarvitse alalta vääntämään rautalankaa tästäkin asiasta. . Joillain kunto vaan on kestänyt ylempiin ikönumeeoihin ja toisilla taas ei ole niin hyvin asiat.

Taitaa mennä kommenti vääriin osoitteisiin.

• Anonyymi

Olen ollu taas niin huonossa kunnossa , aamulla meinasi tukehtua yskään, olihan tilanne ihan katastroofaalinen,
      kumma kyllä selvisin kohtauksesta vielä henkiin, tilanne on kauhea kun meinaa tukehtua ja kun kurkku kummasti vielä yskän aikana k u r i s t t a a eikä saa henkeä vedettyä,

kyllä taas aattelin,
      miksi vanha ihminen EI yksinkertasesti kuole kun kaikki on lopussa eläminen ja oleminen on niin helvetin vaikeeta,

kumpa jostaki saisi ostaa EUTANASIA PILLERIN menisin heti ostoksille ja illalla nielaseisin eikä aamulla enään ravis herätä tähän vanhuksen helvettiin heikkouksineen ja sairauksineen,

kuinka te toiset jaksatte, onko teillä helpompaa kuin minulla,

kiitos tiedosta jos joku jaksaa vastata
      ja kertoa kuinka jaksaisi tämän kivuliaan vanhuuden kunnialla hautaan asiti!

• Anonyymi

Hei, ajoittain on vaikeita paikkoja.
        Uskoo jo, että nyt pääsee pois,
        mutta jääkin henkiin vielä.
        Tänään on muun lisäksi tehnyt ilkeää ohimon takaa pään sisältä,
        mietin katkeaako verisuoni päästä
        ja saanko rajun aivoinfarktin.
        Sen jälkeen viruisin yksinäni jonkun aikaa toimintakyvyttömänä asunnossani
        vai kuoleeko siihen heti ?
        Tuttuni teki sen seurauksensa lähes kolme kuukautta kuolemaa sairaalassa.
        Ei pystynyt enää puhumaan.
        Voi kun kuolisi laakista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, ajoittain on vaikeita paikkoja.
        Uskoo jo, että nyt pääsee pois,
        mutta jääkin henkiin vielä.
        Tänään on muun lisäksi tehnyt ilkeää ohimon takaa pään sisältä,
        mietin katkeaako verisuoni päästä
        ja saanko rajun aivoinfarktin.
        Sen jälkeen viruisin yksinäni jonkun aikaa toimintakyvyttömänä asunnossani
        vai kuoleeko siihen heti ?
        Tuttuni teki sen seurauksensa lähes kolme kuukautta kuolemaa sairaalassa.
        Ei pystynyt enää puhumaan.
        Voi kun kuolisi laakista.

Samaa olen jokapäivä toivonu,
        kumpa kuolis pois,
        on koko ajan jotenki paha olo

olen kauheen kiukkunen itselleni
        vaikka olen yksin kotona,

kun koitan puuhastella esm. silittää pyykkiä tai laittaa tiskiä koneeseen
        mun on tosi paha olla
        aivan kuin ei millää jaksais niitä pikku asioitaan tehdä,

anteeksi " taivaan isä " sinne jonneki,
        mutta
        mä yksikseni kiroilen ja kiukuttelen siinä samalla puuhastellessa,
        saatan sanoa että kuolis pois
        ku ei enäänjaksa mitään kunnolla tehdä,

--- olis edes kunnon kipu lääkettä,
        tai jotain rauhottavaa ettei olis niin paha olo koko aikaa,
        mutt ei ole yhtikäs mitään muuta kuin noi vakituiset syd. lääkkeet,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa olen jokapäivä toivonu,
        kumpa kuolis pois,
        on koko ajan jotenki paha olo

olen kauheen kiukkunen itselleni
        vaikka olen yksin kotona,

kun koitan puuhastella esm. silittää pyykkiä tai laittaa tiskiä koneeseen
        mun on tosi paha olla
        aivan kuin ei millää jaksais niitä pikku asioitaan tehdä,

anteeksi " taivaan isä " sinne jonneki,
        mutta
        mä yksikseni kiroilen ja kiukuttelen siinä samalla puuhastellessa,
        saatan sanoa että kuolis pois
        ku ei enäänjaksa mitään kunnolla tehdä,

--- olis edes kunnon kipu lääkettä,
        tai jotain rauhottavaa ettei olis niin paha olo koko aikaa,
        mutt ei ole yhtikäs mitään muuta kuin noi vakituiset syd. lääkkeet,

Hei ! Minkälaiseen kipuun sinä toivoisit kipulääkettä ?
        Onhan niitä olemassa, mutta kun ne usein kielletään iäkkäiltä.

Minua vaivaa monenlaiset kivut ja uupumus.
        Kai se voimien vähenemistä ?

Terveyskeskuksen nuori kloppi, lääkäri on kieltänyt minulta kipulääkkeet
        enkä niitä voisikaan ottaa kuin korkeintaan puolikkaan,
        koska ne provosoivat sydänhäiriöitä, että on vaan kestettävä kaikki
        "kiskomiset", vihlomiset, säryt ja muut.

Kivutkin varmaan osaltaan aiheuttavat uupumusta tai väsymystä.
        Luut kipuilevat, maha renkslaa, suolistoa polttelee aika ajoin,
        pää on usein ihan "sumussa", huippailee ja heittelee varsinkin aamuisin.
        Jonkinlainen yleinen huonovointisuus vaivaa.
        Ei tästä tule mitään enää.

Rauhottavia tässä tarvitsisikin oloa helpottamaan silloin tällöin,
        kun on oikein pitkään kaikki käynyt hermoille.
        Se esimerkiksi käy hermoille, kun ei pysty kaikkeen mitä haluaisi.
        Se tuskastuttaa.

En kuitenkaan osaa olla itselleni kiukkunen niinkuin sinä kerrot olevasi.
        Minua ma-sen-taa toimintakykyni väheneminen.
        Pienetkin askareet tuntuvat usein niin suurilta,
        ettei tahdo jaksaa aloittaakaan,
        mutta pakko on välttämättömimmät yrittää tehdä.
        Mitään suurempaa en enää teekään.
        Ei onneksi tarvitse, kun on yksin.
        Ikkunoita ei ole pesty ehkä kahteen vuoteen.
        Hyvin näkyy läpi silti.
        Sisältä olen kaksi kertaa pyyhkinyt ikkunaliinalla.
        Joulut ja muut juhlapäivät olen monta vuotta ohittanut olankohautuksella,
        vaikka vähän ne käyvät tunteisiin,
        kun muistelee ,
        millaista oli ennen kaikki yhdessä juhlapyhinä.

Sarkasmia loppukevennykseksi:
        "Elämä on sarja kärsimyksiä"
        (Tuntematon)

Kirjotellaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei ! Minkälaiseen kipuun sinä toivoisit kipulääkettä ?
        Onhan niitä olemassa, mutta kun ne usein kielletään iäkkäiltä.

Minua vaivaa monenlaiset kivut ja uupumus.
        Kai se voimien vähenemistä ?

Terveyskeskuksen nuori kloppi, lääkäri on kieltänyt minulta kipulääkkeet
        enkä niitä voisikaan ottaa kuin korkeintaan puolikkaan,
        koska ne provosoivat sydänhäiriöitä, että on vaan kestettävä kaikki
        "kiskomiset", vihlomiset, säryt ja muut.

Kivutkin varmaan osaltaan aiheuttavat uupumusta tai väsymystä.
        Luut kipuilevat, maha renkslaa, suolistoa polttelee aika ajoin,
        pää on usein ihan "sumussa", huippailee ja heittelee varsinkin aamuisin.
        Jonkinlainen yleinen huonovointisuus vaivaa.
        Ei tästä tule mitään enää.

Rauhottavia tässä tarvitsisikin oloa helpottamaan silloin tällöin,
        kun on oikein pitkään kaikki käynyt hermoille.
        Se esimerkiksi käy hermoille, kun ei pysty kaikkeen mitä haluaisi.
        Se tuskastuttaa.

En kuitenkaan osaa olla itselleni kiukkunen niinkuin sinä kerrot olevasi.
        Minua ma-sen-taa toimintakykyni väheneminen.
        Pienetkin askareet tuntuvat usein niin suurilta,
        ettei tahdo jaksaa aloittaakaan,
        mutta pakko on välttämättömimmät yrittää tehdä.
        Mitään suurempaa en enää teekään.
        Ei onneksi tarvitse, kun on yksin.
        Ikkunoita ei ole pesty ehkä kahteen vuoteen.
        Hyvin näkyy läpi silti.
        Sisältä olen kaksi kertaa pyyhkinyt ikkunaliinalla.
        Joulut ja muut juhlapäivät olen monta vuotta ohittanut olankohautuksella,
        vaikka vähän ne käyvät tunteisiin,
        kun muistelee ,
        millaista oli ennen kaikki yhdessä juhlapyhinä.

Sarkasmia loppukevennykseksi:
        "Elämä on sarja kärsimyksiä"
        (Tuntematon)

Kirjotellaan !

Vanha ihminen on jokapaikasta kipee,
        se kai kuuluu vanhuuteen,
        keho tekee kuolemaa omalla tavalaan,

ei vaan millä haluisi olla vanha ja raihnainen,

kuolis pois
        se on toiveeni ja kuolenhan minä en vaan tiedä milloin,
        luoja tietää mutt ei sano....

• Anonyymi

Miksi tämä vanhuus pitää olla niin vaikeeta toisille

ja toiset ne vaan tanssii ja näyttelee niiiiiiiiiin pirtää kuin peipposet,

miksi meidän huonokuntosten ei anneta kuolla nopeesti pois, meidän vaan pitää elää kiuta vaikka voimat on kadonneet jo taivaan tuuliin,
      ja meillä on vain paha olla !

• Anonyymi

Meitä on niin moneksi terveydeltämme emmekä sille mitään voi.
        Hautausmaat on täynnä "oikein eläneitä nuorempana kuolleitakin."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jooo oooooonki katteelinen mua ennen kuolleille,
        heillä ei enään ole vanhuuden vaivoja
        ei heikkoutta he on päässy ikuiseen lepoon,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehei, he ovat vain luulleet elävänsä "oikein" ja hyvin. Se on aaaiiivan eri asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehei, he ovat vain luulleet elävänsä "oikein" ja hyvin. Se on aaaiiivan eri asia.

mikähän siinä oikeesti on kun nuoremmat kuolee

ollaankohan me vanhukset jotenki kaikessa elämän tilanteissa jotenki varovaisempia kun eletää sata vuotiaiksiki,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikähän siinä oikeesti on kun nuoremmat kuolee

ollaankohan me vanhukset jotenki kaikessa elämän tilanteissa jotenki varovaisempia kun eletää sata vuotiaiksiki,

Nuoret(kin) sairastavat, vakavastikin. Ja elävät huolettomasti ajattelematta esim. terveysaiheita. Liikenteessä hurjastellaan ja ollaan muutenkin holtittomia, vääränlainen rohkeus ja rajojen kokeileminen eivät aina tuota hyvää tulosta.

• Anonyymi

Kyllä tämä vanhuus on vaikeeta,

monta tuntia ooon koittanu koneelta poista yhtä otsikkoa joku helekutin adidas on siihen tunkenu ittensä enkä millää saa sitä pois ruutusta vaikka mitä olen tehny, siinä se möllöttää etu sivulla aina kun aukasen koneen,
      arvatkaa vituttaako,
      nämä koneeyki tekee vanhasta ihmisestä ihan hullun kun näitäkää ei osaa oikein käsitellä.

• Vanhuuteen kuuluu silmäsairaudet. Tänään on meno silmäklinikalle
      saamaan joka 5. viikkoiset pistokset silmiin. - Kotiintulo sairaalasta
      saattaa olla hankalaa, kun ei näe bussien numeroita. Onneksi on avuliaita
      kanssamatkustajia, joten tähän asti olen selvinnyt kotimatkoistakin hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3079
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2289
    3. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      61
      2229
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      19
      1910
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      169
      1431
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      7
      1306
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1109
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      43
      970
    9. Iltalehden evästeasetukset

No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      100
      870
    10. Sun seurassa oli turvallinen olo

Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais
      Ikävä
      38
      852
    Aihe