Toivon että vastavat vain he joilla kaihi on, ei siis yleistä lääketieteestä. Ne olen jo kolunnut ja menossa silmälääkärille. Sitä ennen aina haluan vertaistuen mielipiteen, että olen paremmin itse perillä ja tiedän mitä lääkäriltä kysyn. Jos kaihia läpikäyneitä ei näissä kirjoittajissa ole, tämä aloitus valunee jonnekin vastaamattomuuteen.
Onko niin että toisena päivänä näkee paremmin kuin toisena? Mistähän tämä johtuu. Sään muutoksesta ainakin, harmaa tai kirkas ilma. Mutta entä jos näkee samalla säällä, samaan valon aikaan, eri tavalla - epäselvemmin ja selvemmin. Se ihmetyttää, mikä siinä kaihissa voi liikkua tai muuttua tunneissa, että näin tapahtuu.
On tämä elimistö ihmeellinen.
Sinä jolla on kaihi
13
140
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla todettiin kaihi jo yli 60-vuotiaana. Se alkoi edetä niin nopeasti (lasit olisi pitänyt uusia kaukonäköä varten jo puolen vuoden välein) että sain pian ajan ja kaihileikkauksen julkisella puolella. Ei minulla näkö muuttunut päivittäin. Nyt on ollut samat lasit jo neljä vuotta ja hyvin näen.
- Anonyymi
Hyvä kun onnistui.
- Anonyymi
Ihan totta näön selkeys vaihtelee, itselläni oli mennyt aika pitkälle ennkö tajusin että kaihi on. Toisina päivinä sitä mielestään näki oikeinkin hyvin kun taas toisina huonommin . Kun laitoin käden toisen silmän päälle ja katsoin , niin kauhukseni en nähnyt juuri mitään mutta toinen silmä oli näkevä. Leikkaus tuli aika pian ja mikä onnen tunne kun kävelin sairaalasta pihalle ja saatoin lukea parkkipaikan edessä olevan kyltin jota en ollut aikoihin nähnyt kunnolla.
Nyt on toisen silmän vuoro , ilmoittivat jo ensimmäisen silmän leikkauksessa että toinen silmä on leikattava tulevaisuudessa . Niin että silloin kun näkö alkaa temppuilla niin sitä saa melkein paniikin kun ei näe kunnolla
Autoa en pysty ajamaan liioin jos on pimeää ! Ainoastaan päivällä .niin että ei sitä nuorenaosaannut edes ajatella tälläisiä asioita että silmätkin tulevat haittaamaan arkipäivän touhuja - Anonyymi
Sinä -29 09:01:05,
Joo on tuo näkötarkkuuden vaihtelu eri päivinä ollut jo jonkin aikaa, nyt uutena tullut tuo sanoisiko "tuntieronäkö" jossa samassa valaistuksessa samana päivänä näkökyky vaihtelee. Sitä ihmettelen mistä se voi johtua. Luulisi nyt kaihin olevat ihan konkreettinen, elimellinen vika eikä mikään mielipide, tunne tai luulo.
Ed. tarkastuksessa todettiin alkava kaihi, mutta kun olen keskustellut eläkeläisten kanssa, kuulemma se sanotaan kaikille silmälääkärillä. (Teitenkin sanotaan vahvemmin jos on pitkälle edennyt kaihi.) Tuota en ollut kuullut. Tähän asti ei yksikään vanha ole kertonut lääkärin sanoneen selvästi: ei ole yhtään kaihia sinulla.
Onneksi ei ole vielä vaikuttanut autolla ajoon, mutta kiitos vinkistä, alan seuraamaan. En kovin usein aja pimeässä.- Anonyymi
Minulle silmälääkäri sanoi ihan selkeästi että ei ole kaihia. Olen 71 v.
- Anonyymi
Lähisukulainen oli leikauksessa, ei olisi mennyt jos olisi tiennyt tuloksen..kuulemma.
- Anonyymi
No mitä sitten tapahtui? MIkä lopputulos oli?
- Anonyymi
Kuusi vuotta sitten piti päästä kaihi leikkaukseen enkä vieläkään ole päässyt, kävin keväällä silmälääkärissä saisinko paremmat silmälasit.
Lääkäri sinulle ei enään löydy parempia silmälaseja, on tehty silmä pohja kuvaus jäi epäselväksi mitä edessä, näen mutta aika kehnosti.- Anonyymi
Käyhän eri firman silmälääkärillä. Ehkäpä sieltä löytyy ihan oikea silmälääkäri, joka kertoo sinulle, mitä tuleman pitää.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyhän eri firman silmälääkärillä. Ehkäpä sieltä löytyy ihan oikea silmälääkäri, joka kertoo sinulle, mitä tuleman pitää.
kylmätotuusSilmien näköarvot käsittääkseni pysyneet ennallaan.
- Anonyymi
Minulla todettiin kaihi oikeassa silmässä huhtikuussa ja nyt odotan pääsyä leikkaukseen.
Aloin epäillä kesällä 2024, että minulla on kaihi, kun pilvisellä säällä näin ulkona suhteellisen hyvin, mutta aurinkoisella säällä häikäistyin niin, etten nähnyt juuri mitään.
Elokuussa 2024 kävin silmälääkärillä, mutta hän ei kaihia havainnut ja pyysi vaan käymään tarkastuksessa vuoden päästä.
Näkökyky huononi ja häikäisy lisääntyi kuitenkin nopeasti, joten menin toisen firman silmälääkärille viime huhtikuussa. Hän totesi, että kaihi on jo siinä vaiheessa, että se vaatii leikkauksen.
Kyllä näkökyky voi vaihdella päivittäin, vaikka olosuhteet olisivat samat.
En muista, mitä lääkäriltä kysyin, vai kysyinkö mitään.
kylmätotuus - Anonyymi
Havaitsin häiriöitä jo aikaisemminkin mutta palattuamme Espanjasta 3kk:n jälkeen totesi etten enää ne kunnolla liikennemekkkejä.
Havaittiin molemmissa silmissä kaihi mutta ne eivät yhdessä olleet riittävän pahoja täyttääkseen yhteiskunnallisen leikkauksen ehdot.
Leikkautin yksityisella. Jo meneessäni leikkauksen jälkeen rautatieasemalle kotiin lähtöä odottamaan, hämmästyin näön tarkkuutta. Leikkauksessa oli samalla korjattu minun -4 ja -6 likinäköisyyteni samalla. Junassa longottelin lappuja sen verran.että täyttelin ristikoita.
Jos olisin arvannut muutosta noin radikaaliksi niin olisin leikkauttanut aikaisemmin.
Myöhempi jälkikaihin korjaus oli lyhyt laserin poksaus.
Tuohon on aikaa yli 20 vuotta.
Nyt tarvitsen lähialueen lukulasit. - Anonyymi
Itsellä ei ole kaihia, mutta usealta sukulaiselta ja ystävältä on leikattu. Kaikilla meni hyvin, yhdelle tuli jälkikaihi joka korjattiin.
Olen kuullut vain yhdestä epäonnistuneesta kaihileikkauksesta, mutta se tehtiin yli 30 vuotta sitten, ja henkilöllä oli muutenkin erittäin huonot silmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist1503755Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki963622Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma423163Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest182511- 1812182
Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?
Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu251377- 961229
Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!
Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja241061Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa
Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt1201020Jos elämäsi ihminen
on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt691018