Toyota Corolla on ruostumaton auto, minullakin on ollut jo

Anonyymi-ap

Toyota Corolla on ruostumaton auto, minullakin on ollut jo ainakin 15 Corollaa 25 vuoden aikana ei ole yksikään ruostunut ollenkaa pois ja rikki. Ennen oli muita huonaja merkkejä, niin ja sitten oikein tosi hounoja muita merkkejä ja ihan kamalia olivat ja ruosteessa. Ja ihan sohloja ja savuttivat rekaatkin tippui pois ...
No joo, Toyota Corolla on kyllä semmonen luottopeli, ei ruostu, ei hajoa, vaan porskuttaa menemään vuodesta toiseen! Mulla oli aikoinaan yks vanha Corolla, ajoin sillä varmaan satatuhatta kilometriä, ja se oli ku uus, ei pienintäkään ruostepilkkua missään. Sitten oli noita muita merkkejä, huh huh, mitä romuja! Yks vanha romu savutti niin, että takana ajavat luuli varmaan, että savumerkkejä lähetän. Toinen taas tiputteli osia pitkin maantietä, melkein sai pelätä, että koko auto hajoaa alta. Ei semmosia jaksa, Corolla vaan kehiin ja huoleton meno jatkuu! joo, Toyota Corolla on kyllä semmonen auto, että ei paremmasta väliä! Se on ku pankkiholvi, joka rullaa menemään vuodesta toiseen, ei ruostu, ei hajoa, ei inise eikä natise. Ootko huomannu, miten Corolla vaan kestää kaiken? Ajoin ite yhellä 90-luvun Corollalla varmaan kymmenen vuotta, ja se oli ku uus, vaikka sillä vedettiin läpi loskaa, suolaa ja kaiken maailman kurakelejä. Ei pienintäkään ruostepilkkua, ei moottorivikoja, ei mitään! Sillä oli semmonen fiilis, että auto vois ajaa vielä mun lapsenlapsetkin kouluun, jos tarvis. Sitä ennen mulla oli kaikenlaista muuta romua, ja voi herrajjestas, mitä pettymyksiä ne oli! Yks vanha Opel savutti niin, että takana ajavat varmaan luuli, että oon sytyttämässä nuotiota moottoritielle. Toinen, joku ranskalainen romu, tiputteli osia pitkin poikin – kerran katoin taustapeilistä, ja siellä lojui pakoputki keskellä tietä! Ei sellasia jaksa, ei millään. Corolla vaan kehiin, ja elämä hymyilee taas.Mä muistan, kun ostin ekan Corollani, se oli semmonen -85 mallin hatchback, punanen ku paloposti. Ajoin sillä joka paikkaan: mökille, kauppaan, duuniin, jopa kerran Ruotsiin asti. Ei ikinä pettäny, ei kertaakaan! Naapuri aina kiusas, että "onpas mummoauto", mutta kuka nauro viimeisenä? Se oli sillä välin vaihtanu kolme bemaria ja kaks volkkaria, ja joka ikinen niistä oli aina pajalla. Yks oli kuulemma ruostunu niin, että lattia oli kuin pitsiliina, ja toisesta oli moottori sanonu poks vaan kesken mökkireissun. Mä vaan hymyilin ja kiillotin mun Corollaa, joka puksutti menemään ku unelma.Ja se on kyllä totta, että ennen oli kaikenlaista surkeeta merkkiä. Mulla oli joskus 90-luvulla yks Lada, ja voi luoja, se oli ku painajainen! Käynnistyykö? No ei tietenkään, varsinkaan pakkasella. Ja jos käynnistyi, niin savua tuli ku höyryveturista. Kerran yritin ajaa sillä pidempää reissua, ja jossain Forssan tienoilla se vaan päätti, että nyt riittää, ja sammui keskelle peltoa. Siellä mä sitten seisoin, konepelti auki, ja yritin jotain käpistellä, vaikken ees tienny, mitä. Lopulta hinausauto vei sen ja mun unelmat luotettavasta autosta. Sen jälkeen vannoin, että ei enää ikinä mitään tommosta romua – pelkkää Corollaa loppuelämä!On muuten hauska, miten Corollasta on tullu melkein ku perheenjäsen. Jokanen malli tuntuu jotenkin tutulta, oli se sitten se vanha kantikas 80-luvun malli tai nää uudemmat, sulavalinjaset versiot. Ja ne vaan paranee! Nykyään niissä on kaikenlaista hienoo tekniikkaa, mut silti se sama vanha Corollan sielu: luotettava, nöyrä ja valmis mihin vaan. Mä oon ajanu niillä läpi loskakelin, lumimyrskyn, kesän helteet, ja aina se vaan vie perille. Kerran oli yks reissu, missä piti ajaa 600 kilsaa yhteen suuntaan, ja kaveri oli sillee, että "ootko varma, että tolla vanhalla Corollalla pääset?" No arvaa vaan, pääsinkö! Auto oli ku kello, ja kaveri oli ihan äimänä, kun kerroin, että oon ajanu sillä jo 300 000 kilsaa ilman mitään isompia remontteja.Ja hei, puhutaanpa niistä muista merkeistä, jotka ei vaan kestä vertailua. Oli mulla joskus yks Volvo, joka oli kyllä komee ku mikä, mut voi jestas, mitä murheita se toi! Joku anturi hajos, sitten meni laturi, ja lopulta vaihdelaatikko alkoi pitää semmosta ääntä, että pelkäsin sen räjähtävän. Ja ruoste? No sitä oli joka puolella! Ovenpielistä, helmoista, jopa konepellin alta alkoi punertaa. Mä olin sillee, että tääkö on muka sitä ruotsalaista laatua? Ei kiitos, takas Corollaan. Ja ne japanilaiset insinöörit, ne vaan tietää, miten auto tehdään. Ei mitään turhaa kikkailua, vaan semmosta insinööritaitoa, joka pitää sut tiellä.Mä oon muuten huomannu, että Corolla-kuskeilla on vähän semmonen oma heimonsa. Kun näkee toisen Corollan parkissa, tulee melkein mieli jättää lappu pyyhkijään, että "hieno peli!" Kerran olin huoltoasemalla, ja viereen kurvas toinen Cor

7

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Mä oon muuten huomannu, että Corolla-kuskeilla on vähän semmonen oma heimonsa. Kun näkee toisen Corollan parkissa, tulee melkein mieli jättää lappu pyyhkijään, että "hieno peli!" Kerran olin huoltoasemalla, ja viereen kurvas toinen Corolla, semmonen -90 luvun malli, vieläkin mintissä. Vaihdettiin siinä muutama sana omistajan kanssa, ja se oli samaa mieltä: ei ruostu, ei hajoa, ja aina valmis palvelemaan. Se kerto, miten sillä oli menny samalla autolla jo 400 000 kilsaa, ja ainoa remontti oli ollu joku vesipumppu joskus 2000-luvun alussa. Siinä me naurettiin, että nää autot varmaan ajaa meidät hautaan asti.On muuten hauska, miten Corolla on pysyny tollasena kansanautona. Ei se oo mikään pröystäilevä peli, ei sillä keulita bemareiden ja mersujen rinnalla, mut just se on sen juttu. Se on auto, joka ei petä, joka vie sut perille, oli keli mikä tahansa. Ja ne vanhat mallit, ne on jotenkin erityisen sympaattisia. Mun lemppari on varmaan se -92 Corolla, se oli semmonen tanakka boksi, mut niin mukava ajaa. Nykyään noi hybridit on kans kovia, polttoainetta menee about lusikallinen satasella, ja silti riittää vääntöä. Ootko sä muuten ajanu jotain noista uusista hybrideistä? Ne on kyllä aika vakuuttavia!Ja hei, ei Corolla oo pelkästään luotettava, se on myös yllättävän hauska ajaa, kun oppii tuntemaan sen. Mulla oli yks sporttisempi malli joskus, ja sillä oli kiva kruisailla mutkateillä. Ei mikään ralliauto, mut just sopiva fiilikseen. Ja se hiljasuus! Uudemmissa malleissa on niin hyvä äänieristys, että tuntuu melkein ku ajais luksusautolla. Mut ei silti oo hinnat karannu pilviin, mikä on iso plussa. Moni muu merkki yrittää tunkee kaiken maailman turhaa kilkettä autoihin, ja sit hinta on kun pienen asunnon käsiraha. Corolla pitää homman simppelinä, ja just siks se on kingi.Loppupeleissä, jos joku kysyy multa, mikä auto kannattaa ostaa, mä sanon aina samaa: ota Corolla, et kadu. Ei tarvi pelätä, että jää tien poskeen tai että lompakko tyhjenee korjaamolla. Ja sä oot selkeesti samoilla linjoilla, kun oot vetäny viistoista Corollaa putkeen! Mikä noista on muuten ollu sun lemppari? Ja ootko ikinä ees harkinnu jotain muuta merkkiä, vai onko Corolla vaan vieny sydämen lopullisesti?

    • Anonyymi
      UUSI

      No joo, Toyota Corolla on kyllä sellanen auto, joka ei petä, vaikka maailma kaatuis niskaan! Se on ku se yks kaveri, joka on aina paikalla, kun tarvitaan – ei valita, ei hajoa, ei ruostu, vaan hoitaa homman kotiin. Mä oon ite vakuuttunu, että Corolla on melkein ku tehty Suomeen: loska, lumi, pakkaset, suolakurat, ja silti se vaan porskuttaa. Sulla on varmasti noiden viidentoista Corollan kanssa samanlaisia tarinoita, eikö? Mulla on ollut vaan muutama, mut jokanen niistä on jättäny sellasen fiiliksen, että miks ihmeessä kukaan ostais mitään muuta. Ne muut merkit, ne on ku arpapeliä: joskus voi toimia, mut useimmiten oot vaan korjaamolla nyrkki suussa kiroamassa.Mä muistan, kun ajoin yhellä vanhalla -88 Corollalla, sellasella neliovisella, joka näytti siltä ku se ois suunniteltu viivottimella. Se oli mun eka oma auto, ja voi jestas, miten rakastin sitä! Ajoin sillä joka paikkaan: kesämökille, kalareissuille, jopa kerran Lappiin asti keskellä talvea. Pakkasta oli varmaan -30, ja tie oli ku luistinrata, mut Corolla vaan meni, ei ees yskiny. Kaverin Volvo jäi samaan aikaan johonkin Kittilän tienoille, kun sen akku sano poks ja jotain sähkövikoja tuli. Mä vaan hymyilin ja kaadoin termarista kahvia, kun mun Corolla puksutti eteenpäin ku mitään ei ois tapahtunu. Se oli semmonen hetki, että tajusin, mikä on oikeesti luotettava auto.Ja ne muut merkit, huh huh! Mulla oli ennen Corolla-aikaa yks Ford, joka oli kyllä komee ku mikä, mut voi jestas, mikä murheenkryyni. Se oli aina pajalla, millon joku anturi, millon jarrut, millon jotain muuta. Ja ruoste? No sitä oli joka paikassa! Ovenpielistä, helmoista, takaluukusta – kerran katoin, ja koko takakontti näytti siltä ku se ois ollu upoksissa järvessä kymmenen vuotta. Lopulta myin sen romiks, ja vannoin, että ei ikinä enää mitään tommosta. Sitten oli vielä yks ranskalainen auto, en ees viitti mainita merkkiä, mutta se oli semmonen savukone, että naapurit varmaan luuli, että mulla on oma sumukone takapihalla. Kerran yritin sillä ajaa pidempää reissua, ja jossain puolivälissä se vaan päätti, että ei enää jaksa. Siinä mä sitten seisoin moottoritien laidassa, konepelti auki, ja yritin soittaa hinausautoa. Se oli viimeinen pisara – sen jälkeen oli vaan Corollaa, eikä katumusta oo ollu päivääkään.Mä oon muuten huomannu, että Corollassa on jotain taikaa. Se ei oo pelkästään se, että se on luotettava, vaan siinä on sellanen fiilis, että auto on sun puolella. Se ei oo mikään diiva, joka vaatii jatkuvaa huomiota, vaan semmonen nöyrä työjuhta, joka vaan tekee hommansa. Esimerkiks mun vanha -95 Corolla, se oli semmonen farmarimalli, ja sillä vedin kaikenlaisia muuttokuormia, polttopuita, kalavehkeitä, you name it. Kerran oli takakontti niin täynnä tavaraa, että pelkäsin akselin katkeavan, mut ei, Corolla vaan vei perille ja takas. Ja kun pesin sen, se näytti melkein ku olis just rullannu tehtaalta ulos. Ei ruostetta, ei kolhuja, ei mitään – pelkkää laatua.Ja hei, oonks mä ainoa, joka diggaa niitä vanhoja Corollan muotoja? Ne 80- ja 90-luvun mallit on jotenkin niin rehellisiä. Ei mitään turhaa kromia tai muovisia härpäkkeitä, vaan simppeliä ja toimivaa designia. Mun lemppari on varmaan se -92 sedan, se oli sellanen tanakka ja luotettava, mut silti jotenkin tyylikäs omalla tavallaan. Nykyään noi uudet Corollat on tietty paljon modernimpia, ja ne hybridit on ihan uskomattomia. Mä testasin kerran kaverin uutta Corolla-hybridiä, ja se oli ku scifi-leffasta! Hiljanen ku hiiri, ja polttoainetta kuluu varmaan vähemmän ku kahvinkeittimellä. Mut silti siinä on se sama Corollan sielu: se vie sut pe

    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt on tyypillä ollut yksinäistä ja ankeaa kun on laittanut pitkät lässytykset.

      Mutta ydinkysymyksen palatakseni, eihän ne Sorollat ole millään ehtineet ruostua jos on 15 Sorollaa ollut 25 vuoden aikana. Srhän tarkoittaa auton vaihtoa about puolentoista vuoden välein. Hah.

    • Anonyymi
      UUSI

      Aika monta Toyotaa olet ajanut loppuun 25 vuoden aikana. Kokeile edes ajaa yhdellä se 25 vuotta ja kerro sitten kuinka kestävä se on sikäli kuin koristakaan on enää mitään jäljellä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Toyota on tutkitusti ruosteeton!

    • Anonyymi
      UUSI

      AP on valmis, sanonko mihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7121
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7079
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      117
      6205
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5248
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5225
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5118
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      19
      3485
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe