Niin ne asiat hovissa muuttuu

Paloma.se01

Eikä vain asiat hovissa, vaan myös sanaparret, metaforat, vertaukset nuorison suussa.
MeNaistet oli koonnut mukavan listan aika hauskoja väännöksiä vanhoista sanaparsista, jääneet puhekieleen, koska joku lapsi tai nuori oli kuullut väärin:
Tukka tuuleen"
Katosi kuin tukka tuuleen, Me puhuttiin tuhka tuuleen katoamisesta....
"Aika lentää kui siivilä"
"kerta kielon päälle"
Ja pitkä lista muitakin hauskoja tai ärsyttäviä väärin sanottuja vertauksia ja sanontoja
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011494935.html

19

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo sitten on vielä ruosuille kielikurssikin valmiina

      ruoka on köttbullar jne jotta tulee siis toimeen
      Näin niitä rospuuttoalueella kuten Plattbyssä = Jämsässä opetetaan

      https://www.youtube.com/watch?v=AUVXL2Sr5aY

      • Anonyymi

        San a ruoka on Mat lihapullat taas on köttbullar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        San a ruoka on Mat lihapullat taas on köttbullar.

        älä puhumykkä kuin mykkäpskalla


    • Anonyymi

      Mistä nuo sanonnat on tempaistu ? En ole kuullut muita
      käytettävän kuin "palataan astialle" ja se ei ole mikään fiba,
      niin sanotaan tarkoituksella. Kaikki tietävät mitä se tarkoittaa.

      • Anonyymi

        No se johtuu siitä ettet kuullut kun
        nuuka-Laihian kirkonkellot on nahkaa, ettei naapurikylä pääse kuuleen vapaamatkustajana


      • Anonyymi

        Mille astialle !potallekko
        Palataan asiaan on se oikea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mille astialle !potallekko
        Palataan asiaan on se oikea

        Sanaleikkiä on.


    • No pitäisi kysyä MeNaisien nuorilta toimittajilta. Nuoremmat sukupolvet eivät ole perillä vanhan kansanpuheenparsista ja vääntelevät niitä (mielestään) hauskoiksi.
      Oltiin me kai nuorina ihan yhtä hölmöjä.

      • Anonyymi

        Ketkä "me" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkä "me" ?

        Kato tämäkin heräsi taas tällekkin päivälle . Sana me tässä yhteydessä tarkoittaa jonkun ikäluokan ajatuksia , koska toimittajatkin olivat nuoria .jotka olivat tehneet näitä analyysejä


    • Anonyymi

      Palataan astialle on ainakin 50 vuotta käytetty.

      • Anonyymi

        On joo.


    • Anonyymi

      Suomessa on niin erikoisia vanhempia sanontoja, ettei niitä ymmärrä
      kaikki ikääntyneemmätkään.

      Esimerkiksi tämän "Yrittänyttä ei laiteta" merkityksen tulin tajuamaan
      vasta, kun opin eestinkieltä ja paljon oudompiakin sanontoja on.

    • Anonyymi

      Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

      • Anonyymi

        Sitä tikulla silmään, joka parhaiten nauraa.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi tämän "Yrittänyttä ei laiteta" merkityksen tulin tajuamaan
      vasta, kun opin eestinkieltä ja paljon oudompiakin sanontoja on.


      Joo mutta laittaa-sanan väärinkäytön opit paljon aikaisemmin

      laittaa rahaa likoon
      ei ole suomea tai on mutta rikollista
      vaan
      panna rahaa likoon

      eli tällä tavalla opit väärää suomea

      laittaa rahaa likoon on väärentää rahaa tai teettää rahaa

      • Anonyymi

        rahaa likoon....hii.


    • Anonyymi

      Muistan kun olin ekaluokkalainen ja laulettiin joululauluja niin kuulin väärin , ja lauloin
      ” eikö saakka paina selkää ” kukaan ei koulussa oikaissut , vaan itse aloin ihmettelemään että mikä se saakka on . Viimein kysyin äidiltä. Joka sanoi että olin kuullut väärin sen sanan. Ja että oikea sana on taakka . Ihan niin pukillahan oli reppu selässä .
      Varmaan moni väärin kuultu sana on muillakin sujahtanut puheeseen.
      Yksi tuttu sanoi aina Miljoääri jostain rikkaasta enkä uskaltanut oikaista , myöhemmin oli varmaan joku oikaissut kun kuulin hönen sanovan miljonääri .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe