Apua tietämättömälle!

no clue

Kuinka helposti filmi valottuu ja kuvat menevät pilalle tuollaisessa norm kamerassa, kun avasin vahingossa luukun eikä filmi ollutkaan mennyt ns purkkiin. kannattaako viedä koko kamera kehiittämöön vai mikä avuksi. Oli nimittäin aika tärkeät kuvat kyseessä...

7

1814

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ridge

täysin siitä miten valoissa paikassa sen aukaisit ja miten kauan sitä siihen jäit ihmettelemään, mutta sanotaan nyt muutamasta kuvasta kymmeneen kuvaan yleensä menee piloille..

Ei sun välttämättä tarvi sitä kameraa minnekään viedä, mutta ennen kuin avaat set niin varmista nyt et se filmi on kelautunut sisälle..=)

• kaskummajainen

ainakin se pätkä meni, jota siinä tuijottelit eli oli valossa. Ja meni nopsasti. Mutta muutama kuva vain pilalle yleensä ellei sitä jäänyt kelaamatta kovin paljoa. Rullaa se filmi nyt kasettiin, ei sitä kameraa tartte viedä mihinkään. On se filmi kuitenkin sen verran tiiviissä rullassa kasetin ulkopuolellakin että ei se heti mene pilalle. Sittepä selviää ja kerro meillekin tulos, montako meni? Sen verran aikaa kun itellä käynyt samoin...

• kaskummajainen
        kaskummajainen kirjoitti:

ainakin se pätkä meni, jota siinä tuijottelit eli oli valossa. Ja meni nopsasti. Mutta muutama kuva vain pilalle yleensä ellei sitä jäänyt kelaamatta kovin paljoa. Rullaa se filmi nyt kasettiin, ei sitä kameraa tartte viedä mihinkään. On se filmi kuitenkin sen verran tiiviissä rullassa kasetin ulkopuolellakin että ei se heti mene pilalle. Sittepä selviää ja kerro meillekin tulos, montako meni? Sen verran aikaa kun itellä käynyt samoin...

omasta kokemuksesta muistankin, että siinä on aina menneet juuri rullan parhaat kuvat, joita ei voi korvata mitenkään :). Ne epäonnistuneet suhrut ovat säilyneet vahingoittumattomina.

• user
        kaskummajainen kirjoitti:

omasta kokemuksesta muistankin, että siinä on aina menneet juuri rullan parhaat kuvat, joita ei voi korvata mitenkään :). Ne epäonnistuneet suhrut ovat säilyneet vahingoittumattomina.

...on aina paras ja se menee, jos kannen avaa.
        Olen joutunut kerran saman tapaturman uhriksi.
        Satuin nostamaan kameraa niin, että kansi aukesi.
        Kaksi kuvaa tuhoutui ja kolmas vaurioitui,
        Muutamassa muussakin ruudussa reijityksen ulkopuolella oli hieman valottumaa, mutta ei itse kuva-alalla.
        Siis kehitykseen vain, ellei aivan toisarvoisia aiheita ole.

• mintzis

...että menikö se purkkiin, niin asian voi tarkistaa totaalisen pilkkopimeässä paikassa, missä ei siis ole valon sädettäkään. Jos kamera on jumissa, eikä suostu kelaamaan filmiä loppuun, niin korjaamolle vaan. Ne muutama päälimmäinen kuva meni piloille. Mun kamera sössii n. 5 ruutua.

• Janita.K

En menis sanoon...Jos ei siihen päässy kauheesti valoa,ni ei se mitään!!Mullakin meni kerran vähän valoa sinne ja ei se haitannut yhtään,hyviä kuvia tuli!!Mutta paljon valoa ni sit kanttii mennä kuvaamoon ja kysyä!!

• Herr Führer

Minullakin kävi vuosi sitten 20 vuotta vanhan lainajärkkärin kanssa niin, etten tiennyt että kelatessa pitää painaa nappia sieltä pohjasta, jottei filmi repeydy poikki. Jotain kummallista epäilin, niin menin ihan tarkoituksella poistamaan filmin pimeään huoneeseen, tosin sen verran valoa oli, että näki miten oli käynyt. Elikkä pari kuvaa jäi kasettiin (ja ovat siellä yhä, pidän kasettia yhä tallessa ensimmäisenä järjestelmäkameralla kuvaamanani filminä ;) ja sitten suurin osa filmistä oli kietoutunut ilman suojaa kameran toiselle puolelle vetopuolalle. Kameran vein sitten tavalliseen valokuvausliikkeeseen, jossa myyjä pisti kameran jonkinlaiseen pimiökangaspussiin, jossa avasi kameran ja otti filmin pois. Kyllä ne kuvat näyttivät ihan onnistuneilta. Elikkä jos et ole varma niin vie vaan ihan reilusti liikkeeseen ja sano, että näin pääsi käymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      328
      1311
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      74
      909
    3. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      813
    4. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      120
      683
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      43
      680
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      672
    7. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      54
      640
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      49
      638
    9. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      606
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      552
    11. 45
      537
    12. 32
      521
    13. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      515
    14. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      9
      506
    15. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      23
      490
    16. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      485
    17. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      31
      460
    18. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      79
      447
    19. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      447
    20. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      421
    Aihe