Kaasuttimen ennenaikaisesta höyrystymisestä on kyse. Vaivannut milloin henkilöautoja, milloin perämoottoreita. Ruohonleikkureita, jne.
Ratkaisuna ollu milloin bensaletkujen ja kohokammion eristäminen, kaasuttajan siirto kauemmas pakosarjasta jne.
Mut perusongelmahan on _lämpö_ ja se että bensa on väärässä paikassa kaasuna nesteen sijaan. Esim. Moottorisahan äänenvaimentimen ja moottorin välissä on yleensä lämmönsuojalevy, se pitää olla kunnossa, levy murtuu ja tippuu pois monesti värinästä. Sahan muovit alkaa sulaa, saha käy superkuumana.
Miks saha ei kuumana käynnisty: sahojen viritysasteet ovat nousseet, paino pudonnu, tankit ohentuneet. Käynnissä moottoria ja koko sahaa jäähyttää pyörivä vauhtipyörä, kun saha pysähtyy, on moottori yhä tulikuuma. Tankkiin kaadettu bensa höyrystyy välittömästi. Käyntiinlähtiessä saha on aivan liian rikkaalla ja tukehtuu.
Talvella ongelmia luonnollisesti on vähemmän ja kesällä enemmän.
Jos saha on mallia, jossa moottorin ja tankin välissä on ilmarako, voi tankin päälle askarrella lämmönsuojateippiä (se seinä joka moottoria kohti), kiiltävä puoli moottoria kohti. Tämä toimii esim. Husqvarnan ja dolmarin sahoissa. Tankin ja kaasuttimen letkut voi eristää, jos ne kulkevat lähellä moottoria (ei palavalla materiaalilla). Tai jopa siirtää kulkemaan kauemmas moottorista.
Pelisilmää teippauksessa sen verran, että teippiä ei kämmentä suurempaa pinta alaa yleensä tarvita, voi riittää muutama pieni pala. Ei paina paljon.
Toinen varma konsti on sahan jäähdyttäminen ennen tankkausta ja sahan pitäminen puhtaana purusta.
Aikoinaan kun polttoainetankit oli suunnitteluvirheenä kiinni sahan moottorissa, oli ainoa toimiva konsti säilyttää polttoaine maakuopassa ja veden sumutus varovasti ennen tankkausta kuuman sahan päälle. Tai odottaa että saha jäähtyy.
Moni on olkapäänsä rikki repinyt, kun ollu kiire. Lämpösuojateippi on halpaa.
Eräs perämoottorivalmistaja kun toi markkinoille 4t perämoottorit, oli joissain kopissa liikaa tehoa kotelon sisällä. Ei lähteny käyntiin kuumana. Ratkaisu oli polttoainelinjojen ja komponenttien eristys - takaisinkutsu valmistajan toimesta. Joissain japanilaisissa ja italialaisissa moottoripyörissä kuskit sai palovammoja kun teipit unohtuneet tehtaalla jne. Autoissa turbon sulatti sähköjohdot ja imuletkut jne.
Miks jotkut vehkeet sitten taas käynnistyy aina kuumana: ne on suunniteltu oikein ja testattu kyseistä ilmiötä vastaan. Oikea materiaalipaksuus oikeassa kohdassa, laatu tms.
Miksi jotkut pienkoneet ei käynnisty kuumana
43
458
Vastaukset
- Anonyymi
En ole koskaan nähnyt ennenaikaisesti höyrystynyttä kaasutinta. Enkä muutenkaan.
- Anonyymi
Olisit lukenut ja ymmärtänyt asiallisen jutun ensin.
- Anonyymi
Aivan - jos tulisi tilanne että kaasutin höyrystyy, niin silloin on kyllä isompiakin murheita kuin pienkoneen huono käynnistyminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan - jos tulisi tilanne että kaasutin höyrystyy, niin silloin on kyllä isompiakin murheita kuin pienkoneen huono käynnistyminen.
Penaalin terävin kynä.
- Anonyymi
minäpä kerron kokemuksen: lada se takavetoinen toimii ninn että kun on kylmä ja kaasuttimeen on jäänyt vähänkin bensiiniä niin käynnistyy sekunnissa, mutta kun ajat kuumaksi ja annat levähtää 15 minuuttia niin starttaus voi kestää yli 5 sekunttia kaasua lisäten ennen kuin lähtee käymään. jos heti käynnistät uudestaan sammuttamisen jälkeen lähtee puolessa sekunnissa mutta tuo 15 minuutin haihdututustauko on liikaa.
purin kerran tuon kaasuttimen kuumana ajon jälkeen ja bensat olivat poissa.
siis kuumuus haihduttaa bensan tai tekee höyrylukon polttoaineputkeen. siinä syyt- Anonyymi
Lada olikin suunniteltu ihan eri kriteereillä. Nuotion sytytys auton alle oli ihan normaalia talvella. Muuten autoa ei välttämättä ikinä saanu käyntiin.
Auto tosiaan hävitti parkissa kaiken polttoaineen - useita reikiä pitkin. Lada kuskilla ei koskaan urakka puskenu päälle, olipahan tekosyy jättää tulematta ja syyttää autoa. Ongelmana lie mahtavan hyvä laatu ja suunnittelu vodkan avustamana.
Ladassa ryyppy siis toimi todellisuudessa lähinnä suunnittelupöydän takana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lada olikin suunniteltu ihan eri kriteereillä. Nuotion sytytys auton alle oli ihan normaalia talvella. Muuten autoa ei välttämättä ikinä saanu käyntiin.
Auto tosiaan hävitti parkissa kaiken polttoaineen - useita reikiä pitkin. Lada kuskilla ei koskaan urakka puskenu päälle, olipahan tekosyy jättää tulematta ja syyttää autoa. Ongelmana lie mahtavan hyvä laatu ja suunnittelu vodkan avustamana.
Ladassa ryyppy siis toimi todellisuudessa lähinnä suunnittelupöydän takana.Onneksi ladat on viety suomesta suurimmaksi osaksi pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi ladat on viety suomesta suurimmaksi osaksi pois.
mutta onneksi esim.multa löytyy vielä🤪
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta onneksi esim.multa löytyy vielä🤪
Ei herätä kateuden tunteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei herätä kateuden tunteita.
jos näkisit saattas vähä herättääkkin😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos näkisit saattas vähä herättääkkin😉
ja kahden vuoden välein katsastus sanoi katsastusmies,niin hyvä se on😅
- Anonyymi
sama asia kun kuski sammuu nurmikolle helteellä...on selvä kun herää,,,viinat haihtunut päästä kuumuudessa..ratkaisu alumiini folio lakin ja pään väliin..
- Anonyymi
Makita sähkösaha, käynnistyy aina.
- Anonyymi
90 luvulta lähtien joita käyttänyt tai ostanut, kuntoon ja myynyt. On käynnistynyt aina.
Varmaan aika harvinainen ongelma- Anonyymi
jep...outo on... uudempien sahojen ongelma näkyy olevan
- Anonyymi
Kaasuläpän jättää auki jovain tuulettuu kosteus.
- Anonyymi
Lämpöteippi ei oo uus juttu. Vanhat temput unohtuu. Yks jenkkiauto säheltäjä korjas monta juttua kaksinkerroin taitellun fatserinsinisen suklaan kääre foliolla, se kuulemma oli hyvälaatuista siihen homman.
Toisaalta samaa foliota ne lämpöpeitteetkin on. - Anonyymi
Vapor lock. Ruiskuteknologia ei ole yleistynyt toivottua tahtia joten näiden vanhojen kaasarivehkeiden kanssa saa tapella yhä maailman tappiin.
Jäähdytysripojen puhdistus brake cleanerillä aika ajoin auttaa.
Joskus mittailin 2t koneita ir lämpömittarilla ja niissä oli huomattavia eroja käyntilämpötiloissa, etenkin ilmajäähdytteisissä. Eipä ole ihme että huoltotarpeet on myös hyvin merkkikohtaisia.- Anonyymi
Luojan kiitos ei ole yleistynyt. Isossa maailmassa tuskailevat typerästi suuniteltujen sähköisten ohjauskomponenttien kanssa jotka ei kestä, joita ei saa varaosana tai jos saa maksaa liikaa.
Kaasuttimen kanssa tappelu on melko selvää ja yksinkertaista loppujen lopuksi - Anonyymi
sahan jäähdytysrivat pitää puhdistaa aina paineilmalla pitemmän käytön jälkeen ja samoiten ilmansuodatin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luojan kiitos ei ole yleistynyt. Isossa maailmassa tuskailevat typerästi suuniteltujen sähköisten ohjauskomponenttien kanssa jotka ei kestä, joita ei saa varaosana tai jos saa maksaa liikaa.
Kaasuttimen kanssa tappelu on melko selvää ja yksinkertaista loppujen lopuksino ei tartte tapella....tuossa mulla hyllyssä huski 51...aina on pelannut ja ikää sahalla 27 vuotta.. yhdet kalvot olen vaihtanut...
- Anonyymi
eikat mulla ole ollut ongelmia rikkesrattonin ,sthilihin,husgvarnojen kanssa..joskus nuo kiinan kamppeet tekee ihme läynnistysongelmia.. joskus ei ole kuumana huski käynnistynyt ja syyllinen on ollut puola..?
- Anonyymi
Puolien mystinen hajoaminen ei ole mystiikkaa. 9 kertaa kymmenestä ne puolat on käyny liian kuumina ja sulanu. Sit se yks kymmenestä on johto poikki, minkä voi vielä korjatakin.
Jotkut sahat vaan käy kuumempina.
- Anonyymi
Hupati ,hupati,,kuperkeikka eteenpäin auttaa aina jos ei käynnisty..joskus vaatii myös kuperkeikan taaksepäin. ostin 80€ norpan ja kohta irrotan sylinterin ja viilaan aukot isommaksi,samalla katson saisiko päivitettyä 45 tai 50 kuutioiseksi..osat maksaa a15€
- Anonyymi
meillä ukkeli sammutti aina sahan imulla..sanoi ettei tartte kiskoa imuapäälle kun laittaa udestaan käyntiin kylmänä..
- Anonyymi
Teki varmaan ilmassa aktivointikuperkeikan.
- Anonyymi
Joo vinkki suoraan 60 luvun ruotsin savotoilta.
- Anonyymi
meillä pappa sammui pihalle niin mummi otti lakin pois papan päästä ja sanoi kyllä se siitä ,annetaanhan viinojen höyrystyä päästä..
- Anonyymi
Voiko lämpölaajentumisella olla jotain tekoa asian kanssa?
Osat laajenee vähän miten sattuu, materiaalista riippuen, ja esim. puristukset häviää kun tulee liikaa väljää? Vanhoissa koneissa etenkin, joissa alkaa jo muutenkin olla epämääräisiä väljyyksiä.
Itsehän teinipoikana hajotin ukin perämoottorin, se alkoi kuumeta ja höyrytä ajossa (oli se jäähdytyspumppu jumissa joka pumppaa vettä sylinterin ympärille).
Näppäränä poikana kauhoin äyskärillä kylmää järvivettä sylinterin päälle, kuului kauhea paukaus kun sylinteri jäähtyessään kutistui, ja sisällä ollut mäntä ei 😂- Anonyymi
Niin pojjaan 2t mopedis valmistaja ilimottaa että mäntä ja sylinteri pitää vaihtaa seitsämäntuhannen kilsan välein.
Kelekoissa ihan sama. Ne vaihtovälin lukee siellä manuaalissa.
Männänrenkaiden vaihto on ehtoolla ihan tekohengitystä. Männän vaihto pidempi tekohengitys.
Sahalla ajetaan yleensä niin pitkään kun leikkaa kiinni tai on liian väljä.
4t vehkeet asia erikseen, ne kun kestää ihan eri lailla.
Perämoottorin siipipyörä vaihtoväli riippuu miten hiekkasessa ajaa, mut pitäis muutaman vuoden välein vaihtaa, kun ei maksa mitään, niin miks säästää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin pojjaan 2t mopedis valmistaja ilimottaa että mäntä ja sylinteri pitää vaihtaa seitsämäntuhannen kilsan välein.
Kelekoissa ihan sama. Ne vaihtovälin lukee siellä manuaalissa.
Männänrenkaiden vaihto on ehtoolla ihan tekohengitystä. Männän vaihto pidempi tekohengitys.
Sahalla ajetaan yleensä niin pitkään kun leikkaa kiinni tai on liian väljä.
4t vehkeet asia erikseen, ne kun kestää ihan eri lailla.
Perämoottorin siipipyörä vaihtoväli riippuu miten hiekkasessa ajaa, mut pitäis muutaman vuoden välein vaihtaa, kun ei maksa mitään, niin miks säästää.Tekohengitystä on sylinterisarjankin vaihto. Ei se siitä uudeksi muutu. Kovakromattu ehjä sylinteri kyllä kestää muutaman männänvaihdon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin pojjaan 2t mopedis valmistaja ilimottaa että mäntä ja sylinteri pitää vaihtaa seitsämäntuhannen kilsan välein.
Kelekoissa ihan sama. Ne vaihtovälin lukee siellä manuaalissa.
Männänrenkaiden vaihto on ehtoolla ihan tekohengitystä. Männän vaihto pidempi tekohengitys.
Sahalla ajetaan yleensä niin pitkään kun leikkaa kiinni tai on liian väljä.
4t vehkeet asia erikseen, ne kun kestää ihan eri lailla.
Perämoottorin siipipyörä vaihtoväli riippuu miten hiekkasessa ajaa, mut pitäis muutaman vuoden välein vaihtaa, kun ei maksa mitään, niin miks säästää.no eikait se mäntä.. 0,5mm pitää olla männän ja sylinterin väli.. tiveys haetaan renkaalla...esim huskissa on vain yksi rengas ja riittää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no eikait se mäntä.. 0,5mm pitää olla männän ja sylinterin väli.. tiveys haetaan renkaalla...esim huskissa on vain yksi rengas ja riittää
eli 0,25 mm puolelleen välystä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no eikait se mäntä.. 0,5mm pitää olla männän ja sylinterin väli.. tiveys haetaan renkaalla...esim huskissa on vain yksi rengas ja riittää
stiilissä 2 ja riittää 2 x pidempään😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
stiilissä 2 ja riittää 2 x pidempään😉
myös kaksi kortsua päällekkäin kestää pidempää..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
myös kaksi kortsua päällekkäin kestää pidempää..
älä unohda foliota välistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älä unohda foliota välistä
joo,, ei pääse höyrystymään siemen nesteet ilmaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo,, ei pääse höyrystymään siemen nesteet ilmaan...
Joidenkin kohdalla lurahtanut kuset mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joidenkin kohdalla lurahtanut kuset mukaan.
joillakin ne kuset nousee päähän..jos olisi päässä lasiputket verisuonien tilalla niin näkisi miten kusi virtaa päässä ja paska tekee patoja...hih
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joillakin ne kuset nousee päähän..jos olisi päässä lasiputket verisuonien tilalla niin näkisi miten kusi virtaa päässä ja paska tekee patoja...hih
Siinähän pelin edessä ihmettelet.
- Anonyymi
Tästä tuli mieleeni Shellin Opel P-1 koeauto 1950–60-lukujen . Siinä lämpöä ei pyritty poistamaan, vaan sitä hyödynnettiin bensan höyrystämiseen. Moottori eristettiin tahallaan, jotta se säilyttäisi lämmön sisällään. Tällä haettiin bensiinin höyrystämistä ennen palotilaa. Kuuma pakosarja ja jäähdytysneste ohjattiin höyrystimeen, jonka kautta kaikki polttoaine kulki tavoitteena täysin kaasumainen seos. Puristus oli alennettu. Moottorissa ei käytetty normaalia autojen kaasutinjärjestelmää vaan jotain ruohonleikkurin Tillotsonia.
Lopputulosena kulutus noin 0,63 litraa / 100 km maailmanennätys aikanaan.
Tosin tollanen pisarakinneri on vain pelkkä kevyt kuori, kolmirenkainen rakenne, ketjuveto ja yksi istuin.- Anonyymi
Ykskolomonen EE kadetti oli omana aikanaan pihein kulkine, sillä pääs jatsiloihin nelosella alkavilla kulutuslukemilla satasella, vaikka tupa oli täynnä. Sen jälkeen on ooppelillekin keitto vaan maistunu entistä enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ykskolomonen EE kadetti oli omana aikanaan pihein kulkine, sillä pääs jatsiloihin nelosella alkavilla kulutuslukemilla satasella, vaikka tupa oli täynnä. Sen jälkeen on ooppelillekin keitto vaan maistunu entistä enemmän.
Voi olla että meni pienemmilläkin lukemilla kun sammui tien varteen ja loppumatka liftaamalla.
Oi niitä aikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2073576Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen133316Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä702526Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman92165Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling462009Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.61888Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue401708- 901581
- 721143
- 741130