Uupumukselle loppu, kuntoremontti alussa.

Anonyymi-ap

Oma aktiivisuus hiipuu, jos nukkuu huonosti ja kärsii kivuista.
Olin muutaman päivän kuin savimudassa köllöttelevä sianporsas.
Jaksoin tuskin ruokaa hakea suuhuni, pyykkipussi odotti pesukoneeseen pääsyä, jääkaapissa oli ruokaa mutta mikään ei maistunut, postilaatikkoon kolahti mainoksia, nostin ne paperijätekoriin, ja nukuin minkä unta sain.

Sitten innostuin, menin pienelle lenkille, katselin lintujen muuttoparvia ja mietin, ne tulivat keväällä, elivät perhe elämää kesän, nyt ovat poikasetkin lähdössä talvilomalle, pakoon kylmää talvea.
Pysähdyin oman velttouteni eteen ja rukoilin itseäni;
- Älä hyvä ihminen jää jalkojesi sijalle seisomaan, liiku, mene la kävele vaikka sata metriä kerrallaan, kunhan et makaa, tai istu. Anna Jumala minulle sisua ja tahtoa, onhan minulla vielä sen verran voimia, että tästä masentavasta viikosta nousen ja lennän uusiin päiviin.

Kuin nuo ensimmäiselle muuttomatkalle valmistautuvat linnut. Niillä on edessä vain omiin voimiin, ja taitoihin turvautumalla matka, joka on tehtävä, matka jonka varrella on useampia vaaroja kuin niiden tähänastisessa turvallisessa pesäympäristössä ovat kohdanneet.
Miksi ihminen, joka on ollut kuin höyryveturi aina liikkeessä, aina menossa ja tekemässä, ei nyt saa itseänsä heräämään.

Tähyilin isommaksi koostuvaa parvea, joka häipyi näköpiiristäni yhä kauemmaksi, korkeammalle, ja korkeammalle.
Tuuli kannatteli niitä, mutta aikoi kaataa minut.
Minun siipeni eivät kanna, mutta jalkani toimivat, kivuista huolimatta minulla on mahdollisuus ottaa elämä haltuuni, kerätä uutta voimaa ja löytää ilo ja sisu. -

Tähyilin isommaksi koostuvaa parvea, joka häipyi näköpiiristäni yhä kauemmaksi, korkeammalle, ja korkeammalle.
Tuuli kannatteli niitä, mutta aikoi kaataa minut.
Minun siipeni eivät kanna, mutta jalkani toimivat, kivuista huolimatta minulla on mahdollisuus ottaa elämä haltuuni, kerätä uutta voimaa ja löytää ilo ja sisu. -

Seisoin lähellä rantaa, aallot hakkasivat kiviä ja pohjakasvit keinuivat veden liikkeen mukana.
Jossain taustalla kuului joutsenten ilmoitusääniä, ja kolme sinisorsaa uiskenteli välillä sukeltaen ruokaa etsiessään.
Minulla on ruokaa, en jaksa edes ajatella mitä vaikutuksia väsymyksellä on elämässä, ja kun väsymystä ei aiheuta työn tekeminen, vaan valvominen ja kivuissa kieriskely.
Käyttämättömät lihakset kärsivät ja särkevät, sitä enemmän, mitä vähemmän me saavat työtä ja verenkierto elpyisi.
Jalat minua kantavat, niistä pitää ottaa nyt tosi iso vastuu.
Kävelen kotiin, avaan jääkaapin, pari purkkia maitoa, (onko minulla hiivaa) leipoisinko pullaa ja sämpylöitä, (vielähän tätä voi juoda, ei ole niin vanhaa) vai keitänkö riisipuuroa.

Laiskottaa, en jaksa, Istun lukemaan lehteä olohuoneen ikkunan ääreen, näen ison lintuparven liitelevän tuulen mukana. Ei hemmetti, tässä istun ja nuokun, tämä ei vetele.
Kun tuo lintuparvi keväällä saapuu, ole taas kuin ennenkin, menevä ja tekevä.
Sen takaan kirveen ja kannon kautta, ihan tervaskannon, josta olen jo syttyjä takkaani hakannut!
Sitä tietä kuljen, vielä on kevääseen aikaa!

Nousin, tein puolikas litrasta pullaa, toinen puolikas ja se täysi litra riisipuuroksi uuniin ja pakasteesta pakastekalaa pannulle, + sipulia ja kermaa, söin suurella halulla, kuin viikon paastonnut (ja sain vatsakivun), mutta olin kylläinen ja väsynyt.
Nukuin seuraavan yön, jalkakipu herätti, asennon vaihto ja taas nukuin, näin unta vanha äitini huusi minulle; "Ota Tästä Juotavaa Toin Sinulle Jaffaa, pitää juoda kun lenkkeilee" ja hän nauroi unessani. ( Kiitos äiti, kiitos kun aina kuljet rinnallani ja sieltä atmosfääristä näet kaikki heikkouteni.)
Painotti jokaista sanaa, koska tiesi, että en koskaan juonut jaffaa.
Näin unessani, että äitini oli iloinen kun olin uuvuttanut itseni eilen janoiseksi.
Kiitos unimaailma, muistan juoda, ja menen lenkille, tänäänkin.
Tapoin uupumuksen ja tylsän mielen.

Kun äitikin minulle nauroi, löysin virtaa ja jaksoin taas jopa naapurille sanoa; "Unohdit autoosi valot päälle," ja hän palasi sammuttamaan ne.

Aamutuntien mietteitä, kun vanhuus ei ole vaihtoehto, vaan olotila jossa elämme, omista tuntemuksistaan tässä kertoo rekisteröimätön, nimimerkitön a.n.o. Hän ei rakasta riitelevää ja sotaista maailmaa.

7

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hieno ihmeparaneminen ! Se ei ole kaikille mahdollista enää.

• Anonyymi

Kamppailua vaatinut tämäkin.
        PäiväKirjan aloituspäivää kun ei ole kerrottu, on mahdotonta puhua ihmeestä.
        Koottu "pätkistä" kerrotaan yllä

• Anonyymi

Anteeksi.
      Teksti on osa pitkästä päivätekstistäni, josta olen kopioinut vain osan, mutta kuten tavallista, aina sattuu ja tapahtuu. Peniä paloja, liikaa niitäkin, mutta näin tämä nyt meni tänne sivulle.
      Mukana on pieni tekstipätkä kahteen kertaan. Oma moka!
      a.n.o.

• Anonyymi

Aktiivisuutta vaatii pysyä mukana sinä minä me ja ne muut jutuissa.
      Yritän.

• Anonyymi

Kuka näkee jos olet pimeässä huoneessa,
      kuka kuulee, jos puhut yksinäisyydessä?
      Auttaako kukaan, jos et käy terapiassa, mutta mitä on terapia, josta
      Elämäni biisissä tänä iltana, ainakin kaksi mukana olijaa puhui?
      Kuinka moni on nytkin yksin ja
      odottaa vain kuolemaa, voimattomana ja väsyneenä.

• Anonyymi

Hyvin sanottu, sanoi lukija!

Usein kuntoremontin ohittaminen vaatii laihdutusleikkauksen, tai niitä ihmepillereitä joilla uskotaan laihtuvan terveellisesti ja turvallisesti.

Naapurille tehtiin se laihdutuskeikkaus, kun ei viitsinyt kuntoremonttia jatkaa, vaikka ihan lepokodissa sen aloitti.
      Laihtui, liika nahka roikkui kauttaaltaan, teetti liian nahkan poiston.
      Ei tykännyt kuntoilusta, ei kävelystä, ei uinnista, mutta pullaa rakasti.

Rakastaa muutakin, on taas melkein leikkauksen tarpeessa!
      Lääkärin kertoi sanoneen; että harva eläin lihottamatta noin lihoo.
      Sikakin pitää lihottaa, ihminen syö appeensa itse.

Kumpi esimerkki olisi terveellisempi, ja kivuttomampi.

Herkkujen syöntikö on ilo elämässä?

• Anonyymi

Koskaan ei ole myöhäistä. Ensin tarvitaan motivaatio. Motivaatio
      ei yksin riitä, vaan siihen tarvitaan kovaa itsekuria. Se on kaiken A ja O.
      Voi tehdä ensi alkuun pieniä positiivisia muutoksia, joita tuskin huomaa.
      Esim. päivittäiset lenkit.
      Ei kannata lähteä kauhean pitkille lenkeille, eikä matkaa kannata laskea
      kilometreissä, vaan ajassa. Pääasia, että sen päättämänsä liikkumisajan
      toistaa jokaikinen päivä. Minulle riittää 30 minutin aamulenkki.

Lenkille lähden heti herättyäni, tyhjällä vatsalla, koska silloin on askel kevyt.
      Jos lonkkaa särkee, niin kipu häviää jo 10 minuutin päästä. Koskaan ei kadu
      lenkille lähtöä. Liike antaa energiaa on totta, eikä mikään mainoslause.

Pääasia on että saat itsesi liikkeelle, kaikki muu järjestyy sitä mukaa kun
      kunto ja mieliala alkaa kohota! Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      159
      10961
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6232
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      170
      5577
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      84
      5484
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      166
      4435
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      76
      4366
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      39
      3846
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      53
      3840
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      17
      3504
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      85
      3100
    Aihe