Odota minua niityllä on intiimi ja rehellinen runokokoelma miehestä, joka vanhenee yhdessä parhaan ystävänsä kanssa, koiran, joka kulkee rinnalla ilman ehtoja, ilman sanoja, mutta aina oikeaan aikaan.
Runot kertovat elämästä kahden olennon välillä, jotka ymmärtävät toisiaan hiljaisuudessa, ja jakavat arjen, vanhuuden, hyvästit ja toivon. Suru ei tässä kirjassa ole raskas, vaan rakkauden mittainen. Epilogi johdattaa lempeästi uuteen alkuun: siihen hetkeen, kun sydän saattaa olla valmis taas, ei korvaamaan, vaan rakastamaan uudelleen.
Tämä runokokoelma on kirjoitettu jokaiselle, joka on saanut elää koiran tai kissan kanssa, ja jokaiselle, joka on joutunut päästämään irti.
Tomi Pyyhtiä (s.1976) on helsinkiläinen tietokirjailija ja yrittäjä. Hän on kirjoittanut ja tuottanut kuusi tietokirjaa, mm. Vihaan myyntiä! (Alma Talent, 2023) ja Suomen selkäranka (Tammi, 2025). Odota minua niityllä on hänen ensimmäinen runokokoelmansa.
---------------------------------------------
“En tiedä, oliko se rakkautta
vaiko vain jotakin vielä syvempää.
Mutta tiedän tämän:
Sinä pidit minut hengissä
silloin kun minä en olisi jaksanut itse.”
---------------------------------------------
“Jos joku kysyy,
miksi koira on ihmisen paras ystävä,
en selitä uskollisuutta tai iloa.
Sanon vain:
Katso noihin silmiin.
Siellä on kaikki, mitä ihminen tarvitsee
ja vähän enemmän.”
----------------------------------------------
“Hautasin sinut omenapuun alle,
sinne missä keväällä kukkii valkoista
ja kesällä kypsyy makeaa.
…
nyt olet osa kaikkea sitä,
minkä vierellä olit elossa.”
----------------------------------------------
“Jos aika on olemassa
jossain toisessa muodossa,
jos polut jatkuvat
sillä puolen missä sinä nyt kuljet,
toivon, että löydät niityn.
…
Odota minua siellä.
Älä ensimmäisenä,
älä viimeisenä,
mutta jossain reunassa,
missä näet kauas
ja tunnet, kun minä lähestyn.”
-----------------------------------------------
https://www.booky.fi/tuote/tomi-pyyhti%C3%A4/odota-minua-niityll%C3%A4/9789524172509
Odota minua niityllä runokokoelma
1
192
Vastaukset
- Anonyymi
"Tämä runokokoelma on kirjoitettu jokaiselle, joka on saanut elää koiran tai kissan kanssa, ja jokaiselle, joka on joutunut päästämään irti."
Pitäis varmaan lukea. Minulta on muutaman kerran päässyt kissa irti näpeistä, kun olen ulkoiluttanut. Ne yllättävän kipakasti pinkaisevat juoksuun kun vähän säikähtävät tai näkevät linnun tai myyrän tai jotain muuta repäisevää. Kerrankin juoksi toinen kissa pari kertaa ympäri talon ja kerran ympäri puutarhan enkä minä jaksanut juosta perässä kuin muutaman metrin. Olen ajatellut, että kissa juoksi varmaan karkuun sitä fleksin ääntä, kun se fleksin kahva tulla kolisi kissan perässä sen juostessa pakoon. Ihan juoksi kuin salama. Vaikka eihän salamat juokse. Sitten jäi kuistille silmät pyöreinä kuikkimaan.
Olen minä joskus runojakin lukenut vaikka en muista niistä jälkeenpäin paljoakaan. Riimittely ehkä vähän auttaisi muistamaan, mutta kun en osaa riimitellä niin siinäpä sitä ollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!
Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot22717965Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois
Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss6910262Vasemmistoaate on aatteista jaloin
Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?3076698Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki224489Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai443342Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen
Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.743184"Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa
Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita1122885Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen
"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen892370MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen
Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä201537Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit181376