Onko joku nyrkkisääntö siitä miten valitaan omakotitalon pääkytkimen suuruudeksi? Esim. 80A Pääkytkin.
pääkytkin
3
3729
Vastaukset
- Jyde
Yleensä sitä 40A käytetään, koska harvemmin kukaan yli 35A pääsulakkeita tarttee... Laittaa sitte vaikka 63A pääkytkimen niin piisaa ainakin... Tuskin hinnassa merkittävää eroa...
- vts00x
pääkytkimen koko hintaa määrää.... Kyllä pääkytkimen vaihto isompaan tai pienempään toki vaikuttaa koko keskusrakenteen mitoitukseen ja sitä kautta myös hintaan.
- Smartass
Pääkytkimen virta-arvoksi riittää 25A nimellisarvoisessa keskuksessa 25A.
Tätä rataa. Mutta keskukset tehdään jollekin nimellisvirta-arvolle ja saman suuruinen tai jos pääkytkin koot heittää isommilla pykälillä, niin seuravaaksi lähinnä oleva keskuksen nimellisvirta-arvoa suurempi koko.
50A nimellisvirta-arvoisessa keskuksessa voi olla esim. 63A pääkytkin, koska 50A pääkytkimiä ei kait ole. Komponettien nimellisvirrankestoon, oikosulkuvirran kestoon, jne. ne valinnat perustuu. Sen mukaan keskuseen laitetaan nimellisarvokilpi. Jos keskuksen nimellisvirta-arvo on esim. 100A ja siihen vaihtaa esim. 63A pääkytkimen, niin pitäisi kai muuttaa keskuksen nimellisarvokylttiä tai muuten merkitä muutos, ettei keskusta saa kuormittaa enää kuin max. 63A ja keskusta syöttävät sulakkeet pitää vaihtaa sen mukaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232