Lehden lööpissä lukee, että Ruotsin jalkapallossa vain häpeä jäljellä, huippunimekäs hyökkäys mutta tukkaan tulee jatkuvasti. Onko toimittajalta menneet tukat ja takit sekaisin, vai tuleeko Suomessa nykyisin tukkaan kun saa ns. turpiinsa, ei takkiin, kuten kaukaisessa nuoruudessani?
Takkiin, tupaan vai tukkaan?
17
152
Vastaukset
- Anonyymi
Joo siis nykyisin lapset on käyneet päiväkodissa Suomessa loruilemassa
se tulee niiden loruista
ennenhän pihalla opetettiin elämää tappelua ja kiroilua oikeissa paikossa
minulla kävi mäihä kun kaksi isointa pihapoikaa oli kunnollisia molemmista
tuli maistereita ja ne opettivat elämää
huolet hukkaan takku kukkaan reikä sukkaan Uskoisin, että kyseessä on vain äänneasultaan samantapaisten sanojen sekaannus - takki ja tukka. Takkiin saaminen viittaa selkäsaunaan, takkihan puetaan selkäpuolelle. Köniinkin voi tulla erilaisissa kisoissa. Senkin olen lukenut merkitsevän selkäpuolta, itselle kyllä tulee mieleen leuan seutu, kun tulee turpiin, lättyyn tai kuonoon. Rökitys, höyhennys…voimainmittelöillä on monia ilmaisuja.
Urheilukieli on hyvin värikästä ja vertauskuvallista, enää vaan ei ole niin sukkelakielisiä selostajia , kun telkkarista voi nähdä livenä tapahtumat.Kieli muuttuu, mutta ei aina kehity positiiviseen suuntaan nuorten toimittajien käytössä. Tai kuka minä olen sanomaan onko kehitys positiivista tai negatiivista. Jospa iltalehtien lukijat ymmärtävät paremmin tulla tukkaan-ilmaisun kuin tulla takkiin ja minun on vain ymmärrettävä että se minun nuoruudessa kirjoittamani äidinkielen laudatur ei ole enää nykykieltä.
Urheiluselostajista muistan ne todella nopeat entisajan selostajat, Pekka Noposen jne. ja myös kolumbialaiset futismatsien selostajat jotka puhuvat paitsi nopeasti suurella paatoksella ja intohimolla. Maalien huutaminen voi kestää minuutinkin ajan. Kun katselee esim. ruotsalaista lähetystä jostain jalkapallo-ottelusta, jossa ei ole maajoukkue pelaamassa, niin ei siinä paljoa tunteita ilmaista.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kieli muuttuu, mutta ei aina kehity positiiviseen suuntaan nuorten toimittajien käytössä. Tai kuka minä olen sanomaan onko kehitys positiivista tai negatiivista. Jospa iltalehtien lukijat ymmärtävät paremmin tulla tukkaan-ilmaisun kuin tulla takkiin ja minun on vain ymmärrettävä että se minun nuoruudessa kirjoittamani äidinkielen laudatur ei ole enää nykykieltä.
Urheiluselostajista muistan ne todella nopeat entisajan selostajat, Pekka Noposen jne. ja myös kolumbialaiset futismatsien selostajat jotka puhuvat paitsi nopeasti suurella paatoksella ja intohimolla. Maalien huutaminen voi kestää minuutinkin ajan. Kun katselee esim. ruotsalaista lähetystä jostain jalkapallo-ottelusta, jossa ei ole maajoukkue pelaamassa, niin ei siinä paljoa tunteita ilmaista.Kalkkuna ei muni Paavo Nopone
Anonyymi kirjoitti:
Kalkkuna ei muni Paavo Nopone
Haha, muisti teki tepposet. Pekka Tiilikainen ja Pavo Noponen. Paavo oli se nopeampikielinen, vai muistanko taas väärin?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kalkkuna ei muni Paavo Nopone
Paavo no pone.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paavo no pone.
pavo no pone
- AnonyymiUUSI
Saada takkiin tarkoittaa tappiota, ei mitään väkivaltaista selkäsaunaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saada takkiin tarkoittaa tappiota, ei mitään väkivaltaista selkäsaunaa.
Nämä kielikuvat onkin muuttuneetvkonkreettisista vertsuskuvallisiksi. Eräänlainen henkinen selkäsauna.
- AnonyymiUUSI
Muistat oikein, mutta heidän jälkeensä vaikutti todelliset moottoriturvat Raimo Häyrinen radionpuolella ja televisiossa Antero Mertaranta .
Häyrinen on jo vainaa, Mertarantakin eläkeiässä ja molemmilla loistavia kielikuvia selostuksissa. - AnonyymiUUSI
En ole koskaan kuullut sanontaa "tuli tukkaan".
Vain tekoäly vastasi mitä se on:
”Tuli tukkaan” on slangisana, joka tarkoittaa, että jokin asia tai tilanne menee pieleen tai epäonnistuu totaalisesti. Se viittaa epätoivoiseen tai hankalaan tilanteeseen, jossa on epäonnistuttu, tai johon liittyy epämiellyttävä seuraus. Esimerkiksi, jos hiukset menevät huonoon kuntoon eikä niitä voi pelastaa, voitaisiin kuvailla, että ”tuli tukkaan”.
Tässä on joitakin esimerkkejä lausekkeesta:
Päätin kokeilla uutta reseptiä, mutta se epäonnistui täysin ja siitä tuli tukkaan. (Tarkoittaa, että ruoka meni pieleen.)
Yritin korjata pyörää, mutta päädyin tekemään siitä entistä rikkinäisemmän, ja siitä tuli tukkaan. (Tarkoittaa, että korjausyritys epäonnistui.)
Suunnitelmamme meni täysin pieleen, siitä tuli tukkaan. (Tarkoittaa, että suunnitelma epäonnistui.)
Kyseessä on siis puhekielinen ilmaisu, joka kuvaa ongelmallista tai epäonnistunutta tilannetta.
Tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä. - AnonyymiUUSI
"Antaa tulla lunta tupaan" on sanonta, joka liittyy valmiuteen tulla kohdatuksi elämän todellisuudessa, kuten "ja jäitä porstuaan".
- AnonyymiUUSI
Tuli tukkaan, on nuorten uusia kielikuvia, niitä on muitakin, olihan meilläkin uusia sanontoja silloin teini-iässä, joita meidän vanhemmat eivät tajunneet.
Oli oli, onneksi useimmat niistä ei jääneet pysyviksi puhekielenuilmaisuksi eikä varsinkaan ammattikirjoittajien vakituiseen käyttöön.
:)
- AnonyymiUUSI
Voiko muilta odottaa tällaista aloitusta?
Kyllä me jo osaamme omaa äidinkieltämme käyttää,!
" Mutta, ylhäisemmistö haluaa opettaa sanojen käyttöä ja puhuu Ruottin Jalkapallosta!"- AnonyymiUUSI
No mutta, hänhän on KIRJAILIJA ! Ja tarhatäti on tottunut opettamaan alhaisimmistoa eli lapsia.
- AnonyymiUUSI
Vain aniharvoin Suomi-urheilijat neljänneltä paikaltaan Pohjolassa ylemmäks nousoo.
Olympialaisissa Suomi ottaa pataan Islanniltakin.
. nii pal pettyä saan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst9910702- 2474606
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1753983Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1723470PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija753295Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,783087Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58342876Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i272440Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.651786Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1691545