En ole oikein ymmärtänyt miksi havuja viedään haudalle.
Ennenmuinoin kuulemma kalman hajun peittämiseksi.
En vie kuin callonoita
Havuja haudalle
51
347
Vastaukset
- Anonyymi
Maa saa talven aikana ravintoa niistä havusista niin kuvatkin joita keväällä istuttaa voivat Paremmin . Niin sanoi tätini kun olin pieni .
Ei hautausmaalla mitään kalman hajuaja ole se on taas niitä mielikuvitus juttuj joltain joka haluaa tehdä asiasta jännittävän- Anonyymi
Korjaus kukat eikä kuvat
- Anonyymi
Molemmat tarinat mielikuvitusta.
Sahtiinkin laitettiin katajan oksia kun katajan marjoista saa säilyvyyttä edistävää luoonontuotetta.
- Anonyymi
Ulkonäköjuttu
Ei tarvi katella multakasaa.
=DW= - Anonyymi
On ne havut nättejä siinä reunustaessaan kanervia.
- Anonyymi
Kyllä havuja käytettiin vielä minunkin lapsuudessani maalla,
kun jouduttiin säilyttämään ruumista aitassa tai riihessä hau-
tajaisiin asti. Haettiin pieniä kuusia metsästä, ja ne olivat juuri
kalmanhajun peittämiseksi.
Arkku oli parin suuren saavin päällä. Saaveissa jäitä, jotka oli
talvella sahattu järven jäästä ja säilytettiin kesää varten saha-
jauhojen alla.
Ei ollut siihen aikaan maalla muita "kylmälaitteita". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jauhojen alla.
Ei ollut siihen aikaan maalla muita "kylmälaitteita".Tuo olikin aivan eri asia kuin jos havut ovat haudalla ja vainaja maan povessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jauhojen alla.
Ei ollut siihen aikaan maalla muita "kylmälaitteita".Raato topataan havuilla. kun on avattu jne.
- Anonyymi
Perinteisessä maailmankuvassa kuusella rituaalista merkitystä. Esim. karsikko-puuna, joka tuonpuoleisesta erottavana rajamerkkinä. Vastaavaa myös hautajaismenoissa.
- Anonyymi
Jotkut laittavat männynoksia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Havut symboloivat luonnollista kauneutta, kestävyyttä ja elämän jatkuvuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Havut symboloivat luonnollista kauneutta, kestävyyttä ja elämän jatkuvuutta.
Elämän jatkuvuutta haudassa? Vähän outo sananvalinta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mäntykin raja-merkkinä
"…ja varjele noita Suomen herroja, etteivät he toista kertaa löisi päätään Karjalan mäntyyn." :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisessä hautaan siunaamisessa on ylösnousemisen toivo. Iankaikkinen elämä taivaassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisessä hautaan siunaamisessa on ylösnousemisen toivo. Iankaikkinen elämä taivaassa.
Kirkosta eronneita siunataan hautaan.
He eivät usko iankaikkiseen elämään taivaassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hautaan pannaan vain kuollut kuori, joka ei jatka enää mitään eikä minnekään. Mutta se sielun niminen henki kyllä leijailee ylös tai jonnekin, mistä meillä ei ole vielä tietoa.
- Anonyymi
Muistan että meillä oli "kaksoishautajaiset" maalla.
Pihalle järjestettiin nurkkaus, jonka kulmissa oli pienet kuuset.
Arkut olivat keskellä. Talolta päätielle menevälle kärrytielle
oli siroteltu kuusen oksia. - Havut ovat kaunis koriste syksy- ja
talviaikaan haudalla lyhdyn tai hautakynttilän kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He eivät usko iankaikkiseen elämään taivaassa.Ei iankaikkisuud usko edellytä kirkkoon kuulumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hautaan pannaan vain kuollut kuori, joka ei jatka enää mitään eikä minnekään. Mutta se sielun niminen henki kyllä leijailee ylös tai jonnekin, mistä meillä ei ole vielä tietoa.
En usko tuohon ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei iankaikkisuud usko edellytä kirkkoon kuulumista.
" Ei iankaikkisuud usko edellytä kirkkoon kuulumista."
Tuntemani henkilöt, jotka ovat haudassa, olivat ateisteja.
Ovat hyvin perustelleet eläessään kantansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa lukenut että haudassa. Luepas uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uurnahautauksessa ole mitään kristillistä siunaamista. Kuoppaan laitetaan uurna, seurakunnan työntekijän sen tekee, ja se on siinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa lukenut että haudassa. Luepas uudelleen.
"Havut symboloivat luonnollista kauneutta, kestävyyttä ja elämän jatkuvuutta."
Mitä tämä tarkoittaa?
Havut ovat haudalla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen mätänemässä prosessi alkaa haeta kun on kuollut , tieteessä ei puhuta mistään sielusta ja mikään henki ei leijaile yhtään mihinkään ,
Ennevanhaan laittoivat ikkuna auki jos joku kuoli , kun kysyi syytä, niin sanoivat että sielu pääsee pihalle , tänään ymmärretään se ikkunan aukaiseminen miksi se aukaistaan .
Joten kuolemasta on niin monia versioita eri ihmisten mielissä.
Olen istunut monilla kuolin vuoteilla ja nähnyt sen prosessin ihan kuten se on oikeasti ilman satujen mukaista kerrontaa
Yleensä kuolema on rauhallista luopumista ,ja heille jään rauhallinen ilme kasvoille . Anonyymi kirjoitti:
"Havut symboloivat luonnollista kauneutta, kestävyyttä ja elämän jatkuvuutta."
Mitä tämä tarkoittaa?
Havut ovat haudallaVoisin kuvitella että tuossa tarkoitetaan sitä että vaikka vainaja tuhkana tai arkussa haudassa haudalle tuodut havut ja muut kukat ovat symboli jamerkki elämän jatkuvuudesta kasvien kautta ja kasvien tuojien mielissä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei uurnahautauksessa ole mitään kristillistä siunaamista. Kuoppaan laitetaan uurna, seurakunnan työntekijän sen tekee, ja se on siinä.
Uurnahautauksessa paikalla olevat voivat halutessaan tehdä tilaisuudesta kristillisen. Ja minä hain äitini uurnan seurakuntatalolla,m kannoin sen hautapaikalle toisten osallistujien seuratessa. Laskin uurnan valmiiksi kaivettuun kuoppaan ja osallistuvat miehet peittivät kuopan.
Siunaustilaisuus oli arkussa ennen tuhkausta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He eivät usko iankaikkiseen elämään taivaassa.Ja auttaa todellakin ketä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko tuohon ollenkaan.
Luojalle kiitos siitä, ettei se ole sinun(kaan) uskomisestasi kiinni. Onneksi meitä erilailla uskovia(kin) on paljon.
- Anonyymi
Havut ja callunat yhdessä ovat kauniita haudalla.
- Anonyymi
Olen luullut, että havuilla peitetään jotain syksyllä.Vaikka perennoja, joita on istutettu haudalle.
En ole ajatellutkaan mitään iankaikkista elämää niihin liittyen.
Enpä ole niitä kyllä koskaan vienytkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen luullut, että havuilla peitetään jotain syksyllä.Vaikka perennoja, joita on istutettu haudalle.
En ole ajatellutkaan mitään iankaikkista elämää niihin liittyen.
Enpä ole niitä kyllä koskaan vienytkään.Isäni oli sodassa. Hänestä tuli myöhemmin täysin ateisti. Olisi vähän outoa jos nyt veisin hänen haudalleen havuja, symbolisesti.
Siksi, että taivaassa jatkuu iänkaikkinen elämä.
Kun hän nimenomaan oli erimieltä eläessään tuosta uskonasiasta.
En välttynyt kuulemasta sitä ja perusteluja siihen.
Kuusenoksat saavat jäädä metsään puuhun kiinni. En niitä mene repimään tai sahaamaan
Siellä ne ovat luonnossa rikastuttamassa metsää ja metsän eläimiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isäni oli sodassa. Hänestä tuli myöhemmin täysin ateisti. Olisi vähän outoa jos nyt veisin hänen haudalleen havuja, symbolisesti.
Siksi, että taivaassa jatkuu iänkaikkinen elämä.
Kun hän nimenomaan oli erimieltä eläessään tuosta uskonasiasta.
En välttynyt kuulemasta sitä ja perusteluja siihen.
Kuusenoksat saavat jäädä metsään puuhun kiinni. En niitä mene repimään tai sahaamaan
Siellä ne ovat luonnossa rikastuttamassa metsää ja metsän eläimiä.Hakkuuaukeilta saa ottaa havuja ja niitä myydäänkin esim toreilla.
- Anonyymi
Olen aina vieny havuja omaisteni ,
havut antaa paljaale haudalle kauneutta
kynntilän ja kanervan lisäksi,
--------------- Anonyymi
Viimeisissä hautajaisissa arkku kannettiin suoraan avonaiselle haudalle.
Ei siunausta kappelissa.
Vainajan poika, piti lyhyen puheen.
Laskimme kukat. Ei virsiä veisattu.
Tämä oli vainajan toive. - Anonyymi
" Olen aina vieny havuja omaisteni ,
havut antaa paljaale haudalle"
Kun hauta on pieni. Siihen mahtuu 4 callonaa, eikä muuta. Kynttilät ovat jo haudan sivussa.
Hauta ei ole paljas, kun sinne viedään ympäri vuoden kukkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisissä hautajaisissa arkku kannettiin suoraan avonaiselle haudalle.
Ei siunausta kappelissa.
Vainajan poika, piti lyhyen puheen.
Laskimme kukat. Ei virsiä veisattu.
Tämä oli vainajan toive.Turha jurina kuolleelle veisata, tapasi isäni sanoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Turha jurina kuolleelle veisata, tapasi isäni sanoa.
Mistä sinä - tai isäsi - tiedätte, vaikka kuinka tarkasti kuuntelisi hän, joka lähti.
- Anonyymi
Havut ovat jouluna ja talviaikaan kauniita ja voi laittaa kynttilän valaisemaan!
- Anonyymi
Onhan havut kauniita siellä lumen alla.
Metri lunta päällä, eikä mitään polkua talvella tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan havut kauniita siellä lumen alla.
Metri lunta päällä, eikä mitään polkua talvella tehdä.Taannoin eräs hiihtäjä tokaisi jossakin kilpailun vaiheessa, havuja perkele?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taannoin eräs hiihtäjä tokaisi jossakin kilpailun vaiheessa, havuja perkele?
Matikaiselle ne oli tarpeen. Sukset lipsuvat niin pahasti jossain kohtaa.
Kyllä kannatti havutus, kun voitti kultaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matikaiselle ne oli tarpeen. Sukset lipsuvat niin pahasti jossain kohtaa.
Kyllä kannatti havutus, kun voitti kultaaLisäys, Matikainen- Kallström Marjo nykyään
- Anonyymi
Tänäkään Pyhäinpäivänä ei oo varaa ajella taksilla haudoille.
Toivottavasti jouluna on. 🕯🌿
Poltan taas kynttilää pöydällä, valokuvien edessä.
Vietän kristillistä Pyhäinpäivää.- Anonyymi
Tuota olen ajatellut. Ketä ne kynttilät siellä haudalla "ilahduttaa" , kun pyhäinpäivänä on usein kylmä ja sateinen sää..
Viisaampaa olisi sytyttää kynttilä omalle ikkunalle.
Vien kuitenkin kynttilät sinne haudalle.
Vanhempien poismenosta on jo aikaa, että ei enää ole niin läheisiä tunteita. Mikä lienee oikein.
Ei minun mielestä ihmisen kuulu surra loputtomasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota olen ajatellut. Ketä ne kynttilät siellä haudalla "ilahduttaa" , kun pyhäinpäivänä on usein kylmä ja sateinen sää..
Vanhempien poismenosta on jo aikaa, että ei enää ole niin läheisiä tunteita. Mikä lienee oikein.
Ei minun mielestä ihmisen kuulu surra loputtomasti.Ei kai läheisyyden tunteminen mitään suremista olekaan. Isäni kuoli 2010, kyllä ajattelen häntä lämpimästi edelleen. Ja aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minun mielestä ihmisen kuulu surra loputtomasti."Tuota olen ajatellut. Ketä ne kynttilät siellä haudalla "ilahduttaa" , kun pyhäinpäivänä on usein kylmä ja"
Kynttilät on vietävä, ihan tuttavien ja naapureiden takia.
Tulee sanomista, että nuokin ovat äitinsä ja isänsä unohtaneet, kun haudalle eivät vaivaidu.
Niinpaljon, kun vanhemmat raatoivat lastensa eteen.
Kynttilöitä ja lyhtyjä viedään osaksi muiden ihmisten takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuota olen ajatellut. Ketä ne kynttilät siellä haudalla "ilahduttaa" , kun pyhäinpäivänä on usein kylmä ja"
Tulee sanomista, että nuokin ovat äitinsä ja isänsä unohtaneet, kun haudalle eivät vaivaidu.
Kynttilöitä ja lyhtyjä viedään osaksi muiden ihmisten takia.On kohtuutonta, että muiden vuoksi kynttilöitä joutuu vie.ään pitkien matkojen takaa..
Nyt olen siirtynyt pattereilla toimiviin kynttilöihin.
Patterit kestävät ainakin vuoden.
Eivätkä sammu tuulessa ja sateessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kohtuutonta, että muiden vuoksi kynttilöitä joutuu vie.ään pitkien matkojen takaa..
Eivätkä sammu tuulessa ja sateessa.Aivan ihana ratkaisu, kun patterikynttilä loimottaa keskellä kesää juhannuksena haudalla!
T. Bertil Perversson. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan ihana ratkaisu, kun patterikynttilä loimottaa keskellä kesää juhannuksena haudalla!
T. Bertil Perversson.Taas on nulikka asialla.
Kai ne kynttilät kerätään haudoilta keväisin pois.
Patterikynttilä laitetaan kaapinnurkkaan odottamaan seuraavaa syksyä..
Kaikenlaiset penskat pyörii vanhusten palstalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Tuota olen ajatellut. Ketä ne kynttilät siellä haudalla "ilahduttaa" , kun pyhäinpäivänä on usein kylmä ja"
Kynttilöitä ja lyhtyjä viedään osaksi muiden ihmisten takia.Ja juuripa siksi en vie, vaan kynttelit panen palamaan ja liekit loimottamaan kotona oman katseen alle. Ja muistelun tueksi, jos en muuten muista. Muitten takia en tee enkä toimi. Idioottimainen ja ärsyttävä ajatus(kin).
Anonyymi kirjoitti:
On kohtuutonta, että muiden vuoksi kynttilöitä joutuu vie.ään pitkien matkojen takaa..
Eivätkä sammu tuulessa ja sateessa.Joissain paikoin kynttilän viennin voi tilata seurakunnalta tiettyä summaa vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492478Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on602228- 492035
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2101738Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681650- 201610
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok891437Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s151419Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121370Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191354