Isovanhempien päivää

Anonyymi-ap

vietetään tänään. Mitä isovanhemmuus ja isoisovanhemmuus sinulle merkitsee?

25

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Merkitsee elämän jatkuvuutta. Lastenlapset on fiksuja . auttavat esim digiasioissa.

• Anonyymi
      UUSI

Minua tympii nämä teemapäivt. Taitaa olla jo joka päivälle joku.

-kolmen lapsen mummu-

• Anonyymi
      UUSI

Kauppiaat ovat keksineet erilaisia, syyllistäviä päiviä, jolloin toivoisivat rahan enemmän liikkuvan.

Amerikkalainen Coca-cola-firma varasti joulunkin ja muutkin kauppiaat änkesivät osingoille.

• Anonyymi
      UUSI

Minua tympii nämä kohdennetut, vetoavat aloitukset, joita tehtaillaan tyyliin rasti ruutuun.

Kahden lapsen isoäiti.

• Anonyymi
        UUSI

Minulla oli nk. viisi isovanhempaa.

Mummu kuoli jo kauan ennen syntymääni. Vaari nai hutsunsa, joka ei meistä ensimmäisen vaimon lapsista ja lapsenlapsista vähät piitannut, mutta opetti kyllä omansa varastamaan meiltä.

Toiset isovanhemmat kyllä olivat, hiukan liikaakin elämässämme, mutta tästä kärsi eniten äitimme, eli miniä. Mummu hoiti meitä pieninä lapsina, vietimme myös mm. yhteisiä jouluja. Loppujen lopuksi koin ehkä enemmän rakkautta tämän mummuni kuin vanhempieni taholta.

Tuo isoisä taas, hänestä en erityisemmin pitänyt: itsekäs ja ärisi heti jos lapset jouluna yhtään iloitsivat ja nauroivat, kun hänen piti hiljaa maaten saada nauttia joulurauhastaan, meidän kotonamme.

• Anonyymi
        UUSI

Jos tympii, olisit jättänyt vastaamatta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tympii, olisit jättänyt vastaamatta.

Miksi? Kyllä negatiiviset mielipiteet täytyy myös tuoda esiin.
        Sitä yp:n ohjetta on eräs entinen rek.nykyinen ano kopioinut viime aikoina eri ketjuihin.

• Anonyymi
        UUSI

Älä avaa. Minä ainakin katson suoraan otsikosta minkä aloituksen avaan ja minkä en. Sillä siitä harmituksesta pääsee heti irti.

• Anonyymi
      UUSI

Kymmenen suuta lisää.

• Anonyymi
        UUSI

Illalla lapsenlapset tulossa,kauan kaivattuina.

• Anonyymi
      UUSI

alottajan kysymykseen :

isovanhemmuus merkitsee nyt vanhuutta heikkoutta avun tarpeita joita ei saa kuin harvoin JOS OSAA itse niitä vielä hankkia ja itse maksaa palveluista,
      lapsenlapsetki ovat YLI 40 +++ v joten vain vanhuus ja huonokuntosuus on jo monen ysikymppisen ainoa osa,
      voimia kun ei ole nään hoitaa muita, nyt on ysikymppiset itse hoivan tarpeessa,

• Anonyymi
        UUSI

Itse olen lapseton, tai no,... ne ainokaiset lähtivät Taivaankotiin jo ennen syntymäänsä, keskenmenoja.

Pitää itseni yksin pärjätä, kun ei ole keitään ulkopuolisia ihmisiä itseäni, ainakaan ilmaiseksi auttamassa. Enkeleiltä olen kyllä saanut monenmoista apua, pientä ja suurtakin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen lapseton, tai no,... ne ainokaiset lähtivät Taivaankotiin jo ennen syntymäänsä, keskenmenoja.

Pitää itseni yksin pärjätä, kun ei ole keitään ulkopuolisia ihmisiä itseäni, ainakaan ilmaiseksi auttamassa. Enkeleiltä olen kyllä saanut monenmoista apua, pientä ja suurtakin.

Lapsettomuus on hyvä asia, sitä ei kenenkää lapsettoman tarvi harmitella ettei ole saanu tai tehny lapsia tämmöseen maailmaan kärsimään, sillä elämä on enemmän kärsimystä kuin onnea ja helppoa ,

mun äitini sisko sanoi aikoinaan jotensakki näin ennen kuolemaansa,

" olen tosi hyvilläni etten ole tehny omia lapsia tämmöseen maailmaan,

olen saanu hoivata ja nauttia täydesta sydämestäni sisarrusteni jälkelisistä

auttanu heitä kaikintavoin myös taloudellisesti
        kovin on on elämä karua nykmaailamssa "

monet isovanhemmat elää tälläki hetkellä ihan yksin ja avuntarve on suuri, jälkeläiset ei ehdi ei muista ei jaksa omien painettensa keskellä enään muistaa ha hoivata oma vanh uksiaan,
        se on nykyisin yhteiskunnan tehtävä, sillä yhteiskunnaliset vaatimukset ovat kovia kaikille työtä tekevälle kansa osalle, kiire kiire kiire ja voimat siinä kiireessä menee nuoremmiltaki.

• UUSI

Elämän jatkuvuus, rikkaus ja suuri osa tarkoitusta.

Eilen olimme juhlistamassa nuorimman lapsenlapseni syntymäpäivää; hän täyttää seitsemäntoista. Molemmat pojat olivat kotona ja istuivat kanssamme juttelemassa koko illan. Vanhemmat paikalla, yksi eno, yksi setä, molemmat isoäidit ja bonusisoisä, minun mieheni. Yhtä setää lukuunottamatta, koko lähin elossaoleva perhe. Otimme valokuvia, söimme synttärikakkua, ja ihan vain iloitsimme toistemme läsnäolosta.

Hyvin mielin ajoimme kotiin myöhään illalla, lastenlasten lämpöiset halit vielä ihon muistissa. Elämälle kiitos.

https://www.youtube.com/watch?v=SHvcu6X05gY&t=30s

• Anonyymi
        UUSI

Arja olikin hyvä esimerkki siitä, että elämää voi kiittää vaikka ei olekaan isovanhempi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Arja olikin hyvä esimerkki siitä, että elämää voi kiittää vaikka ei olekaan isovanhempi.

Arja ei ole edes äiti. Laulujen sanat ei ole henkilökohtaista tilitystä Arjalta. Lapsettomuus voi olla hyvin kipeä asia.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Arja ei ole edes äiti. Laulujen sanat ei ole henkilökohtaista tilitystä Arjalta. Lapsettomuus voi olla hyvin kipeä asia.

Elämälle kiitos on alunperin chileläisen Violeta Parra Sandovalin laulama ja sanoittama laulu joka käsittää kaikki eletyn elämän eri vaiheet, mainitsematta erikseen isovanhempien roolia. Jokainen voi tulkita sen viestiä omalla tavallaan. Valitsin sen suomenkielisenä versiona, joka on hyvä käännös alkuperäisestä, vaikka en olekaan Saijinmaan suurimpia ihailijoita.
        Ei tietenkään henkilökohtaista tilitystä Arjalta, kappalehan on vain ns. cover.

• Anonyymi
      UUSI

Eikos sitä lapset muista äitiä äitienpäivänä.
      lastenlastenhan sitä pittäis muistaa isovanhempia!

Minäkö ole velvollinen heille juhlia järjestämään
      tai odottamaan että he järjestävät.

Ihan sama. en juhli!
      turhaa hössötystä taas.
      No voittehan kertoa rakkauksista.

• UUSI

Jokainen tavallaan.
        Me vietetään synttäreitä aina lasten ja lastenlasten kanssa, yleensä tyttärellä, jolla on isoimmat tilat. Ei me mitenkään sen ihmeemmin juhlita, lauletaan synttärilaulua, syödään, ja juodaan torttukahvit. Vien aina synttärisankarille kukkia ja annetaan lahja, nykyisin usein rahalahja, etenkin tyttärenpojille, jotka säästävät rahaa tileilleen tuleviint arpeisiin. Toinen isoäiti maksaa heidän ajokoulunsa.

Kyllä me kaikki saamme hyvän mielen ja lämpöä elämäämme tällaisesta "hössötyksestä" Olen vain kiitollinen elämälle että minulla on kaikki elossa olevat rakkaat lähellä, tapaamme noin kerran kuukausi ja laittelemme viestejä ja soittelemme.

On se vaan sitä rakkautta, jota ei kaikkien elämässä ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Jokainen tavallaan.
        Me vietetään synttäreitä aina lasten ja lastenlasten kanssa, yleensä tyttärellä, jolla on isoimmat tilat. Ei me mitenkään sen ihmeemmin juhlita, lauletaan synttärilaulua, syödään, ja juodaan torttukahvit. Vien aina synttärisankarille kukkia ja annetaan lahja, nykyisin usein rahalahja, etenkin tyttärenpojille, jotka säästävät rahaa tileilleen tuleviint arpeisiin. Toinen isoäiti maksaa heidän ajokoulunsa.

Kyllä me kaikki saamme hyvän mielen ja lämpöä elämäämme tällaisesta "hössötyksestä" Olen vain kiitollinen elämälle että minulla on kaikki elossa olevat rakkaat lähellä, tapaamme noin kerran kuukausi ja laittelemme viestejä ja soittelemme.

Nauti siitä, vietä edes muutama tunti heidän seurastaan ja palstalle ei ilmesty aloituksia kysymysten kanssa.
        Kysy joskus itseltäsi, mitä muut minusta tykkäävät.
        Toimitasi haittaa tavallista keskustelua!

ano, joka ei ole rekattu piilo-ano.

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Jokainen tavallaan.

Äläpäs paloma nyt käännä veistä lastenlapsettomien haavassa! Kyllä sitä rakkautta on muuakin lajia kuin verisukulaiset. Voi olla että lastenlapset kokee mummon ja ukin rasittavan tungettelevina joita on pakko sietää.

• UUSI

Meillä ei ole koskaan isovanhempien päivää noteerattu. Välit ovat läheiset ja mutkattomat, lyhyehkön välimatkan ansiosta nuoriin perheisiin pidetään tiiviisti yhteyttä puolin ja toisin ympäri vuoden. Suurin osa kahdeksasta lapsenlapsesta asuu jo omillaan opiskelemassa ja kaksi jo valmistunutkin, voivat vierailla itsenäisesti mummolassa ja tavataan kaupungilla . Synttärit juhlitaan, kukitetaan ja kakutetaan, äitien- ja isänpäivät muistetaan, jouluaattona ollaan yleensä saatu koko klaani tänne mummolaan aterialle , musisoimaan ja lahjojen jakoon. Vielä ei ole lastenlastenlapsista mitään vihjeitä, taitaa tämä nykyinen nuorten aikuisten sukupolvi harkita sitä pitkään. Nuorten maailman- ja tulevaisuudenkuva ei yleisesti niin kovin valoisa ole nykyisin, isovanhempien yksi mahdollisuus olisikin vahvistaa tulevaisuudenuskoa, voimme antaa aikaperspektiiviä ja valottaa asioiden mittasuhteita.

Mitä aikuisemmiksi lastenlapset kasvavat, sitä enemmän tulee suhteeseen mukaan tasavertaista ystävyyttä. Murrosiässä saattoi tulla asioita, joista oli helpompi puhua isovanhemmille kuin omille vanhemmille. Ollaan ennen kaikkea vietetty aikaa yhdessä, arkista puuhailua puutarhassa ja leipoen, vesillä ja metsäretkillä, lukemisella on ollut tärkeä sija. Siinä sivussa on voitu siirtää kokemusta ja oppia, arvoja ja perinteitäkin. Emme ole hoitovastuussa olleet, suomalainen päiväkotijärjestelmä on ainakin heidän kohdallaan toiminut hyvin. On annettu mielellään lomaa vanhemmille muutama päivä ja viikonloppuja. Käytännön apua olemme antaneet myös harrastuksiin kuljettamisissa ja olen lukuisat hillopurkit keittänyt , mokkapalapellilliset leiponut ja sukat neulonut jalkapalloseuran myyjäisiin. Kyllä me aika perinteiset mummi ja vaari olemme.

Luin , että vuoden isovanhemmaksi on nimetty taloustieteilijä Sixten Korkman. Toivottavasti hänellä on kiinnostusta eläkevaarina opettaa rahan käyttöä ja talouden pitoa lastenlastensa sukupolvelle.

• Anonyymi
        UUSI

Minä olen kasvattanut muidenkin lapsia ja heidän lapsiansa. Yksi orpokin kodissani omien seurana.
        Heiltä olen saanut rakkautta jota olen itse heille opettanut.
        Ei rakkaus ole kiinni lahjoista ja merkkipäivistä, ne vain maustavat joka päiväistä elämää.
        Emme juhli tänään!

• Anonyymi
      UUSI

Luulin että tämä on ensimmäinen, ilmeisesti sitten aikaisemmin livahtanut ohi huomaamattani koko isovanhempien päivää.
      Joutavahan se on, mutta menköön.
      On neljä. Vielä joskus tavataan vaikka isommat jo opiskelukaupungeissaan ja pienemmillä niin harrastuksia että aina menossa.
      On minusta mukava että suvussa on jatkumo. Sen verran kelvollisina ihmisinä sukuani pidän että kyllä meidänmoisia maailmanssa tarvitaan. En nyt ylpeydeksi sitä tunnetta sano mutta jos kiitollisuudeksi.

• Anonyymi
      UUSI

Isoäiti Violeta Parra ja musiikki sopii hyvin hössöttävilleille isoäideille, ite oli lähinnä täysseko ja alle viiskymppisenä ampuiai von sapihalle gracias a la vida, soon moro - hengessä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2598
    2. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      65
      2445
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      70
      2291
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      22
      1798
    5. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      213
      1779
    6. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1660
    7. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      92
      1479
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1460
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1424
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      12
      1420
    Aihe