Ostin hiljattain Hyundai Tucsonin vm. 2007 eräältä tutulta henkilöltä.
Ja nyt eilen kävin vaihdattamassa siihen talvirenkaat alle ja renkaita vaihtanut henkilö kysyi vain, että onko näihin vanteisiin omat ruuvit?
Kesärenkaat ovat aluvanteilla ja käsittääkseni ainakin vat Hyundain omat orkkis-alut, talvirenkaat ovat peltivanteilla.
Sanoin, että ei tähän käsittääkseni ole kuin nuo yhdet ruuvit tai mukaan ei ainakaan toisia tullut, joten sälli sitten laittoi renkaat paikoilleen.
Soitin vielä edelliselle omistajalle ja kysyin noista ruuveista, niin sanoi heti, ettei hän tiedä mistään erillisistä ruuveista yhtään mitään ja että noilla ne rankaat on aina laitettu paikoilleen molemmat sarjat. Hän on vielä vaihdattanut rengasliikkeessä renkaat, eikä sieltäkään kait sitten ole ennemmin kiinnitetty asiaan huomiota, vaikka periaatteessa ainakin rengasliikkeet ei laita renkaita paikalleen niihin sopimattomilla ruuveilla.
Tämä edellinen omistaja on kyllä tuttu jo vuosien ajalta ja on vähän sellaisella "ei hän mistään mitään tiedä eikä naisena tarvitsekaan"-henkinen. Ainakin, mitä tulee eri asioiden hoitamiseen, on kait tottunut teetättämään muilla asiat...
En itsekään muista varmaksi, oliko tuohon autoon ennestään eri ruuvit pelti- ja aluvanteille.
No mutta kuitenkin, mua jäi kaivelemaan vielä tämä kysymys. Vielä, kun edellisessä autossani oli erikseen alut(kesä) ja peltivanteet(talvi), ja niissä oli ruuvit erikseen ja vaihdatin siihen aina renkaat samassa liikkeessä kuin nytkin tähän Hyundaihin. Silloin edellisen autoni aikaan taas ko liikkeessä sanottiin, että nämä ovat ihan samanlaiset pultit ja kysyivät, että haluanko silti että he laittavat jatkossa eri pulteilla kiinni renkaat.
Niin ja kävin Motonetissa vielä tähän Hyundaihin liittyen kysymässä näistä renkaan ruuveista, niin myyjä sanoi, ettei ne yleensä käy, mutta joissain tapauksissa voivat käydäkin ja näytti koneelta vielä Tucsoniin sopivat ruuvit, mitkä ovat samanlaiset, kuin nuo käytössäni olevat. Kehotti vielä seuraamaan tilannetta, tekemään jälkikiristyksen ym, ja jos alkaa tulemaan ongelmia, niin sitten täytyy hommata uudet ruuvit. Tai siis toiset näihin peltivanteisiin sopivat.
Sanoi että yleensä alkaa täristämään 80km/h vauhdissa, koska sopimattomat ruuvit löystyy herkemmin ja mitä syitä nyt sanoikin asialle sopivat.
Eli kiinnostaisi tietää muiden tuollaisen vanhemman Tucsonin omistajilta, onko teillä ollut omassanne eri ruuvit alu- ja peltivanteille?
Tucsonin rengasruuvit
12
142
Vastaukset
- Anonyymi
Mulla ei ole Tucsonia mutta Motonetistä sain mutterit. Tarkoitat varmaankin muttereita. Autoni on Hyundai Sonata ja sieltä olen saanut alumiini mutterit ja peltimutterit. Alumiini vanteet kesällä ja peltivanteet talvella. Molempiin eri mutterit.
- Anonyymi
Juu tarkoitin muttereita tosiaan, ei pultteja eikä ruuveja. Tuossa ne kannat tosiaan ovat autossa kiinni ja rengas nostetaan niihin ja mutterit paikalleen.
Kirjoitin äsken tuohon alle vähän enempikin asiaa, mutta mutterit tässä tosiaan on, ne sellaiset umpimalliset.
Ja katsoin tosiaan Motonetista jo aiemmin, niin sieltä löytyy kyllä tuollaiseen vanhempaan Tucsoniinkin kahdet mutterit. Alkuperäislaatuiset tosiaan maksavat 8,99€/kpl ja tarvikelaatuiset 3,99€/kpl. Ja noissa alkuperäislaatuisissa ei ollut mitään mainintaa, ovatko vain yksien vanteiden muttereita vai käyvätkö kumpaakin, mutta tarvikemutterit ainakin sivujen mukaan sopivat pelti- ja aluvanteisiin.
Avomalliset mutterit tosiaan olisivat sinänsä paremmat, mutta niitä ei taida tuohon saada ainakaan Motonetista..
Siis ihan sen vuoksi, kun nuo umpimutterit ovat vähän tarkempia kannan pituuden suhteen. Jos kanta on liian pitkä, mutteri ei mene pohjaan asti eikä siten tietystikään kiristä rengasta paikoilleen kuten kuuluu. Vaikka se kartiokin on se ehdottoman tärkeä, että on vanteeseen sopiva.
- Anonyymi
Jos on merkin alkuperäiset aluvanteet, niin mutterit kelpaa myös peltivanteisiin ja onhan niitä ilmeisesti myös käytetty 18 vuotta kysyjän tapauksessa.-?
- Anonyymi
Varmaan ovat kaiketi sitten, mutta edellisen omistajan tuntien en nyt luota ihan täysin.
Kuten aloituksessani kirjoitinkin.
Auto on kyllä muuten ikäisekseen ja kilometreihinkin nähden hyvässä kunnoss, mutta esimerkiksi edellinen katsastus jäi häneltä tekemättä sen vuoksi, kun oli kaiketi tärkeämpää selittää silloisten naapuriensa asioita naapurien lapsuudesta lähtien, kuin katsoa rekisteriotteesta katsastuksen tarkka ajankohta. Ja vetosi juuri tuohon, ettei ole hänen asiansa eikä hän tajua naisena mistään mitään ja kun muut on ennen hoitaneet.... yms yms.
Ja kun tuossa on ihan ammattilaistenkin taholta samasta asiasta aika eri näkemyksiä.
Yhden kaupungin Motonetissa sanottiin, etteivät yleensä käy ristiin, kuten asiaa usein ilmaistaan, mutta joskus alujen mutterit sopivat myös peltivanteisiin. Eli on tapauskohtaista.
Sanoi vielä, että useimmiten uusia muttereita hankkiessa kokeilemalla käydään sovittamassa, millaiset mutterit vanteille sopii. Kehotti seuraamaan tilannetta ja huolehtimaan jälkikiristyksen ym. Ja sanoi, että oireilee useimmiten niin, että ohjaus alkaa hieman ravistamaan maantienopeuksissa(80km/h<). Ja että vnteeseen sopimaton mutteri löystyy herkemmin kuin sopiva. Mutta sanoi vielä, ettei hänen mielestään ole ongelma, että noilla voi ajaa ja tosiaan seuraa vielä tilannetta.
Naapuripaikkakunnan Motonetin tiskillä heidän myyjä taas sanoi, että sopii heittämällä eikä huolta ole. Ja katsoi koneelta, että sama mutteri käy molemmille vanteille näyttäen tätä Hyundain alkuperäislaatua olevan muuterin kuvaa.
Katsoin itsekin kyllä jo ennen liikkeeseen menoa noita samoja muttereita Motonetin sivulla, sieltä löytyi 2 eri mutteria, jotka sopivat Motonetin sivujen mukaan ko Tucsoniin, rekisterinumerolla laitoin haun. Vaikka ovat hieman erinäköiset kuin nuo, jotka ovat käytössä.
Tämä alkuperäislaatuinen, siinä ei osunut ainakaan omaan silmään mitään mainintaa, sopiiko se molempiin vanteisiin vai toiseen vain, mutta tässä tarvikelaatuisen tiedoissa oli maininta, että sopii sekä pelti- että aluvanteisiin.
Nuo tarvikelaatuiset mutterit sopivat ainakin ilmoituksen mukaan myös Mazdan malleihin Hyundain lisäksi. Hintaero noissa on aika iso loppuviimeksi kun katsoin, alkuperäislaatuiset maksavat Motonetissa 8,99€/kpl ja nuo tarvikemutterit 3,99€/kpl. Sitä en tiedä, kuinka iso laatuero noissa on, mutta ainakin sivujen tietojen mukaan tuo tarvikemutteri voisi olla ainakin sen vuoksi ok valinta, että se ainakin sopii varmasti myös peltivanteille.
Että näin.
Haluan nyt vain saada sataprosenttisen varmuuden ihan senkin vuoksi, ettei nyt tulisi mitään ongelmia. Ei nyt vain huvita joutua tilanteeseen, jossa yhtäkkiä renkaan mutterit nyt pettävätkin ainakaan sen vuoksi, jos ne sattuvatkin olemaan vääränlaiset vanteeseen ja rengas lähteekin irti. Varsinkaan maantiellä vähintään 80km/h nopeudessa. Ymmärrät varmaankin...
Ja lisäksi auto ei ollut kovinkaan kovalla käytöllä edellisellä omistajalla muutamaan viimeiseen vuoteen mitä se hänellä oli. Joten ei noista nyt voi varmaksi tietää ajomäärienkään puolesta, kun autolla oli ajettu suurin piirtein 100km kuukaudessa, ei ainakaan paljoa enempää.
Ja kun onhan siinä aina se mahdollisuus, että jos autossa on ollutkin kahdet eri mutterit talvi- ja kesärenkaille, että ne ovat rengasliikkeessä vaikka unohtuneet liikkeen lattialle ja jääneet sille tielleen ja sen jälkeen renkaita on laiteltu samoilla muttereilla kiinni ja auto on tosiaan suurimman osan vuodesta seissyt autotallissa ja sillä on tosiaan käyty kerran viikossa kaupassa 10-15km päässä ja joskus satunnaisesti jossain muualla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan ovat kaiketi sitten, mutta edellisen omistajan tuntien en nyt luota ihan täysin.
Kuten aloituksessani kirjoitinkin.
Auto on kyllä muuten ikäisekseen ja kilometreihinkin nähden hyvässä kunnoss, mutta esimerkiksi edellinen katsastus jäi häneltä tekemättä sen vuoksi, kun oli kaiketi tärkeämpää selittää silloisten naapuriensa asioita naapurien lapsuudesta lähtien, kuin katsoa rekisteriotteesta katsastuksen tarkka ajankohta. Ja vetosi juuri tuohon, ettei ole hänen asiansa eikä hän tajua naisena mistään mitään ja kun muut on ennen hoitaneet.... yms yms.
Ja kun tuossa on ihan ammattilaistenkin taholta samasta asiasta aika eri näkemyksiä.
Yhden kaupungin Motonetissa sanottiin, etteivät yleensä käy ristiin, kuten asiaa usein ilmaistaan, mutta joskus alujen mutterit sopivat myös peltivanteisiin. Eli on tapauskohtaista.
Sanoi vielä, että useimmiten uusia muttereita hankkiessa kokeilemalla käydään sovittamassa, millaiset mutterit vanteille sopii. Kehotti seuraamaan tilannetta ja huolehtimaan jälkikiristyksen ym. Ja sanoi, että oireilee useimmiten niin, että ohjaus alkaa hieman ravistamaan maantienopeuksissa(80km/h<). Ja että vnteeseen sopimaton mutteri löystyy herkemmin kuin sopiva. Mutta sanoi vielä, ettei hänen mielestään ole ongelma, että noilla voi ajaa ja tosiaan seuraa vielä tilannetta.
Naapuripaikkakunnan Motonetin tiskillä heidän myyjä taas sanoi, että sopii heittämällä eikä huolta ole. Ja katsoi koneelta, että sama mutteri käy molemmille vanteille näyttäen tätä Hyundain alkuperäislaatua olevan muuterin kuvaa.
Katsoin itsekin kyllä jo ennen liikkeeseen menoa noita samoja muttereita Motonetin sivulla, sieltä löytyi 2 eri mutteria, jotka sopivat Motonetin sivujen mukaan ko Tucsoniin, rekisterinumerolla laitoin haun. Vaikka ovat hieman erinäköiset kuin nuo, jotka ovat käytössä.
Tämä alkuperäislaatuinen, siinä ei osunut ainakaan omaan silmään mitään mainintaa, sopiiko se molempiin vanteisiin vai toiseen vain, mutta tässä tarvikelaatuisen tiedoissa oli maininta, että sopii sekä pelti- että aluvanteisiin.
Nuo tarvikelaatuiset mutterit sopivat ainakin ilmoituksen mukaan myös Mazdan malleihin Hyundain lisäksi. Hintaero noissa on aika iso loppuviimeksi kun katsoin, alkuperäislaatuiset maksavat Motonetissa 8,99€/kpl ja nuo tarvikemutterit 3,99€/kpl. Sitä en tiedä, kuinka iso laatuero noissa on, mutta ainakin sivujen tietojen mukaan tuo tarvikemutteri voisi olla ainakin sen vuoksi ok valinta, että se ainakin sopii varmasti myös peltivanteille.
Että näin.
Haluan nyt vain saada sataprosenttisen varmuuden ihan senkin vuoksi, ettei nyt tulisi mitään ongelmia. Ei nyt vain huvita joutua tilanteeseen, jossa yhtäkkiä renkaan mutterit nyt pettävätkin ainakaan sen vuoksi, jos ne sattuvatkin olemaan vääränlaiset vanteeseen ja rengas lähteekin irti. Varsinkaan maantiellä vähintään 80km/h nopeudessa. Ymmärrät varmaankin...
Ja lisäksi auto ei ollut kovinkaan kovalla käytöllä edellisellä omistajalla muutamaan viimeiseen vuoteen mitä se hänellä oli. Joten ei noista nyt voi varmaksi tietää ajomäärienkään puolesta, kun autolla oli ajettu suurin piirtein 100km kuukaudessa, ei ainakaan paljoa enempää.
Ja kun onhan siinä aina se mahdollisuus, että jos autossa on ollutkin kahdet eri mutterit talvi- ja kesärenkaille, että ne ovat rengasliikkeessä vaikka unohtuneet liikkeen lattialle ja jääneet sille tielleen ja sen jälkeen renkaita on laiteltu samoilla muttereilla kiinni ja auto on tosiaan suurimman osan vuodesta seissyt autotallissa ja sillä on tosiaan käyty kerran viikossa kaupassa 10-15km päässä ja joskus satunnaisesti jossain muualla.Jos olet epävarma, niin aja paikalliseen rengasliikkeeseen ja he kyllä auttavat.
Varmaa ei voi sanoa, ennen kuin on itse nähnyt pultit/mutterit, mutta niin kuin tuolla aiemmin sanotaan, niin noin vanhassa autossa ongelma olisi tullut kyllä jo esiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan ovat kaiketi sitten, mutta edellisen omistajan tuntien en nyt luota ihan täysin.
Kuten aloituksessani kirjoitinkin.
Auto on kyllä muuten ikäisekseen ja kilometreihinkin nähden hyvässä kunnoss, mutta esimerkiksi edellinen katsastus jäi häneltä tekemättä sen vuoksi, kun oli kaiketi tärkeämpää selittää silloisten naapuriensa asioita naapurien lapsuudesta lähtien, kuin katsoa rekisteriotteesta katsastuksen tarkka ajankohta. Ja vetosi juuri tuohon, ettei ole hänen asiansa eikä hän tajua naisena mistään mitään ja kun muut on ennen hoitaneet.... yms yms.
Ja kun tuossa on ihan ammattilaistenkin taholta samasta asiasta aika eri näkemyksiä.
Yhden kaupungin Motonetissa sanottiin, etteivät yleensä käy ristiin, kuten asiaa usein ilmaistaan, mutta joskus alujen mutterit sopivat myös peltivanteisiin. Eli on tapauskohtaista.
Sanoi vielä, että useimmiten uusia muttereita hankkiessa kokeilemalla käydään sovittamassa, millaiset mutterit vanteille sopii. Kehotti seuraamaan tilannetta ja huolehtimaan jälkikiristyksen ym. Ja sanoi, että oireilee useimmiten niin, että ohjaus alkaa hieman ravistamaan maantienopeuksissa(80km/h<). Ja että vnteeseen sopimaton mutteri löystyy herkemmin kuin sopiva. Mutta sanoi vielä, ettei hänen mielestään ole ongelma, että noilla voi ajaa ja tosiaan seuraa vielä tilannetta.
Naapuripaikkakunnan Motonetin tiskillä heidän myyjä taas sanoi, että sopii heittämällä eikä huolta ole. Ja katsoi koneelta, että sama mutteri käy molemmille vanteille näyttäen tätä Hyundain alkuperäislaatua olevan muuterin kuvaa.
Katsoin itsekin kyllä jo ennen liikkeeseen menoa noita samoja muttereita Motonetin sivulla, sieltä löytyi 2 eri mutteria, jotka sopivat Motonetin sivujen mukaan ko Tucsoniin, rekisterinumerolla laitoin haun. Vaikka ovat hieman erinäköiset kuin nuo, jotka ovat käytössä.
Tämä alkuperäislaatuinen, siinä ei osunut ainakaan omaan silmään mitään mainintaa, sopiiko se molempiin vanteisiin vai toiseen vain, mutta tässä tarvikelaatuisen tiedoissa oli maininta, että sopii sekä pelti- että aluvanteisiin.
Nuo tarvikelaatuiset mutterit sopivat ainakin ilmoituksen mukaan myös Mazdan malleihin Hyundain lisäksi. Hintaero noissa on aika iso loppuviimeksi kun katsoin, alkuperäislaatuiset maksavat Motonetissa 8,99€/kpl ja nuo tarvikemutterit 3,99€/kpl. Sitä en tiedä, kuinka iso laatuero noissa on, mutta ainakin sivujen tietojen mukaan tuo tarvikemutteri voisi olla ainakin sen vuoksi ok valinta, että se ainakin sopii varmasti myös peltivanteille.
Että näin.
Haluan nyt vain saada sataprosenttisen varmuuden ihan senkin vuoksi, ettei nyt tulisi mitään ongelmia. Ei nyt vain huvita joutua tilanteeseen, jossa yhtäkkiä renkaan mutterit nyt pettävätkin ainakaan sen vuoksi, jos ne sattuvatkin olemaan vääränlaiset vanteeseen ja rengas lähteekin irti. Varsinkaan maantiellä vähintään 80km/h nopeudessa. Ymmärrät varmaankin...
Ja lisäksi auto ei ollut kovinkaan kovalla käytöllä edellisellä omistajalla muutamaan viimeiseen vuoteen mitä se hänellä oli. Joten ei noista nyt voi varmaksi tietää ajomäärienkään puolesta, kun autolla oli ajettu suurin piirtein 100km kuukaudessa, ei ainakaan paljoa enempää.
Ja kun onhan siinä aina se mahdollisuus, että jos autossa on ollutkin kahdet eri mutterit talvi- ja kesärenkaille, että ne ovat rengasliikkeessä vaikka unohtuneet liikkeen lattialle ja jääneet sille tielleen ja sen jälkeen renkaita on laiteltu samoilla muttereilla kiinni ja auto on tosiaan suurimman osan vuodesta seissyt autotallissa ja sillä on tosiaan käyty kerran viikossa kaupassa 10-15km päässä ja joskus satunnaisesti jossain muualla.Minulla on ollut ainakin kolmessa eri autossa samat pultit pelti ja aluvanteissa ja autot on ostettu uutena.
- Anonyymi
ei ollut Bayonissakaan kuin yhdet ruuvit ,jota rengasäijä kovasti ihmetteli
- Anonyymi
Just, ok.
Tuntuu olevan kyllä aika helkkarin kirjava käytäntö noissa vannejutuissa ja ehkä se pitää paikkansa, kun eka Motonetin myyjä sanoi, että usein ne kokeilemalla katsotaan, mitkä sopii. Siis sen kartionkin osalta.
Olisihan tuossa varmaan tullut kyllä ongelmia, jos olisivat sopimattomat, mutta kun ei tiedä tosiaan varmaksi ja kun yksi kysyi, että onko näihin omat mutterit vai samat molempiin, sitten yksi sanoi ettei yleensä sovi molempiin ja toinen sanoi että sopii...
Enkä mä nyt luota ihan täysin tosiaan noihin, kun tuossa autossa tosiaan kilsoja on tullut talvirengaskaudellakin vain jokunen sata km ja nekin noin 20km erissä, niin ehtiikö niitä ongelmia tulemaan noin pienellä ajolla.
Vaikka ei se nyt ainakaan iso satsaus olisi, jos noiihn talvivanteisiin ostaisi omatkin mutterit.
Aluvanteissa ne ainakin toimii nuo nykyiset, ehdin ajamaan tuolla jotain 2000km ilman ongelmia, mutta tosiaan kun on epävarma, että onko samat mutterit talvivanteisiinkin.
Ja tosiaan, kun ainakin Motonetin tuotekuvauksen mukaan nuo tarvikemutterit ainakin sopii niin pelti- kuin aluvanteille ja sopii muttereina muutenkin tuohon Tucsoniin, vaikka sopivat myös ainakin joihinkin Mazdan malleihinkin.
Eikä hintakaan ole sinänsä hirveä, 3,99€/kpl, eli koko setti maksaisi 80€(20 mutteria, 5 per vanne). Vaikka kyllä myyjä sanoi, että ne alkuperäislaatuisetkin käy molempiin vanteisiin, vaikka itse en niiden kohdalta löytänyt mainintaa siitä. Niillä kyllä onkin hintaa reilusti enemmän, 8,99€/kpl, eli koko setti maksaisi noin 180€.
Mutta toki sekin hinta on pieni, jos sillä nyt turvaa, ettei tule ongelmia.
- Anonyymi
Mutta sopimaton pultti/mutteri kai jotenkin kukuttaa vannetta erilailla ja nopeammin kuin siihen sopiva. Eikä välttämättä kiristy kunnolla paikalleen ja löystyy herkästi, jolloin pahimmassa tapauksessa joko rikkoo jotain tai kiinnitys jopa voi pettää ja rengas irrota. Niin kiva siinäkin on sitten olla, jos rengas lähtee irti moottoritiellä satasen vauhdissa..
- Anonyymi
Jos laittaa alumiini vanteisiin peltimutterit niin se syö pultin reikää. Niin itselle kävi.
Viisastuin ja totesin seuraavaa: Alumiini vanteisiin aina alumiini mutterit ja pelti vanteisiin aina pelti mutterit.- Anonyymi
Ok, sitä muistelin itsekin ja olen samaa mieltä.
On vaan niin sekavaa settiä, mitä ammattilaisiltakin saa näemmä, kuten kirjoitinkin.
Ja parhaatkin on tuota tasoa, että alumutterit käy kyllä peltivanteisiin, mutta ei taas toisin päin.
Ja joissain tapauksissa samat käy molempiin ja joissain ei missään nimessä.
Ja kuulin sellaistakin, että alumutterit syövät peltivannetta, koska ovat kovempaa metalliseosta senkin vuoksi, kun aluvanteetkin ovat kovempaa seosta kuin peltivanteet. Joten että aluvanteita ei missään nimessä senkään vuoksi voi laittaa peltivanteisiin.
Vähän ärsyttävää toisaalta toisten jäljiltä alkaa selvittelemään tällaista asiaa.... Mutta tietty kun kaikkia ei näemmä kiinnosta huolehtia asioista, kuten kuuluu.
Tarkoitan vain sitä, että olen jo kyseisen auton kolmas omistaja.. Toki voi olla noinkin, että tuohon käy oikeasti samat mutterit kumpaankin vannesarjaan, mutta toisaalta miksi vaihtaja sitten kysyi, onko tässä omat mutterit kummallekin vannesarjalle...?
- AnonyymiUUSI
Vanteiden pultteja/muttereita on erilaisilla kannoilla. Tärkeetä on ettei laita pallomaisia suoriin kartioaluvanteisiin ja päinvastoin. Monesti suorat on alkupeäisissä aluissa ja joissain tarvikevateissa pallomaiset. Jos on peltivanteiden mutterit joissa molemmat päät auki niin itse en laittaisi niitä aluvanteisiin. Jos on alkuper vanteiden kromiset mutterit umpipäällä niin ne tietääkseni käy molempiin alkuperäsiin vanteisiin (ainkin itsellä i30.ssä - voi olla eroja merkeissä/malleissa). Hyvä tarkistaa että niiden pituus riittää eikä ala pohjaamaan (alu ja peltivanteilla voi tulla pultissa syvyyseroa). Hyundailla vielä ainakin itsellä peltivanteiden kapselit vaatii ne leveemmät mutterit että pölykapselit pysyy paikallaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1503795Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,843219SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.852634Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.72426Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2472363Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392216Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv821812- 42969
- 95958
- 53849