Ikääntyneet eivät ole yhtenäinen joukko. Osalle digiasioiden hoitaminen on hyvin helppoa, osa taas on voinut olla töissä, joissa tietokoneeseen ei juuri ole tarvinnut koskea.
Myös ihmisten kyvyssä ottaa haltuun uusia asioita on melkoisia eroja.
Kun ikää tulee, uuden oppiminen käy selvästi hankalammaksi. Myös heillä, joille omaksuminen on ollut helppoa.
Suomessa on nyt ensimmäistä kertaa yli miljoona 70-vuotiasta, kertoi Tilastokeskus syyskuussa. Sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat ovat nyt 75–80-vuotiaita.
Miten pärjäävät he, joilla ei ole lapsia auttamassa tai joiden lapset asuvat sen verran kaukana, että apua nimenomaan annetaan puhelimessa ?
Sellainenkin vaihtoehto on, että välit ovat siinä määrin huonot, ettei lapsiin voi tukeutua.
Linkissä kerrotaan erilaisista tilanteista, joihin ikäihminen voi joutua.
Telkkarista häviää kanavat, Widows tietoturvatuki päättyy,
leski joutuu uuden eteen, jos puoliso on hoitanut maksut netissä,
kännykän pankkisovellus menee vanhaksi jne.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011563696.html
Ikäihmiset ja digitalisaatio
3
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Lähipalvelut katoavat, monet ikäihmiset ovat miltei hukassa, kun asioita ei voi hoitaa tuttuun tapaan.
Kun olin työelämässä tulivat tietokoneet ja istuin ATK-luokassa siinä kun muutkin.
Opin mitä tarvitsi työhön.
Kun jäin eläkkeelle, ei ollut tietotekniikkaa useaan vuoteen, kunnes sitten hankin koneen.
Eteenpäin oli menty alalla, niin, että olin kun Liisa ihmemaassa. Sen lisäksi kaikenmaailman huijarit olivat keksineet käyttää koneita rikolliseen toimintaan, joten pelottikin.
Onneksi oli lähisukua.
Vanhin pojanpoika oli pienestä pitäen ollut niin kiinnostunut kaikesta tekniikasta, että kun oli nähnyt aikuisten laittavan kasetin kelanauhuriin, kokeili nelivuotiaana samaa.
Laittoi kasettipesään voileivän, noh se oli entinen kasettipesä sitten.
Hänestä tulikin sitten tietokoneohjelmoija. joten minä, joka olen digitumpelo saan kyllä apua.
Monasti kyllä surettaa vanhojen ihmisten puolesta.
Tasa-arvoa kyllä huudetaan joka asiasta, mutta eikö edes peruspalvelujen saatavuus kohtuullisesti kuuluisi tasa-arvoiseen kohteluun.
Joskus suorastaan raivostuttaa kuulla, ´´katso netistä,´´
Itse voin katsoa, mutta kaikki eivät.- AnonyymiUUSI
Eliaana tuo ed.
- AnonyymiUUSI
Että mitenkö vanhus pärjää? No, veimme kaikki vanhat Windows pöytäkoneet kaatopaikalle. Applen i padeja aloimme käyttää jo 10 v sitten ,,,oltiin siis elonnlaskuopin mukaan silloin sen kymmenen vuotta nuorempia. Ja sen jälkeen ,kun on tullut jotain välttämätöntä normielämään liittyvää tullt tietoon,niin sen opettelimmme heti . Suomi.fi, mistä nyt on ollut paljon uutisia, sekin otettiin käyttöön jo silloin 2014.
Samoin kaikki laskut on laitettu E-laskuiksi. Toistaiseksi on helppoa, mutta koskaan ei tiedä mitä terveydelle tapahtuu. On kyllä molemmilla valtuudet annettu tyttärelle ja kumpikin puolisolle.
Ja tietysti on tehty se edunvalvontavaltakirja-sekin jo 10v sitten,,, jos tulee tarvetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492598- 652445
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on702291- 221798
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2131779Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681660Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok921479Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221460Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191424Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121420