Ikääntyneet eivät ole yhtenäinen joukko. Osalle digiasioiden hoitaminen on hyvin helppoa, osa taas on voinut olla töissä, joissa tietokoneeseen ei juuri ole tarvinnut koskea.
Myös ihmisten kyvyssä ottaa haltuun uusia asioita on melkoisia eroja.
Kun ikää tulee, uuden oppiminen käy selvästi hankalammaksi. Myös heillä, joille omaksuminen on ollut helppoa.
Suomessa on nyt ensimmäistä kertaa yli miljoona 70-vuotiasta, kertoi Tilastokeskus syyskuussa. Sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat ovat nyt 75–80-vuotiaita.
Miten pärjäävät he, joilla ei ole lapsia auttamassa tai joiden lapset asuvat sen verran kaukana, että apua nimenomaan annetaan puhelimessa ?
Sellainenkin vaihtoehto on, että välit ovat siinä määrin huonot, ettei lapsiin voi tukeutua.
Linkissä kerrotaan erilaisista tilanteista, joihin ikäihminen voi joutua.
Telkkarista häviää kanavat, Widows tietoturvatuki päättyy,
leski joutuu uuden eteen, jos puoliso on hoitanut maksut netissä,
kännykän pankkisovellus menee vanhaksi jne.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011563696.html
Ikäihmiset ja digitalisaatio
15
244
Vastaukset
- Anonyymi
Lähipalvelut katoavat, monet ikäihmiset ovat miltei hukassa, kun asioita ei voi hoitaa tuttuun tapaan.
Kun olin työelämässä tulivat tietokoneet ja istuin ATK-luokassa siinä kun muutkin.
Opin mitä tarvitsi työhön.
Kun jäin eläkkeelle, ei ollut tietotekniikkaa useaan vuoteen, kunnes sitten hankin koneen.
Eteenpäin oli menty alalla, niin, että olin kun Liisa ihmemaassa. Sen lisäksi kaikenmaailman huijarit olivat keksineet käyttää koneita rikolliseen toimintaan, joten pelottikin.
Onneksi oli lähisukua.
Vanhin pojanpoika oli pienestä pitäen ollut niin kiinnostunut kaikesta tekniikasta, että kun oli nähnyt aikuisten laittavan kasetin kelanauhuriin, kokeili nelivuotiaana samaa.
Laittoi kasettipesään voileivän, noh se oli entinen kasettipesä sitten.
Hänestä tulikin sitten tietokoneohjelmoija. joten minä, joka olen digitumpelo saan kyllä apua.
Monasti kyllä surettaa vanhojen ihmisten puolesta.
Tasa-arvoa kyllä huudetaan joka asiasta, mutta eikö edes peruspalvelujen saatavuus kohtuullisesti kuuluisi tasa-arvoiseen kohteluun.
Joskus suorastaan raivostuttaa kuulla, ´´katso netistä,´´
Itse voin katsoa, mutta kaikki eivät.- Anonyymi
Eliaana tuo ed.
- Anonyymi
Että mitenkö vanhus pärjää? No, veimme kaikki vanhat Windows pöytäkoneet kaatopaikalle. Applen i padeja aloimme käyttää jo 10 v sitten ,,,oltiin siis elonnlaskuopin mukaan silloin sen kymmenen vuotta nuorempia. Ja sen jälkeen ,kun on tullut jotain välttämätöntä normielämään liittyvää tullt tietoon,niin sen opettelimmme heti . Suomi.fi, mistä nyt on ollut paljon uutisia, sekin otettiin käyttöön jo silloin 2014.
Samoin kaikki laskut on laitettu E-laskuiksi. Toistaiseksi on helppoa, mutta koskaan ei tiedä mitä terveydelle tapahtuu. On kyllä molemmilla valtuudet annettu tyttärelle ja kumpikin puolisolle.
Ja tietysti on tehty se edunvalvontavaltakirja-sekin jo 10v sitten,,, jos tulee tarvetta. - Anonyymi
Murheita murheita, niitä riittää, vaan aurinko nousee silti joka ikinen päivä.
- Anonyymi
Kaikilla ei ole edes varaa tietokoneeseen eikä älykännyyn.
Yhteiskunnan pitäisi olla tasa-arvoinen, kaikilla pitäisi olla
yhtä helpot mahdollisuudet hoitaa asioitaan.
Kaikki myöskin ikääntyvät. Tämän päivän virkeä eläkeläinen
voi olla huomispäivän muistisairas, joka ei enää pärjää digiviidakoissa
ja nuorilla etevilläkin voi olla sama edessä.- Anonyymi
"Kaikilla ei ole edes varaa tietokoneeseen eikä älykännyyn.
Yhteiskunnan pitäisi olla tasa-arvoinen, kaikilla pitäisi olla
yhtä helpot mahdollisuudet"
Itse menen kirjastoon hoitamaan tietokoneasioita.
Siellä on viikolla digipalvelu, jossa opetetaan käyttämään tietokonetta ja mobile.
Kaikille ilmainen.
- Anonyymi
On mennyt ihan järkyttäväksi, kun pankitkaan eivät ole auki normaalisti
ja moniin pankkeihin täytyy tilata aika !
Ei voi spontaanisti lähteä asioimaan niinkuin ennen.
Pankeilla ei ole omaa rahaa. Ne toimivat ihmisten ja yrittäjien rahoilla
ja hyötyvät siitä, mutta ihminen ei saa mennä pankkiin aikaa varaamatta
omia raha-asioitaan hoitamaan, joista rahoista hyötyy pankki
veloittamalla tilin olemassaolosta. - Anonyymi
Onko teillä tuttavapiirissä kuinka monta yli kahdeksankymppistä, jotka osaavat käyttää sujuvasti nettiä kaikissa tämän päivän tarvittavissa toiminnoissa. Tarkoitan. Omakanta ja terveydenhoito yleensäkin, labratilaukset, viestittely ns omalääkärille, TraficoM, Veroasiat, vakuutusyhtiöasiat,Ddv, siis suomi.fi asiat, kauppaostokset jne.
Niin kauan kuin nuppi toimii ,kannattaa käyttää näitä mahdollisimman paljon.
Virkeäkin unohtaa hetkessä, että miten se nyt menikään ja sovellus toimii jo kuukauden kuluttua eri tavalla ,kuin viimeksi käytettäessä ,koska niitä kehitetään luonnollisesti jatkuvasti.- Anonyymi
Ei ole montakaan tuttavapiirissä, joka sujuvasti käyttäisi nettiä eikä monilla ole
nettiä ollenkaan.
Itseäni ottaa päähän sivujen "uudistaminen". Kun on vihdoin oppinut
jotain tarvitsemaansa sivua käyttämään se "uudistetaan".
Uudistus on muka parannus, mutta tuntuu, että menee joka vaikeammaksi,
kun "uudistetaan".
- Anonyymi
No minulla on vain viisi tuttua ,jotka osaavat sujuvasti käyttää noita ja muilla homma takkuaa.
- Anonyymi
Jotkut nettisovellukset, joita JOUTUU käyttämään, ovat ihan kelvottomia ja vaikeita käyttää, meikäläisellekin, joka on ollut netin kanssa tekemisissä niin kauan kuin niitä on ollut. Esimerkiksi Fortum; nykyisin en ole päässyt kertaakaan eka kerralla kirjautumaan, vasta muutaman yrityksen ja muutaman tunnin jälkeen. Luulisi, että tuon kokoinen firma oasisi hoitaa sivunsa kuntoon. Yleensä kylläkin nuo nettipalvelut ovat parantuneet, ja lähestulkoon kaikki asiat hoidetaan netin kautta; verot, vakuutukset, ajokortit, henkilökortit, passit, raha-asiat. Suuri osa ostoksista verkkokaupoista. Ainoa tärkeä asia, jota ei voi hoitaa kunnolla mistään, on tuo terveydenhoito, vaan mikä hyvinvointi se on olevinaan. (tosin käytän henk.koht. yksityisiä pääasiassa)
- Anonyymi
edellinen kirjoittaja jatkaa; en päässyt omille Fortumin sivuille äsken kun yritin. Minulla ei ole voimassa olevaa sopimusta, sanoi hän. Heidän "bottivastaaja" ei ole ikinä osannut vastata yhteenkään kysymykseen.
- Anonyymi
Niitä on vaan pakko käyttää jollet halua juosta ympäri ämpäri ja yrittää ensin varata aikaa, että saat hoidettua asian. Carunan sivut ovat erittäin hyvät ja helpot käyttää.
- Anonyymi
Digipalvelut helpottavat elämää, mutta ne eivät saisi mennä vaikeiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512