Kajakin valinta

JussiT

Olen hankkimassa ensimmäistä kajakkiani retkimelontaan muutaman päivän mittaisille retkille sisävesille ja jokiin. Koemelontojen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa jäljellä: Riot Evasion ja Sea Yak! Hintakin on lähes sama kaikilla tarvitsemillani varusteilla. Nyt haluaisin "puolueettomia" kommentteja niiltä jotka ovat meloneet molemmilla kulkupeleillä.

3

1838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atal

No ainakin minulle rakkaan lajin olet valinnut.Tuosta Riotista ei ole kokemusta mutta Sea Yakista sitäkin enemmän. en saanut siihen makua,vähänkin tuulisemmalla säällä tuntui että sai vängätä hullun pysyäkseen haluamassaan suunnassa.Ehkä nykyisillä taidoillani tilanne olisikin toinen,mutta silloin,10v sitten ei naurattanut jos joutui pientäkin selkää ylittämään.Sitten sain ekan lasikuitukajakin,Yuokon E:n ja melominen lähti sujumaan ihan eri mallilla!Mutta jos haluaa meloa sekä jokea että pikkujärviä,saattavat mainitsemasi välineet olla hyviäkin.Tosin joet saavat olla silloin helppoja,kosket korkeintaan ykkösluokitusta.Mutta kuten sanottu,onnea valitsemallasi tiellä ja eiku melomaan!

• diefenbaker

Minullakin on kokemusta vain Seayakista, tuosta Riotista on ollut edes kuullut. Olet varmaan vertaillut teknisiä tietoja itsekin, eikä niissä taitanut suuria eroja olla. Kummassakaan ei tosin taida olla päiväluukkua, mutta eihän se varsinkaan joilla ja pienillä järvillä ole tarpeellinen.

Seayakiin saa nykyisin peräsimen lisävarusteena. Henkilökohtaisestihan olen sitä mieltä, että säätöevä on monimutkaisin apparaatti, mikä kajakissa saa olla. Peräsin on menee helposti epäkuntoon, eikä toisaalta toimi monesti niisä olosuhteissa, missä sitä tarvitsisi eniten. Kaikilta aloittelevilta melojilta se pitäisi ehdottomasti kieltää - peräsimellä pääsee fuskaamaan melontatekniikan opettelussa. Toki peräsimestä on hyötyäkin ja sallin sen sinulle, jos pystyt melomaan poolokajakilla reipasta vauhtia suoraan eteen päin ;-))).

Seayak ei luonnollisestikaan ole maailman ketterin kajakki - mikä viisimetrin olisikaan. Kesäkuivalla matalavetisissä koskissa reitin lukeminen täytyy olla hallinnassa (nimimerkillä kiveä vasten poikittain). Isommissa koskissa (2-3) Seayak selviytyy ihan siedettävästi - eihän se isoa aalto pelkää - mikäli reitti on vain riittävän suora ja vettä alla tarpeeksi.

Eikös Seayakista muuten ole tullut tälle vuodelle uusi malli?. Vanhaa taidettiin myydä kohtuullisen edullisella hinnalla. Kaveri taisi juuri tilata tuon uuden version - yritän käydä tyypittämässä mahdollisimman pian.

• tiitin

Minulla oli samanlaiset tarpeet kun suunnittelin uuden kajakin hankintaa. Itse olen nyt ollut pari viikkoa SeaYak:in onnellinen omistaja. Ostin -05 vuoden mallia olevan koska siinä on päiväluukku. Päiväluukku on valmistettu neopreenistä, ei siis vaikeuta ollenkaan esim. kajakista poistumista. Melonut olen sillä vasta reilun 50 km sekä sileää että koskia. Järvellä ja suvannoissa sain pidettyä ihan kiitettävästi suunnassa, koskissa se ei tietenkään mikään ketterin mahdollinen ole, mutta aivan hyvin sain sen kääntymään.
      Ainakin vielä olen tosi tyytyväinen valintaani!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe