Makoilu on kaikkein mukavinta

Johtuuko se maan vetovoimasta, mikä mielestänne on mukavin asento veikkaan että palstalaiset on makuu asennossa suurimman osan vuorokaudesta.

https://yle.fi/a/74-20189155

47

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Makoilu lukien tai telkkaria katsoen on tosi mukavaa.
      Teen muutakin pientä askaretta ja kävelen , mutta noin puolet päivästä luen loikoillen.

Eikö nyt onkin "todistettu", että loikoilu lisää sydänsairauksien riskiä !
      Runsas makaaminen ja loikoilu valveillaoloaikana lisää sydänsairauksien riskiä.

Jos makaava tai loikoileva ihminen nousee puolen tunnin välein jaloittelemaan, se ei edistä hänen sydänterveyttään, kuten istuvalle ihmiselle tapahtuu.

– Riippumatta siitä, minkälaisissa pätkissä makaa tai loikoilee, se vaikuttaa aina haitallisesti sydänterveyteen.

Tutkimukseen osallistuneet työikäiset ihmiset viettivät keskimäärin yli tunnin makuulla ja yli viisi tuntia loikoillen päivässä. (Mitä se tarkoittaa ? Eikö kukaan
      tee enää mitään töitten jälkeen muuta kuin makoilee ja sitten jatkaa
      nukkumisella ?)

Runsas makoilu ja loikoilu yhdistyivät terveydelle haitallisiin tekijöihin, kuten suurempaan vyötärön ympärykseen, veren triglyseridiarvoon sekä sydän- ja verisuonisairausriskiin, mutta pienempään HDL-kolesteroliarvoon.

• Anonyymi

Ainainen makoilu altistaa sydän taudeille. Ei kai sitä ensin maata koko yö ja sitten. Vaihdetaan päiväksi sohvalle makoilemaan

• Anonyymi

Miksei ?

• Anonyymi

Ensimmäiset kuusikymmentä vuotta about olin jalkeille suurimman osan päivästä ja tuli sydäntauti. Sen jälkeen on ollut vallan vaaka-asennossa , lukuunottamatta kävely-ja juoksulenkkejä sekä kuntosalilla käyntiä. Aika aikaa kutakin👍😄

• Anonyymi

Makoilen, ihanaa on makoilla. En enää osaa istua sohvalla kuin pieniä hetkiä, samoin kiikkutuolissa.
      Voi ei, aloittaja meinaa tuuppia lattialle :(
      Ei vaan, hyvää tietoa, mutta tuosta puuttui ikä milloin saa armahtaa itseään makoilulla.

• Anonyymi

Milloin saa armahtaa itseään makoilulla ?
        Silloin kun itse päätät !

• Anonyymi

Kuinka pitkä, laaja ja luotettava tuokin tutkimus mahtaa olla ?

• Anonyymi

"Tutkimukseen osallistuneet työikäiset ihmiset viettivät keskimäärin yli tunnin makuulla ja yli viisi tuntia loikoillen päivässä."
      Miten se on mahdollista ?
      Eihän sitä sitten ehdikään muuta kuin makoilla, kun työ- ja työmatkat vie
      aikansa ja ilta, loput kuusi tuntia menee makoillen ja
      loikoillen ja sen jälkeen unta kuulaan.

• Anonyymi

Toinen vähän aikaisemmin aloitettu makoilualoitus linkkineen, on ilmeisesti poistettu kun ei ainakaan löydy mistään. Kirjoitin siihen eilen oman kommenttini. Erikoista???

• Anonyymi

Toinen makoilu aihe on 70 plussassa eri otsikolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toinen makoilu aihe on 70 plussassa eri otsikolla.

Kiitos!

• Anonyymi

Minullaki on venny nyt vanhana aikaa paljon vain oleskeluun
      jopa päikkäreitä nukun nykyisin,
      tämä kotiin jämähtäminen on kestäny vasta noi 2 -3 vuotta
      siihen asti siis yli 80+ olen ollu aktiivinen likkuja ,
      koron teki temput, sen jälkee aktiivi liikunta jäi meneisyyteen,
      kunto huononee sen koko ajan tuntee kehossaan,
      voi olla että syöpäki on levinny sinne sun tänne , tänään tuli uhkaavan tuntunen epiksiiri mahdollisesta leviämis vaarasta,
      eipä elämän loppukaa suuremmin huoleta, pidän sitä jo ihan luonnollisena kohdallani ,
      jos ny se syöpä olisi levinny vähän joka paikkaan,
      kummasti olen kuitenki eläny pitemmän elämän kuin lähisukulaiseni ovat,
      joten aion lähitulevaisuuden enemmäki vain laiskotella , köllötellä,
      käsitöitä voi vielä tehdä jos satun inspiration saamaan, on ollu jo ajatuksissani muutamia ajatuksia, olen suunitellu kunnon paksua villatakin tekemistä, se on vielä jääny aikeeksi ja vain suunitelmiin,
      pitäsi vaan mennä lanka ostoksille,
      toisaaltaan on noita jätteeksi jääneitä entisä lankoja niistä voin töppösiä kutoa si haitaa minkä ärisiä olisivat joka tapauksessa kirjavia, mutta lämpösiä ja ne ovat talvella ihania kylmissä jaloissa,

kirjoitelaan taas,
      nyt menen syömään
      kuulin kutsun keittiöstä,,,,,,

• Anonyymi

Mitä söit ? Maistuiko ? Minä söin juuri iltakaurapuuron ja taidan kohta
        mennä lämpimän mahani viereen nukkumaan.

Ei se kai tällä iällä vaikuta ratkaisevasti mihinkään paljonko makoilee.
        Mielenterveys on hyvin tärkeää iäkkäänäkin ja iäkkäänä vasta onkin vaikea säilyä
        mieleltään tasapainossa. Moni asia voi painaa. Suruakin on lähes jokaisella.
        Jos töppösten kutominen tuntuu mukavalta se on oikein hyvä asia !
        Pitää olla asioita, joista tykkää, jotka antavat hyvää mieltä.

• Anonyymi

Veikkaat väärin. Ainakaan itse en loikoile päivän aikana kuin sen yhren kerran, kun on pakko nostaa jalat kattoa kohti. Siinä samalla vartin ruokatirsa, jos on tullakseen.

• Väärin se arvaus osui mununkin kohdallani.
        Enimmäkseen istun tässä nojatuolissani valveilla ollessani, jos en ole jalkeilla puuhailemassa muuta. Makuulle menen vain yöunia varten.
        Toisaalta taas, niin enhän virallisesti mikään palstalainen olekaan ja heistähän aloitiksessa olikin kyse. Alle 80v vielä.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Väärin se arvaus osui mununkin kohdallani.
        Enimmäkseen istun tässä nojatuolissani valveilla ollessani, jos en ole jalkeilla puuhailemassa muuta. Makuulle menen vain yöunia varten.
        Toisaalta taas, niin enhän virallisesti mikään palstalainen olekaan ja heistähän aloitiksessa olikin kyse. Alle 80v vielä.

En rajoitu enkä rajoita itseäni ikänumeron kanssa, oli se mikä vain. Älä sinäkään.

• Anonyymi

Makoilen pitkin päivää.
      Välillä pyrähtelen tekemässä suunnittelemiani kotitöitä

Olohuoneen lipaston isot laatikot ovat nyt järjestyksessä.

Pidän nyt hetken taukoa tuosta inventaariosta. Seuraavana vuorossa toinen lipasto, jossa kaikenlaista rojua poisheitettäväksi sekä papereita järjestettäväksi. Miksiköhän niitä pitääkin säästää?

Päivittäin makoilen ja pyrähtelen hetken eri töissä. Näin jaksan, enkä liikaa väsähdä.

• Anonyymi

Päätin vilkaista kahta ylinyä pikkulaatikkoa, joiden "tiesin" olevan täynnä sekalaista rojua. Yllätys oli valtaisa: toisessa oli siististi iso kynttilävarasto, toisessa laatikossa järjestyksessä neulat ja langat, ym:t ompelutarvikkeet. Olin siivonnut nuo laatikot joitain vuosia sitten ja unohtanut.

• Anonyymi

Joo
      minä en kohta nouse ollenkaa sängystä
      makoilen yöt ja päivät , ooon tehny työni elämälle ja verot maksanu, nyt on muitten vuori ottaa vastuuta meistä vauhuksistaki , kun vaan ÄLYÄISIVÄT,
      mutt ku ei ne älyä, omassa elämässään vaan sekoilevat eivätkä hoksaa aikuistua,
      vaikka kohta ovat itsekki vanhainkodin asukaita, höh,
      ooooon saanu tarpeekseni näin hullusta maailmasta,
      kaikki menee entistä hullumaksi,
      olis parreeee kun ei noita hullujen trumpin ja puuttinin sekoiluja enään kuulis
      molemmat hullujen huoneelle jo kuulus nuoki,
      maailmaan tulis kummasti rauha kun noista hulluista pääsisi eroon !

mielipide nyky tilasta
      PISTE !

• Anonyymi

Jokainen makaa oman terveyden ja kunnon piikkiin.
      Joku makaa päivät pitkät ja kangistuu,
      toinen lepää hetken makkuullaan ja jaksaa taas touhuta ja harrastaa.

Mieliasentoni on pystyasento, jossa voin seisoa kävellä juosta ja jumpata.
      Makuuta selällään, mahallaan ja kyljellään mahdollisimman vähän päivällä.
      Nukkuminen ei onnistu seisoen, mutta istuen sekin onnistuu, joku torkahtaa telkkarin ääreen, minulle ei tapahdu niin, ei ole koko telkkaria.

• Anonyymi

Kaiken makoilun lomassa pyrähdin välillä koristelemassa talvitoppatakkiani. Käsin ompelin sen rinnukseen pienet koristeet. Ei ollut iso työ.

Ja taas makoilen.

• Anonyymi

Makaan aina ,jos en kävele ,jumppaa tai juokse.

• Anonyymi

Luin kolestrolista kirjoituksen ja siinä ohjeistettiin, että kolestrolia tulee nukkuessa ihmisen vereen. Ei valveilla ollessa ja toiminnan aikana.

Lääkityksessä vähennetään ihmisen nukkumista ja samalla kolestroli vähenee.

Onkohan tuokaan totta?

• Anonyymi

Se on jonkun koles-trollin kirjoittelua sitä on liikeelä nyt juuri

Siinä myös makoilu liitettään mulkoiluun joilla vältettään ulkoilu kokonan

• Anonyymi

Ei taida olla totta. Miten kolesterolilääkitys muka vaikuttaisi nukkumiseen ?
        Kolesterolia saa vain eläinrasvoista ja kananmunan keltuaisesta.

• Anonyymi

Makoilu vain paranee, ei tarvitse edes lähteä viinakauppaan, kun juotavat kohta tuodaan suoraan kotiovelle!
      T. Bertil Perversson.

• Anonyymi

Helpoksi on tehty ihmisen elämä käytännössä. Eri asia sitten on sisäinen elämä
        kremppojensa kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helpoksi on tehty ihmisen elämä käytännössä. Eri asia sitten on sisäinen elämä
        kremppojensa kanssa.

Viinalla on tapana aina helpottaa pahimpia kremppoja, ainakin vähäksi aikaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinalla on tapana aina helpottaa pahimpia kremppoja, ainakin vähäksi aikaa!

Itsensä narraaminen on maailman typerintä hommaa.

• Anonyymi

Söin vaatimattoman peruna-ateriani, makoilen, katselen E. Viihteeltä Midsommerin murhia ja kynttilät palavat ympärilläni.

• Anonyymi

varo voi tulla tulipalo noista kynttilöistä,
        mä en uskataisi polttaa kynttilöitä varsinkaan jos makoilen, enkä muutenkaan, ne voi vanhalla ihmisellä kaatua ja syttyy tulipalo !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

varo voi tulla tulipalo noista kynttilöistä,
        mä en uskataisi polttaa kynttilöitä varsinkaan jos makoilen, enkä muutenkaan, ne voi vanhalla ihmisellä kaatua ja syttyy tulipalo !

Ne on lämpökynttilöitä tyhjissä, pestyissä, värillisissä Venetsia-kynttilälaseissa. Ei tuli leviä. Ja jos jotain tapahtuisi, saa tulen tukahdutettua laittamalla jonkin kannen lasin suulle.

En minä tähän nukahda ja pian on saunaan menokin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne on lämpökynttilöitä tyhjissä, pestyissä, värillisissä Venetsia-kynttilälaseissa. Ei tuli leviä. Ja jos jotain tapahtuisi, saa tulen tukahdutettua laittamalla jonkin kannen lasin suulle.

En minä tähän nukahda ja pian on saunaan menokin.

jaaaa ja siihen unohtuu kynttilät yksin palamaan ja kun tuut saunasta voitki soittaapalokunnan paikalle,

en polta kynttilöitä olen jo liian vanha niitä vahtimaan.

en edes jouluna enään,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jaaaa ja siihen unohtuu kynttilät yksin palamaan ja kun tuut saunasta voitki soittaapalokunnan paikalle,

en edes jouluna enään,

Meirän 90-vuotias muori vaihtoi elävät kynttilät Led-versioihin jo vuosia sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en edes jouluna enään,

Sammutin ne ennen saunaan menoa, samoin monet lamput.

• Anonyymi

Onko kotivakuutuksesi kunnossa kynttilöiden suhteen?

• Anonyymi

Olen maannut kokopäivän , lukuunottamatta runsaan kilometrin juoksulenkkiä+ 1 km kävelyä ja söin keittiössä. Nyt mene hakemaan iltapalaa,

• Anonyymi

Tuo on jo paljon jos olet 1 km käyny lenkillä, hyvä sinä

meikäläinen ei ole moneen päivään jaksanu lähteä ulos
        kunto senku menee takapakkia huimaa vaihtia,

pahalta tuntuu
        laiskuus liikuntaa kohtaan sen kuin pahenee,

kuolenkohan kohta.

• Anonyymi

Onnitteluni. Tosi hyväkuntoinen 80+ olet kun jaksat vielä JUOSTA yli kilometrin. Kyllä harva tässä ikäryhmässä enää juoksee, tai edeS kävelee no ehkä jotkut apuvälineillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnitteluni. Tosi hyväkuntoinen 80 olet kun jaksat vielä JUOSTA yli kilometrin. Kyllä harva tässä ikäryhmässä enää juoksee, tai edeS kävelee no ehkä jotkut apuvälineillä.

Kyllä 5 km päivittäin kävely onnistuu ilman apuvälineitä. Olen 85.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä 5 km päivittäin kävely onnistuu ilman apuvälineitä. Olen 85.

Hienoa, olet hyvässä kunossa,,,..

• Anonyymi

Jooo nukkuminen on parasta mitä tiedän,

• Anonyymi

Jooo-o, niiin on. Mutku makoilulla taidetaan tarkoittaa muuta eli maaten löhöilyä.

• Anonyymi

Juuri näin, taannoin sanottiin, että nukkuminen on kuin pankkiin laittaisi rahaa! Miten sitten kävikään. Skop, kansallisosakepankki, postipankki ym. tulivat sitten aamu-unisten tietoisuuteen aamu toisensa jälkeen!
        T. IIsakki Ilomantsista.
        .
        .
        .

• Anonyymi

Niin se makkaili x vävy.
      Kaljaa päässä ja maistui se makoilu.
      Löytyi puoli mädäntyneenä sängystä. Poliisikin järkyttyi.
      Älä liikaa makoile, tulee noutaja nopeasti!

Noo, haudassahan saa makoilla, kukaan ei käske nousemaan!

• Anonyymi

Oi miten ihana runo, lisää tällaista!

• Anonyymi

Jestas. Olis pitäny juoda kunnon balsamointiainetta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      234
      6768
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5091
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      169
      4859
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      65
      3315
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      105
      2923
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      65
      2379
    7. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      21
      2197
    8. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      78
      2002
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      139
      1940
    10. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1774
    Aihe