Oletko mielestäsi ravitsemustietoinen ?

Anonyymi-ap

Joillekin yli seitsemänkympppisille tuntuu kaikki oleva uutta. Kun lehdessä on
joku juttu koskien yksittäistä ruoka-ainetta se tuntuu herättävän kysymyksiä, hämmennystä ja epävarmuutta. "Heiluttaako" sinun ruokavaliotasi median
jokapäiväiset jutut milloin mistäkin ruoka-aineesta ? Milloin viimeksi olet saanut
jotain käänteentekevää uutta tietoa niistä ?

44

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En lue "naistenlehti"ohjeita enkä iltalehtiä

niissä on kunnon ohjeitakin mutta ne on sekoitettu hömppälauseisiin

Annan esimerkin. Olen saanut verenpaineen nyt alas 20 mmHg vähentämällä
      lääkkeiden (kalkki/angiotensiinblokkari) murto-osaan lääkärin arvioimasta
      käyttämällä amihappokombinaatiota. En kerro tätä lääkärille ettei se
      vie verenpaineresptiäni pois koska pidän se varalla ikuisesti

• Ostatko kuitenkin lääkkeeksi kuin söisit niitä reseptin mukaisesti?

• Anonyymi
        UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Ostatko kuitenkin lääkkeeksi kuin söisit niitä reseptin mukaisesti?

joo siis pientä kirjanpitoa että muutaman kuukauden käyttövara on aina

mutta esim. tänä vuonna en saa lääkekorvausta kun ostot eivät ylitä alarajaa
        ennuste on etten ensi vuonnakaan saa lääkekorvausta

sen sijaan käytän runsaasti aminohappoja ja tavanomaisia vitamiineja

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

joo siis pientä kirjanpitoa että muutaman kuukauden käyttövara on aina

mutta esim. tänä vuonna en saa lääkekorvausta kun ostot eivät ylitä alarajaa
        ennuste on etten ensi vuonnakaan saa lääkekorvausta

sen sijaan käytän runsaasti aminohappoja ja tavanomaisia vitamiineja

Eli lääkärisi näkee ostoistasi että et syö lääkettä kuten se on määrätty?

• Anonyymi

Olen, minulla on siihen koulutusta.

• Anonyymi
        UUSI

auttoiko koulutus osaamaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

auttoiko koulutus osaamaan

En tiedä auttoiko Anoa 2025-10-20 15:51:43 koulutus mutta minullakin on ja minua auttaa.
        Osaan ulkoa missä ruoka-aineissa on mitäkin vitamiiniä ja kivennäisaineita. Tiedän miten kauan mitäkin juuresta keitetään, että vitamiinit parhaiten säilyvät ja laitan vieläkin ne kattilaan siinä järjestyksessä. Tiedän mitä aineksia ei kannata syödä yhdessä, esim. appelisiini ja maito. Kahvikin estää c-vitamiinin imeytymistä. Opin siellä kaikki perusruot, laitan niitä vieläkin. Painotettiin sekä terveellisyyttä että edullisuutta, se on tallella.
        Yksi iso muutos on. Silloin ei tyrmätty maitoa ja voita mutta kohtuullisuutta suositeltiin jo silloin. Että ruoan kaloreista 30 prosenttia on saatava rasvoina. Nyt on vähemmän, mutta silloin elin seudulla jossa tehtiin pääasiassa ruumillista työtä. Öljyjä ei pahemmin toitotettu, eikä oliiveja tai avocadoja tainnut Suomessa ollakaan.
        Vieläkin on jäljellä itse kirjoitettu kansio ruokaohjeita. Laitoimme yhden koulun oppilaille kaikki ruoat, ammattitaitoisen emännän ja opettajan johdolla tietenkin.

• Anonyymi

Olen ravintotietoinen. Ja sanoisinko sitten, omalla tavallani. Kyseenalaistan joitakin terveysvaikutteisia tuotteita, sydänystävällisiä muka.
      En ymmärrä miksi kaurasta tehdään maitoa tai lihan näköistä murua. Itse vaan syön kokojyväkaurapuuroa ja joisin vettä jos en voisi juoda maitoa. Ihmetyttää mistä siinä kauran prosessoinnissa oikein on kyse ja mihin pyritään.
      Sama juttu kotimaisen herneen kanssa. Itse liotettu ja keitetty hernemuhennos on minusta valtavan hyvän makuista. Miksi siitä tehdään lisäaineiden kera lihan näköistä murua ja humusta.
      Ruokia laittamalla laitetaan ihan liikaa. Paloteltuina keitetyt juurekset ovat todella hyvän makuisia sellaisenaan, hyvän öljyn tai voinokareen kanssa. Ilman kohtuullista määrä rasvaahan kasvis ei kulje suolistossa. Miksi niistä tehdään erilaisia tuotteita lisäämällä niihin turhia aineita, yleensä mm. sokeria tai rasvaa joka harvoin on terveellisimmästä päästä.
      Yleensä luen uudet kotkotukset ja uteliaisuuttani saatan kokeillakin. Mutta pidän vanhat tapani. En muista että olisi aikoihin jäänyt päälle jokin uusi meininki.
      Joten vaatimattomasti, kukaan ei voi syödä terveellisemmin kuin minä, jos ottaa pois että käytän lihaa, mutta vain maustamatonta paistia ja filettä (ei naudan kun on niin sikakallista), enkä mitään sellaista missä lihaa on hitustakaan muuksi muutettu.

• Anonyymi
        UUSI

Et ymmärrä miksi tehdään kauramaitoa ? Onneksi tehdään ! Se on hyvää ja
        hyödyllinen valmiste laktoosi-intoleranssista kärsivälle. Esim. minä en voi juoda laktoositontakaan maitoa enkä syödä mitään tuotetta missä on maitoa.
        Ei juustoja, ei mitään, jotka ovat tärkeitä kalsiumlähteitä. Kauramaidosta saan
        hyvin kalsiumia.

• Anonyymi
        UUSI

Puppua: " Ilman kohtuullista määrä rasvaahan kasvis ei kulje suolistossa"

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

hyödyllinen valmiste laktoosi-intoleranssista kärsivälle. Esim. minä en voi juoda laktoositontakaan maitoa enkä syödä mitään tuotetta missä on maitoa.
        hyvin kalsiumia.

Lisäänpä vielä, etten voi syödä kalsiumia pillereinä. Se ei sovi kaikille pillereinä.
        Kauramaito on pelastukseni, luusto tarvitsee kalsiumia välttämättä.
        En voi syödä lihaa gastriitin takia enkä muutenkaan söisi.
        Kalaa voisin syödä hiukan, mutta lähelläni ei ole kauppaa, missä olisi kalatiski ja
        olen lopen kyllästynyt pakasteseitiin.

• Anonyymi
        UUSI

"Ihmetyttää mistä siinä kauran prosessoinnissa oikein on kyse ja mihin pyritään.
        Sama juttu kotimaisen herneen kanssa. Itse liotettu ja keitetty hernemuhennos on minusta valtavan hyvän makuista. Miksi siitä tehdään lisäaineiden kera lihan näköistä murua ja humusta."

Ko. tuotteissa on proteiinia ja kalsiumia niille, jotka eivät lihaa syö
        tai on jotain ongelmia syömisen kanssa.
        Emmehän me tiedä mitä kaikkea ihmiset potevat.

Olen vain pari kertaa maistanut kokeeksi nyhtökauraa ja muita
        samankaltaisia valmisteita. Minusta ei tullut niitten vakikäyttäjää,
        mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku muu niitä syö
        ja että niitä valmistetaan. Jonkun tarpeeseen ne voivat olla.

Jalostajan kasvishernekeitto on oikein hyvää ja näppärä heti-valmis-ruoka.
        Siinä on mukana porkkanaakin.

Maukasta on myös Kivikylän Palvarin hernekeitto, mutta piti jättää sekin pois
        ruokavaliosta, vaikka siinä on vain vähän lihaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

hyvin kalsiumia.

Siinä kauralitkussa on enmmän kaloreita. Maito proteiini on terveellistä.
        Pastoroimaton maito on terveellisintä.
        Miksi se kiellettiin. Koska ihmsiet,oli terveempiä ja Illuminati muurari juutal sionistit halusivat sairaita ihmisiä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

hyvin kalsiumia.

Hyvä kun kerroit, en ole perehtynyt nykypäivän ruokarajoitteisiin kun perheessäkään ei ole yhtään, eikä taida olla tuttavissakaan kuin yksi, mutta emme tapaa ruoan merkeissä. Sitten hyvä kun kauramaitoa tehdään. Aina sitä oppii.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Puppua: " Ilman kohtuullista määrä rasvaahan kasvis ei kulje suolistossa"

Ei ole puppua mutta tottahan saat olla sitä mieltä. Ollaan sitten eri mieltä, ei näistä kiistelemään kannata ruveta.
        Kyllä näin on että pelkkää kuitua sisältävä ruoka voi jämähtää suolistoon. Siis syön yhdeksi ateriaksi pelkästään keitettyjä juureksia. Enkä muutamaan tuntiin ennen enkä sen jälkeen mitään muuta. Joten valmiiksi suolessa ei rasvaa siinä vaiheessa ole. Myös imeytyminen juureksista on tehokkaampaa ohutsuolessa kun niissä on hivenen rasvaa mukana, mieluiten kylmäpuristettua öljyä, jota itse laitan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä kauralitkussa on enmmän kaloreita. Maito proteiini on terveellistä.
        Pastoroimaton maito on terveellisintä.
        Miksi se kiellettiin. Koska ihmsiet,oli terveempiä ja Illuminati muurari juutal sionistit halusivat sairaita ihmisiä.

Maito on vasikoiden ja vauvojen ruokaa. Eläinrasvat ovat epäterveellisiä.
        Kaloreissa ei juuri eroa ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Maito on vasikoiden ja vauvojen ruokaa. Eläinrasvat ovat epäterveellisiä.
        Kaloreissa ei juuri eroa ole.

Maito on myös minun juomani enkä todellakaan ole vasikka tai vauva. Älä siis ole tietävinäsi!!

• Anonyymi
      UUSI

Ravitsemuksesta saa parhaiten tietoa kansallisista suosituksista. Jos on epäselvää, niin hyvinvointialueilla on ravitsemusterapeutteja, ja tietysti myös lääkäreitä joilta kysyä.

Lääkitys ja ravinto muodostavat kokonaisuuden meillä eläkeläisillä.

Käynti sisätautilääkärillä ja uudet lääkkeet diabetekseen auttoivat, vaikka en tehnyt muutoksia syömiseen.
      Uudenaikainen suolistohormoni sai painon laskemaan. Pääsin eroon verenpainelääkkeestä.
      Ateriainsuliini ja verensokerisensori saivat pitkän sokerin laskemaan hyvälle tasolle. Sensorin avulla tiedän milloin pitää syödä ettei tule hypoglykemia.
      Tämän ansiosta jaksan nyt paremmin myös liikkua, kun ei koko ajan väsytä liian korkean tai tärise liian matalan verensokerin takia. Ja toisinaan voin myös vähän herkutella!

Käykää tekin ihan oikealla, nykyajan tasalla olevalla sisätautilääkärillä, joka tuntee myös sensorit!

• Anonyymi
      UUSI

Hankala tapaus.
      Hoitsut pitävät huolen halvaantuneen vaimoni hivenaine, vitamiini ja muista suojaravinteista purkkien avulla mutta kokonaiskulutukseltaan vähäisen naisen proteiinin minimitarpeen tyydyttäminen on hankalaa. Hänelle maituisivat parhaiten hiilarimössöt jolloin lihan ja papujen salaa syöttäminen on vaikeaa.
      Keitoissa se onnistuu joten, kuten mutta määrä jää pieneksi.
      Helpoimmin menee kananmuna erilaisten munakkaiden muodossa joihin voi kätkeä papuja ja mahdollisimman protskupitoista makkaraa mutta munakkaaseen sopivat makkarat ovat laidastaan 12% protskutuotteita.
      Vaikka silppuan kypsää broilerin rintaa pieneksi niin se kelvoton tunnistaa senkin muusta mössöstä. En olisi uskonut.

Omat tarpeeni luulen tietäväni.

• Anonyymi
        UUSI

hyvä, olet itse asiantuntija kun käytät proteiineja niin varmasti tiedät mutta kysyn

oletko kokeillut soija-herne-perunajauho -proteiinijuomasekoitusta, menisikö alas kurkusta?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

hyvä, olet itse asiantuntija kun käytät proteiineja niin varmasti tiedät mutta kysyn

oletko kokeillut soija-herne-perunajauho -proteiinijuomasekoitusta, menisikö alas kurkusta?

En ole paljojakaan kokeillut. Viimeisessä koostumusanalyysissä oli rasvaton painoni 70kg.
        Päissäni ajattelin nettoprotskutarpeeni olevan 120 - 140 gramman tietämissä / vrk.
        Syön normaalia (?) sekaruokaa ja viikottaiseen kulutukseeni kuuluu noin 7 - 10 litraa rasvatonta maitoa. Vihersalaattikastikkeeni osana viikossa on mm. noin 1kg -1,5kg rasvatonta raejuustoa tykötarpeineen kuten keitetty kanamuna / raejuustorasia.
        Lisäksi sama määrä rasvatonta rahkaa lisukkeena hieman juoksevaa hunajaa ja rusinoita.
        Juomapullo on salilla mukana.
        Rasvan laatuun kiinnitin huomiota jo aikaisemminkin mutta nykyään, +80 vaiheessa on kiinnitettävä huomiota myös määrään vaikka en olekaan mikään rasva-ahmatti. Aikaisemmin popsin emmentalia käsipaloina ja vedin ruisleivän päälle itse sekoitettua valkosipulivoita.
        "Kierrosluvun" laskettua on aina vaan tärkeämpää se mitä koneeseen laittaa. Ja minkä verran ja milloin!
        Loppuhenkonen. Tänään oli välipäivä soudellen ja fillaroiden. Lisänä hieman rintaa ja pohkeita. Huomenna ojentelua (vaimoni terminologian mukaan).

• Anonyymi
      UUSI

Noh.

Jos aikuinen ihminen ei ole tietoinen ravitsemusasioista, sen on täytynyt asua koko elämänsä yksin autiolla saarella.

Suosittu asia, siitähän jauhetaan jatkuvasti joka paikassa. Tulee muoti-ilmiöitä, uusia tutkimustumoksia, etenkin uusia ruokareseptejä. Ihmiset on kiinnostuneita syömisestä. Jostain syystä.

Mutta sattuikin hauskasti. Mulla oli tänään aika ravitsemusterapeutille. Mulla vähän terveysongelmia ja ruokavaliota pitää rukata. Noh, nelkytviis minuuttia paskanjauhamista. Ei siitä mitään kostunut, samaa liibalaabaa, kuin yleensäkin voi odottaa. Lopputulos oli, se lähettää mulle nipun monisteita, missä lueteltu terveellisiä ja mulle sopivia ruokia. Hö, Kyllä tässä ite jo muutellut ruokavaliotaan sopivammaksi.

Kyllä ihmiset tietää, mitä ja miten pitäis syödä. Eri asia, miten asia toteutuu käytännössä.

=DW=

• Anonyymi
        UUSI

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ravitsemustiede ei ole oikeasti tiede vaan työpaikka tarinaniskijöille
        Monisoluisen eläimen ravinto on vaikea ja ihmiskokeita ei voida tehdä
        siksi neuvojat ovat palkannauttijoita ja vähän pihalla

https://turpaduunari.fi/potya-sanoo-reijo-laatikainen/

vielä kopioin yhden kohdan

"Laajasti ottaen esimerkiksi lääkäreiden tietotaito ravitsemusasioissa on melko vaatimatonta, koska lääkärinkoulutus sisältää keskimäärin vain hyvin vähän ravitsemustiedettä. Lääkärin perehtyminen ravitsemukseen on lähes täysin kiinni hänen omasta kiinnostuksestaan"

eli siis lääkäri on fysiologiaan perehtynyt sairaudenhoitaja, lääkemies

ei terveydenhoitaja eli

kun sairastuvalla on tarve terveysasemalle hän menee oikeasti sairastuvalle eli lasarettiin

• Anonyymi
        UUSI

Yllättävän moni ei edes tiedä aiheesta puhumattakaan, että osaisi viedä aiheen käytäntöön eli ruuanvalmistukseen. Jopa 'sivistyneistä' nykyimmeisistä. Käsittämätöntä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ravitsemustiede ei ole oikeasti tiede vaan työpaikka tarinaniskijöille
        Monisoluisen eläimen ravinto on vaikea ja ihmiskokeita ei voida tehdä
        siksi neuvojat ovat palkannauttijoita ja vähän pihalla

https://turpaduunari.fi/potya-sanoo-reijo-laatikainen/

Miksi paasaat pashkaa ja potaskaa tietämättä mistään mitään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

vielä kopioin yhden kohdan

"Laajasti ottaen esimerkiksi lääkäreiden tietotaito ravitsemusasioissa on melko vaatimatonta, koska lääkärinkoulutus sisältää keskimäärin vain hyvin vähän ravitsemustiedettä. Lääkärin perehtyminen ravitsemukseen on lähes täysin kiinni hänen omasta kiinnostuksestaan"

eli siis lääkäri on fysiologiaan perehtynyt sairaudenhoitaja, lääkemies

ei terveydenhoitaja eli

kun sairastuvalla on tarve terveysasemalle hän menee oikeasti sairastuvalle eli lasarettiin

Se on aivan selvää ilman linkkejäsikin, ettei lääkäri tiedä ravintoasioista juurikaan mitään. Siksi he eivät tarjoa ihmisille 'lääkkeeksi' ravintoa, joka on lääkkeistä tärkein, numero yksi. Eikä ravinto ole ainoa aihe, joka on lääkäreille utopiaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi paasaat pashkaa ja potaskaa tietämättä mistään mitään.

Opettele kijotamaan. Ota lääkkees

• Anonyymi
        UUSI

Myös minä jouduin/pääsin kerran kunnalliselle ravitsemusterapeutille.
        En hyötynyt yhtään mitään. Ei mitään hän pystynyt kertomaan, mitä en olisi jo
        tiennyt. Pinnallista oli hänen tietoutensa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on aivan selvää ilman linkkejäsikin, ettei lääkäri tiedä ravintoasioista juurikaan mitään. Siksi he eivät tarjoa ihmisille 'lääkkeeksi' ravintoa, joka on lääkkeistä tärkein, numero yksi. Eikä ravinto ole ainoa aihe, joka on lääkäreille utopiaa.

Mikset ruvennut lääkäriksi, kun tiedät kaiken mitä he eivät tiedä ?
        Ravitsemustietous ei ole ykkösasia heillä, vaan tautien syyn löytäminen
        ja parannuskeinot. Kyllä lääkärit antavat ruokavaliosuostuksiakin
        tiettyihin sairauksiin ja myös ohjaavat ravitsemusterapeuteille,
        mutta niitä on monentasoisia niinkuin terapeutteja yleensäkin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikset ruvennut lääkäriksi, kun tiedät kaiken mitä he eivät tiedä ?
        Ravitsemustietous ei ole ykkösasia heillä, vaan tautien syyn löytäminen
        ja parannuskeinot. Kyllä lääkärit antavat ruokavaliosuostuksiakin
        tiettyihin sairauksiin ja myös ohjaavat ravitsemusterapeuteille,
        mutta niitä on monentasoisia niinkuin terapeutteja yleensäkin.

Lääkäri on yhtä hyvä ja tarpeellinen ravinnossa kuin lintutieteilijä linnun lentämisessä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri on yhtä hyvä ja tarpeellinen ravinnossa kuin lintutieteilijä linnun lentämisessä

Nono, minulle lääkäri ainakin ohjeista kihtiruokavalioon eli kertoi, miksi ja miten mikäkin aines vaikuttaa kihtiin.

Olemme myös keskustelleen diabeteskuvioista ja ravinnon merkityksestä

Mutta nämäkin kohtaamiset ovat vuorovaikutustilanteita ja oletettavasti niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• Anonyymi
      UUSI

Kaikki terapeutit eivät ole laillistettuja ravitsemusterapeutteja.
      Ravitsemusterapeutiksi voi Suomessa opiskella v a i n Itä-Suomen yliopistossa
      ja vain Valviran vahvistama terapeutti on laillinen ravitsemusterapeuti.

Ravitsemustieteen koulutuksesta valmistuu kliinisen ravitsemuksen ja elintarvikealan osaajia, joilla on edellytykset seurata alansa kehittymistä ja valmiudet kriittiseen ajatteluun ja tutkimusnäyttöön pohjautuvaan työskentelyyn. Monitieteisiin opintoihin kuuluu ravitsemus- ja elintarviketieteiden lisäksi mm. lääketiedettä, luonnontieteitä ja käyttäytymistieteitä.

• Anonyymi
        UUSI

Lääkäri ei ole luonnontieteilijä esim pyskiatri antaa lsusuntoja ole matto masta sielusta sydämenkyllyydestä

• Anonyymi
      UUSI

Olin kerran ravintoterapeutin yleisellä luennolla kirjastossa. Olenkohan turhantarkka, mutta pikkuisen vaivasi kun hän oli aikamoisen pullea itse. Minusta olisi uskottavampaa jos olisi ollut normaalipainoinen. Tässä on varmaan samaa hapatusta kuin että papin ja opettajan pitää aina käyttäytyä siististi eikä heitä pidä näkemän kapakoissa. Vai??

• Anonyymi
        UUSI

Niin se vähän on, että jos ei itse elä tai ole sellainen kuin opettaa ei ole uskottava,
        mutta lihavuus voi johtua monista syistä.
        Minua ei haittaa jos pappi käy kapakassa. ihmisiä hekin ovat ja eikö Jeesuskin
        muuttanut veden viiniksi vai miten se meni ...?

Minulla oli ainakin 20 kiloa ylipainoinen työterveyshoitaja, joka huomautti
        minulle pitäisiköhän sinun vähän laihduttaa.
        Olin silloin 170 cm pitkä 65 kiloinen naisihminen.
        Ajattelin mielessäni pitäisiköhän sinun ?

• Anonyymi
      UUSI

Lääkäreistä ravinnosta eniten tietää lihava psykiatri kokemuksen näkee jo päältä päin

• Anonyymi
      UUSI

VÄITE: Voi on luonnontuote ja siksi paras

TARUA. Voikin on käynyt läpi teollisen valmistusprosessin. Luonnollisuus, puhtaus tai aitous eivät ole tae ruoan terveellisyydestä. Ne ovat ravitsemukseen liittymättömiä mielikuvia ja tehokasta mainoskieltä. Kärpässienikin on luonnontuote, mutta ei syötäväksi kelpaava. Toisaalta esimerkiksi kasvilevitteiden prosessointi herättää turhaa huolta. Ne ovat tutkimusten mukaan turvallisia elintarvikkeita kaikille.

Asiantuntijana ravitsemusterapian professori, laillistettu ravitsemusterapeutti, FT Ursula Schwab

• Anonyymi
      UUSI

Aika moni tietää mikä on terveellistä, mutta sipsit, pullat ja muut rasvaiset ja
      makeat maistuu paremmin :)

• Anonyymi
      UUSI

Kaiken ei ole aina pakko olla joko tai – useimmille parempi ratkaisu on sekä että.

Monet sekasyöjät käyttävät kaurapohjaisia tuotteita osana ruokavaliotaan.
      Moni juo kahvinsa mieluiten pehmeän makuisella kauramaidolla ja vaihtelee
      jogurtin ja kauravälipalojen välillä.

Samaan ruokavalioon voi hyvin kuulua sekä kasvi- että maitopohjaisia ruokia nyhtökaurasta mifuun – ja koska kaikista ei koskaan tule vegaaneja, ympäristönkin kannalta on järkevää keskittyä maitosotien sijaan iloisiin seikkailuihin kasvis- ja sekaruoan välimaastossa.

• Anonyymi
      UUSI

En jaksa enää näin elämän loppuneljänneksellä olla niin hirveän kiinnostunut ruokavalioista ja kaikenmaailman trendeistä.
      Tärkeintä olisi että lapset saisivat kasvaakseen ja kehittyäkseen monipuolista ravintoa.
      Ja että hivenainemittaukset tulisivat pakollisiksi kouluterveydenhoidossa terveyskeskuksissa. Puutostilat huomattaisiin heti ja siten voisi ruokavalion muuttaa niin että pysyy terveenä.

• Anonyymi
      UUSI

Ei heiluta. Itse teen ruokani sen mukaan mitä milloinkin haluan ja yleensä mutureseptillä. Aina on tekeleeni tullut syötyä eikä roskiin ole mennyt mitään.

ent kyökkipiika

• Anonyymi
      UUSI

No, kaipa olen. Rypsi- ja rapsiöljyistä on todella ristiriitaista tietoa, toiset sanoo että se on terveellistä ja toiset että se on traktorin öljyä, noin karrikoidusti sanottuna

En siis käytä noita öljyjä vaan voita ja oliivi- tai auringonkukkaöljyä

Vehnää tai riisiä en syö; niissähä ei ole mitään muuta kuin höttöhiilareita.

Kasviksia en syö niin paljon kuin suositellaan ja hedelmätkään eivät oikein maistu, paitsi makea omena

Oletan kuitenkin syöväni suht terveellisesti ja järkevästi vaikka nautiskelenkin ruuasta ja esim.suklaasta viikonloppuisin vähintään perjantaina ja lauantaina

Olen normaalipainoinen ja mitään lääkityksiä ei ole.

• Anonyymi
        UUSI

Olen tuosta öljystä myös epäluuloinen. On käsitys että kylmäpuristettu on terveellisempää kuin perinteisesti prosessoiden valmistettu mutta en tiedä.
        Käytän myös kylmäpuristettua oliiviöljyä mutta kun sekin epäilyttää, siinä on aika runsaasti tyydytettyä rasvaa, 12-14 % merkistä riippuen.
        Mutta kun arvosi ovat kunnossa niin varmaan noin eläen on sinulle paras.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 151
      3871
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      88
      3283
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      86
      2668
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      267
      2461
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2256
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      101
      1916
    7. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      1009
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      988
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      879
    10. Haapaveille jotain uutta!

Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      820
    Aihe