miten lantio mitataan?

..mahtuuko..

..alateitse synnyttämään? Eli tuossa otsikossa kysymys olikin..

14

4411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E:)

Hi! Voidaan kuvata taikkapa siten, kun mulla eli lääkäri paineli nyrkillä alakertaa ja totesi jotta ompahan hyvät luntuumet mukulan tulla ja tulihan se!

• tiitu

Minulla ei tehty mitään synnytystapa arviointia, et ei mitään mittauksia...

• mitattiin näin

Meidän äityispolilla niin että otetaan synnytys asento ja sitten lääkäri tyrkkää sormet persreikään.kuulema ihan peruskäytäntö.Tuntuu ilkeelle mutta antaa kuulemma hyvän kuvan lantiomitoista.Mulla todettiin suora mitta hyväksi mutta ns. spinamitta ahtaaksi.Synnytys käynnistettiin vk 39 .Vauva oli 4kg ja ponnistusvaihe olikii norm. pidempi ,kestäen 2 tuntia.onneksi käynnistettiin.Isompi ei taatusti olisi mahtunu tulemaan omin avuin.

• marjus

Väliin jäisi. Saako tuossa tilanteessa pyytää röntgeniä? On "vähän" liikaa pyydetty että vielä persereikääkin saisi ruveta kaiken muun lisäksi kaivelemaan..?

Meikäläisen kakkos kammo on luokkaa ranteet auki ja voin kertoa että kokemustakin on, joten ei onnistu.

• eipäs

niitä sormia minnekään takaosastoon tungeta. Kyllä mulla ainakin on sormet laitettu ihan siihen läpeen mistä se vauvakin sitten tulee. Tuntuu lähinnä siltä että koittas koko nyrkkiä laittaa sisälle. Ja tietäisin kyllä et jos ois väärää paikkaan sormens laittanu.

• poika 02/05

minun tapauksessani varsinaista lantion mittausta ei tarvinnut tehdä, sillä vauva oli jo laskeutunut ja kiinnittynyt niin alas, että mahtumisesta ei ollut epäilystäkään...joskus näinkin...

• äippä3

ja lääkäri mittasi kuvasta millimetrin tarkasti kokoni. "Tuomio" oli, että mahtuu, mutta ei pitkitetty synnytystä ja odoteltu, että vauva kasvaisi liian suureksi. Käynnistys vk37.

• Mamma

Joissakin sairaaloissa tehdään rutiinisti synnytystapa-arvio rv 36-37 välillä, jossa ensin tutkitaan vauvan koko ja painoarvio ultraäänellä. Sitten lääkäri tekee sisätutkimuksen ja arvioi "käsikopelolla" lantion luuston muotoa ja mittoja. Myös takapuoli saatetaan tutkia, tällä katsotaan häntäluun muotoa ja joustavuutta.

Mikäli näissä tutkimuksissa herää epäilystä vauvan suuresta koosta tai lantion ahtaudesta, saatetaan lantiosi kuvata joko tavallisessa röntgenkuvauksessa tai magneettikuvauksessa. Näiden tutkimusten avulla saadaan lantion luustosta tarkat mitat, joita voidaan verrataan vauvasta otettuihin mittoihin. Niiden avulla lääkäri päättää, onko tarvetta tehdä sektio vai odotellaanko alatiesynnytystä.

Onnea matkaan! :D

• ...

Eikö siitä siis ole haittaa vauvalle enää tuossa vaiheessa?

• rh itsekin
        ... kirjoitti:

Eikö siitä siis ole haittaa vauvalle enää tuossa vaiheessa?

Hei!
        Säteilystä on aina haittaa, oli sikiö, vauva tai aikuinen. Siksipä juuri lääkäri aina tarkoin miettii onko röntgenkuvaukseen tarvetta, ennenkuin lähetteen kirjoittaa, eli hyödyn tulee olla suurempi kuin haitan.

Vatsan alueen röntgentutkimuksia vältetään alkuraskaudesta etenkin sen vuoksi että sikiö kehittyy hurjaa vauhtia ja solujakautumisen ja erikoistumisen vuoksi säteilystä tulee vielä suurempi riski.
        Loppuvaiheessa raskauttahan elimet ovat jo kehittyneet ja vauva lähinnä kasvaa.

Säteilyriskiä minimoidaan lisäksi kuvauksessa siten, että sen tekee röntgenhoitaja jolla on oikea koulutus ja joka siten tietää kuinka kuvia tulee ottaa, hän myöskin minimoi sädeannoksen valitsemalla mahd. pienet kuvausarvot asiakkaan kokoon nähden ja ottamalla mahd. vähän kuvia. Lisäksi käsittääkseni vatsan yläosa suojataan lyijyessulla jos se kuvausteknisesti on mahdollista jolloin edes osa sikiöstä saadaan suojaan.

• vastauksesta!
        rh itsekin kirjoitti:

Hei!
        Säteilystä on aina haittaa, oli sikiö, vauva tai aikuinen. Siksipä juuri lääkäri aina tarkoin miettii onko röntgenkuvaukseen tarvetta, ennenkuin lähetteen kirjoittaa, eli hyödyn tulee olla suurempi kuin haitan.

Vatsan alueen röntgentutkimuksia vältetään alkuraskaudesta etenkin sen vuoksi että sikiö kehittyy hurjaa vauhtia ja solujakautumisen ja erikoistumisen vuoksi säteilystä tulee vielä suurempi riski.
        Loppuvaiheessa raskauttahan elimet ovat jo kehittyneet ja vauva lähinnä kasvaa.

Säteilyriskiä minimoidaan lisäksi kuvauksessa siten, että sen tekee röntgenhoitaja jolla on oikea koulutus ja joka siten tietää kuinka kuvia tulee ottaa, hän myöskin minimoi sädeannoksen valitsemalla mahd. pienet kuvausarvot asiakkaan kokoon nähden ja ottamalla mahd. vähän kuvia. Lisäksi käsittääkseni vatsan yläosa suojataan lyijyessulla jos se kuvausteknisesti on mahdollista jolloin edes osa sikiöstä saadaan suojaan.

Lähinnä tuota siksi ihmettelin, kun minua on vaivannut jalka jo jonkin aikaa aikaa ja lääkärikin sanoi, että nythän me ei sitä voida edes kuvata ja muistelin entisiä röntgeneitä joissa on aina varmistettu että ethän ole raskaana..

• anya
        vastauksesta! kirjoitti:

Lähinnä tuota siksi ihmettelin, kun minua on vaivannut jalka jo jonkin aikaa aikaa ja lääkärikin sanoi, että nythän me ei sitä voida edes kuvata ja muistelin entisiä röntgeneitä joissa on aina varmistettu että ethän ole raskaana..

Minulta otettiin virtsatieröntgen nuorinta odottaessani - olin silloin 4. viikolla - eikä kukaan kysynyt, olenko mahdollisesti raskaana. Ilman mitään suojauksia kuvattiin lantion alue. Ei kai kenellekään tullut mieleen (ei edes itselleni), että yli nelikymppinen voisi olla pieniin päin.

Joku täällä epäili, ettei lääkäri tutki lantiota peräaukon kautta. Minulta tutkittiin, kun odotin toiseksi vanhinta, joka oli perätilassa. Silloin selvisi, että häntäluu ei jousta yhtään ja passitettiin lantioröntgeniin.

• Rh itsekin
        anya kirjoitti:

Minulta otettiin virtsatieröntgen nuorinta odottaessani - olin silloin 4. viikolla - eikä kukaan kysynyt, olenko mahdollisesti raskaana. Ilman mitään suojauksia kuvattiin lantion alue. Ei kai kenellekään tullut mieleen (ei edes itselleni), että yli nelikymppinen voisi olla pieniin päin.

Joku täällä epäili, ettei lääkäri tutki lantiota peräaukon kautta. Minulta tutkittiin, kun odotin toiseksi vanhinta, joka oli perätilassa. Silloin selvisi, että häntäluu ei jousta yhtään ja passitettiin lantioröntgeniin.

Hei Anya!

Ikävää että kukaan ei asiaa sinulta kysynyt kun kuvauksessa kävit. Totta on että monesti sitä tuijotetaan vähän liikaa siihen ikään ja tosiaan ajatellaan, että yli 40 ei raskaaksi enään tule, vaikkakin synnyttäjien ikä nousee koko ajan ja yli 40 synnyttäjät eivät enää harvinaisuus ole.

Erityisesti vatsan alueen tutkimuksissa pitäisi tuo asia varmistaa, meillähän on myös ohjeena tuo 10 päivän sääntö, eli jos asiakas joka on sukukypsässä iässä tulee röntgentutkimukseen josta voi tulla korkea sädeannos (esim TT) tai vatsan alueen kuvauksiin ja kuukautisista on enemmän kuin 10 vrk tulee asiakasta kohdella kuin raskaana olevaa ja varmistaa raskauden mahdollisuus ennen tutkimuksen suorittamista.

Joskus tulee tilanteita vastaan lääkärille ja hoitajalle, että juuri ajatellen tuota hyöty/haitta suhdetta joudutaan kuvauksia suorittamaan..Esim. autokolari tai muu onnettomuus tai tulehdus yms. tällöinkin aina neuvotellaan siitä kuinka vähillä kuvilla selvitään tai olisiko vaihtoehtoista tutkimusta tarjolla. Lisäksi hoitajan tulee aina suojata vatsan alue raskaana olevalta esim. keuhkoja tai jopa raajoja kuvatessa. Tietenkään vatsan alueen suojaus ei ole mahdolline kun kiinnostuksen kohteena on itse vatsan alue.

TOivottavasti ensi kerralla raskauden mahdollisuus varmistetaan, mutta lisäksi kehotan kaikkia röntgeniin menijöitä raskautta epäileviä, yrittäviä ja odottajia joka kerta kertomaan röntgenhoitajalle asiasta ENNEN kuvauksen aloittamista.
        Mukavaa kesää kaikille odottajille toivottelee Rh itsekin rv29 :D

• Heli

Mulla tehtiin myös niin, että piti ottaa kunnon synnytysasento (siis jalat aivan helvetin levälleen niin että koko komeus on tasan tarkkaan esillä), siis polvista kiinni ja polvet kylkiin vyötäröä kohti. Sitten lääkäri tunki sormia/kättään sisääni ja totesi, että mahtuu. (En muista, että peräreikääni olisi tongittu, mutta toisaalta tilanne oli niin ihmeellinen ja epämukava (yhtäkkiä piti olla ketarat levällään ja huoneessa tuntemattomia ihmisiä oma mies näkemässä kaiken) että en muista sitä tarkkaan: tiedä vaikka oiskin ronkittu kaikki reiät)

Tätä ennen oltiin katsottu vauvan painoarvio ultralla.

Tämä tapahtui siis sinä aamuna kun lapsivesi meni ja menimme sairaalaan, jossa todettiin, että synnytys on käynnissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe