Ennen basilikan kuivattaminen on onnistunut ihan pöydällä talouspaperin päällä, mutta nyt ei tule siitä mitään, meillä on ehkä liian koste huoneilma?!?
Onko kokemuksia esim.kiertoilmauunissa matalassa lämötilassa kuivattamisesta, vai mikä avuksi?
Basilikan kuivattaminen
5
7202
Vastaukset
- kuivaaja
Ihme, jos kesällä on liian kosteaa. Olen pistänyt basilikat ja oreganot nippuina roikkumaan ja ovat saaneet kuivua rauhassa. Tavallisessa uunissa voi nopeuttaa kuivumista pitämällä miedolla lämmöllä 0.5-1 tuntiin ja sammuttanut uunin ja luukku auki vielä ovat saaneet olla. Kiertoilmauuni voi heitellä kasveja, kannattaa pistää ritilä päälle.
- just äsken
kuivasin just basilikaa mikrossa. jotenkin tuntui siltä että ois maku lähteny. Kuivu kyllä kiltisti ja väri säilyi yms.
- hep
Millaiseen paikkaan yrtit kannattaa laittaa roikkumaan kuivatettaessa? Pimeään?
- kuivaaja
hep kirjoitti:
Millaiseen paikkaan yrtit kannattaa laittaa roikkumaan kuivatettaessa? Pimeään?
Väri säilyy pimeässä paremmin, mutta olen itse kuivannut ihan keittiössä roikottaen.
- Marttojen Martta
kuivaaja kirjoitti:
Väri säilyy pimeässä paremmin, mutta olen itse kuivannut ihan keittiössä roikottaen.
Jos teillä jollakulla vain on vanhanaikainen leivinuuni käytössänne - niin sepä vasta mainio kuivuri on!
Illalla kun leipomisen jälkeen jättää uunin luukun ja pellit auki - niin seuraavana päivänä senkun latoo yrtit/sienet/marjat pelleille...ja vartoo päivän, pari niin tatitkin kuivuvat rutisevan kuiviksi.
Peltejä ja luukkua ei kuivatuksen aikana suljeta, jotta ilma pääsee vapaasti kiertämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808316
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264518- 504088
- 513365
- 513106
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262546- 312139
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382003- 291996