Meluava marsu!

Moi! Mulla on 6kk ikäinen poika marsu joka on nyt 2 päivänä ruvennut meluamaan häkissään. Olen nyt tämän viikon ajan antanut marsuni olla huoneessani vapaana aina kun itse olen kotona (normaalisti oli n.3h päivässä vapaana, nyt enemmän) Sitten illalla kun rupean nukkumaan laitan marsuni takaisin sen omaan häkkiin. Marsuni on vähän aikaa ihan nätisti, kunnes rupeaa järsimään kaltereita ja riuhtoo niitä sillein, että varmasti herään. Siitä syntyy yllättävän kova melu, eikä marsuni meinaa lopettaa ollenkaan. Tätä on tapahtunut nyt kahtena päivänä, toissapäivänä aamulla 6 aikaan rupesi meluamaan, eikä lopettanut ennen kuin päästin sen häkistä ulos. Sitten eilen yöllä, n. puol 12 alkoi taas tuo "mielenosoittaminen" mutta nyt en päästänyt sitä vapaaksi, vaan häkin ulkopuolelta pidin kädellä pyyhettä siinä kohalla missä marsu järsi, jottei se pystyisi järsimään. Sitten se vaihtoi paikkaa. Puhalsin kaltereiden ulkopuolelta sen naamaan (en mitenkään kovasti puhkunu xD ) ja se lopetti. Hetkeksi. Ja sitten alkoi taas sama kaltereiden jyystäminen. Sitten marsuni varmaan väsyi ja lopetti, mutta aamulla aloitti taas! Ja taas oli pakko päästää vapaaksi. Ihmeellisintä tässä on, kun marsuni juoksentelee hetken vapaana, niin sen jälkeen se rupeaa nukkumaan sänkyni alle. Nytkin se nukkuu sänkyni alla pehmolelun vieressä. Itselleni tuli mieleen, että onkohan marsun mielestä sängyn alla "turvallisempi" nukkua? Vai miksi se tekee näin? Häkki marsullani on aika iso, pituus 1m,leveys50cm ja korkeus oli jotain 40cm. Virikkeitä marsullani on häkissä kivi, tyyny, putki ja sitten nukkumakopiksi tarkoitettu pahvilaatikko. Aina kun siivoan häkin (kerran viikossa) keksin uusia juttuja häkkiin ja vaihdan tavaroiden järjestystä jne. Voisitteko kertoa mitenkä saan marsuni lopettamaan tuon kauhean meluamisen öisin/aamuöisin? Lähden itse huomenna reissuun, marsuni jää isäni hoidettavaksi. Hirvittää jos marsuni alkaa yöllä meluamaan kun en itse ole täällä (meillä ei ole huoneissa ovia vielä, vanhat otettiin pois olivat hajalla jne.), nimittäin melu kuuluu iskän huoneeseen erittäin hyvin. Uskon, että isäni ei "pärjää" marsulle.. :/ xD Eli olisittekjo kilttejä ja kertoisitte "rankaisu" keinoja (ei siis mitään väkivaltasta tms), ja sen miten saisin marsuni lopettamaan tuon meluamisen..? Kiitos jo nyt, apu olis tarpeen! :)
T. Tiiuh&Meluava marsu

PS. Onko mitään haittaa jos marsuni jyrsii puhdasta lusikkaa? Marsuni on tykästynyt siihen, ja ajttelin jos sen voisi laittaa sille häkkiinkin..?

10

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla oli

      aikanaan hamsteri joka metelöi myös.

      Marsusi on saanut maistaa vapauden ihanuutta,
      nyt se on tyytymätön häkki vankeuteensa.
      Voisiko se olla vapaana kun olet poissa?
      Ehkä isäsi pärjäisi sen kanssa sitten?
      Pitääkö isäsi marsustasi?
      Toivottavasti keksit ratkaisun ongelmaasi.
      Lykkyä tykö ja tsemppiä!

      • Kyllähän isäni marsustani pitää, mutta ei se saisi sitä marsua häkkiin takaisin jne. Ja sitten jos sen pitäisi vapaana, niin pitäisi käydä katsomassa ettei se ole karannut tai vastaavaa ja sitä pitäisi vahtia melkein koko ajan, että se ei onnistu :( Mutta jospa marsu rauhottuu kun huomaa että kaltereiden jyystämisestä ei ole apua ;D


    • Susanne

      Hei! Voisiko olla niin, että marsusi kaipaisi kaveria? Vapaana ollessaan se on "keskellä kaikkea", mutta häkissä eristyksissä, vaikka häkki ei olisikaan syrjässä. Voisiko marsusi laumaeläimenä kaivata lajitoveria häkkiinsä? Muistan, että oma poikamarsuni käyttäytyi vastaavasti ollessaan yksin (käytös alkoi myös yhtäkkiä), mutta rauhoittui, kun sai kaverin. Marsusi alkaa myös olla täysi-ikäinen, joten tällaiset seikat, kuten lajitoverin kaipaaminen, voisivat tulla vasta nyt esille. Oletko ajatellut vieväsi marsusi kastroitavaksi ja hankkivasi sille tyttökaverin?

      • Olen asiaa miettinyt ja saatanpa viedäkin kastroitavaksi, pitää kyllä vielä miettiä.. :D


    • minä

      minun marsuni harrasti samaa ollessaan n. vuoden ikäinen...aikansa kun hän sitä jaksoi, kunnes lopetti...en tiedä mistä mahtoi johtua....nyt on kuitenkin rauhallista, jos ei oteta sitä huomioon, että yöllä jos käy vessassa, alkaa huuto, luulee varmaan että on aamu ja pitää saada ruokaa... :)

      • Marsunen ^o^

        marsusi lopettaisi kaltereiden jyrsimisen
        sen takia, että se huomaisi ettei siitä ole mitään apua. Valitettavasti marsut eivät
        taida ymmärtää sitä, että kaltereista ei pääse läpi, vaikka kuinka nakertaisi.
        Meilläkin on tuollaista jyrsintää harrastettu eikä
        siihen ole itseasiassa mikään auttanut, mutta nykyään
        marsut tosin saavat juosta 24/7, joten siitä ei ole ongelmaa..
        Ehkä täyspäiväinen vapaus olisi kuitenkin paras keino..?


      • margaretaaaa
        Marsunen ^o^ kirjoitti:

        marsusi lopettaisi kaltereiden jyrsimisen
        sen takia, että se huomaisi ettei siitä ole mitään apua. Valitettavasti marsut eivät
        taida ymmärtää sitä, että kaltereista ei pääse läpi, vaikka kuinka nakertaisi.
        Meilläkin on tuollaista jyrsintää harrastettu eikä
        siihen ole itseasiassa mikään auttanut, mutta nykyään
        marsut tosin saavat juosta 24/7, joten siitä ei ole ongelmaa..
        Ehkä täyspäiväinen vapaus olisi kuitenkin paras keino..?

        wautsiwau!24h per 7pvä?????:) mitäs ne ihanat pissatahrat ja kakat pitkin lattioita?iik...


      • Marsunen ^o^
        margaretaaaa kirjoitti:

        wautsiwau!24h per 7pvä?????:) mitäs ne ihanat pissatahrat ja kakat pitkin lattioita?iik...

        No onneks meillä ei pahemmin lattioille pissitä,
        ja kun on muovilattiat niin ei mene lattia pilalle jos
        joskus joku lirauttaa, mut papanoita kyllä
        kertyy nurkkiin päivittäin ihan riittävästi ;D


      • za-za
        Marsunen ^o^ kirjoitti:

        No onneks meillä ei pahemmin lattioille pissitä,
        ja kun on muovilattiat niin ei mene lattia pilalle jos
        joskus joku lirauttaa, mut papanoita kyllä
        kertyy nurkkiin päivittäin ihan riittävästi ;D

        Minne ne pissaa ja miten sait ne opetettua siihen :-D


    • Anonyymi

      ensinnäkin sinulla on liian pieni häkki. pitäisi olla vähintäänkin 160x50 ja isompi parempi. häkkiä kuuluu siivota neljän päivän välein! Jos marsullasi ei ole ystävää [ toista marsua ] sillä on tylsää ja se on peloissaan ja voi johtua siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe