Olen jo eläkkeellä oleva hyväkuntoinen ja liikunnallinen nainen. Olen yskinyt, pääsääntöisesti yöllä, jo useamman kuukauden. Limaa , kirkasta, nousee myös ja aiheuttaa lievää kakomista.
On kuvattu keuhkot, otettu EK G, kaikki mahdolliset verikokeet, spirometria tehty.... kaikki kunnossa ja osa arvoista erittäinkin hyviä. Nyt olen Pef- mittariin puhallellut , ilman ja avaavan suihkeen jälkeen, ei vaikutusta , puhallan noin 450. Olen energinen, ei väsytä, jaksan kävellä vaikka 10 km putkeen, ylämäissä toki hengästyn, mutta kuulemma sekin ok tässä iässä. Olen ex-tupakoija.
Minulle on aikaisemmin tehty Fes-leikkaus, joten ei pitäisi olla tukoksia poskionteloissa tai siellä suunnalla.
Lääkärit eivät ole puhuneet keuhkoahtaumasta, ihmettelen ?
Joten kuulisin mielelläni miten sulla se diagnosoitiin ?
Miten sulla alkoi keuhkoahtauma tauti ?
7
139
Vastaukset
- Anonyymi
Itseltäni tutkittiin vajaat kymmenen vuotta sitten.
Oli spirometria, PEF-puhallukset , kuvaukset. Todettiin, että ahtaumaa eikä astmaa ollut. Minullakaan ei avaava lääke vaikuttanut parantavasti Pef-tuloksiin, joskus lääkkeen jälkeen puhalsin jopa heikomman lukeman kuin ennen lääkettä.
Siitä meni vain pari kuukautta, kun menin lääkäriin hengitystieinfektion takia, ja lääkäri oli kirjannut " ahtauman/astman pahenemisvaihe ". Ihmetyttihän se, kun oli hetkeä aiemmin todettu, ettei sellaisia ollut.
Nyt kesällä sairastin pitkään hengitystieinfektiota, ja taas on spirometria edessä ahtaumaepäilyn takia, vaikkakin yskä ym. helpotti, kun flunssa vihdoin helpotti.
Ehkä se ahtauma nyt sitten tällä kertaa tuli samaan aikaan, kun flunssa alkoi..- Anonyymi
No ohhoh! Onpa sulla(kin) ollut hankalaa saada diagnoosi tai et ole vielä saanut. Täytyy sitten kai vaan odotella seuraavia oireita.....en yleensä sairasta usein tai saa edes flunssaa. Keuhkoputkentulehduksesta saattaa olla jopa 20 vuotta....
Kiitos kun kerroit tarinasi ! Ymmärrän nyt vähän paremmni ettei ahtauma-diagnoosia saa helpolla, mikä on tietysti kurjaa, kun se on etenevä sairaus ja siksi lääkityksen saaminen nopeasti voisi toki auttaa, mutta myös hidastaa taudin etenemistä .
- Anonyymi
Onko avaajalla ollut nenäpolyyppeja? Korona voi laukaista sellaisenkin taudin. Itsellä on kaikenlaista, selvittelyt kesken. Olen allergikko, enkä enää pariin vuoteen ole ollut kunnossa. Varmaan joku ikuinen virus löytänyt uuden kodin minussa.
Nenäpolyyppi (NP) on tila, jolle on ominaista hyvänlaatuisten massojen kasvu nenäonteloissa, johon liittyy krooninen tulehdus ja turvotus. Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että virusinfektiot voivat edistää NP:n kehittymistä laukaisemalla Th2-vinoutuneita immuunivasteita. Tässä tapauksessa kerrotaan 61-vuotiaasta miehestä, jolle kehittyi nenäpolyyppeja SARS-CoV-2-infektion jälkeen. Vaikka potilaalla ei ollut aiemmin ollut kroonista allergista sairautta tai rinosinuiittia, hänellä oli kuivaa yskää, merkittävää nenän tukkoisuutta ja nuhaa sekä muita NP:hen sopivia oireita. Mometasonifuroaatti-nenäsumutteella tehty hoito osoitti oireiden paranemista ja polyypin koon pienenemistä, mikä vahvistettiin potilaiden raportoimilla tulosmittauksilla (PROM). Tämä viittaa siihen, että SARS-CoV-2:n jälkeinen NP voisi olla osa pitkäaikaisessa COVID-19:ssä havaittuja komplikaatioita. Se korostaa lisätutkimusten tarvetta taustalla olevien mekanismien ymmärtämiseksi ja pitkään COVID-19:ään liittyvän NP:n hoitostrategioiden optimoimiseksi.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468548825000311- Anonyymi
On ollut 2 päivän lievä Korona, useampi vuosi sitten.
Fes -leikaus, jonka mainitsin aloituksessa, on leikkaus, jossa polyypit on poistettu ja nenän ahtaita sivuonteloita laajenttu, niin ettei nenä voi koskaan mennä enää tukkoon- näin kertoi silloin operaation suorittanut kirurgi.
Itse edelleen epäilen astmaa- olen niin monelta taholta kuullut, että ensimmäisellä spirometria kerralla ei diagnoosia tullut, vasta toisella. Ikävää on ettei saa millään kokeeksi tulehdusta hoitavaa lääkettä vaan pitää odotella taudin pahenmista ....
- Anonyymi
Joillakin on tullut koronapiikistä pysyvä yskä.
- Anonyymi
kuinka kauan tupakoit ja koska lopetit polttamisen? runsas tupakointi lienee pääasiallinen COPD:n aiheuttaja...
- Anonyymi
Nyt haetaan sitä miten se diagnoosi löytyy?
Lääkärit eivät ole puhuneet keuhkoahtaumasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi1795645Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1035584Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi1804558Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa514013Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät613900Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali313556Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1271274En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.161020- 17958
Jotenkin tämä
tilanne taas eskaloitui ja saat mut roikkumaan täällä palstalla. Turhaan. Ei nämä tekstit sua koskaan tavoita. 😭33940