ortoreksia..

jagheter

mietin vaan tässä että mitä elimistölle haitallisia vaikutuksia ortoreksiassa on? eikös se ole vaan hyvä jos syö mahdollisimman terveellisesti?

se on kyllä henkisesti tosi raskasta kun joutuu koko ajan miettimään syömistä ja ruuan valmistusta mutta onko muita haittoja?

ja tietääkö kukaan saako netissä missään tehtyä sitä EDI (eating disorder inventory) testiä?

KIITOS:)

14

9969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bulimiaan kyllästynyt

Kai se terveellisesti syöminen ois ihan hyvä juttu jos se ei menis sairaalloiseksi niinku ortoreksiassa...

• häiriöstä

puhutaan nimenomaan sen vuoksi, että kyseessä psyykkinen häiriö, pakko toimia jollakin tapaa ja se rajoittaa elämää. Ei missään syömishäiriössä ole kyse vain esim. laihuudesta tai tietystä tavasta syödä, vaan sairaudesta.

• personal-person

Niin eli ortorektikkohan ei itse asiassa syö lainkaan terveellisesti. Yleensä taudinkuvaan kuuluu nimittäin kaiken rasvan karsiminen ruokavaliosta, joka on taas erittäin epäterveellistä. Siitä aiheutuu puutostiloja (rasvaliukoiset vitamiinit ei imeydy) ja painonlaskua yms. Menkatkin voi jäädä pois. Elikkä jos syö oikeasti terveellisesti, kuuluu ruokavalioon oikeassa suhteessa hiilareita, proteiineja ja rasvoja (etenkin pehmeitä hyviä rasvoja siis). Ja tietty vitamiineja ja kivennäisaineita.

Jossain tutkimuksessa todettiin, että rasvojen runsas nauttiminen on vähemmän haitallista kuin niiden kokonaan pois jättäminen. Tekee nimittäin sydämelle pahaa, jos ei saa rasvoja (kokemusta löytyy). Ja eikös se niinkin ole, että jos elimistö ei saa rasvaa mistään, niin se pitää entistä enemmän kiinni omista rasvavarastoistaan.

Minä ainakin olen nyt terveempi kuin ortoreksian aikaan. Käytän suht vähärasvaisia tuotteita, mutta pidän silti huolen että saan tarpeeksi rasvoja päivittäin. Eikä tarvitse liian paljon käyttää aikaa ruoan suunnitteluun.

Niin ja se todellakin on henkisesti raskasta, ja voi vieraannuttaa sosiaalisesta elämästä kun kaikki ajattelu kohdistuu ruokaan. Se pitäisi saada kuriin ennen kuin menee liian pitkälle ja menettää kaikki ihmiskontaktit ja joutuu sairaalaan pakkosyötölle.

• ortoreksiaa sairastava

Ortorektikko siis syö omasta mielestään terveellisesti, mutta menee todellakin liiallisuuksiin. Omaan ruokavalioon kuuluvat tällä hetkellä miljoonien ravintolisien lisäksi vihannekset ja rasvaton kalaa. Juomaksi kelpaa vain vesi tai itse puristettu mehu. Terveellistä eikö? Ortorektikko voi myös pitää kiinni orjallisesta aikataulusta, kasvattaa kaiken ruokansa itse, ostaa vain tietyllä tavalla viljeltyä/kasvatettua ruokaa..jne..

Itse sovin anoreksian diagnostiseen kriteeriin viimeistä piirtoa myöten fyysisesti (osteoporoosi, alipaino, sydänhäikkää, ei kuukautisia vuosiin). Erona on kuitenkin se, että minulle ruuan laatu on tärkeämpää, kun sen määrä. Olen kuitenkin pääsemässä jo parempaan suuntaan uskalsin jopa lisätä rypsiöljyä ruokaan muutama päivä sitten (saavutus eikö?). Ortoreksia on koko elämän valtaava ja kaiken muun sivuttava sairaus, siinä missä muut syömishäiriötkin.

• mcnepa&mcjepa

luikkuutuu ja kuihtuu kuoloon.

• Ha

Ortoreksiassa on se, että sitä on koko ajan pakko katsoa että mitä oikein syö, ja sen ruoan pitää aina olla terveellisempää ja terveellisempää. Se rajoittaa usein elämää, sillä ortorektikot eivät välttämättä voi mennä ulos syömään tai tuttujen luokse lounaalle, sillä ruoka voi olla "vääränlaista" eli ns. epäterveellistä. Ortorektikko myös ottaa usein omat eväät mukaan. Eristäytymistä tapahtuu myös, kuten monissa syömishäiriötapauksissa. Lopulta sitä ei oikein pysty syömään enää mitään, koska kaikki on liian epäterveellistä.

Ortoreksiassa ei siis ole oikeastaan mitään hyvää.

• ex ortorektikko

Ortoreksiaan voidaan myös rinnastaa liiallinen liikunnan tarve. Ajatellaan, että terveellisen ruokavalion lisäksi olisi hyvä myös "liikkua tarpeeksi". Aikanaan tällainen elämäntapa muodostuu noidankehäksi, josta ei ole ulos pääsyä muuten kuin tajuamalla, ettei elämä voi jatkua näin. Liiallinen liikunta vie ne vähäisetkin "terveellisestä ruokavaliosta" saadut kalorit mennessään ja asiaa pahentaa entisestään, jos rasva on jätetty pois ruokavaliosta kokonaan. Tällöin elimistössä ei ole enää paljoakaan rasvaa, jota poltaa, joten liikuntasuoritukset johtavat nopeaan kuihtumiseen.

Ortorektikon läheisille antaisin vinkiksi, että vahtiminen ja huomauttelu ruoasta ja hänen kehostaan vain pahentaa tilannetta entisestään. Tukeminen ja aito välittäminen on parasta lääkettä sairastuneelle, sillä usein sairauteen liittyy rakkauden ja hyväksynnän kaipuu. On helpompaa oppia hyväksymään itsensä, jos huomaa muiden välittävän itsestään sellaisena kuin on.

• Neferneferuaton

Tuo liiallisen liikunnantarpeen mainitseminen oli tärkeää, sillä jos sen laskee pakettiin mukaan, niin voin hyvin allekirjoittaa itselleni ortoreksian. Sairastuin siihen jo kauan ennen kuin koko nimeä oli keksittykään. Ikävä vaiva kaikkineen, rajoittaa elämää niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin.

• minahanenole

En oikein ymmärrä tätä yleistä harahluuloa, että ortoreksia olisi jotenkin parempi ja terveellisempi syömishäiriön muoto kuin anoreksia tai bulimia, jokainen syömishäiriö on yhtä tuhoisa varsinkin henkisesti, mutta loppujenlopuksi pahaksi mennessään myös fyysisesti.

Useinkaan ortorektikko ei halua olla laiha, vaan normaalipainoinen ja terve, mutta jos olet päässyt lopputulemaan, että vaikkapa parin kilsan jouksulenkki ja ainoastaan vesi, pieni paprika ja keitetty 50 g ahvenfile, kolmesti päivässä on terveellistä lopputuloksen voi vain arvata.

Elämän hallitsevuudesta voi kertoa tämä: menet ostamaan mehua kaupasta ja sen valitsemiseen sinulta kuluu 20 minuuttia päätyäksesi lähdeveteen jne.

• siivetönlintu

Itse luulen aika vahvastikiin että olen ortoreksiaa sairastanut ja nämä jotkut "oireet" vieläkin vaivaa elämääni. Olen kyllä teini-iästä asti ollut hiukan ylipainoinen, mutta silti liikunnan ja ravinnon merkitys on ollut suuri..

Esimerkkinä liikunnasta; olen harrastanut lähes kokoajan salitreeniä 1-2kertaa viikossa, ja jumpat päälle sekä työmatkakävelyt jolloin likuntaa tulee helposti 10tuntia viikossa. Tai sitten olen kävellyt työmatkat (kun työpaikka vaihtui) niin 50km viikossa yhteensä.

Ravinnosta ja muusta: olin 5 vuotta ilman rasvaa ja kaadoin esim. jauhelihastaki rasvat pois, nyt syön nykyään rasvoja. Jauhelihaaki söin harvoin, ja leivästä ainoastaan ruisleipää. Sosiaalisiin tilaisuuksiin en voinut mennä syömään, ja esimerkiksi kummipoikani äidin polttarit jäivät välistä koska en halunnut syödä siellä!!! nykyään en voi juoda alkoholiakaan kun mietin niitä perhanan kaloreita!!
      Juhlissa pystyn nykyään syömään, mutta ravintolaan menen syömään ehkä kerran muutamassa kuukaudessa!!!
      Ja en laihdu! Tää tylsä elämäni saa minut vaa masentumaan enemmän :(
      Kaupassa arvioin ihmisiä mitä he laittavat ostoskoriinsa. Tuomitsen ihmisiä siitä mitä he syövät/juovat!!!

• anorektikko....

no mulla on anoreksia ollujo 2 vuotta alipaino ei menkkoja pitkään aikaan masentuneisuutta ei huvita tehdä mitään jne..ortorektikko syö omasta mielestään mahdollisimman "oikein" vaikka jättää pois kaikkia tärkeitä vitamiineja sekä rasvoja ja vitamiineja eli oikeastaan erittäin epäterveellisesti

• eiperkele2

nyt vitun huora lopeta se saatanan ortorperpeepeplps

• 1512sfsfdgf

varmaa enää elossa perkele

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe