Liberaalit ovat yrittäneet keksiä Jumalan uudelleen

Anonyymi-ap

Eero Junkkaala seurakuntalaisessa:

”Parin vuoden sisällä on ilmestynyt neljä kirjaa, jotka julistavat perinteisen jumalakuvan vanhentuneeksi ja kirkon opit aikansa eläneiksi. Kaikki kirjoittajat ovat oppineita teologeja, jotka ovat popularisoineet teologista tutkimusta suuren yleisön luettavaksi. Saamme tietoa siitä, että Raamatun käsikirjoituksia on sensuroitu, että Jumalan syntyonkin monijumalaisuudessa ja Jumala on kuvien muutoksessa. Niinpä valo ja pimeysmenevät sekaisin.
Onko tieteellinen raamatuntutkimus nyt osoittanut, että perinteinen käsitys kristinuskosta perustuukin ihmisen juuttumiseen antiikin maailmankuvaan, josta modernin ihmisen pitäisi päästä irti? Näin kuulemme kyseisten kirjojen kirjoittajien julistavan. Raamatussa yksijumalaisuus eli monoteismi tulisi näyttämölle vasta Israelin kansan myöhäisessä vaiheessa, neitseestä syntyminen ja Kristuksen ylösnousemus olisivat vain symboleja, joita ei ole tarkoitettu oikeasti uskottavaksi. Niinpä Jeesus on vain tavallinen ihminen, ei Jumala. Kristitty voi rauhassa hyräillä uskontunnustusta, vaikka siinä ovat historiaa vain Maria ja Pilatus.
MNF neliöb. 23.10.-5.11.
Näissä kirjoissa on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin ne väittävät, että tieteellinen raamatuntutkimus eli eksegetiikka johtaa vääjäämättä mainitunlaisiin johtopäätöksiin. Oikeampaa on sanoa, että heidän suodattimensa kautta luettu tutkimus voi johtaa tuonkaltaisiin päätelmiin. Heidän suodattimensa on kuitenkin yksipuolinen ja vinossa. Kaikki eksegetiikka ei suinkaan päädy tuollaisiin johtopäätöksiin.
Jos näin olisi, oppia pitäisi jatkuvasti vaihtaa.
Toiseksi, kirkko tarvitsee välttämättä tieteellistä raamatuntutkimusta, mutta sen kulloisetkin suuntaukset eivät voi määritellä kirkon oppia. Jos näin olisi, oppia pitäisi jatkuvasti vaihtaa, eikä koskaan voisi olla varma, minkä oppisuunnan mukaan tänään mentäisiin.
Kolmantena ongelmana voi pitää sitä väitettä, että nykyaikaiselle ihmiselle muodostuu liian korkea kynnys uskomiseen, jos pitäisi nielaista antiikin maailmankuva ja esim. sellaiset yliluonnolliset ihmeet kuin neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ylösnousemus. Mutta miten tähän kuvaan sopii se, että yli miljoona suomalaista pitää erilaisia uushenkisiä virtauksia uskomisen arvoisina. Siis yliluonnollisiin seikkoihin uskotaan enemmän kuin ennen.
Hugenottien vaakunassa oli muinoin kuva alasimesta ja rikkoutuneista vasaroista. Alasin kuvasi Raamattua ja vasarat hyökkäyksiä sitä vastaan. Vieressä oli teksti: ”Vihollisjoukot, takokaa vain. Moukarit murtuvat, alasin kestää ain.”
P.S.
Mainitut kirjat ovat: Ville Mäkipelto, Paavo Huotari: Sensuroitu (2023), Ville Mäkipelto, Juha Pakkala, Raimo Hakola: Jumalan synty (2025), Kari Latvus: Jumala kuvien muutoksessa (2025) sekä Wille Riekkinen, Valo ja pimeys (2025).””

105

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan tyhmiä kirjoja. Niitä lukevat ihmiset ovat naurettavia. Ei ketään oikeaa kristittyä kiinnosta tuollaiset höpöhöpö-tutkimukset. Nämä kirjat ovat musteen ja paperin tuhlausta ellei peräti niiden väärinkäyttöä.

Todellista tieteellistä tutkimusta on se, joka kirkastaa Jeesusta Kristusta ja joka auttaa ihmisiä omaksumaan paremmin Raamatun sanomaa. Raamatun lukeminen on hauskaa ja opettavaista ajankulua. Siinä ihan viisastuu kun lukee jatkuvasti Jumalan sanaa.

• Hyvin tutkittu. On otettava huomioon että koko maailma uskoo johonkin. Mikä järki?

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Hyvin tutkittu. On otettava huomioon että koko maailma uskoo johonkin. Mikä järki?

Sinussa ei mitään järkeä!

• Anonyymi

Oikein kirjoitit.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinussa ei mitään järkeä!

En kuitenkaan usko mihinkään Jumalaan enkä uskontoon. On järki päässä.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

En kuitenkaan usko mihinkään Jumalaan enkä uskontoon. On järki päässä.

OIet järjetön ToIIo ja sairas päästäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

OIet järjetön ToIIo ja sairas päästäsi.

Siitä huolimatta en usko Jumalaan. En ole järjetön.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Hyvin tutkittu. On otettava huomioon että koko maailma uskoo johonkin. Mikä järki?

Jumalaa ei voi keksiä uudestaan. Aito_laiset ovat patentoineet hänet.

• Anonyymi

Heh, tuon oltava ihan pahinta parodiaa pitkään aikaan.

Eikai kukaan kristitty ole ihan noin pönttö.

Vai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, tuon oltava ihan pahinta parodiaa pitkään aikaan.

Eikai kukaan kristitty ole ihan noin pönttö.

Vai?

Liittyy siiskirjoitukseen:

"Ihan tyhmiä kirjoja. Niitä lukevat ihmiset ovat naurettavia. Ei ketään oikeaa kristittyä kiinnosta tuollaiset höpöhöpö-tutkimukset. Nämä kirjat ovat musteen ja paperin tuhlausta ellei peräti niiden väärinkäyttöä.

Todellista tieteellistä tutkimusta on se, joka kirkastaa Jeesusta Kristusta ja joka auttaa ihmisiä omaksumaan paremmin Raamatun sanomaa. Raamatun lukeminen on hauskaa ja opettavaista ajankulua. Siinä ihan viisastuu kun lukee jatkuvasti Jumalan sanaa."

• Anonyymi

Jokaisen on lopulta keksittävä itse oma jumalansa, jos sellaista meinaa lemmikkinään pitää.

• Anonyymi

Höpöhöpö!

• Anonyymi

Nämä Raamatun tutkijat keskittyvät tutkimaan Jumalan sanomalle toisarvoisia asioita. He yrittävät murentaa ovelasti Raamatusta löytyvää totuuden sanomaa. Tietenkin Raamatun sanomasta on riidelty aina kirkolliskokouksissa, mutta aina on puhdas Jumalallinen muoto, kirjattu kansien väliin. Jumala ei salli sanomaansa muuteltavan. tietenkin modernisointi on tarvittavasti tehtävä, mutta sanomaa ei saa muuttaa. Turha virheiden etsiminen ja näpertely ja kuuluisien ihmis filosofien aukkoja täynnä olevat, itseriittoiset hölynpölyt, on tarkoitettu erottamaan heikko uskoisia kristinuskosta. Raamattu on edelleen kokonaisvaltaista Pyhitettyä sanomaa, sekä maailmanhistorian loistavin kirjallinen mestariteos. Ateistien jumaloima humanismi on vain hymistelyä, kuten näemme kaikkialla ympärillämme. Ahneus, vallan järjetön himo ja itsekkyys syrjäyttää humanismin. Raamatun arvot, ovat edelleen tarjolla niille, jotka janoisina etsivät Jumalaa.

• Itse olen ollut jo kauan ateisti. En ole ahne, en halua valtaa ollenkaan, enkä ole millään muotoa itsekäs.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Itse olen ollut jo kauan ateisti. En ole ahne, en halua valtaa ollenkaan, enkä ole millään muotoa itsekäs.

Ketään ei kiinnosta surkea elämäsi.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Itse olen ollut jo kauan ateisti. En ole ahne, en halua valtaa ollenkaan, enkä ole millään muotoa itsekäs.

OIet Pahuuden ruumiillistuma.

• Anonyymi kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta surkea elämäsi.

Elämä on hyvää, kuten olin toivonutkin.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Täällä roikkumisesi on selvä osoitus juuri sinun itsekkyydestäsi ja vallanhalustasi hallita toisten uskontoa. Pysy siis pirtissäsi seinien sisällä, jos väität, että et olisi vallanhaluinen tai itsekäs. Eli tarkista omakuvasi, sillä se on vääristynyt, sillä puheet ja toiminta ei ole synkronoitu.

k_v

• Anonyymi kirjoitti:

Täällä roikkumisesi on selvä osoitus juuri sinun itsekkyydestäsi ja vallanhalustasi hallita toisten uskontoa. Pysy siis pirtissäsi seinien sisällä, jos väität, että et olisi vallanhaluinen tai itsekäs. Eli tarkista omakuvasi, sillä se on vääristynyt, sillä puheet ja toiminta ei ole synkronoitu.

k_v

En yritä vallata enkä hallita mitään.

Tarkoitus on kertoa miten asiat ovat käytännössä. Olen äärimmäisen epäitsekäs, josta johtuu, ettei varat ole lisääntyneet.

• Anonyymi

No, ei todellakaan tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että Raamatussa puhutaan kahdesta täysin eri Jumalasta - toinen kieltää viattoman veren vuodattamisen, ja sanoo uhrikulttia iljetykseksi, ja juutalaisuus perustuu jopa lasten uhraamiseen, kuten "Jumalan ainoan pojan".

Ja 1.Mooseksen kirjassa Jumala tekee IKUISEN LIITON kaiken luomansa ja itsensä välille, mutta kun pelikentälle ilmestyy uhrikulttijumala, lapsiuhrimääräyksin (Baal-jumaluus), tehdäänkin uusia liittoja verellä.

Ei teologit voi olka edes niin tyhmiä, etteivätkö näitä tietäisi Raamatusta itsekin.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

”Jumalan kiitos, että en ole niinkuin tuo publikaani”, sanoi taannoin eräskin fariseus!

• Anonyymi

Jos jokin asia on totta niin sen tutkiminen pelkästään todentaa eikä tee päinvastaista.

• Anonyymi

Siinä tapauksessa Mäkipelto ja hänen kaverinsa eivät ole tutkineet asiaa oikealla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä tapauksessa Mäkipelto ja hänen kaverinsa eivät ole tutkineet asiaa oikealla tavalla.

Ovat tutkineet, mutta jättäneet sanomatta totuuden - tutkineet vain, että mikä on juutalaisuuteen perustuva kristinuskon jumaluus uhrikultilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja pätevyytesi tehdä tuo johtopäätös on mikä?

• Anonyymi

Kiitos kirjavinkeistä kun joulukin on taas tulossa. Näitä kahta en ole vielä lukenutkaan:

Kari Latvus: Jumala kuvien muutoksessa (2025) sekä Wille Riekkinen, Valo ja pimeys (2025).””
      Toivon joulupukilta näitä.

• Anonyymi

Osta mieluummin Mauri Kunnasta! 😂

• Wikipedian mukaan Akhenaten oli Egyptin faarao, joka hallitsi 18. dynastian aikaan vuosina 1353–1336 eaa. tai 1351–1334 eaa.

Hän yritti käännyttää Egyptiä yksijumalaisuuteen kieltämällä vanhat jumalat ja asettamalla Atonin ainoaksi jumalaksi.

Yksijumalaisuus oli siis hyvin tunnettua jo muinoin.

• Aina on johonkin uskottu. Turhaan.

• Anonyymi

Miten liittyy aloitukseen?

• Anonyymi

Hyvä selvitys noista liberaalien eksytyksistä.

• Anonyymi

Kyllä on 👿 laittanut avuttoman porukan asialle.

• Anonyymi

Huonoja on yritykset.

• Anonyymi

Junkkaala pysyköön vain niissä demoniensa ulos ajamisessaan ja jättäköön teologian viisaammilleen.

• Anonyymi

Kyllä fiksuna miehenä tekee paljon muutakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä fiksuna miehenä tekee paljon muutakin.

Hän on erikoistunut juuri näihin riivaus -hommeleihin taustansa Kansan Raamattuseuran kanssa. Siellähän uskotaan riivaajia olevan pienissä lapsissakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän on erikoistunut juuri näihin riivaus -hommeleihin taustansa Kansan Raamattuseuran kanssa. Siellähän uskotaan riivaajia olevan pienissä lapsissakin.

Minä uskon että nämä riivaajia ulosajavat pastorit ovat itse avun tarpeessa. Valitettavasti heitä ei saada hoitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä uskon että nämä riivaajia ulosajavat pastorit ovat itse avun tarpeessa. Valitettavasti heitä ei saada hoitoon.

Jeesuskin ajoi ulos riivaajia. Junkkaala ja muut pastorit tuskin tekevät mitään väärää ja apua he saavat Pyhältä Hengeltä. Älä tuomitse liian nopeasti kun et tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuskin ajoi ulos riivaajia. Junkkaala ja muut pastorit tuskin tekevät mitään väärää ja apua he saavat Pyhältä Hengeltä. Älä tuomitse liian nopeasti kun et tiedä.

Riivaajakommentit jostakin ihmisestä ovat silkkaa hengellistä pahoinpitelyä ja ihmisen hengellistä ja henkistä rikkomista.

• Anonyymi kirjoitti:

Pyhä Henki ei ole luotettava. Se antaa kullekin erilaisia vastauksia samaan asiaan. Olen tämän testannut.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Pyhä Henki ei ole luotettava. Se antaa kullekin erilaisia vastauksia samaan asiaan. Olen tämän testannut.

Jumalako ei ole luotettava mutta sinä olet?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riivaajakommentit jostakin ihmisestä ovat silkkaa hengellistä pahoinpitelyä ja ihmisen hengellistä ja henkistä rikkomista.

Kyllä ne Jeesuksen mukaan ovat tehtäviä joita Hän itsekin teki ja valtuutti seuraajansa tekemään myös

• Anonyymi kirjoitti:

Jumalako ei ole luotettava mutta sinä olet?

Olen saanut tietää, että Pyhä Henki antaa kullekin erilaisia vastauksia. Kertoo epäluotettavuudesta.

• Anonyymi

Onko Junkkaala KEKSINYT Jumalan???!!!

• Anonyymi

Kyllä. Junkkaala on nimenomaan keksinyt Jumalansa. Onko hän koskaan tosissaan edes etsinyt Jumalaa? Epäilen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Junkkaala on nimenomaan keksinyt Jumalansa. Onko hän koskaan tosissaan edes etsinyt Jumalaa? Epäilen.

Höpöhöpö!

• Anonyymi

Onko kirkko saanut toimillaan ja sakramenteillaan sekä kirkonmenoillaan aikaan ihmissielujen pelastumista? Tämä onkin vakava kysymys!

Tie Jumalan yhteyteen on avattu vain Jeesuksen veren kautta. Hän sanoo: ”Minä ole Tie, Totuus ja Elämä! Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani!” Joh. 14:6. Siinä Jeesus kumoaa kaikki uskonnot turhina ihmistekoina, jotka eivät voi antaa syntejä anteeksi.

https://oikeaseurakunta.wordpress.com/

• Anonyymi

Liberaalit eksyttää!

• Jeesus ei ollut totuus, vaan puheet olivat valetta.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Jeesus ei ollut totuus, vaan puheet olivat valetta.

Mene jo muualle!

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Heti aamusta jauhamassa tyhjää !

Js huomenna samaa toistoa hohoijaa.

Mikä se lienee elämäsi tarkoitus, syöminen, juominen ja jankutus homoiluineen.
        On kyllä tosielämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On kyllä tosielämää.

Jos on pienet aivot, eikä sinne mahdu muuta?

• Anonyymi kirjoitti:

On kyllä tosielämää.

Mikä totuus Jeesuksen puheissa oli?

• Anonyymi

Kun aukaistaan tietä Jeesuksen veren kautta, joka opetti taivasten valtakunnan hyvästä isä Jumalasta, päädytään tulenjumalan luo. Löytyy Raamatusta selvällä suomen kielellä 1.Korinttolaisklirje 3;11-13.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun aukaistaan tietä Jeesuksen veren kautta, joka opetti taivasten valtakunnan hyvästä isä Jumalasta, päädytään tulenjumalan luo. Löytyy Raamatusta selvällä suomen kielellä 1.Korinttolaisklirje 3;11-13.

Ja olemme tilanteessa, missä te - kyykäärmeen sikiöt - ette voikaan enää estää totuuden julkitulemista, Jeesuksen nimen hyväksikäytöllänne, pahuudessa.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Mikä totuus Jeesuksen puheissa oli?

Kysymyksesi on hölmöläisen tuotetta, joko olet juovuksissa tai syntymähumalassa, valitse itse.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Idiootti. Jeesus ei puhu uskovaisten suulla, vaan ne itse mainostamasi "vain ihmiset, jotka ovat kirjoittaneet".

Torre, et edes itse pysy omissa puheissasi missään samassa linjassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Idiootti. Jeesus ei puhu uskovaisten suulla, vaan ne itse mainostamasi "vain ihmiset, jotka ovat kirjoittaneet".

Jeesuksella ei edelleenkään ole mitään tekemistä opin kanssa, jonka hänen vihamiehensä ja murhaajansa teki hänen kidutuskuolemasta juutalaisuudella, jonka jumaluutta Jeesus sanoi Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi, ja oli todistettavasti oikeassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tässä on tietysti se mitä Raamattu sanoo Jeesuksen sanoneen. Ei mitään mikä koskisi nykyaikaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kysymyksesi on hölmöläisen tuotetta, joko olet juovuksissa tai syntymähumalassa, valitse itse.

No mikä totuus niissä on? Ei kai ole liian vaikeaa sinulle.

• Anonyymi

Kyllä, nyt Jumala 'keksitään' uudelleen. Kristinuskon ja Paavalin opin jumaluus on helvetillä pelotteleva tulivuori, löytyy wikisivu Jahve ja Raamatusta 5.Mooseksen kirja luku 4:10 alkaen. Onko tämä joku uusi asia teille, kun 7 vuotta olen täällä - joka päivä - todistanut tämän Raamatusta?!

• Anonyymi

Taivasten valtakunnan hyvä isä Jumala, josta Jeesus opetti, ei kiduta kuoliaaksi lapsiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taivasten valtakunnan hyvä isä Jumala, josta Jeesus opetti, ei kiduta kuoliaaksi lapsiaan.

No ei tietenkään.
        Kyse on siitä ketkä ovat lapsiaan!

• Anonyymi kirjoitti:

No ei tietenkään.
        Kyse on siitä ketkä ovat lapsiaan!

Raamatussa Jumalalla ei ollut lapsia. Ehkäpä kristinuskon Jumalalla on.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Togrren raamatussa ei ole monta sivua, onko kansiakaan.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Jumalalla todellakin on Poika! Olet sinä todella tyhmä!

• Anonyymi kirjoitti:

Jumalalla todellakin on Poika! Olet sinä todella tyhmä!

Jumalan lapsi ei taida tarkoittaa Jeesusta. Vaan kristittyä.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Jumalan lapsi ei taida tarkoittaa Jeesusta. Vaan kristittyä.

Sekä että,
        Mutta ota Kuutiosta kuva sinun munikset jalassa! Pleace!

• Anonyymi

AI-yhteenvedossa lukee "Shang Ti on kiinalainen termi, joka tarkoittaa "korkeuksien Herraa" ja viittaa muinaisen Shang-dynastian korkeimpaan jumaluuteen."

Shang-dynastian aikajana on noin 1600–1046 eaa.

• Anonyymi

Aloitus teksti on oikeassa - vain juutalaisuuden jumalakuva kristinuskossa on väärä, mutta ei Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan hyvä isä Jumala, joka metafysiikka Jeesuksen opetuksessa tangeraa, jopa tämän päivän tieteelliseen maailmankuvaan meidän todellisuudesta.

Tämä jätetään kokonaan huomiotta, mikä selviää Jeremian kirja 7. luvusta, kun juutalaiset tekivät jumalahuijauksen.

• Anonyymi

Miten kauan nyt, teologit, menee siihen, että te kerrotte, että mikä on se RAAMATUN todellinen totuus Paholaisella, minkä jo Luther tiesi 500 vuotta sitten, vai väitättekö te, että te ette edes itse tiedä sitä? Ette te pysty peittelemään sitä enää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten kauan nyt, teologit, menee siihen, että te kerrotte, että mikä on se RAAMATUN todellinen totuus Paholaisella, minkä jo Luther tiesi 500 vuotta sitten, vai väitättekö te, että te ette edes itse tiedä sitä? Ette te pysty peittelemään sitä enää.

Tämä on juuri sitä, mistä jo kauan sitten sanoin, että kun teidän pitäisi tunnustaa Raamatun totuus, te pikemminkin upotatte pahuuden jumaluuden myötä myös Jeesuksen, ennen kuin kerotte totuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on juuri sitä, mistä jo kauan sitten sanoin, että kun teidän pitäisi tunnustaa Raamatun totuus, te pikemminkin upotatte pahuuden jumaluuden myötä myös Jeesuksen, ennen kuin kerotte totuuden.

Mitään oppia ei tarvitse "koko ajan vaihtaa", sillä, että myönnetään Raamatun totuus.

• Anonyymi

Jätetään huomiotta, koska kirkko, teologit ja papit joutuisivat myöntämään tietoisesti valehdelleensa.

He eivät osaa nyt oikealla tavalla - tai uskottavasti - selittää oman valheensa logiikkaa Raamattuun ja Jeesuksen kylväjävertauksella, kun heidän tehtävänä oli elon pellosta koota (Paavali) vihollisen kylvämä rikkavilja luonnostaan vihattavilla ihmisillä, ja polttaa nämä tulessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätetään huomiotta, koska kirkko, teologit ja papit joutuisivat myöntämään tietoisesti valehdelleensa.

He eivät osaa nyt oikealla tavalla - tai uskottavasti - selittää oman valheensa logiikkaa Raamattuun ja Jeesuksen kylväjävertauksella, kun heidän tehtävänä oli elon pellosta koota (Paavali) vihollisen kylvämä rikkavilja luonnostaan vihattavilla ihmisillä, ja polttaa nämä tulessa.

Tarina alkaa1.Moos.3:22, kun ihminen tuli HYVÄLLÄ tiedolla ja PAHALLA tiedolla jumalien kaltaiseksi, luomaan sanan voimalla, ja Raamatun tarina osoittaa, että ihmiset eivät erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa, mistä syystä elon pellosta on tällä tavalla seulottava pahuus ja poltettava se pois.

Koko Raamatun tarinana on Jumalan ilmoitus, että miksi näin tapahtui.

• Anonyymi

Mäkipelto on katkera luopio.

• Anonyymi

Mäkipelto on ainoastaan helluntailaisten mielestä luopio. Meidän luterilaisten mielestä hän on etevä, oppinut ja hyvin sivistynyt teologi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäkipelto on ainoastaan helluntailaisten mielestä luopio. Meidän luterilaisten mielestä hän on etevä, oppinut ja hyvin sivistynyt teologi.

Mäkipelto on kaikkien mielestä luopio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sinä luterilainen ole vaan ateisti!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäkö sen päätät? Kyllä Mäkipelto on hyvin arvostettu teologi luterilaisessa kirkossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saat sanoa minua ateistiksi jos se sinusta tuntuu hyvältä. Omasta mielestäni minä en ole ateisti.

• Anonyymi

Jaahas! Uskovien mielestä Jumala onkin keksitty ja nyt hänet yritetään keksiä uudelleen???!!!

• Anonyymi

Uskovien?

• Anonyymi

No niinpä - juutalaisuuden Jumala on Baal, ja Jeesuksen opettama Jumala on Israelin Jumala, ei näitä tarvitse edes keksiä, vain huomata, että tarinassa todella on kaksi eri Jumalaa.

Ja Jeesuksen on kirjoitettu sanovan, että toinen näistä onkin Saatana, joka sitten tarinan mukaan varastaa uskojan sielun. Ja se ei ole se Jumala.

Ja tämä tarina on yksi yhteen Matt.7 - kahdesta tiestä, josta toinen tie vie kadotukseen - sielu katoaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskovien?

Vastasin aloittajalle. Eikö hän mainosta itseään uskovaiseksi ja kirjoitti että nyt Jumala yritetään keksiä uudelleen. Jumala on hänen mukaansa siis aikaisemminkin keksitty.

• Anonyymi kirjoitti:

Vastasin aloittajalle. Eikö hän mainosta itseään uskovaiseksi ja kirjoitti että nyt Jumala yritetään keksiä uudelleen. Jumala on hänen mukaansa siis aikaisemminkin keksitty.

Ennen keksittiin Jumalia joka lähtöön.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Ennen keksittiin Jumalia joka lähtöön.

Ja keksitään edelleen, milloin mistäkin!

• Anonyymi

Vieläkin hämmästyneenä luen tuota aloitusta, etteikö Junkkaala tiedä mikä jumaluus on Jahve, eikä tiedä mitä Jeremia 7 lukee?

- Aivan kuin hän ajattelisi, no, voidaanhan me nyt päättää Jumala ihan mitä me haluamme?!

Tulee tosi epäuskoinen olo, että voiko todella Junkkaala olla tietämätön koko tarinasta.

• Anonyymi

Ja aivan käsittämätöntä tuo puhe ihmeistä, jotka eivät kuulu edes kristinuskoon - Jeesus tuomittiin juutalaisuudessa noituudesta syytettynä.

Ja kirkko itse tappoi noitana, jos epäiltiin ns. yliluonnollisia kykyjä.

Kun taas tänä päivänä ihmeet todistavat tieteen olevan oikeassa, sen determinismin muututtua jo 100 vuotta sitten vain tilastolliseksi todennäköisyydeksi.

Aivan käsittämätöntä tekstiä, millä ei ole mitään tekemistä edes kristinuskon kanssa, jota pitäisi puolustaa?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja aivan käsittämätöntä tuo puhe ihmeistä, jotka eivät kuulu edes kristinuskoon - Jeesus tuomittiin juutalaisuudessa noituudesta syytettynä.

Ja kirkko itse tappoi noitana, jos epäiltiin ns. yliluonnollisia kykyjä.

Kun taas tänä päivänä ihmeet todistavat tieteen olevan oikeassa, sen determinismin muututtua jo 100 vuotta sitten vain tilastolliseksi todennäköisyydeksi.

Aivan käsittämätöntä tekstiä, millä ei ole mitään tekemistä edes kristinuskon kanssa, jota pitäisi puolustaa?!

Eikö tämä Junkkaala ole pappi? Eikö hän ole edes lukenut Raamattua? Entä Augsburgin tunnustus, luterilaisuuden tärkein tunnustus, kun tosi Jumala on ristiin kirottu (Gal.3:13) uhri vihaisen Jumalan vihan lepyttämiseksi (5.Moos.13)?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö tämä Junkkaala ole pappi? Eikö hän ole edes lukenut Raamattua? Entä Augsburgin tunnustus, luterilaisuuden tärkein tunnustus, kun tosi Jumala on ristiin kirottu (Gal.3:13) uhri vihaisen Jumalan vihan lepyttämiseksi (5.Moos.13)?

Kävin aikoinaan Raamattuopistossa. Se oli järkytys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Junkkaala pyhkii Augsburgin tunnustuksella Pers***ään. Hänhän on viidesläinen ratkaisuntekijä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Junkkaala pyhkii Augsburgin tunnustuksella Pers***ään. Hänhän on viidesläinen ratkaisuntekijä.

Mitä viidesläisyys merkitsee tekstissä, jossa viittaan Augsburgin tunnustukseen, minkä mukaan kristinuskon jumaluutena on Saatana? Se on jokaisessa kristinuskon haarassa Jumalana aina äitikirkko katolisuudesta alkaen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä sinä kuvittelit sen vihaisen Jumalan olevan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä sinä kuvittelit sen vihaisen Jumalan olevan?

Joka omistaa sen helvetin, mihin helvettiin laittamisella uskovaisia synnillä pelottelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka omistaa sen helvetin, mihin helvettiin laittamisella uskovaisia synnillä pelottelee.

Teologit eivät kirjoillaan siis etsi mitään uutta Jumalaa, vaan ylipäätään JUMALAA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä viidesläisyys merkitsee tekstissä, jossa viittaan Augsburgin tunnustukseen, minkä mukaan kristinuskon jumaluutena on Saatana? Se on jokaisessa kristinuskon haarassa Jumalana aina äitikirkko katolisuudesta alkaen.

Etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin? Selkosuomeksi: Viidesläiset pyyhkivät Augsburgin tunnustuksella persettään. Eivät siis usko siihen. Kristittyjä on joka lähtöön. Älä yksinkertaista asioita. Ne eivät ole niin yksinkertaisia kuin sinä.

• Varmaankin sekä monoteisteja että polyteistejä on ollut aina. Raamatusta saa sellaisen käsityksen, että monoteistiset profeetat ovat nuhdelleet kansaa sen sortuessa polyteismiin.

• Anonyymi

No ainakin Mäkipelto ja hänen kaverinsa ovat yrittäneet synnyttää Jumalan uudelleen! Kuvastaa kuinka valtaviin lapsellisuuksiin kirjanoppineisuus ihmiset johdattaa näinäkin aikoina, ei vain Jeesuksen aikaan.

• Anonyymi

Taitaa olla niin että uskovat keksivät jumalan itselleen ja "liberaalit" etsivät Jumalaa. Minusta tuo etsiminen on parempaa kuin keksiminen

• Anonyymi

Kiinnostaa kyllä se, että mitä/mikä jumala oikeastaan on. Monelle on sattunut asioita, joita voisi pitää jumalan aikaansaannoksina. Itse olen pohtinut, että josko joillain muilla avaruusolennoilla kuin meillä ihmisillä olisi jonkinlaisia "yliluonnollisia" kykyjä ja esittäytyisivät jumalana meille ihmisille.

Yksi asia oletetusta jumalasta: Pystyykö jumala vaikuttamaan maailmankaikkeuteen samoin kuin ihminen omaan ruumiiseensa. Samalla tavoin kuin ihminen nostaa kättään niin jumala pystyy tekemään mitä tahansa tahtonsa mukaan. Luulisin että jumala pyrkii olemaan mahdollisimman paljon vaikuttamatta maailmankaikkeuteen. Kuitenkin siten, että uudet älykkäät lajit avaruudessa saisivat tietoa hänestä.

• Anonyymi

Raamattu kertoo kaiken sen Jumalasta minkä kykenet ymmärtämään.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattu kertoo kaiken sen Jumalasta minkä kykenet ymmärtämään.

Raamattu esittää Jumalan kauheana.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Raamattu esittää Jumalan kauheana.

Kyllä, Hän vihaa syntiä!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      129
      14280
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      27
      5908
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5465
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      298
      4319
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      38
      4067
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      99
      3641
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      2
      3551
    8. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      22
      3518
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      59
      2601
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      92
      1387
    Aihe