Ennen ajoon lähtöä on varattava riittävästi aikaa kunnon skrapaamiseen – pelkkä kurkistusaukko ei riitä.
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/autosta-on-nahtava-ulos-pakkasellakin-varaa-aikaa-srapaamiseen/
Viime talvena näki muutaman ääliön, jotka eivät olleet putsanneet ikkunoita tarpeeksi ennen ajamista.
Autosta on nähtävä ulos pakkasellakin - varaa aikaa skrapaamiseen
89
462
Vastaukset
- Anonyymi
Enska Itkonen parodioi tätä aikanaan sulattamalla kahdella sormella näkyvyyttä ajajan silmien kohdalle.
Vaan itsellä on lämmitettävä tuulilasi.- Anonyymi
Minä napsautan lämmittimen päälle ennen vaimon aamuherkkua.
Siitä sitten lämpimään autoon ja kirkkain silmin ja mielin matkaan.
Ongelma on siinä, että laki kieltää auton tyhjäkäytön. Tämä tarkoittaa, että skrapattu tuulilasi vetäisee jäähän heti kun lähtee liikkeelle... Ratkaisuna lämmitettävä tuulilasi tai auton esilämmitys. Tai sitten ajelee jäisen tuulilasin kanssa sen ekan kilsan.
- Anonyymi
"Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."
Miten mahdetaan tulkita tuo "toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."? Mielestäni ulos näkeminen on hyvinkin toimintavalmiiksi saattamista. - Anonyymi
Lakihan kieltää nykyisin tarpeettoman joutokäynnin. Jos minä aamulla käytän autoa turvallisuuden varmistamiseksi, ei joutokäynti liene tarpeetonta. Tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä on asia eri, koska siellä on olemassa laissa säädetyt aikarajat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakihan kieltää nykyisin tarpeettoman joutokäynnin. Jos minä aamulla käytän autoa turvallisuuden varmistamiseksi, ei joutokäynti liene tarpeetonta. Tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä on asia eri, koska siellä on olemassa laissa säädetyt aikarajat.
Hyvä pointti, että tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Aika moni paikka/väylä lasketaan kuitenkin tieksi, mutta ei tosin kaikki paikat.
- Anonyymi
On tuohon tuulilasista läpinäkyvyys ongelmaan vielä yksi ja ehkäpä se käytetyin ratkaisu, käytetään autoa ennen ajoon lähtöä tyhjäkäynnillä niin kauan , että niin tuulilasi kuin kaikki muutkin lasit on sulat. Tuota ratkaisua ei mikään laki estä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuohon tuulilasista läpinäkyvyys ongelmaan vielä yksi ja ehkäpä se käytetyin ratkaisu, käytetään autoa ennen ajoon lähtöä tyhjäkäynnillä niin kauan , että niin tuulilasi kuin kaikki muutkin lasit on sulat. Tuota ratkaisua ei mikään laki estä.
Riippuu lain tulkinnasta.
55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_55 Anonyymi kirjoitti:
"Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."
Miten mahdetaan tulkita tuo "toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."? Mielestäni ulos näkeminen on hyvinkin toimintavalmiiksi saattamista.Ah, luulenpa että tuo on muuttunut uusimmassa laissa. Hyvä muutos, jos näin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakihan kieltää nykyisin tarpeettoman joutokäynnin. Jos minä aamulla käytän autoa turvallisuuden varmistamiseksi, ei joutokäynti liene tarpeetonta. Tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä on asia eri, koska siellä on olemassa laissa säädetyt aikarajat.
Mutta kuka valvoo että autolla ei lähdetä -20 asteen pakkasella ns turhaan ajoon. Tuo 4 minuutin tyhjäkäyntisääntö on typeryyden huippu. Suurimmat typerykset löytyvät dieselkuskeista jota kaupassa käydessään jättävät auton parkkiin tyhjäkäynnille kesälläkin. Ja vielä jäävät syömään autoon niitä eväitään. Koko ruljanssiin kuluu n puoli tuntia ja tyhjäkäynti päällä. Ovatko dieselkuskit näin suuria typeryksiä
- Anonyymi
Lasit on kuitenkin puhdistettava aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."
Miten mahdetaan tulkita tuo "toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."? Mielestäni ulos näkeminen on hyvinkin toimintavalmiiksi saattamista.Kuka tuota valvoo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tuota valvoo?
Ihmisen oma moraalinen kompassi ja asenne, eli itsevalvonta, kuten kaikkien muidenkin liikennesääntöjen osalta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että "toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan." ei kuitenkaan ole mitään aikarajaa määritelty. On siis täysin kyse siitä, miten lakipykälää tulkitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu lain tulkinnasta.
55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_55Ei se riittävä lämmittäminen, että tuulilasista ja muista laseista näkee kunnolla läpi mistään lain tulkinnoista riipu vaan siitä, että lasit on jäästä vapaat ennen liikkeelle lähtöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kuka valvoo että autolla ei lähdetä -20 asteen pakkasella ns turhaan ajoon. Tuo 4 minuutin tyhjäkäyntisääntö on typeryyden huippu. Suurimmat typerykset löytyvät dieselkuskeista jota kaupassa käydessään jättävät auton parkkiin tyhjäkäynnille kesälläkin. Ja vielä jäävät syömään autoon niitä eväitään. Koko ruljanssiin kuluu n puoli tuntia ja tyhjäkäynti päällä. Ovatko dieselkuskit näin suuria typeryksiä
Ei dieselkuskit typeryksiä ole, sinusta ei voi olla kovinkaan varma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se riittävä lämmittäminen, että tuulilasista ja muista laseista näkee kunnolla läpi mistään lain tulkinnoista riipu vaan siitä, että lasit on jäästä vapaat ennen liikkeelle lähtöä.
Toiminta tuon saavuttamiseksi riippuu laista ja mitä siellä lukee. Saat skabata vaikka miten kauan sillä skraballasi, jos haluat. Polttomoottorin joutokäynnin käyttöön liittyen säädetään sitten tieliikennelaissa.
- Anonyymi
Kyllä talvella voi ja saa autoa tyhjäkäyttää, ei sitä mikään oikeassa elämässä kiellä tai valvo, ellei se kestä kymmeniä minuutteja ja ole toistuvaa jossain ihmisten joukossa tms...
Lämmitettävä tuulilasi on hyvä varuste, mutta ei se poista srapaamisen tuskaa kaikissa olosuhteissa ja tyhmästi käytettynä siitä tulee ongelmaa kun lasilta valuva vesi jäätyy sinne alalaitaan, pyykijöihin, vesikanaviin jne.... eli kyllä se lasi pitää puhdistaa jäästä ja lumesta ja lämmityksellä se pysyy sitten kirkkaana ja helpottaa skrapaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."
Miten mahdetaan tulkita tuo "toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan."? Mielestäni ulos näkeminen on hyvinkin toimintavalmiiksi saattamista.Tuo tyhjäkäynti "laki" on vaan niin naurettava ja sitähän ei kukaan juurikaan noudata.
Taksitolpilla autot käyvät kesät talvet ja kansalaiset jäähdyttävät ja lämmittävät hyttiä tarpeen, ei minuuttien mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiminta tuon saavuttamiseksi riippuu laista ja mitä siellä lukee. Saat skabata vaikka miten kauan sillä skraballasi, jos haluat. Polttomoottorin joutokäynnin käyttöön liittyen säädetään sitten tieliikennelaissa.
Eikä se tieliikennelaki mitenkään estä sitä, etteikö sitä polttomoottoria voisi tai saisi käyttää juuri niin kauan kuin lasien sulamiseen tarvitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se tieliikennelaki mitenkään estä sitä, etteikö sitä polttomoottoria voisi tai saisi käyttää juuri niin kauan kuin lasien sulamiseen tarvitaan.
Voi ja saa ovat eri asioita. Moni rikkoo lakeja vastaan, vaikka ei saa. Voi tehdä lain vastaisesti, jos asenne on väärä ja moraalinen kompassi puuttuu. Jotkut jopa murhaavat toisen, vaikka ei saa, mutta voi kuitenkin. Laki ei väärin toimimista estä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi ja saa ovat eri asioita. Moni rikkoo lakeja vastaan, vaikka ei saa. Voi tehdä lain vastaisesti, jos asenne on väärä ja moraalinen kompassi puuttuu. Jotkut jopa murhaavat toisen, vaikka ei saa, mutta voi kuitenkin. Laki ei väärin toimimista estä.
Tässä pakkasella tuulilasin jäästä poiston asiassa voi ja saa on sama asia. Eikä se lasien sulattaminen auton tyhjäkäynnillä käyttäminen mitään asenteen tai moraalisen kompassin puuttumista ole.
Autoa voi ja saa käyttää niin kauan kuin lasit on riittävän puhtaat lumesta ja jäästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä pakkasella tuulilasin jäästä poiston asiassa voi ja saa on sama asia. Eikä se lasien sulattaminen auton tyhjäkäynnillä käyttäminen mitään asenteen tai moraalisen kompassin puuttumista ole.
Autoa voi ja saa käyttää niin kauan kuin lasit on riittävän puhtaat lumesta ja jäästä.Riippuu edelleenkin miten lakipykälää tulkitaan, että saako.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu edelleenkin miten lakipykälää tulkitaan, että saako.
Lakipykälien tulkinnasta huolimatta saa käyttää ja käytetään niin kauan kuin on tarpeen.
- Anonyymi
Onneksi nykyisin autoa ei tarvitse pitää käynnissä, kun sen lämmittää ja sulattaa lasit. Se onnistuu helposti kännykällä samalla kun syöt aamupalaa.
- Anonyymi
polttis kuskien ongelmia
- Anonyymi
Jaa, että talvi ja pakkanen eivät vaikuta teikäläisen autoon ja sen ikkunoihin, vai mitä yritit sanoa?
- Anonyymi
Polttis kuskeilla ei tuosta ole mitään ongelmaa, pattereiden voimalla liikkuvilla sähköhärpäkkeillä sen sijaan ongelma saattaa olla todellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttis kuskeilla ei tuosta ole mitään ongelmaa, pattereiden voimalla liikkuvilla sähköhärpäkkeillä sen sijaan ongelma saattaa olla todellinen.
Sähköauton lämmitin puhaltaa kuumaa heti, kun se laitetaan päälle. Polttomoottorilla kestää aikansa, ennen kuin lämmintä tulee.
T: diesel-autoilija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton lämmitin puhaltaa kuumaa heti, kun se laitetaan päälle. Polttomoottorilla kestää aikansa, ennen kuin lämmintä tulee.
T: diesel-autoilijaKun laittaa sisäilman kerron päälle muutamiksi minuuteiksi, niin sisäilma lämpenee nopeammin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton lämmitin puhaltaa kuumaa heti, kun se laitetaan päälle. Polttomoottorilla kestää aikansa, ennen kuin lämmintä tulee.
T: diesel-autoilijaEi se sähköauton lämmitinkään hetkessä niitä laseja sulata. Sitä paitsi monessa dieselissä on lämmityslaitteessa pieni sähkövastus josta sitä lämmintä alkaa tulla heti käynnistyksen jälkeen. Eikä sitä aina, jos koskaan, ole niin kiire etteikö sitä lasien sulamista voisi odotella, vaikka se hieman kestäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se sähköauton lämmitinkään hetkessä niitä laseja sulata. Sitä paitsi monessa dieselissä on lämmityslaitteessa pieni sähkövastus josta sitä lämmintä alkaa tulla heti käynnistyksen jälkeen. Eikä sitä aina, jos koskaan, ole niin kiire etteikö sitä lasien sulamista voisi odotella, vaikka se hieman kestäisi.
Et tiedä ainakaan sähköautojen lämppäreistä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tiedä ainakaan sähköautojen lämppäreistä mitään.
Toki sen verran tiedän, ettei se sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki sen verran tiedän, ettei se sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Ei niin, mutta on kätevä puhelimella kertoa autolle siinä aamutoimien lomassa, että vartin päästä lähdetään ja silloin yleensä auton ikkunoista näkee ulos.
Jos ei näe, niin seuraavana aamuna 25 minuuttia ennen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki sen verran tiedän, ettei se sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Sulattaa sentään paljon nopeammin kuin polttomoottoriauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, mutta on kätevä puhelimella kertoa autolle siinä aamutoimien lomassa, että vartin päästä lähdetään ja silloin yleensä auton ikkunoista näkee ulos.
Jos ei näe, niin seuraavana aamuna 25 minuuttia ennen.Yhtä kätevää se on myös polttomoottorisen auton kyseessä ollen. Polttomoottori autossa jopa niin kätevää, että se automatiikka päättää koska lämmitys pitää aloittaa, että auto on lämmin ja lasit sulat kun lähtö aika on ennalta määrätty. Ei tarvitse aamupanon ja aamupalan välissä muistaa puhelinta räplätä.
Joten tässä(kin) asiassa patteri härpäke häviää oikealle autolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulattaa sentään paljon nopeammin kuin polttomoottoriauto.
Mitä sillä sulattamiseen kuluvalla ajalla on mihinkään mitään merkitystä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sillä sulattamiseen kuluvalla ajalla on mihinkään mitään merkitystä?
Kysy siltä, joka tietää ettei sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä kätevää se on myös polttomoottorisen auton kyseessä ollen. Polttomoottori autossa jopa niin kätevää, että se automatiikka päättää koska lämmitys pitää aloittaa, että auto on lämmin ja lasit sulat kun lähtö aika on ennalta määrätty. Ei tarvitse aamupanon ja aamupalan välissä muistaa puhelinta räplätä.
Joten tässä(kin) asiassa patteri härpäke häviää oikealle autolle.Mikä automatiikka noin päättää?
Se munakello siinä lämpötolpassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sillä sulattamiseen kuluvalla ajalla on mihinkään mitään merkitystä?
Joo, ei ajalla ole mitään väliä. Ajan käyttö ei vaikuta mihinkään, eikä mitenkään, eikö niin? Aikaa kerta kuluu yhtä lailla, istuu tai seisoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se sähköauton lämmitinkään hetkessä niitä laseja sulata. Sitä paitsi monessa dieselissä on lämmityslaitteessa pieni sähkövastus josta sitä lämmintä alkaa tulla heti käynnistyksen jälkeen. Eikä sitä aina, jos koskaan, ole niin kiire etteikö sitä lasien sulamista voisi odotella, vaikka se hieman kestäisi.
jännä juttu että diesel auton pieni sähkö vastus antaa heti lämmintä mutta sähkö auton iso vastus + ilma lämpö pumppu ei sitä tee...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysy siltä, joka tietää ettei sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Ei sillä lasin sulattamiseen kuluvalla ajalla ole mitään väliä, tuli se sulattamiseen tarvittava lämpö sähköstä tai bensasta/ dieselistä. Eikä tosiaankaan se sähköhärpäkkeen lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä automatiikka noin päättää?
Se munakello siinä lämpötolpassa?Auton valmistajan autoon asentama automatiikka.
Niin, ja toimiihan se noin, vaikka hieman eri tavalla, myös tuolla lämmitystolpassa olevalla kellolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei ajalla ole mitään väliä. Ajan käyttö ei vaikuta mihinkään, eikä mitenkään, eikö niin? Aikaa kerta kuluu yhtä lailla, istuu tai seisoo.
Vaikka ajan käyttö jollekin jotain merkitsee, niin sillä, että kuinka kauan auton tuulilasin sulaminen lumesta ja jäästä polttomoottorisella tai sähkökäyttöisellä autolla kestää on yhdentekevää, jolla ei siis ole mihinkään mitään merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttis kuskeilla ei tuosta ole mitään ongelmaa, pattereiden voimalla liikkuvilla sähköhärpäkkeillä sen sijaan ongelma saattaa olla todellinen.
Tuulilasi lämpenee sulaksi nopeasti, kun laittaa kännykällä auton lämmityksen päälle. Tuulilasi, penkki ja ratti lämpenevät sähköllä, sisusta lämpöpunpulla ja sähköllä. Ja sähköähän sähköautossa piisaa. Auto on sula ja lämmin, kun menet siihen.
Kyllä se hätä on polttisten puolella, kun webasto tyhjentää akun, eikä auto starttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki sen verran tiedän, ettei se sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Sitä vartenhan se tuulilasi on lämmitettävissä sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä kätevää se on myös polttomoottorisen auton kyseessä ollen. Polttomoottori autossa jopa niin kätevää, että se automatiikka päättää koska lämmitys pitää aloittaa, että auto on lämmin ja lasit sulat kun lähtö aika on ennalta määrätty. Ei tarvitse aamupanon ja aamupalan välissä muistaa puhelinta räplätä.
Joten tässä(kin) asiassa patteri härpäke häviää oikealle autolle.Toki se noinkin toimii myös sähköautoissa, mutta kännykällä käynnistäminen on minusta kätevämpää. Ei lämmitä autoa turhaan, jos vaikka ei jonain aamuna tarvitsekaan lähteä, tai lähtee eri aikaaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysy siltä, joka tietää ettei sähköauton lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Lämmittettävä tuulilasi auttaa siinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sillä lasin sulattamiseen kuluvalla ajalla ole mitään väliä, tuli se sulattamiseen tarvittava lämpö sähköstä tai bensasta/ dieselistä. Eikä tosiaankaan se sähköhärpäkkeen lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Sähköauto sulattaa jäät tuulilasista nopeammin kuin polttis, vaikka se sinua harmittaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton valmistajan autoon asentama automatiikka.
Niin, ja toimiihan se noin, vaikka hieman eri tavalla, myös tuolla lämmitystolpassa olevalla kellolla.Kerro tästä automatiikasta lisää.
Minulla on tiedoissa aukko, koska en tiennyt, että polttomoottoriautossa on joku automaattinen järjestelmä, joka lämmittää autoa, kun polttomoottori ei käy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sillä lasin sulattamiseen kuluvalla ajalla ole mitään väliä, tuli se sulattamiseen tarvittava lämpö sähköstä tai bensasta/ dieselistä. Eikä tosiaankaan se sähköhärpäkkeen lämppäri sitä tuulilasia aivan hetkessä sulata.
Ensin polttomoottoriautoissa asian luultiin olevan paremmin kuin sähköautoissa eli polttiksia pidettiin parempina, mutta kun selvisi että sähköautot on parempia kuin polttikset niin asialla ei olekaan mitään väliä 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro tästä automatiikasta lisää.
Minulla on tiedoissa aukko, koska en tiennyt, että polttomoottoriautossa on joku automaattinen järjestelmä, joka lämmittää autoa, kun polttomoottori ei käy.Sen automatiikan nimi on Webasto. Lisätietoja laitteesta ja siihen liittyvästä automatiikasta on saatavissa netistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensin polttomoottoriautoissa asian luultiin olevan paremmin kuin sähköautoissa eli polttiksia pidettiin parempina, mutta kun selvisi että sähköautot on parempia kuin polttikset niin asialla ei olekaan mitään väliä 😄
Tokihan ne polttomoottoriset autot useassa suhteessa sähköhärpäkkeitä parempia, eikä sillä lasien sulamisajalla ole edelleenkään mitään väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen automatiikan nimi on Webasto. Lisätietoja laitteesta ja siihen liittyvästä automatiikasta on saatavissa netistä.
Webastosya minullakin on kokemusta. Pakkasta oli -23°C, webasto lämmittänyt auton. Startatessa kuului vain pieni naks, ei muuta kuin akkulaturia kaivamaan ja muitama tunti latausta. Lähti käymään, mutta auto oli taas kylmä, kun ajelin uutta akkua ostamaan. Sen jälkeen laturi oli talvet kiinni akussa aina, jos webastoa aikoi käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Webastosya minullakin on kokemusta. Pakkasta oli -23°C, webasto lämmittänyt auton. Startatessa kuului vain pieni naks, ei muuta kuin akkulaturia kaivamaan ja muitama tunti latausta. Lähti käymään, mutta auto oli taas kylmä, kun ajelin uutta akkua ostamaan. Sen jälkeen laturi oli talvet kiinni akussa aina, jos webastoa aikoi käyttää.
ja auto oli typerästi piuhassa aika noloa pitää poltto moottori autoa johdon päässä se on patteri pellen hommia piuhojen kansa venkoilu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Webastosya minullakin on kokemusta. Pakkasta oli -23°C, webasto lämmittänyt auton. Startatessa kuului vain pieni naks, ei muuta kuin akkulaturia kaivamaan ja muitama tunti latausta. Lähti käymään, mutta auto oli taas kylmä, kun ajelin uutta akkua ostamaan. Sen jälkeen laturi oli talvet kiinni akussa aina, jos webastoa aikoi käyttää.
Noinhan siinä käy, kun ei ole pitänyt huolta akun kunnosta. tuo akkulaturi on oiva kapistus, eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tokihan ne polttomoottoriset autot useassa suhteessa sähköhärpäkkeitä parempia, eikä sillä lasien sulamisajalla ole edelleenkään mitään väliä.
Missä suhteissa ne ovat parempia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä suhteissa ne ovat parempia?
Yksityis kohtiin takertumatta, joka suhteessa.
- Anonyymi
Sähköautolla tuokin on helpompaa. Pistää muutama minuutti ennen lähtöä auton lämmityksen päälle kännykällä. Tuulilasin lämmitys sulattaa sen hetkessä, ja lämmin rattikin tuntuu mukavalta käsissä. Sisätilat lämpenevät samalla, kun sivulasitkin sulavat. Auto on sula ja lämmin, kun istut siihen. Ei tule ikävä savuttavaa Webastoa.
- Anonyymi
Meidän autokannasta suurin osa on edelleen polttomootttorilla varustettuja ja näin tulee olemaan vielä vuosia. Kotona nuokin saadaan sulamaan ja lämpimiksi joko sähköllä tai Webastoilla jne.. Tosin nykyiset sisätilanlämmmittimet eivät sulata laseja entiseen malliin, koska niissä on automaattinen lämmönsäätö joka estää liiallisen lämpiämisen ja se on hyvä juttu ettei sulanut jää ja lumi valu ovien sisään, lukkojen mekanismeihin ja jäädytä ovia kiinni ja tiivisteitä.
- Anonyymi
Ja se Webasto tekee tuo saman asian samaan aikaan kuin sähköhärpäke, mahdollisesti jopa nopeammin. Eikä se lämmittäminen lyhennä "tankkausväliä" läheskään siinä suhteessa mitä se sähköautolla tuon lämmityksen takia lyhenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se Webasto tekee tuo saman asian samaan aikaan kuin sähköhärpäke, mahdollisesti jopa nopeammin. Eikä se lämmittäminen lyhennä "tankkausväliä" läheskään siinä suhteessa mitä se sähköautolla tuon lämmityksen takia lyhenee.
Webasto saa sähkönsä 12V akusta, kuten myös sisäpuhallin.
Kovin kauaa ei kannata Webastoa huuattaa ja sen jälkeen pitää ajella siivu, että 12V akku latautuu.
Sähköauton lämmitys ei lyhennä rangea ollenkaan, kun se on samaan aikaan kotiaseman laturissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Webasto saa sähkönsä 12V akusta, kuten myös sisäpuhallin.
Kovin kauaa ei kannata Webastoa huuattaa ja sen jälkeen pitää ajella siivu, että 12V akku latautuu.
Sähköauton lämmitys ei lyhennä rangea ollenkaan, kun se on samaan aikaan kotiaseman laturissa.Voihan se polttomoottorisen auton akkukin olla sähköpiuhan perässä, tai jopa koko lämmitys voidaan hoitaa sähköllä. Joten ei sähköhärpäke tuossakaan asiassa ole polttomoottori autoa parempi tai muuten kätevämpi käytettävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan se polttomoottorisen auton akkukin olla sähköpiuhan perässä, tai jopa koko lämmitys voidaan hoitaa sähköllä. Joten ei sähköhärpäke tuossakaan asiassa ole polttomoottori autoa parempi tai muuten kätevämpi käytettävä.
Polttomoottoriauto piuhan päässä! ! !
Miksi ihmeessä?
Olen kuullut, että on tosi noloa viritellä jotain sähköjohtoja auton keulaan ja pistorasiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauto piuhan päässä! ! !
Miksi ihmeessä?
Olen kuullut, että on tosi noloa viritellä jotain sähköjohtoja auton keulaan ja pistorasiaan.Ei ole mikään ihmeellinen asia, että on sähköinen moottorinlämmitin polttomoottorissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mikään ihmeellinen asia, että on sähköinen moottorinlämmitin polttomoottorissa.
mutta se piuhan virittäminen illalla kylmässä ja pimeässä eihän se ole mistään kotoisin ja aamulla pitää muistaa irroittaa todella vaivalloista onneksi bensa autolla ei tarvitse pelleillä sähkö johtojen kanssa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta se piuhan virittäminen illalla kylmässä ja pimeässä eihän se ole mistään kotoisin ja aamulla pitää muistaa irroittaa todella vaivalloista onneksi bensa autolla ei tarvitse pelleillä sähkö johtojen kanssa
Elämä on valintoja. Jos auto on lämpimässä autotallissa, niin ei ole mitään haasteita asiassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauto piuhan päässä! ! !
Miksi ihmeessä?
Olen kuullut, että on tosi noloa viritellä jotain sähköjohtoja auton keulaan ja pistorasiaan.Mitäs noloa siinä on että polttomoottorisessa autossa käytetään lohko ja sisätilan lämmitintä.
Ja sekö ei sitten ole noloa kun se sähköauto on latauksessa? Eikös se silloin ole jollain sähköjohto viritelmällä kiinni pistorasiassa ja tai latauslaitteessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs noloa siinä on että polttomoottorisessa autossa käytetään lohko ja sisätilan lämmitintä.
Ja sekö ei sitten ole noloa kun se sähköauto on latauksessa? Eikös se silloin ole jollain sähköjohto viritelmällä kiinni pistorasiassa ja tai latauslaitteessa?mutta kun täällä toitotetaan noloksi sitä sähkö johto jumppaa aamulla ja illalla mutta onko niin että noloa on sähkö auto johto jumppa mutta poltto moottori auto johto jumppa ei ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta kun täällä toitotetaan noloksi sitä sähkö johto jumppaa aamulla ja illalla mutta onko niin että noloa on sähkö auto johto jumppa mutta poltto moottori auto johto jumppa ei ole
Kuka toitottaa ja kuka ei ja kuka sitten kokee minkäkin asian toitottamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta kun täällä toitotetaan noloksi sitä sähkö johto jumppaa aamulla ja illalla mutta onko niin että noloa on sähkö auto johto jumppa mutta poltto moottori auto johto jumppa ei ole
Webastolla varustetussa polttomoottoriautossa tuota sähköjohtojumppaa ei välttämättä tarvita koskaan , kun taas sähköhärpäkkeessä se on pakollista, ajomäärästä riippuen jopa usein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta se piuhan virittäminen illalla kylmässä ja pimeässä eihän se ole mistään kotoisin ja aamulla pitää muistaa irroittaa todella vaivalloista onneksi bensa autolla ei tarvitse pelleillä sähkö johtojen kanssa
Sähköauto kyllä muistuttaa, jos piuha on vielä autossa kiinni. Ei edes suostu liikkumaan. Loholämmittimen johdon on monikkin kiskonut ajamalla poikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto kyllä muistuttaa, jos piuha on vielä autossa kiinni. Ei edes suostu liikkumaan. Loholämmittimen johdon on monikkin kiskonut ajamalla poikki.
Ai, että sähköhärpäkkeet ottaa kuskin dementian huomioon! valmistajalta hieno oivallus sinällään, kun eihän niitä sähköautoja tervejärkiset ja muutenkin päästään kunnossa olevat hanki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta se piuhan virittäminen illalla kylmässä ja pimeässä eihän se ole mistään kotoisin ja aamulla pitää muistaa irroittaa todella vaivalloista onneksi bensa autolla ei tarvitse pelleillä sähkö johtojen kanssa
Mutta eipä tarvitse tuiskussa ja pimeässä seisoskella palvelemassa letkun päässä polttoainepumpulla.
Onhan se nyt sentään huomattavasti nopeampaa kytkeä auto laituriin ja laturista pois kotipihallaan kuin ajaa jonnekin, ties minne asti, polttoainepumpulla ja seistä tankkaamassa. Ja vielä maksaa siitä hurjia summia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, että sähköhärpäkkeet ottaa kuskin dementian huomioon! valmistajalta hieno oivallus sinällään, kun eihän niitä sähköautoja tervejärkiset ja muutenkin päästään kunnossa olevat hanki.
Olisi kyllä hyvä fossiiliautoilijallekin, niin ei tarvitsisi ajella lämmitysjohtoa raahaten tai auton pistorasia rikkirevittynä.
Fossiiliautoilijan kun on siinä tuiskussa ikkunoita sormet jäässä raapiessaan kiireessä hermoillessaan vaikea muistaa kaikkea.
No se on hinta siitä, että pelko uusiin tekniikoihin ja tapoihin on ylittämätön, mieluummin pitää kynsin hampain kiinni tutusta ja ’turvallisesta’ fossiilitekniikasta. . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eipä tarvitse tuiskussa ja pimeässä seisoskella palvelemassa letkun päässä polttoainepumpulla.
Onhan se nyt sentään huomattavasti nopeampaa kytkeä auto laituriin ja laturista pois kotipihallaan kuin ajaa jonnekin, ties minne asti, polttoainepumpulla ja seistä tankkaamassa. Ja vielä maksaa siitä hurjia summia.Ja kun sitä kotilaturi mahdollisuutta ei ole, niin ei sen sähköautoilijan auta muu kuin ajaa ties minne asti latauspisteeseen ja seistä odottelemassa patterin latautumista sen puoli tuntia, että pääsee taas ehkä sen parisataa kilometriä ajamaan, niin ja tietysti maksaa hurjasti siitä lataamisesta. Ja sitten sama ruljanssi taas ja taas ja taas ja.......
Bensa tai diesel pumpulla sen 5-7minuttia ja ajomatkaa saa 600-1000km autosta riippuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä fossiiliautoilijallekin, niin ei tarvitsisi ajella lämmitysjohtoa raahaten tai auton pistorasia rikkirevittynä.
Fossiiliautoilijan kun on siinä tuiskussa ikkunoita sormet jäässä raapiessaan kiireessä hermoillessaan vaikea muistaa kaikkea.
No se on hinta siitä, että pelko uusiin tekniikoihin ja tapoihin on ylittämätön, mieluummin pitää kynsin hampain kiinni tutusta ja ’turvallisesta’ fossiilitekniikasta. .Eipä taida olla kovinkaan yleinen tuo kuvailemasi ilmiö irti revityistä pistorasioista tai lämmitysjohdon perässä raahautumisesta,
Niin, ja onhan ne polttomoottoriautoilijat siltä henkiseltä terveydeltään sen verran hyvässä kunnossa ettei noin tapahdu, joka näkyy jo siinä, ettei ne joilla pää on kunnossa, sähköauton hankkimiseen sorru.
- Anonyymi
Olipa avaus ja ihan uutta ja ennennäkemätöntä ja tuskin tuollaista tulemme ensitalvena näkemään.
- Anonyymi
Luitko kaikki keskustelut. Oliko kaikki tuttua asiaa?
- Anonyymi
Se on RAAPPAAMINEN. Tai ruappoomine mutta aloituksen termi ei ole käytössäoleva.
- Anonyymi
Tuo aloituksessa oleva termi on suomenkieltä ja käytössä jopa enemmän kuin esittämäsi murresanat.
- Anonyymi
Ainakin minä olen ikäni skrapannut auton laseja. Näin meillä rintaamailla, etelässä.
Paitsi, etten enää. Ajan nykyisin sähköautolla, se lämpenee nopeasti ja tuulilasikin on lämmitettävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minä olen ikäni skrapannut auton laseja. Näin meillä rintaamailla, etelässä.
Paitsi, etten enää. Ajan nykyisin sähköautolla, se lämpenee nopeasti ja tuulilasikin on lämmitettävä.Tuo tuulilasin lämmitys olisi ollut saatavissa myös bensa tai dieselkäyttöiseen autoon , ettei sen takia olisi tarvinnut rahojaan tuhlata patterihärpäkkeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tuulilasin lämmitys olisi ollut saatavissa myös bensa tai dieselkäyttöiseen autoon , ettei sen takia olisi tarvinnut rahojaan tuhlata patterihärpäkkeeseen.
Mutta polttiksilla sitä lämmitystä ei saanut päälle kännykällä. Piti mennä kylmään autoon ja kytkeä se, aivan kuten takalasin tai peilienkin lämmitys. Siksi oli Webasto suosiossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta polttiksilla sitä lämmitystä ei saanut päälle kännykällä. Piti mennä kylmään autoon ja kytkeä se, aivan kuten takalasin tai peilienkin lämmitys. Siksi oli Webasto suosiossa.
Ainakin 10 viimeistä vuotta on Webaston saanut päälle myös kännykällä. Eli ei ole tarvis mennä kylmään autoon kytkentä hommiin.
- Anonyymi
Riittää, että vähän hahmottaa ja muistaa mistä reitti menee.
Näkeminen ei niin tärkeää.
Jokainen ajaa itsekseen omaa ajoaan. - Anonyymi
nämä kuin niiin LED-takavalotkin ongelmana kun hehkulamppu lämmitää normaalisti mutta nyt kaikki jäässä sitten..
- Anonyymi
Ajoneuvon valotkin pitää puhdistaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam22213981Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu577146Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö1946781K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon984704Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju724630Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä214451Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos724305Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko754102Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1003886- 933671